Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    Vaimon Vn800:n eturengas alkaa olla loppu. Nykyinen rengas on Metzeler Marathon front ja renkaassa lukee tube type. Ilmeisesti tarkoittaa että pitää olla sisäkumi? Miten nyt kun uutta kumia kaivelee netistä niin pitääkö senkin olla erityisesti tuollainen tube type- malli vai käykö mikä hyvänsä kumi. Eikös tuo pinnavanne joka tapauksessa vaadi sisäkumin?

    Onkos joku pongannut hyviä nettitarjouksia viime aikoina? Tarvis tuohon pinnavanteelle sopivan 80/90-21 renkaan ja omaan pyörään tubeless 160/60-17 renkaan.
  2. #2
    Lainaa hp10a10 kirjoitti Katso viesti
    Vaimon Vn800:n eturengas alkaa olla loppu. Nykyinen rengas on Metzeler Marathon front ja renkaassa lukee tube type. Ilmeisesti tarkoittaa että pitää olla sisäkumi? Miten nyt kun uutta kumia kaivelee netistä niin pitääkö senkin olla erityisesti tuollainen tube type- malli vai käykö mikä hyvänsä kumi. Eikös tuo pinnavanne joka tapauksessa vaadi sisäkumin?

    Onkos joku pongannut hyviä nettitarjouksia viime aikoina? Tarvis tuohon pinnavanteelle sopivan 80/90-21 renkaan ja omaan pyörään tubeless 160/60-17 renkaan.

    Pinnavannepyörät ovat aina sisärenkaallisia mutta tubelessrenkaan voi kyllä asentaa sisärenkaalla joten sillä ei ole suurta merkitystä ostatko tubeless ( TL ) tai tube type ( TT ) renkaan. TT rengas on hieman helpompi asennettava jos vaihdon tekee itse käsityökaluilla. Sisärengas tulee vaihtaa aina renkaanvaihdon yhteydessä uuteen.

    Renkaita voit etsiskellä vaikkapa täältä: http://www.mprengas-online.com/ tai http://www.reifenversand.com/wbc.php...tpl=start.html.
  3. #3
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Sisärengas tulee vaihtaa aina renkaanvaihdon yhteydessä uuteen.
    Hassua, minä olen kyllä vaihtanut renkaita omiin pyöriini jo kymmeniä, osa katupyöriin, ja osa kurapyöriin, mutta kertaakaan en ole ehjää sisuskumia vaihtanut uuteen, ja silti ne ovat kestäneet kilometrejä ja vuosia.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  4. #4
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Pinnavannepyörät ovat aina sisärenkaallisia mutta tubelessrenkaan voi kyllä asentaa sisärenkaalla joten sillä ei ole suurta merkitystä ostatko tubeless ( TL ) tai tube type ( TT ) renkaan. TT rengas on hieman helpompi asennettava jos vaihdon tekee itse käsityökaluilla. Sisärengas tulee vaihtaa aina renkaanvaihdon yhteydessä uuteen.

    Renkaita voit etsiskellä vaikkapa täältä: http://www.mprengas-online.com/ tai http://www.reifenversand.com/wbc.php...tpl=start.html.
    Äläs nyt, näinkö on?
  5. #5
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Pinnavannepyörät ovat aina sisärenkaallisia mutta tubelessrenkaan voi kyllä asentaa sisärenkaalla joten sillä ei ole suurta merkitystä ostatko tubeless ( TL ) tai tube type ( TT ) renkaan. TT rengas on hieman helpompi asennettava jos vaihdon tekee itse käsityökaluilla. Sisärengas tulee vaihtaa aina renkaanvaihdon yhteydessä uuteen.

