Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Onkos kukaan suorittanut suorittanut stefojen vaihtoa itse 1050 triplen punpuille? Tarviiko mitään 'erikoistyökaluja' välttämättä?
    K750 -61
  2. #2
    Noin uudessa menevät takuuseen, jos vuotavat. Öljytiivisteet kuuluvat takuun piiriin. Ainakin muilla merkeillä kuuluu.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  3. #3
    No eihän ne enää vuoda kun rassasin filmillä stefoja. Ilmeisesti siis joku roska siellä. Aattelin vaan että onkohan se kuinka dramaattista kun sieltä jonkin verran sillon pääs öljyä karkaamaan...
    K750 -61
  4. #4
    Monesta triplestä on mennyt stefa oikeasta pumpusta, Omastakin vaihdettiin takuuseen. Syytä en osaa sanoa miksi juuri oikea menee



    "Little dirt never hurt anybody." - MacGyver
    "vrsca 1130cc & vrscdx 1250cc v2 HD"
    "Maximum speed: 58 knots V6 YAMAHA"
  5. #5
    Lainaa (wille- @ Tammi. 04 2008,10:35) kirjoitti
    No eihän ne enää vuoda kun rassasin filmillä stefoja. Ilmeisesti siis joku roska siellä. Aattelin vaan että onkohan se kuinka dramaattista kun sieltä jonkin verran sillon pääs öljyä karkaamaan...
    Jos kyseessä on ollut hikoilun tyyppinen vuoto, ei ole mitään merkitystä. Sitten kun on jarrulevyt öljyssä voi alkaa miettimään öljymäärää. Teelusikallinen öljyä leviää aika hiton isolle alueelle eli vuodot on usein määrällisesti pieniä.

    Pystyykö niitä edes millilitran kymmenyksien tarkkuudella täyttämään, en minä ainakaan..
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  6. #6
    Itsellä oli vasen pumppu, ja ihan itseaiheutettuna kai alko vuotamaan kun kasvo sarvet päähän yhellä lauantai-ajelulla

    Eniten se varmaan vuoti sillon eheytysyrityksessä kun sitä filmiä työntelin stefan ja putken väliin...määrästä vaikea sanoa..

    Tulin jo kyllä tilanneeksi uudet stefat bikebanditistä muitten rojujen ohessa, lähinnä se vika on meikäläisen korvien välissä kun kuvittelen keulan käyttäytyvän jotenkin erillailla.

    Ehkä sitä voisi lykätä operaatiota seuraaville talville/sitten kun se oikeasti on tarpeellista?
    K750 -61
  7. #7
    Katselin manuaalia ja trumpan keula on purkutyyliltään vastaava kuin suzukin keulat, esim TL suzukissa on vastaava. Systeemi on siitä hanurista, että se vaatii jousen puristustyökalun, että yläpään saa irti.

    esim 954rr hondassa homma on paljon helpompi. yläpäästä vain sokka irti ja ruuvaa yläpään irti. homma onnistuu hondassa yksin kun noissa suzuki tyylisissä vaatii melkein toisen puristamaan jousta ja toisen jälkän irroittamaan sen pään sen aikana.

    öljythän voi kyllä vaihtaa vähän raakastikkin,eli yläpää irti , mutta yhä kiinni vaimennussylinterissä ja kaataa öljyt pois, sitten kaataa sopiva määrä uutta. tämä vain ei ole niin tarkka keino, kuin jos ottaisi jouset kokonaan pois ja mittaisi sen määrämitan yläpäästä öljynpintaan.

    jos stefat ei vuoda, niin ei kannata vaihtaa niitä.



    JakeT.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  8. #8
    Olikos joku jo kokeillut 1050 pumppuja kotosalla purkaa?

    Pitäisi saada uudet vieterit vaihdettua ja ei oo USD keulojen kanssa askartelu meikäläiselle kauhean tuttua puuhaa. Huoltomanuskan ohjeilla jos tekee niin tarvii 3 erikoistyökalua ja pehmeäleukaisen ruuvipenkin.

    Ei kai toi nyt noin vaikeeta voi olla? Joku oikotie hommaan varmaan perustyökaluilla suoritettuna löytyy?



  9. #9
    Lainaa (jaket @ Tammi. 06 2008,16:30) kirjoitti
    öljythän voi kyllä vaihtaa vähän raakastikkin,eli yläpää irti , mutta yhä kiinni vaimennussylinterissä ja kaataa öljyt pois, sitten kaataa sopiva määrä uutta.

