En muista onko kyseistä keskustelua omassa ketjussa palstalla ollut aikaisemmin mutta aloitetaan uusi ketju näin kun kesä alkaa kääntymään loppupuolellen. Eli miten näet omalla kohdallasi moottoripyöräilyn tulevaisuuden maailmanlaajuisesti ja noin tekniikan kannalta? Vieläkö moottoritehot tulevat kasvamaan ja jos niin kuinka paljon? Miten tehokkaiksi esim. Gixxeri-luokan pyörät lopulta kehittyvät? Mihin suuntaan uskot suosituimpien kokoluokkien moottoritilavuudet muuttuvan? Millä energialla pyörät kulkevat vaikka kymmenen vuoden kuluttua? Bensa,diesel vai sähkö? Aiheuttaako tiukentuneet päästörajat sen että tehokatot jossain kohtaa tulevat vastaan? Tuleeko katsastus myös pyöriin pakollisiksi? Onko japsipyörät vielä tulevaisuudessakin suosituimpia vai tuleeko joku muu kuin japsimerkki valtaamaan alaa? Poistuuko nahkapuku markkinoilta muiden ajokamatekstiilienb tieltä vai käykö toisinpäin? Nouseeko moottoripyörien vakuutusmaksut tulevaisuudessa entisestään ja miten käy onnettomuuksien määrän vuosittain motoristien kohdalla?
Siinä muutama kyssäri mietittäväksi Juu tylsää on mulla ollut kun kyseisiä asioita on päässä pyörinyt mutta vaivataan näillä jokseenkin turhilla mietelmillä muitakin....![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Flex-fuel tulee varmasti (vai onko tullut jo?)
Tuskin tehojen nousuun tulee kattoa, niin kauan kuin tehot myyvät ja pannut kestävät.
Ja toivottavasti kaikkiin pyöriin tulis tupakinsytytin vakiox, tai siis virran ulosotto
Hajapusanisti
Mää toivon, ja siksi myös uskon että
- voin ostaa kaupasta pyörän, jossa on noin tonnin suoraruisku Turbobensiinimoottori. Sopiva sähköhybridi apunaan. Siis toiveena näiden yhdistelmänä riittää nykyisten tonnisten teho, mutta alakierrosvääntöä ja kierrosherkkyyttä rajusti lisää. Samalla polttoaineen kulutuksen lasku pitää toimintasäteen nykyisellään vaikka on vähemmän nestettä painona. Akkuteknologian pitää kehittyä vielä, jotta saadaan pienellä painolla se pieni lisämomentti aivan aivan alimmilla kierroksilla lähdettäessä nopeasti käyttöön.
Panigalen näköinen ja tekniikkapornoa sisällään tulevaisuuden haaveena...
Viimeksi muokannut: sarkka; 30.07.2012 klo 23:46. Syy: Turbo jäi pois!
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Tuttava pyörii sähkömoottoripyörien maahantuonnin kanssa tekemisissä, kyllä sieltä olisi peliä pukkaamassa markkinoille kunhan akkutekniikka saataisiin kuosiin. Toimintasäde ainoa ongelma tällä hetkellä. Luotto on vahva.
Hankalammaksi ja hintavammaksi tämä harrastus tulee. Direktiivit ohjaavat ja kansa vikisee!
Tulevaisuudessa on katsastusta, huomioliiviä, kiristynyttä nopeus-/teho- ja melu-/päästörajaa, on ajonopeuden etävalvontaa, rakentelun haittaamista, ryhmäajokieltoa..jne.. Tätä kaikkea perustellaan eurooppalaisen liikenneturvallisuuden, ilmastonmuutoksen ja ennen kaikkea eu:n yhtenäistämisen nimissä - sen lisäksi että taloutemme on vedetty ripuliksi, haluamme myös olla eu:n suunnannäyttäjiä (snadi direktiivierektio) moottoripyöräilyn alasajamisessa. Tai jos ei nyt ihan alasajamisessa, niin vähintäänkin naurettavan tasapäistämisen edelläkävijöinä. Tööt.