    Renkaita voit etsiskellä vaikkapa täältä: http://www.mprengas-online.com/ tai http://www.reifenversand.com/wbc.php...tpl=start.html.
    Ei nyt jaeta väärää infoa. Eivät ne aina ole sisärenkaallisia. Mutta jos vanha rengas on sisärenkaallinen, niin todennäköisesti se on sitä syystä.
    <p>2002-2014</p>
  6. #6
    Lainaa Sjuggen kirjoitti Katso viesti
    Hassua, minä olen kyllä vaihtanut renkaita omiin pyöriini jo kymmeniä, osa katupyöriin, ja osa kurapyöriin, mutta kertaakaan en ole ehjää sisuskumia vaihtanut uuteen, ja silti ne ovat kestäneet kilometrejä ja vuosia.
    Netissä ohjeet annetaan "by the book" eli mennään kirjan mukaan. Jos joku haluaa toimia toisin se on hänen asiansa mutta ei ole syytä neuvoa toisia tekemään samoin.
  7. #7
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Ei nyt jaeta väärää infoa. Eivät ne aina ole sisärenkaallisia. Mutta jos vanha rengas on sisärenkaallinen, niin todennäköisesti se on sitä syystä.
    Tosin en ole kaikkia maailman pinnavannetyyppejä nähnyt saati käsitellyt mutta ne joita on kohdalle sattunut ovat olleet sisärenkaan kanssa käytettäviä. Tämäkin on asia jossa on syytä mennä pääsäännön mukaan, kun netissä neuvoja jaellaan, koska tiedon vastaanottajalla ei ole välttämättä niin suurta kokemusta erilaisista pinnavanteista kuin esimekiksi sinulla.
  8. #8
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Tosin en ole kaikkia maailman pinnavannetyyppejä nähnyt saati käsitellyt mutta ne joita on kohdalle sattunut ovat olleet sisärenkaan kanssa käytettäviä. Tämäkin on asia jossa on syytä mennä pääsäännön mukaan, kun netissä neuvoja jaellaan, koska tiedon vastaanottajalla ei ole välttämättä niin suurta kokemusta erilaisista pinnavanteista kuin esimekiksi sinulla.
    Ehkä kuitenkin olisi hieman oikeampi tapa a) ohjeistaa aloittamaan vaikka lukemalla pyörän ohjekirjaa b) selvittämään muuten c) ainakin toteamaan, että poikkeuksiakin on sen sijaan, että esitetään vaitoehdottomana totuutena sisärenkaallisen käyttö.
    <p>2002-2014</p>
  9. #9
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Ehkä kuitenkin olisi hieman oikeampi tapa a) ohjeistaa aloittamaan vaikka lukemalla pyörän ohjekirjaa b) selvittämään muuten c) ainakin toteamaan, että poikkeuksiakin on sen sijaan, että esitetään vaitoehdottomana totuutena sisärenkaallisen käyttö.
    Jälkikäteisviisaus onkin suurinta viisautta. Miksi et selvitä seikkaperäisesti mitä erilaisia vaihtoehtoja on olemassa ja kuinka niiden kanssa toimitaan, kun vaikutat asiaan hyvin perehtyneeltä. Ainoastaan tyydyt arvostelemaan toisten antamia neuvoja antamatta kuitenkaan lisätietoa siitä millaisia nämä muut vaihtoehdot ovat. Minuakin kiinnostaa miten on teknisesti toteutettu ja miten esim. ulkonäöllisesti tubeless-pinnavanne eroaa normaalista sisärenkaan kanssa käytettävästä pinnavanteesta. Tämä siksi etten ole toistaiseksi joutunut sellaisen kanssa tekemisiin. Myösikin kiinnostaa se että mitä haittaa koituu siitä jos tälläiselle vanteelle asennetaan rengas sisärengasta käyttäen.
  10. #10
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Jälkikäteisviisaus onkin suurinta viisautta. Miksi et selvitä seikkaperäisesti mitä erilaisia vaihtoehtoja on olemassa ja kuinka niiden kanssa toimitaan, kun vaikutat asiaan hyvin perehtyneeltä. Ainoastaan tyydyt arvostelemaan toisten antamia neuvoja antamatta kuitenkaan lisätietoa siitä millaisia nämä muut vaihtoehdot ovat. Minuakin kiinnostaa miten on teknisesti toteutettu ja miten esim. ulkonäöllisesti tubeless-pinnavanne eroaa normaalista sisärenkaan kanssa käytettävästä pinnavanteesta. Tämä siksi etten ole toistaiseksi joutunut sellaisen kanssa tekemisiin. Myösikin kiinnostaa se että mitä haittaa koituu siitä jos tälläiselle vanteelle asennetaan rengas sisärengasta käyttäen.
    Ei nyt ole syytä kiukutella koska asia on niinkuin C-A-D sanoi.On olemassa myös tubelesspinnavanteita joita on käyttänyt
    useampikin valmistaja.Ovat yleensä reunapinnattuja aluvanteita.Käy vaikka kurkkaamassa kun näet sellaisen.Mitä taas tulee sisärenkaan vaihtamiseen aina renkaanvaihdon yhteydessä pidän sitä oman kokemuksen myötä aikalailla tuhlauksena.Miksi pitäisi vaihtaa ehjä sisärengas? Jos se on oikein asennettu se ei kulu kovin äkkiä vaihtokuntoon.
    Mitä taas tulee sisärenkaan käyttämiseen tubeless-renkaan kanssa niin suurin haitta on lisääntynyt turha paino pyörivässä jousitetussa massassa.Tasapainotuksen kanssakin on joskus laitettu painoja melkoisia määriä.
    Enduro-ja crossihommiin on taas omanlaisensa sisäkumit joko ns. norsunnahka tai sitten puhkeamaton täystuubi.Eivät kuulu katumotoristin valikoimiin mutta jo todellinen möhköenduromies joka käy muuallakin kuin pelkällä soralla voi tarvita kestävämpää kumia.
  11. #11
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Minuakin kiinnostaa miten on teknisesti toteutettu ja miten esim. ulkonäöllisesti tubeless-pinnavanne eroaa normaalista sisärenkaan kanssa käytettävästä pinnavanteesta. Tämä siksi etten ole toistaiseksi joutunut sellaisen kanssa tekemisiin. Myösikin kiinnostaa se että mitä haittaa koituu siitä jos tälläiselle vanteelle asennetaan rengas sisärengasta käyttäen.
    Isot GS-Bemarit sekä Jammun Super Tenere 1200 ovat ainakin pyöriä, joissa on pinnavanteet mutta sisärenkaita ei tarvitse käyttää. Sisärenkaan käytöstä ei ole käytännössä mitään haittaa. Oikeastaan ainut haittapuoli, joka mieleeni tulee, on se, että paikkauspray eivät tahdo toimia sisärenkaissa. Arvelen, että 99% kuskeista, minä mukaan lukien, eivät huomaa sisärenkaan tuomaa lisäpainoa.