    JakeT.
    Tuolleensa vaihdoin juuri öljyt. Mittasin paljonko tuli ulos ja sama määrä takaisin uutta. Oletuksena tietenkin, että tehtaalla laitettu oikea määrä. Jonkinlaisella annosteluruutalla tuollaiset sarjatuotannossa täytetään, eli pitäisi olla kohdallaan.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  10. #10
    Onko näiden etupumppujen stefojen vaihtoon tullut kokemuksia.. Pariin vuoteen ei ole tarvinnut vaihdella ja silloinkin oli kyseessä Kasawika.. Olisi nyt kyseinen urakka edessä.

    Onko tässä linkissä esitetyt erikoistyökalut sitä mitä tarvitsee? Linkissä vaihdetaan tosin Yömahan USD-keula..

    http://www.moottoripyora.org/keskust...tefojen-vaihto
  11. #11
    Khyyllä se noilla ohjeilla onnistuu ja suurinpiirtein samanmoisilla työkaluilla.
    K750 -61
  12. #12
    Noita Riumpin servicemanuaaleja näyttäisi löytyvän netistä ihan kivasti. Niissä on varsin seikkaperäisesti kerrottu sekä työt että työkalut. Aisnakin Tikruun löytyi heti tuollainen: http://www.bikersoracle.com/triumphs...ead.php?t=5884
    eikä ne Triplen etupumputkaan kai paljon noista poikkea.
  13. #13
    Lyhykäisyydessään 1050 Triplen USD-pamppujen purku ja kasaus..

    - avaa pääty tulpat jo paikallaan momentista
    - putket irti ja tulpat irti ja valumaan öljyistä väärinpäin
    - pohjasta kuusiokolopultti irti ja roippeet sisältä valuu pois (järjestys kannattaa kuvata tai painaa mieleen)
    - käsiin jää liukuputket ja ne irtoavat parilla nykäisyllä toisistaan (järjestys kannattaa kuvata tai painaa mieleen)
    - nyt vaan uudet romut paikalleen, mutta ne kannattaa kasata ohueen liukuputkeen oikeassa järjestyksessä
    - tämän jälkeen paksu liukuputki maatavasten ja käännät ohuemman liukuputken päälle
    - jos eteen valuvat osat häiritsee, niin esim. nipparilla pystyy hyvin jarruttelemaan
    - holkit jne. alkaa lähtemään hyvin paikoilleen, kun käyttää koko paketin kertaalleen alhaalla
    - sen jälkeen kannattaa vanhalla stefalla naputella systeemit paikalleen
    - tämän jälkeen vedät sisusakalut täyteen mittaan ja jousi paikalleen
    - paksumpi liukuputki radiaalijarrun pidikettä vasten pöydän reunalle
    - pujota sisuskalut koko pituudessaan sisään ja paikallaan ollessaan painata hieman päätykorkista alaspäin
    - kuusiokolopultti samalla alakautta kiinni (monemtti 22Nm?, itse laitoin ainankin Tikrun ohjeen mukaan)
    - öljyt sisään ja korkit kiinni (Tikrun ohjeen mukaan 34Nm)
    - homma valmis

    Loppukasauksessa toinen käsipari helpottaa, mutta onnistuu kyllä todella helposti yksinkin.

    Yhden stefan vaihto kestää noin 30min ja mitään erikoistyökaluja ei tarvita stefojen vaihtamiseen!

    Jos jollakin kynnys hoitaa asia itse, niin pientä korvausta vastaan voin tehdä ko. huollon puolestasi Vantaalla Tikkurilassa. Etu ja takapukit löytyvät korjaamolta. Liikkeet näyttävät pyytävän tästäkin toimenpiteestä 200-250€ vaikka pamput olisivat jo valmiiksi irroitettu!?!
  14. #14
    Niin ja öljyiksi 10w (Showa SS8) ja määrä 469ml (120mm).

    Huoltomanuska: ftp://67.223.236.218/Uther/1050manual.pdf
  15. #15
    käsiin jää liukuputket ja ne irtoavat parilla nykäisyllä toisistaan (järjestys kannattaa kuvata tai painaa mieleen)
    kannattaa ottaa stefan pölysuoja irti ja sokkarengas sen alta ennen sitä nykäisyä.


    uutta stefaa ei kannata tunkea alaliukuputken yläpään urien yli ilman suojausta, jotain elmukelmua kannattaa laittaa putkee ja öljyä, että ei vaurioidu asennettaessa.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  16. #16
    Lainaa Nössö kirjoitti Katso viesti
    Niin ja öljyiksi 10w (Showa SS8) ja määrä 469ml (120mm).