Käsissä känsiä, tupen väännöstä - mistäs muusta?
Polttomoottoreille tulee käymään kuten kaikille muillekin laitteille, ne tulevat pikku hiljaa elinkaarensa päähän. Ihan kuten on käynyt pyykkilaudalle, höyrykoneille, maamoottoreille, mekaanisille kassakoneille ja kelloille, reikäkorttilaitteille, nauhureille, grammareille jne, jne..
Ei polttomoottorit hetkessä mihinkään katoa, mutta veikkaisin, että sähköllä mennään vahvasti 10 v päästä.
Oikeasti käyttökelpoisiin 100 % sähköautoihin en ihan heti usko, mutta ajatus sähköpyöristä on realistinen täällä pohjolassakin. Pyörässä kun virtaa kuluu lähinnä vain pyörän ja kuorman liikuttamiseen. Ei tarvita tuulilasinpyyhkijää, penkin- ja takalasin lämmitystä, huurteenpoistoa, hifi-studioita, energiasyöppöä sisätilan lämmitystä, eikä ilmastointilaitteita. Virta riittää / akku latautuu lämpimillä keleillä muutenkin paremmin.
Johan noita suht. hyvin toimivia pieniä 2-pyöräisiä on saatavillakin. Siitä se lähtee ja pian on joka liikkeessä myytävänä oikeita sähkömoottoripyöriäkin. Siinä sitten siirtymävaiheessa ihmetellään ottaisinko sähkö-, vai bensakäyttöisen pyörän..
Tätä varmaan moni jo miettiikin, sillä sähköskootteri voi monessa tapauksessa olla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto.
Viimeksi muokannut: J@ck; 31.07.2012 klo 12:32.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Itse veikkaisin moottoripyörän ja auton rajojen hämärtyvän. Tulee kaikenlaista uutta 3-pyörää ja katettua härpäkettä liikenteeseen, jotka kulkee jos ei puhtaalla sähköllä, niin ainakin hybriditekniikalla. Kaikki tämä siksi että kaduille ja ennen kaikkea pysäköintipaikoille pitää saada lukumääräisesti yhä enempi ajoneuvoja seisoksimaan kun väki kaupungeissa lisääntyy. Toki moottoripyörät säilynevät vielä tuolloinkin ihan omana ryhmänäänkin, mutta veikkaan että monelle tuollaisen uushärpäkkeen hankkineelle jo se tarjoaa riittävän vapauden tunteen ja moottoripyörämäisen fiiliksen että se varsinainen moottoripyörä voi jäädä jopa kokonaan hankkimatta = varsinaisesta moottoripyöräilystä tulee vain yhä pienemmän vähemmistön harrastus![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Käsissä känsiä, tupen väännöstä - mistäs muusta?
Tuskinpa tuohon puolikasta sukupolvea kauemmin menee sen jälkeen kun suorituskyvyltään ja muilta ominaisuuksiltaan nykyistä mopoa vastaava sähköprätkä on todellisuutta. Esim. jo nyt KTM:n freeride (vai mikä se sähköenska olikaan) olisi pirun mielenkiintonen harrasteväline. Ei paljon tarttis kuunnella valituksia metelistä. Tietenkin muutosvastarintaa aina löytyy, mutta niinhän se on kaiken uuden kanssa. Vastarinta vaan yleensä tuppaa murtumaan uhoa nopeammin.
Superbike #7
Jep, katsoo vaikka miten helvetisti maailma on muuttunut jo yhden sukupolven aikana..
Ei mua ainakaan nuo sähkömöpöt haittaisi
Tämmönen kelpais jo nyt http://www.youtube.com/watch?v=UyYAJgEblrA
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Huvittaa suuresti ajatukset: "Nyt tehot riittää...", "Missään ei tarvita sellaisia tehoja...", "Kuskit ei voi käyttää enää tehoa..." jne.