    Ja todellakin, mistä kirjasta sinä sellaisen ohjeen olet lukenut, että sisärengas olisi vaihdettava joka renkaanvaihdon yhteydessä?
  12. #12
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Jälkikäteisviisaus onkin suurinta viisautta. Miksi et selvitä seikkaperäisesti mitä erilaisia vaihtoehtoja on olemassa ja kuinka niiden kanssa toimitaan, kun vaikutat asiaan hyvin perehtyneeltä. Ainoastaan tyydyt arvostelemaan toisten antamia neuvoja antamatta kuitenkaan lisätietoa siitä millaisia nämä muut vaihtoehdot ovat. Minuakin kiinnostaa miten on teknisesti toteutettu ja miten esim. ulkonäöllisesti tubeless-pinnavanne eroaa normaalista sisärenkaan kanssa käytettävästä pinnavanteesta. Tämä siksi etten ole toistaiseksi joutunut sellaisen kanssa tekemisiin. Myösikin kiinnostaa se että mitä haittaa koituu siitä jos tälläiselle vanteelle asennetaan rengas sisärengasta käyttäen.
    Äläs nyt kiukuttele
    <p>2002-2014</p>
  13. #13
    Lainaa Ande749 kirjoitti Katso viesti
    Isot GS-Bemarit sekä Jammun Super Tenere 1200 ovat ainakin pyöriä, joissa on pinnavanteet mutta sisärenkaita ei tarvitse käyttää. Sisärenkaan käytöstä ei ole käytännössä mitään haittaa. Oikeastaan ainut haittapuoli, joka mieleeni tulee, on se, että paikkauspray eivät tahdo toimia sisärenkaissa. Arvelen, että 99% kuskeista, minä mukaan lukien, eivät huomaa sisärenkaan tuomaa lisäpainoa.

