Moi Pajamiehet!
Alkoi vihdoin Tuonossa ketjut venymään (25tkm ajettu, vm.-07) joten ei muuta kun välystä säätämään: ketjun puolen säätöruuvi (sinkitty? M8 kierre) lähti juuri ja juuri pyörimään pientä lenkkiavainta sormivoimin käyttäen, mutta jarrun puoleinen ei sitten millään... Kävi siis perinteisesti ja katkaisin säätöruuvin, "naps" => jämäosa juntturassa svingin sisällä...
Nyt tartteis tiirikoida katkennut ruuvinpätkä ulos. Kysynkin asiaa tuntevilta Org-asiantuntijoilta, uskaltaako tuota alu-svingiä lämmittää jotta saisin (lämpölaajentamisesta?) "apuja" jumittuneen pätkän ulosruuvaamiseen (vastakierretapilla ajattelin ruuvata)?! Jos on ok sohia avotulella kierrereiän seutuvilla, niin antakaapa henkistä tukea. Tai kerro, miksi EI??! Onko kellään osunut vastaavanlaisia pikkuhuolia kohdalle? Miten menettelit?
Tämä on jäänyt detaljina mainitsematta huolto-ohjelmassa, mutta suosittelen muille k.o. säätöruuvien voitelua kerran vuoteen, niin voi välttyä tällaiselta 5 sentin vauriolta - josta koituu (pahimmillaan) satasien kuluerä, mikäli hommaa ei hoida asiallisesti...
Kommentteja (siis asiallisia, ei mitään "vie merkkihuoltoon" ymv... -pliis)
MAD (mean absolute deviation)
Kertaalleen 30 vuotta hapettuneesta perämoottorin alakotelosta lähti katkennut pultti irti siten että ensin kylmäspräytä, crc:tä ja lämmitystä kuumailmapuhaltimella niin että maalit lähti käryämään, crctä ja taas kylmää parikertaa sykli toistettuna pultin kohdalle. Lämpölaajenema/ kutistuma irrotti pultinpätkän hapettumasta ihan sormin pois pyöritettäväksi. Avotuli on tietenki tehokkaampi. Tosin tossa homman nimi oli pulttipois tai moottori romuksi. Jossain konepajalla voivat ottaa irti kunnon työkaluilla pientä korvausta vastaan. Katkenneeseen pulttiin keskeisen reiän teko voi olla kotiporilla hieman haastavaa.
Bilteman elektroniikan hapettumanpoistospray toimii kans hyvänä irrottajana, se ohkasena tunkeutuu hyvin.
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Tuo pakastus & lämmitys on hyvä.
Mutta tavan crc:n korvaisin jollain oikealla irroitusaineella, tunkeutuvat kertaluokkaa paremmin.
Ja vastakirretapin tilalle sellainen rihlattu irroitustappi.
Saako sinne swingin sisään ujutettua irrotusliemiä muhimaan, reikä ilmeisesti kuitenkin läpi asti?
Eikä sovi unohtaa mutterin hitsaamista pultin päähän...
Dodiiiin... helppoa kuin heinänteko...Ei tuu fakkiutuneella konttorirotalla "itsestäänselvyydet" mieleen... eli KIITOS vinkeistä, noilla mennään ja (toivottavasti) hyvä tulee...
Siis, dremelillä meinasin porailla (kotipora jossa normi-istukka ei sovellu tähän, ei ole tilaa), ensin 1-2mm ja sitten 3-4mm terällä, jotta saan vastakierretappia varten sopivan hoonauksen. Tussaan siihen svingiin vaikka siistin karvoituksen, osuu paremmin keskelle...Tuo mutterin hitsaaminen katkenneen pultin päähän oli mulla ajatuksissa, mutta ei oo kaluja eikä taitoa - ja svingi on alumiinia - joten moiseen en (ainakaan itse) pysty enkä kykene.
Jos ja kun tuo esivalmistelu (poraus) onnistuu, niin jees, otan käyttöön sekä kylmäsprayn, irrotus- ja/tai liotusaineet sekä kuumailmapuhaltimen (taloyhtiön p-hallissa ei naapurit katsele hyväksyvästi "avotulitöitä") ja suoritan lämpöhoidon muutamaan kertaan ennen aukaisuyrityksiä. Muistin kyllä että vastakierretapeilla on epämiellyttävä ominaisuus katketa "herkästi" ja ihan väärästä kohtaa...
Tutkailin svingin rakennetta, ummessa on "kotelo" enkä löytänyt aukkoa mistä sais "litkut" muhimaan kierrereiän toiseen päähän, siis ellei pura perää atomeiksi. Yritän selviytyä vähällä vaivalla, joten suurempiin purkuhommin (kuin takapyörän akselin irroitus) en ryhdy.
Kuten totesi, yritän näillä. Jos homma valuu reisille, ei muuta kuin siirtoajo oikealle pajalle...
Nöyrin kiitos!
MAD (mean absolute deviation)
Jos ei ihan järjettömän tiukassa ole irroitushoidon jälkeen niin reikään sopivasti naputtelemalla sopiva torx irtokärki voi riittää pultin ulos pyörittämiseen, tietenkään tuotakaan ei kannata katkaista sinne reikään, kuten ei sitä vastakierretappiakaan.
Tällainen irroitussarja on ollut joskus käytössä, eli lainassa, ei ole tapit katkenneet...
Viimeksi muokannut: Seikkailu_R; 23.08.2012 klo 23:58.
Lisäyksenä noihin muihin.
Moukarilla mäjäyttäen eli 5-6mm tuurna ja pieni vasara ja pari napakkaa iskua ruuvin kantaan auttaa rikkomaan hapettumat.
Valettua alumiiniseostahan toi svingi on. Omaa erittäin hyvän lämmönjohtokyvyn ja lämpölaajenee myöskin terästä innokkaammin. Alumiini johtaa sen verran hyvin lämpöä että et sitä kyllä sulamaan millään lämpöpuhaltimella saa. Suurin riski on maalien pois kiehuttaminen.
-terv. metallurgi
Yamaha R6 -08 kilipapyörä
Lämpöä vaan niin irti lähtee. Kylmään riittää vaikka vesi kannusta. Ittesaiassa jos viet pajalle missä hitsaavat mutterin kiinni pulttiin, se hitsi siirtää sellaisen lämpöpläjäyksen pulttiin että ihme on jos ei irtoa. Tietenniin jos ryssii porauksen , aina voi tehä kierteet vaikka 10 millin pultille.
toi torxin palan naputtelu poraukseen on yks parhaista kotikonsteista aukassa poikkipultti.
edit sinne päätykappaleen alapuolelle putkeen voi porata muutaman millin reiän. Kotarin swingi kerää kondenssivettä senverran paljon että reikä on paikallaan. sieltä saa myös irrotusliemet sisään.
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Täällä toinen jolla sama ongelma... ei auta irrotusöljyt eikä mikään tunkeutumisneste... pitänee tuota lämmitysjutskaa vielä kokeilla... 10mm kierteitä tuohon ei saa mahtumaan ei sitten millään. Kele oli se hondassa miljoonakertaa parempi systeemi kuin jammussa ...