Erityisesti mieleeni on jäänyt jostain 80-luvulta MP-lehti tai TM tai jotain... Testissä oli uusi Honda, jossa oli muistaakseni n 135hv ja kulkua yli 250kmh. Tehoa ja kulkevuutta taivasteltiin, ettei kukaan niitä tartte.
Tehon lisääntyminen on varmaa. Kuulemma s1000rr:stä tehdas saisi heti alkuun 220hp irti, mutta kun "ei vielä tarvitse laittaa". No, poksahteleehan ne koneet jo nyt...
Tekninen kehitys siis tehossa tulee mielestäni jatkumaan. Teknisesti MP ei todennäköisesti ole ympäristöystävällisyyden etulinjassa. Turvallisuus- ja ympäristöystävällisyydellä argumentoidaan hintalisäyksiä.
Epäilen vahvasti, että ns. subjektiivisten suureiden vaikuttavuus jatkuu. Mielestäni harrastus jatkaa erilaistumista seuraavilla tavoilla:
1. Tyylilaji. Joista esimerkkejä kustomit: "HD, maailman kallein puolivalmiste". Muoviluoti jne.
2. Merkki "Yksilöllistä ajaa Italialaiselle", "Papat ajaa BMW:llä" jne. (Nämä 2 pitäisi olla oikeastaan toisin päin).
3. Yksilöllisyys (luovuuden ja rahan näyttäminen lisääntyy). Rakentelu & yksilöille(!) rakennetut pyörät.
4. Useamman pyörän omistaminen. On arkea kun harrastajajoukot vanhenevat ja sitäkautta vaurastuvat. Kaveri, jolla on 6 pyörää on sitä mieltä, että 8 olisi hyvä määrä...
5. Markkinamiehet keksivät uusia pyörämalleja ja -tyylejä. Olisiko nyt viimeksi trendinä ollut mutkateille suunnattu naku- tms. combopyörä?
Kulttuurillisesti ja toiminnallisesti:
6. Eurooppalaistuminen jatkunee, siis Euroopassa.
7. Yhtenäisyyskulttuuri "me moottoripyöräilijät" jatkaa katoamistaan.
8. Eri tyyppinen Extreme lisääntyy. Kullekin oma Extreme-laji.
9. On todennäköistä, että ajetut kilometrit vähenevät.
10. On todennäköistä, että julkisen vallan puuttumistoimenpiteet "yksilölliseen" harrastukseen tulevat jatkumaan. Sääntely johtanee myös kohtuu typeriin teknisiin- ja prosessuaalisiin ratkaisuihin.
11. Moottoripyöräily on "vain harrastus muiden joukossa"-asenne lisääntyy. Jengi pelaa vaikka golffia jos huvittaa enemmän.
12. Harrastus tyttöistyy. Nähtävissä jo skootterihankinnoissa. Aktiiviset tytöt pitävät muka elämäntapaa tavoiteltavana kun taas pojat keskittynevät enenevissä määrin virtuaalitodellisuuteen.
Kustannusteknisesti ja sääntely yleensä:
Epäilen vahvasti, että vakuutusmaksut MP:ssä nousevat enemmän kuin vakuutusmaksut yleisesti.
On todennäköistä, että määrätään lisää eri tyyppisiä rangaistusveroja.
On melko ennustettavaa, että jo lähiaikoina määrätään muutosrajoitteita ja niiden vuosittaisia tarkastamisia.
Pidän erittäin todennäköisenä, että lämpimissä maissa tapahtuva moottoripyöräilyn suosiminen jatkuu jo pelkästään ruuhkien perusteella. On melko varmaa, että emme pääse nauttimaan Suomessa em. positiivisesta kehityksestä.
On jo nähtävissä, että julkinen valta soluttautuu myös moottoripyöräilyyn ja pyrkii harrastajien sisältä vaikuttamaan kehitykseen eri tyyppisten propagandojen keinoin "mikä on oikeaa ja turrrrvallista moottoripyöräilyä...".
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Honda RC-E sähköinen superbike. Näyttää hyvältä mutta tulleeko koskaan markkinoille. Itse epäilen että ei tule.