    Ja todellakin, mistä kirjasta sinä sellaisen ohjeen olet lukenut, että sisärengas olisi vaihdettava joka renkaanvaihdon yhteydessä?
    Onhan noita, pinnavanteet ja silti tubelesskumit oli muistaakseni myös 1100 Viragossa..
    Sisärengasta ei turhaan kannata käyttää tubelessvanteella, sillä kumin puhjetessa sisärengas tyhjenee saman tien (jopa räjähtää), kun tubeless puolestaan vuotaa pienestä reiästä hiljakseen.. Lisäksi tubelekset pitää paineet paremmin sisällään. Miksi pitää, sitä en tiedä. Ja onhan tubeleksissa sekin hyvä puoli, että pikapaikkaus maantiellä on mahdollista ilman ihmeempiä työkaluja. Sisärenkaallista et paikkaa kamelinpaskalla ja väärään aikaan / väärässä paikassahan se kumi aina puhkeaa.
    Tubelessrenkaan pienen pistoreiän voi ehkä "paikata" sisäkumilla. Ainakin aikoinaan näin autojen tubelekset usein korjattiin ja kyseessä ei ollut mikään väliaikainen viritys.

    Sisärengas kannattaa vaihtaa joka vaihdon yhteydessä ihan samoin kuin polkupyöräänkin. Jos ei koe tarpeelliseksi, niin jättää sitten vaihtamatta. Minä kyllä vaihtaisin ja aina kaikkiin sisärenkaallisiin renkaanvaihdon yhteydessä vaihdankin. Fillareihin vaihdan yleensä myös vannenauhan. Keväisin tuntuu, että meillä on polkupyöräkorjaamo, tänne kun raahataan kaikki mahdolliset romut Tämä taas johtuu siitä, ettei kolmelle tyttärelleni kelpaa kuin vanhat fillarit ja sitten on liuta vielä samanmielisiä kavereita

    Myös kumiset, vanteessa olevan reiän läpi vedettävät tubelessventtiilit pitäisi vaihtaa - jos ei aina - niin ehkä parin rengaskerran jälkeen kuitenkin. Mahdollisesti joku vuosimäärä voisi olla parempi mittari.. Ne, kuten sisärenkaatkin haurastuvat ja tarpeeksi vanha tubelessventtiili alkaa vuotaa juuresta. Tällöin pahimmassa tapauksessa rengas tyhjenee kerralla. Kyllä, olen nähnyt ja nähnyt myös seuraukset.

    Venttiilit pitäisi vaihtaa (kuten aikoinaan sisärenkaat autoihin) aina renkaita uusittaessa. Jos jätetään vaihtamatta, niin pirukaan ei tiedä niiden ikää.. Mielestäni sisärenkaissa ja venttileissä yritetään "säästää" melkoisen väärässä paikassa..
    Viimeksi muokannut: J@ck; 06.08.2012 klo 19:29.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  14. #14
    Kyllä pinnavanne tarvitsee sisärenkaan aina jos pinnan kiinnitysmutteri on vanten sisäpuolella. On myös pinnavanteita jossa pinnan kiinnitys on vanteen ulkopinnalla, silloin ei sisärengasta tarvita.


    Eikös tuo pinnavanne joka tapauksessa vaadi sisäkumin?
  15. #15
    Ei se sisäkumi juur muuten puhkee, kuin "käärmeenpuremaan".....
  16. #16
    Lainaa psi kirjoitti Katso viesti
    Kyllä pinnavanne tarvitsee sisärenkaan aina jos pinnan kiinnitysmutteri on vanten sisäpuolella. On myös pinnavanteita jossa pinnan kiinnitys on vanteen ulkopinnalla, silloin ei sisärengasta tarvita.


    Eikös tuo pinnavanne joka tapauksessa vaadi sisäkumin?

    Paitsi esim. alpinan vanteissa, nipat nätisti vanteen keskilinjalta läpi, tosin tiivisteiden kera...
  17. #17
    juur kateltiin kaverin gessun pinnavanteita joissa ei oo sisäkumeja, jotenkin hienon näköiset kun pinnat menee vanteen ulkoreunoista läpi...

    mulla on jaggen pinnavanteet tiivistetty jollain sikamassan tapaisella ympäri vanteen ja pinnanpäät on siellä massan sisällä jossain eikä sisäkumeja..
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  18. #18
    Gessussa, jolla ajelin 60 tkm, oli tubeless pinnavanteet. Pinnat tulivat vanteen ulkokehälle kiinni siten, että renkaan vannetta vastaan tuleva osa jäi "pinnojenväliin" eli ilmatiiviille alueelle. Nou sisukumi needed.

