Tarkoitus olisi karsia kaikki turhat sähkövempeleet pois pyörän etupäästä. Mitä asioita pitää ottaa huomioon ja miten ylipäätänsä koko homma hoidetaan? Itselläni ei ole mitään hajua näistä sähköasioista ja olisi kiva kuulla kokeneemmilta vähän vinkkejä asiaan.
Pyörä on Honda nx ja olisi päästävä eroon mittariston lampuista, kierrosmittarista ja nopeusmittarista. Jäljelle jäisivät vain etuvalo ja vilkut.
Tälläisestä johtokasasta ois kyse.
Fiksuin vaihtoehto lienee tehdä kokonaan uusi johtosarja johon laitat ainoastaan noiden haluamasi sähköjen piuhat. Johdot, liittimet, kutistesukat ja teipit löytynee tarvikeliikkeistä. Osan liittimistä saatat joutua tilaamaan merkkiliikkeen kautta. Pituudet johdoille saat mittailemalla tuota alkuperäistä johtosarjaa. Johtojen paksuuksina käytät vähintään alkuperäistä johdinvahvuutta.
Näin menettelemällä tuota alkuperäistä johtosarjaa ei tarvitse teurastaa ja alkuperäisen tilanteen palauttaminen on helppoa, nopeaa ja halpaa.
Kunnollinen huoltomanuaali jossa on myös kytkentäkaaviot helpottaa tuon johtosarjan hahmottamista.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Liittimet saa luultavimmin marmoritiskiä halvemmalla e-baystä, johtosarjan muodossa?
Alkuperäinen kytkentäkaavio helpottaa, eikä omista piirrustuksistakaan ole haittaa.
NX:n esi-isään, XL600r hondaan tein johdot kokonaan uusiksi.
Ennen alkuperäisen sarjan purkamista naulasin ja piirsin vanerilevyyn "kartan" liittimien, haaroitusten yms. sijainnista, helpotti huomattavasti uusien johtojen reitityksiä, mitoituksia yms.
Ehdin jo ostaa Ebaysta johtosarjan. Eli helpoin tapa on rakentaa itse uudet sähköt ja käyttää ostamastani johtosarjasta liittimet? Ei kuulosta liian vaikealta.
Kiitos vinkeistä.
Näin minäkin tekisin, liittimistä nätisti turhat piuhat irti niin jää varalle jos joskus tarvitsee vaihtaa. Alkuperäisestä katsoo missä kohti on kulumaa ja mihin on mahdollisesti lisätty suojavahvuutta niin ei heti alkumetreillä kulu varsinaiset piuhat oikosulkukuntoon.
Uskoakseni marmoritiskiltä harvemmin yksittäisiä liittimiä löytyy (vaan on ostettava koko johtosarja tai osa sitä), lisäksi tahtovat valmistajakohtaisia olla niin ei kovin hyvin edes muualta saa (pl. jotkut yksittäiset liikkeet myyvät kopioita ja/tai säkällä alkuperäisiä). Jos ja kun kaikki liittimien kontaktit ovat puristusliitoksella, niin niitä ei kantsi ruveta aukomaan ja omia piuhoja vaihtamaan tilalle, ei tule kuin paha mieli.
Tuolla liitinkeskustelut. Taitaapi saada 50€ kunnon oem laatua vastaavat liittimet. Myös johtoihin kannattaa satsata.
http://turbo.bomber.fi/modules.php?n...wtopic&t=69834
KTM SMR 450 2013 #168