![]()
Suurempaan levinnäisyyteen en usko minkään puhtaasti akun varassa kulkevien vehkeiden leviävän. Ainakaan minkään nykyisin käytettyjen akkuteknologioiden voimalla. Ei riitä tämän pallon maametallit valmistamaan sellaista määrää akkuja, joten joku muu tapa kuljettaa energiaa tulee olemaan nyky akkujen tilalla. Sähkö on todennäköisimmin vehkeitä liikuttava voimanlähde alle 20 vuoden sisällä valtaosassa maa-ajoneuvoja.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Öö... Jos moottori on oikein suunniteltu, niin etanolilla siitä kyllä saadaan enempi niin tehoa kuin vääntöäkin vs. mitä bensalla saadaan samasta padastaTälläisiä on ihan tuotannossakin ollut jo esim. Saabilla vuosikausia, joten mikään suuri kummastus tuon ei pitäisi kellekään olla. Kokonaan toinen asia onkin sitten nämä "toimii myös" moottorit, joissa kaikki viinan tuomat edut hukataan ihan tyystin => enempi kulutusta ja vähemmän tehoa kuin bensalla
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Sähköskootterifirma Resonate laittoi juuri pillit pussiin
http://www.resonate.fi/
Toivottavasti sähkömoottoripyörät vetävät paremmin. Akkuteknologian kehittyessä hinta tulee alas sitä mukaan kun toimintasäde kasvaa, ja luulen että useat ihmiset kiinnostuvat kunhan latauspisteitä tulee rutkasti lisää!
Akkujen sijaan voidaan käyttää myös polttokennoja. Vedyn kuljettaminen ja säilöminen turvallisesti on vielä haaste. Jälki voi olla rumaa onnettomuuksissa.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Tais olla sarkasmia
Monet korkeaviritteiset koneethan tykkäävät r85:sta sen korkean oktaanin takia, ja kun mopoissa on suht paljon puristuksia, en näe nytkään yhtään syytä miksei etanoli soveltuis mopoihin koska niitä käytetäänkin vain kesä lämpösellä. Ainut mikä tuossa etanolissa on huonoa, on toimintasäde, jos sitä menee n. 3+% enemmän niin tankkien kokoa olis syytä lisätä muutamalla litralla.
Hajapusanisti
Lisätään vielä aloittamaani ketjuun varmasti ärtymystä herättävä väite ja kysymys eli näetkö että jossain vaiheessa valtiovalta huomaa moottoripyörät ja niiden aiheuttamat epäkohdat ja alkaa erilaisin maksuin "sakottamaan" moottoripyöräilyä syystä että se on monien mielestä täysin turhaa energian haaskausta ja saastuttamista kun ottaa huomioon ettei pyörillä juuri mitään hyötyajoa voida suorittaa vaan kyseessä on pelkästään huviajelu ja harrastus. Samaan kategoriian varmaan voidaan laskea huvimoottoriveneilykin. Huomaako valtiovalta että moottoripyörät vaikka vievätkin liikenteessä vähemmän tilaa lisäävät yksityisliikennöintiä koska yhdellä moottoripyörällä voidaan kuljettaa maks. kaksi henkilöä kun henkilöautolla voidaan halutessaan kuljettaa vähintään se viisi henkilöä. Lisätäänkö pyörille jotain erillismaksuja joilla kannustettaisiin käyttämään edes autoa jollon kokonaisaastuttaminen vähenisi(ehkä). Keksiikö joku poliitikko alkaa vainoamaan turhakkeilla ajavia motoristeja joillain konsteilla vai saako moottoripyöräily olla tulevaisuudessakin vain harrastus jolla huviajelulla kulutetaan niitä viimeisiäkin fossiilisia polttoaineita?![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Hauska ketju. Itsellä oli joku vuosi sitten vielä vene 175 hv koneella. Jos oikein muistan niin kulutti neljän hengen porukalla hiukan yli 20 solmun vauhdilla reilut 20 litraa bensaa tunnissa, eli mentiin semmonen 40 kilometriä matkassa ja sadalle kilometrille tuo tekee sitten about 50 litraa. Teoretisoidaan lisää niin tekee n. 13 ltr/100 km per nuppi (4 matkustajaa), tosin venekin oli aika painava. Jos nuo muistikuvat on oikein niin mopoilijoihin verraten veneilijät on melko pahiksia, ja häiritsevät lisäksi norppiakin muiden rannoilla oleilijoiden lisäksi, ainakin "täällä" Saimaalla
Anatoolin järkeilyyn tuossa aiemmin yhdyn 110 %:sti paitti se että papat ajaa BMW:llä, tosin sehän oli jo oikeastaan vedetty takaisin saman tien
Kaikki kiva tuntuu olevan haitallista; pitää pysytellä kotona, lukea kirjaston kirjoja jotka on kävellen haettu, ja piereskellä peiton alla pussiin jonka vie kaatikselle metaanikeräykseen... Eikä tietty syödä lehmän lihaa josta tulee siitäkin kasvihuonekaasuja kun laskimella laskee.
BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
Missä on sanottu että henkilöautoon muka aina mahtuisi se 5hlö? Meilläkin pihassa makoilee noita 4-pyöräisiä kaksin kappalein, toiseen menee 7, mutta toiseen vain max. 4hlö. Ja muutenkin kun nykysuuntaus on vain pienentää autoja, niin eihän tuohon Smartiinkaan mene kuin 2 tai mihinkään muuhunkaan kirppu-luokan city-peliin kuiin juuri se max. 4hlöJa sieltä toisesta kokoluokasta meillä oli tuossa viime viikolla vuokrassa matkailuauto ja vaikka aika suuri kottero se on jo tuokin, niin kyllä vain, max. 4hlö vain luki senkin papruissa
Tai otetaan toisinpäin, niin aika moneen suureen sivuvaunuun saa ottaa 2hlö kyytiin => prätkälläkin siis liikkuu se 4hlö ja tarvittaessa jopa peräkärryn kera. Eli ei ole nuppiluku ainakaan se rangaistusmaksujen peruste
Ja muutenkin tuo julkinen taho on aina perustanut raippamaksunsa suurimpaan sallittuun. Esim. dieselin käyttövoimavero menee kokonaispainon mukaan ja kuinka moni aina ajelee tuolla 100% kuormallaTai näin Hki asuvana esim. kiinteistövero menee korotettuna käyttämättömistä tontin rak.neliöistä = jälleen siis sen paperissa olevan suurimman sallitun määrän mukaan
Tältä pohjaltahan jos tuota ruvetaan ajattelemaan, niin prätkällä vaikka sillä vain 1 hlö liikkuisikin, niin siinä sentään on jo 50% käytetty maksimi kuljetuskapasiteetistä. Ynnä raudan suhde liikuteltavaan lihamäärään on jo jotain ihan muuta kuin mitä se pienelläkään autolla on, edes auton täydellä kuormalla. Saati jos prätkässä on 2hlö matkassa, niin se raudan suhde lihaan rupeaa jo lähentelemään 1:1. Aika harvaan henkilöautoon saa sen omaa massaa vastaavaa lihalastia kyytiin
No toki tuo suhde voi 50cc mopossa voi jo yhden ihmisen kuormalla olla aika lähellä 1:1, saati mitä se on polkupyörällä, mutta jos nyt kuitenkin pysyttäisiin moottoritiekelpoisten ajoneuvojen luokissa
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Turvallisesti.. No niinkin varmaan, mutta haaste on siinäkin, että vety on nin ohut kaasu että se vuotaa metallisenkin säiliön läpi. Ehkä se ei ole suuri ongelma ajoneuvossa, mutta jakeluverkossa? Toinen on sitten se että ei ole järkevää tehdä sähköllä vetyä josta tehdään sähköä. No go. Energiaa valuu vedyn valmistuksessa, nesteytyksessä, jakelussa, vuodoissa ja siinä polttokennossakin hukkaan taivaan tuuliin ennenkun se saa ajoneuvon liikkumaan. Akuissa tilanne on kai huomattavasti järkevämpi.