    Ero tubeless ja tubetype pinnavanteissa on käyttäytyminen rengasrikon sattuessa. Tubetype tulee kerralla tyhjäksi ja siten mennään hurlumheitä. Tubelesit tyhjenevät paljon maltillisemmin. Tämän vuoksi tarkkailun painopiste sisukumilla.

    Itse laittaisin tuohon kysyjän rouvan VN:ään ilman muuta uuden sisukumin sen vanhan perstaantuneen tilalle, vannenauhat ja muut hipistikkelit sillä tavalla, kun kuuluu ja sitten uuden samanlaisen päälikummin, kun siinä olikin.

    TT ja TL renkaat tulevat myös vanteelle erilailla. Ei pitäne mennä sekoittamaan, TL rengas ei välttämättä istu kovin hyvin TT vanteelle ja päinvastoin (jos kuitenkin haluaa kokeilla semmosta sisukuminkaa).
  19. #19
    Kohtuullisen monta (sisä)rengasrikkoa kokeneena/näkeneenä ei ole vielä tullut mitään hurlumhei tilannetta vastaa...

    Tosin taitaa olla nappuloiden kaverina yleensa jotain muuta kuin ihan sitä ohuinta laatua oleva sisäkumi.

    Misukan uhd sisäkumit ja lukot, pysyy uskomattoman hyvin rengas vanteella vähän pienemmälläkin paineella, tai ihan kokonaan vailla paineita...
    Tosin ei ehkä se ykkös valinta VN:n vanteille...

    Ei taida kovinkaan kummoisia eroja olla noiden TT ja TL renkaiden reunoissa, ihan hyvin on toiminut TL kumit sisäkumien kanssa, ja ompahan nähty myös TT renkaita ilman sisäkumia käytettävän TL vanteella varsin hyvin tuloksin...

    Tosin taitaa tuollaisen VN:n renkaat vaihtua niin harvoin että jo oman (ja muiden) mielenrauhan vuoksi uudet sisäkumit ja vannenauhat vaan uuden renkaan kaveriksi.
    Kuten yllä on jo useasti mainittu.
  20. #20
    ^Luin jostain..... itsellä ei ole liiemmälti kokemuksia rengasrikoista pois lukien yksi naula TL renkaasa, joka ehti kulua lähes näkymättömiin ennenkuin huomasin mitään.
  21. #21
    Lainaa rellonen kirjoitti Katso viesti
    Äläs nyt, näinkö on?
    Kyllä näin on. Lisäksi VN:n rengas on syytä tarkistuttaa määräajoin Kawasaki Heavy Industries valtuuttamassa merkkiliikkeessä tai sertifioidussa katsastustoimipisteessä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  22. #22
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Kyllä näin on. Lisäksi VN:n rengas on syytä tarkistuttaa määräajoin Kawasaki Heavy Industries valtuuttamassa merkkiliikkeessä tai sertifioidussa katsastustoimipisteessä.
    Luvanvaraista toimintaa joka tapauksessa.
  23.  
  24. #23
    Minä olen nappularengasvehkeissä käyttänyt yleensä normaaleja eli ns. ohuita sisärenkaita. Niitä on tullut paikkailtua erilaisten reikien vuoksi ja tyypillisesti ne ovat jostain pistoreiästä hiljalleen tyhjentyneet. Kerran on tainnut painavassa pyörässä eturengas puhjeta läpilyönnissä eikä silloinkaan mitenkään räjähdysmäisesti. Joten en minä sitä mitenkään erityisen vääränä säästönä pidä, vaikka saatan samoilla sisärenkailla ajella useamman vuoden. Kyllä sen huomaa kun ei ala ilma sisällä pysyä. Mutta jos senkin verran ajelee, että päällysrengas on kerran kesässä vaihdettava, on mielestäni turhaa vaihdella ehjää sisuskumia.

    Sinänsä sisärenkaan käytöstä ehjän tubeless-renkaan ja -vanteen kanssa ei ole mitään lisähyötyä.