    Huoltomanuska: ftp://67.223.236.218/Uther/1050manual.pdf
    Hyvä korvike tuolle SS8sille on Motorexin Racing W7.5, viskosittetti liki sama.

    Muussakin yhteydessä laittanu listan mut laitetaan ku löyty koko sivu:

    http://www.peterverdone.com/wiki/ind...spension_Fluid
    Alempana sivulla listaus öljyistä ja niiden viskositeetti arvoista (cst)
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  17. #17
    En hirveästi ymmärrä asian päälle, mutta jos Showa SS8 ilmoitettu viskositeetti 200 ja mitattu 167, niin eikös prosenttuaalinen virhe ole melkoinen?!? Motorex 10w ilmoitettu viskositeetti 170. Mielestäni siis esim. Motorex 10w lähempänä suorituskyvyltään kuin SS8.. Heikosti on mitattu Motorex tuotteita, mutta yhdestä löytyy suuntaa antavaa mittaustulosta. Heitto ei ollut kuin yhden yksikön verran mitatussa Motorex tuotteessa. Jos taas halutaan lähteä etsimään oletusta (200), niin tarvitsee valita taulukosta jokin aivan toinen tuote. Toisaalta perustuuko suositus taulukkoon, vai toimivuuteen?!? Itse olen vahvasti siinä uskossa, että toimivuuteen..

    Toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä..
  18. #18
    Lainaa Nössö kirjoitti Katso viesti
    En hirveästi ymmärrä asian päälle, mutta jos Showa SS8 ilmoitettu viskositeetti 200 ja mitattu 167, niin eikös prosenttuaalinen virhe ole melkoinen?!? Motorex 10w ilmoitettu viskositeetti 170. Mielestäni siis esim. Motorex 10w lähempänä suorituskyvyltään kuin SS8.. Heikosti on mitattu Motorex tuotteita, mutta yhdestä löytyy suuntaa antavaa mittaustulosta. Heitto ei ollut kuin yhden yksikön verran mitatussa Motorex tuotteessa. Jos taas halutaan lähteä etsimään oletusta (200), niin tarvitsee valita taulukosta jokin aivan toinen tuote. Toisaalta perustuuko suositus taulukkoon, vai toimivuuteen?!? Itse olen vahvasti siinä uskossa, että toimivuuteen..

    Toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä..
    Sää katot viscosity indexiä - joka kuvaa lämpötilan vaikutusta öljyyn. Mitä isompi indeksi niin sitä paremmin öljyn ominaisuudet säilyy lämmön muuttuessa.

    - ja todella jos raportoituun tuota verta vertaa niin tuo laskettu on aika eri mut kertonee enemmän Showasta ilmoittajana kuin öljysta?
    Jos vertaa viskositeetteja tilanne on varsin lähellä - motorex on pikkisen ohuempaa kylmänä ja jonkin verran jäykempää kuumana:

    Tuote_________visko(@40c)__visko(@100c)_v-indeksi_laskettu indeksi.
    Motorex 7.5W___35,90_______7.70______ __190_____192 ( laskin ekselissä)
    Showa SS-8____36,47_______7,24_________200____167

    en oo kyllä tarkemmin tutkinu mut veikkaan että 40C on lähempänä keulan toimintalämpötilaa kuin 100C, radallakin?
    "On a lovely Sunday morning, the ambient temperature may be 21C (70F). Motorcycle forks will run in the 26C (78F) temp range, rear shocks will run in the 65C (150F) range and rear reservoirs will be around 43C (110F)."

    Myös huomioiden et Motorex kuuluu stormin valikoimiin, sitä on suht helppo löytää. Tuon talukon mukaan Racetech myy motorexia omalla nimellään, joten ei ihan kuraa. Myös oma kokemukseni on ihan positiivinen.
    Tuola listalla on muitakin mm Redline ja Motul joita pitäisi löytyä helposti, jos meilummin käyttää niitä.

    Ja sekottamalla saa halamaansa viskositeettia, jos viittii lutrata... kohdassa "Mixing Suspension Fluids" on tuosta tarkemmin.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  19.  
  20. #19
    Kone ei jostain syystä suostu avaamaan enää pdf tiedostoa manuskasta ja ongelma käsillä.. Täyttö määrä oli kasaan puristettuna 120mm, mutta oliko näissä tripleissä mitatessa rojut sisällä? Joissakin vehkeissä puhutaan pinnan tason mittauksesta ilman jousta, mutta onkohan noissa kuitenkin muut hilppeet sisällä? Sisässä on nyt suurin piirtein oikea määrä öljyä, mutta haluan varmistua mittaamalla, kun jostain kumman syystä tuntui paineltaessa hieman löysältä...