Onhan noita metanoli-kennojakin jo ihan kaupallisessakin käytössä, mm. EFOY-polttokennot ja onpahan Wärtsiläkin kerinnyt tuollaisen metanolikennon asentaa jo Undine-nimiseen autojenkuljetusalukseenkin![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jollakin ilveellä saksalaiset saivat säilöttyä vedyn pusseihin Zeppeliineissään.
Vedyssä on ongelmansa ja vety on toissijainen energialähde, mutta siitä huolimatta asiaa tutkitaan ja koeautoja rakennetaan myös Suomessa. Polttokennon hyötysuhde on ylivoimainen verrattuna ottomoottoriin ja akkuihin verrattuna tankkaus huomattavasti nopeampaa. Siinä tärkeimmät syyt.
Polttokennoissa voidaan käyttää muutakin kuin vetyä, vaikka hiilivetyjä. Hyötysuhde on tällöin paljon korkeampi kuin ottomoottorissa.
En usko, että tulevaisuudessa yksi ratkaisu on ylivoimainen ja vastaus kaikkiin tarpeisiin. Uskon, että näemme joukon ratkaisuja, joista kukin jollakin tavalla korvaa fossiiliset polttoaineet.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Moottoripyörällä ajaminen on mahtavaa! Talvi on ollut pitkä mutta nyt pyöräilykausi on vihdoin saapunut. On aika kaivaa kaksipyöräinen esiin ja viedä se ajelulle. Ennen kauden ensimmäistä ajelua on tietenkin ollut paljon tekemistä. Onneksi aloitin paperityöt hyvissä ajoin muutama kuukausi sitten. Nyt minulla on virallinen lääkärintodistukseni, joka todistaa kaikille, että olen läpäissyt jokavuotisen lääkärintarkastuksen. (Olin hieman huolissani, kun tarkastuksessa todettiin kolesterolini nousseen hieman edellisestä vuodesta. "Emmehän me voi sallia motoristin saavan sydänkohtausta kesken ajon ja vaarantavan muita tienkäyttäjiä", he sanoivat. Onneksi kolesterolini on edelleen selvästi raja-arvojen alapuolella.)
Sitten oli tietysti vielä se 30 000 dollarin takuumaksu, joka minun oli maksettava ennakkoon sairausvakuutuksen omavastuuna, jotta en olisi yhteiskunnalle taakaksi mahdollisen onnettomuuden sattuessa. Summa olisi ollut miljoona, mutta minulla on vapaaehtoinen "Ei elvytystä" -kaulapanta, jolla saan ison alennuksen. Lisäksi saan vielä 5 prosentin alennuksen, koska ilmoittauduin elimenluovuttajaksi. Vihdoin ja viimein, kaiken tuon jälkeen, istuuduin tänä aamuna tietokoneeni ääreen lähettääkseni matkasuunnitelmani liikkuvan poliisin pääkonttoriin. Heidän tietokoneeltaan meni alle minuutti sen käsittelemiseen ja hylkäävän vastauksen lähettämiseen. Hetkinen! Luulin olleeni todella tarkka, välttäneeni kaikki kielletyt tiet ja alueet, mikä ei muuten ole täällä, missä minä asun, ihan helppoa. Tutkittuani kaikki tiedot Digiroad järjestelmästä uudestaan huomasin, että viranomaiset olivat sulkeneet yhden metsän halki kulkevan tien moottoripyöriltä edellisellä viikolla.
