Morjens,
Osaisko joku viisaampi sanoa onko jostain vakavemmasta kyse kun 2001 Blade (37k ajettu, vakio-osilla, ei virityksiä) kolisee/paukkuu alakerrasta 1., 2. ja joskus 3. vaihteella vedossa pienillä kierroksilla varsinkin kaarteissa, tyhjäkäynnillä kolinaa ei kuulu. Kakspäällä kolina vieläkin huomattavampi, eli myös paino vaikuttaa tuohon.
Kolina on sellainen metallinen epätasainen, aivan kuin vasaralla paukuttaisi moottorin kanteen vaimeasti ja kuuluu enemmän vasemmalta puolelta ja moottorin alaosasta.
Ostaessani pyörän viime kesänä ei kolinasta ollut tietoa, sitten pikkuhiljaa alkoi ilmaantua ja nyt on jo aikas häiritsevää.
Samantapaista ongelmaa on täällä muutkin joskus päivitelleet, mutta mitään tyhjentävää vastausta en aikaisemmista treadeista ole löytänyt.
Pitäiskö pyörä viedä ammattilaisen katsastettavaksi vai voinko ajella huolettomasti kolinasta huolimatta?
-Honda CBR900RR ´01-
Yleensä mitkään erikoiset äänet eivät kieli hyvästä, joten kyllä ne kannattaa tarkistaa/tarkistuttaa.
Yksi nopeasti ja helposti tarkistettava ja korjattava ominaisuus voisi olla niinkin yksinkertainen kuin ketjun kunto. Jos ketju on löysällä ja/tai venynyt epätasaisesti se voi aiheuttaa tuollaista ääntä. Silloin se on yleensä huomattavampaa pienissä nopeuksissa. Jos ketju on huonokuntoinen siitä voi olla myös muutamia lenkkejä jumissa, jolloin ne eivät taitu kunnolla eturattaan ympäri ja kolahtavat väkisin rattaan ympäri.
Kyytiläisen aiheuttama lisäkuorma voisi kieliä tälläisestä ongelmasta. Kun kyytiläinen hyppää kyytiin, jousitus painuu kasaan kiristäen ketjua, joka taas korostaa ketjun vikoja.
Kiitos vastauksesta, noihin ketjuihin oon törmänny joissain vastuksissa kun oon kyseistä ongelmaa googlettanut ja täällä foorumillakin. Mietin vaan et miten ketjut vois aiheuttaa tollasta metallista kolahtavaa ääntä?
Paljonkohan paja velottais uusista ketjuista + vaihtotyöstä, ainahan ton vois testata?
-Honda CBR900RR ´01-
Ostin tovi sitten itselle kaatuilu- ja kikkailumopoksi muutaman vuoden vanhemman Bladen joka oli seissyt ajamatta jo pidemmän tovin. Tässä pyörässä oli käynyt juuri niin, että ketjusta oli muutama lenkki jämähtänyt käytännössä kiinteäksi pötköksi. Kun veto on päällä, niin viallinen kohta joutuu tavallaan hyppäämään eturattaan yli, kun ketjun lenkit eivät taitu kunnolla rattaalle eikä ketju ei asetu kunnolla hampaille. Pahimmillaan se tuntuu pyörän vetoonkin nykäyksinä.
Tuo on kyllä helppo todeta itsekin tarkistamalla ensiksi ketjun kunto. Ketju on saattanut esim. venyä epätasaisesti, jolloin ketju on välillä kireämmällä ja välillä löysemmällä pyörän liikkuessa. Tämän voi testata yksinkertaisesti kokeilemalla ketjun kireyden eri kohdista (eli pyöräyttämällä takarengasta hieman tai siirtämällä pyörää ketjun tarkistusten välillä). Jos takarenkaan saa ilmaan vaikka huoltopukilla, on samalla helppo tarkistaa rullaako ketju kunnolla rattaiden yli.
Jos ketju on huonossa kunnossa, se syö myös rattaat huonoon kuntoon.
Ketjurataspaketti maksaa n. pari sataa euroa riippuen merkistä ja ketjun laadusta. Huollossa vaihto on vajaan tunnin homma, joten 250 € luokassa varmaan liikutaan. Jossain onnistuu varmaan edullisemmin ja jossain vähän arvokkaammin.
Oon ketjuja tutkiskellut enkä ole kummempaa huomannut, ehkä hieman löysän oloiset ovat ja ketjuöljyäkin roiskinut säännöllisesti.
Tosin ääni vasemmalta puolelta, lisäpainon vaikutus ja kaarteissa voimistuva kolina vois hyvin viitata ketjuihin, ehkäpä köyhdyn tuon parisataa ja vaihdatan ketjut pajalla ja ihmettelen sitten asiaa uudestaan jos ei auta![]()
-Honda CBR900RR ´01-
Tuki myös takaapyörän laakerit. Nimimerkillä mullakin tuli "ääniä" ketjusta kunnes laakerit meni vaihtoon.
Ootko tarkistanut ketjut niin että paino on päällä? Mulla oli -99 bladessa vähän sama ongelma ja korjaantu löysäämällä ketjut. Epämääräinen nakuttava ääni siis.
Selittäisi myös miksi 2 päällä ääni voimistuu.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Ketjut tosiaan yksi varteenotettava tarkastus kohde, mulla oli edellisen omistajan jäljiltä ketjut NIIN kuivat että kuulu rallatusta, kalkatusta jne kunnes rasvasin ne yhden kerran hyvin. Äänet vaimenivat hieman, ajelin muutama sata km ja ihmettelin koko ajan että miten voi pitää vieläkin tälläistä mekkalaa, epäilin jo vaihdelaatikkoakin hetken mutta sitten ajattelin että kirjaimellisesti rasvaan ketjut likomäriksi ja kas kummaa äänet katosivat.![]()
Ketjuihin olen laittanut Wurthin HHS 2000, pysyy ketjuissa hyvin, ei sotke ja äänet ei enään (kypärän sisällä) vaivaa..![]()
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
mun pyörässä kans samaa ongelmaa eli ketju kolahtelee. uskoisin että on vaan epätasaisesti venynyt ja kulut muutenkin. mut mietin vain sitä että miten herkästi menee tuollainen ketju poikki? uskaltaako ajaa?
Honda Varadero -01
ex:Suzuki GSX 600F -98
ex:Yamaha TZR 125 -91
Uskomatonta mutta totta, kunnon ketjurasvakylpy poisti ongelman. Ei kuulu kolinaa eikä pauketta ja muutenkin rullaa tasasemmin, aiemmin pientä nykimistä havaittavissa.
Tosiaan aiemminkin tasaseen tahtiin ruiskuttelin ketjuöljyä, mutta ilmeisestikään en tarpeeksi, enkä kauttaaltaan niinkuin nyt = ilmeisesti myös ketjun sivut tarvitsevat kunnon pläjäyksen öljyä silloin tällöin.
Kiitokset kaikille vastauksista![]()
-Honda CBR900RR ´01-