Tunsin itseni aika noloksi. Tapanani on lukea kaikki "Tiedotukset moottoripyöräilijöille", joita liikkuva poliisi päivittäin julkaisee web-sivuillaan. Tuollaisesta virheestä kiinni jääminen otti todella päähän. Valitsin kiertotien vanhan kuparikaivoksen kautta kaupungin pohjoispuolelta ja lähetin matkasuunnitelmani uudelleen. Tällä kertaa sen käsittely kesti hieman kauemmin, mutta sain lopulta Ajo-oikeus koodini, joka minun pitää naputella pyöräni tietokoneeseen, jotta saan sen käyntiin. Tässä systeemissähän on se hieno puoli että voin selailla poliisin www -palvelimelta kaikki viimeisen 10 vuoden aikana ajamani moottoripyöräreissut ja niiden reitit, tiemaksut ja muut kustannukset, hyvää asiakaspalvelua poliisilta, sanon minä. Ei sitten muuta kuin ajohaalari päälle ja matkaan! Pujottaudun neon-keltaiseen, liikenneministeriön hyväksymään turvapukuuni. Seuraavaksi vedän päälleni itsestään täyttyvän turvatyynyliivini (kirkkaan keltaisen, tietenkin, jotta poliisi voi todeta minun noudattavan määräyksiä). Lopuksi puen viranomaisten hyväksymät saappaat, ajohanskat ja kypärän, ja suuntaan pyörälleni.
Määräysten mukaiset turvakaaret aiheuttavat minulle aina pieniä ongelmia. Koska olen aika pitkä, minun pitää kyyristyä, että mahdun noiden kahden suojaavan putken alle. Mutta ei minulla ole valittamista: jos olisin viisi senttiä pidempi, minun pitäisi anoa erillistä ylisuurten kuljettajien ajolupaa saadakseni ajokortin. Asetun istuimelle, kytken turvatyynyn käynnistysjohdon, kiinnitän turvavarusteet ja näppäilen ajo-oikeus koodini. Sitten painan käynnistystä ja… ei mitään.¨ Pieni piip ja vilkkuva vihreä LED muistuttavat minua unohtamastani kohdasta. Avaan visiirin, kumarrun, työnnän alkolukon (minkä muuten Ruotsalaiset ottivat käyttöön jo joskus 2000 -luvun alkupuolella) putken suuhuni ja puhallan. Palkkioksi tästä vihreä LED palaa nyt tasaisesti ja pyörä hyrähtää käyntiin. Ah, mikä ihana ääni tästä yksisylinterisestä lähteekään (saatatte muistaa monisylinteristen aikakauden, joka päättyi vuosia sitten, kun viimeinenkin valmistaja kyllästyi maksamaan ylimääräistä EUn sylinteriveroa). No, jos totta puhutaan, en oikeastaan kuule moottoria ollenkaan: ympäristöviraston määräysten mukainen viisivaiheinen äänenvaimennin ja liikenneministeriön hyväksymä kypärän aktiivinen äänenvaimennusjärjestelmä pitävät huolen siitä. Mutta tunnen moottorin värinän kuitenkin kehossani. Kunnon konetta ei voita mikään! Käännyn pois pihasta kadulle. Kun nopeus kiihtyy, ajoneuvon tukipyörät kääntyvät automaattisesti sisään.
Tiedän, että on ihmisiä, jotka vielä naureskelevat noille "apupyörille", mutta minä ainakin arvostan niitä. Kun jalkani ovat kiinni pakollisissa säärisuojuksissa ja pyörän painopiste turvakaarien takia korkealla, tämän laitteen pystyssä pitäminen liikennevaloissa olisi mahdotonta ilman niitä. Oikeastaan ne eivät ole täällä pakollisia, mutta kun ne määrättiin pakollisiksi EU:n alueella, valmistaja laittoi ne saman tien kaikkiin pyöriin. Ovelaa, vai mitä? Nyt olen vihdoin tien päällä ja ajan! Kun väännän kaasua, olen todella iloinen, että olen yli neljäkymmentä. Minulla on nyt Kolmannen luokan rajoittamaton moottoripyöräajokortti. Viisituntisen kirjallisen kokeen ja kahden ja puolen päivän ajotaitokokeen läpäistyäni minulla on nyt oikeus ajaa 55-hevosvoimaisia moottoripyöriä! (Voitte uskoa, että leuhkin sillä nuoremmille ajajille noiden 45-hevosvoimaisten pyöriensä kanssa ja alle 25-vuotiaille ja heidän 33 hevosvoiman pyörilleen.)
Kuka vielä väittää, että vanheneminen ei ole hauskaa? Ennen kuin ajan ulos kaupungista, pysähdyn paikallisella poliisiasemalla ja ajan ajoneuvojen päästörajojen tarkistuskoppiin. Koska olen liikenteessä ensimmäistä kertaa tänä vuonna, minun on kytkettävä pakoputki analysaattoriin, samalla kun tietokone tarkistaa ajoneuvon tunnuksen viivakoodista vasemmassa säärisuojuksessa. Pääsen läpi, luonnollisesti - toisin kuin jotkut hurjapäät, minulle ei tulisi mieleenkään sorkkia polttoaineensyöttöä. Kun moottoreihin kajoaminen kiellettiin Antitampering -laeilla rangaistuksen uhalla kaikilta muilta paitsi virallisilta moottoripyörämekaanikoilta, ymmärsin, että minun päiväni autotallissa olivat ohi. Seuraan matkasuunnitelmaani pitkin kaupungin katuja ja saavun automaattisen ITS- moottoritien liittymälle. Kun ajan ylös liittymää, viivakoodini luetaan jälleen ja Digiroad-tiemaksutililtäni veloitetaan 24 dollarin haittamaksu moottoritien käytöstä. Tämä automatisoitu järjestelmä on ollut suuri siunaus autoilevalle kansanosalle: autot ajavat tietokoneohjauksessa, kaikki tasaisin välein samaa tasaista vauhtia. Meille moottoripyöräilijöille tässä ITS -systeemissä on kyllä pieni pulma. Koska tietokoneet eivät havaitse kulkuneuvojamme lainkaan, ne eivät myöskään varaa niille tilaa. Niinpä minun on tungettava itseni autojen väliin jäävään kuuden metrin rakoon ensin hitaammalle 60 km/h-kaistalle ja siitä sitten nopeammalle yhdeksänkympin kaistalle. Se voi olla hankalaa mutta ongelmia tulee vain jos satut kaatumaan. Koska tietokoneet eivät tunnista meitä, liikenne vain jatkaa kulkuaan. Mutta asiaa tutkitaan ja ongelma ratkaistaan koska tahansa, meille on luvattu.
Tuijotan pakettiauton takapäätä puolitoista tuntia (ohittaminen on kiellettyä) ja siirryn sitten hyvissä ajoin oikealle ennen Kaivostien liittymää, aivan kuten matkasuunnitelmani edellyttää. Joidenkin mielestä tämä seutu on pelkkä kaatopaikka, mutta minulle tämä on moottoripyöräilijän taivas. Ei turhia puita tai autoja häiritsemässä keskittymistä. Täällä ei tunnu käyvän enää kukaan muu kuin minä. Vain harmaa taivas yläpuolella ja tie avoinna edessä! Väännän kaasun täysille ja tunnen kuinka hakkaava mäntä työntää pyörää eteenpäin: 80, 90, 95 - oho! Ajoneuvon ISA-nopeusrajoitin, sekin Ruotsalaisten kehittämä, ottaa ohjat ja estää minua ylittämästä henkilökohtaista kattonopeuttani. Siunattu teknologia! Ilman sitä ajotietokoneen satelliittipaikannukseen kytketty hälytysjärjestelmä olisi välittänyt rikkeeni radioteitse suoraan poliisille ja Digiroad -tilini saldo olisi taas huvennut melkoisesti. Nojaan siis vain taakse ja nautin matkasta.
Tunnen kuinka ilmavirta lyö yli sentin paksuiseen, kivenkestävään tuulilasiini. Kuulen yksisylinteriseni vaimennetun äänen kaikuna kaivosjätevuorien rinteiltä. Ja voin ottaa kurvit pyöräni gyroskooppisen kallistusmittarin sallimalla 25 asteen kallistumalla! Sitten se erityinen hetki saapuu. Iso virne leviää naamalleni. Tästä ei elämä enää parane!
Että minä rakastan moottoripyöräilyä!
...lainaus jostain....
"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-
Petsku!
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])