Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
    Hei,

Olen vähän googlaillut eroja joissa eri materiaalista valmistetuista jarrupaloista mutta käytännön kommentit kiinnostaisivat. Oletteko huomanneet mitään eroja sintteristen, semi-sintteristen ja ei-sintteristen palojen kohdalla? Löytyykö oikeasti eroa kulutuskestävyydessä, jarrutuntumassa, pysäytystehossa, paloista irtoavan pölyn määrässä jne?

Lähinnä kiinnostaa tuo ovatko nuo sintteriset palat kuinka paljon kovemmat ja pysähtyykö pyörä niillä yhtä hyvin kuin tuollaisilla "vanhanaikaisilla" paloilla? Jne jne.. Kommentteja kuunnellaan valppaana!
    Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi

Suzuki GSX-R 750 -93
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Kyllä mulla ainakin sintteriset palat pysäyttää selvästi paremmin kuin vanhat – kun lähtökohtana on surkeat ykslevyiset jarrut. Jos modernilla pyörällä saa parilla sormella etusen lukkoon niin tilanne voi olla toinen...
    Thanks Shyhander! Eli ilmeisesti pelko huonosta pysähtyvyydestä on turha sintteristen palojen osalta.. Taakse ajattelin vaihtaa jarrupalat (yksilevyinen), edessä kun tuntuu olevan vielä purupintaa jäljellä.
    Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi

Suzuki GSX-R 750 -93
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    En tiedä onko se takana niin väliä... Kun jarrutehoa ei sinne muutenkaan saa.
    Omassa pyörässä 2008 GSX-R olen havainnut orggispalat parhaaksi. Sintteritkään ei tunnu pelaavan niin hyvin kuin nuo omat orggikset. Olen koittanut useita tarvikevaihtoehtoja ja sinttereitä mutta lopulta päätynyt takaisin sikamaisen hintasiin orginaaleihin.

Takajarrupaloina menee ihan mitkä vaan.
    Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both. ----Benjamin Franklin----
    Lainaa gsxrk8 kirjoitti Katso viesti
    Omassa pyörässä 2008 GSX-R olen havainnut orggispalat parhaaksi. Sintteritkään ei tunnu pelaavan niin hyvin kuin nuo omat orggikset. Olen koittanut useita tarvikevaihtoehtoja ja sinttereitä mutta lopulta päätynyt takaisin sikamaisen hintasiin orginaaleihin.

Takajarrupaloina menee ihan mitkä vaan.
    Eli et ole kokeillut brembon street-paloja... Omassa K8 ne oli valovuoden paremmat kuin orkkikset tai jotku ebc:n sintterit. Niin kadulla kuin radalla.

Noiden kylkeen kun vaihtaa vielä brembon levyt niin alkaa nuo gixxerin umpisurkeat jarrutkin pelaamaan jo kohtuudella.
    Supermoto
    Bladessa on ollut vakioiden jälkeen SBS:n sintterit ja nyt Brembon. Brembot on tuoreet, mutta fiilis on, että ei nuo edeltäjät olleet uutenakaan yhtä ottavat. Todella napakan tuntuisesti ottavat.
    Honda CBR 1000 RR -08
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Nykypyörien vakiopalat ovat sintteripaloja.

Jarrupalaa etsiessä kannattaa mun mielestä ensin päättää se, että mihin käyttöön se tulee. Jos ne tulee katuajoon, niin todennäköisesti normi sintteripalat riittää ehkäpä alppien passoilla kovaa ajamista lukuunottamatta. Vakioilla ajoin silloin kun mulla oli blade. Alpeilla ja rata-ajossa noi vakiot antautui turhan aikaisessa vaiheessa ja tekivät jarruihin normaalia pehmeämmän tuntuman. -> alle EBC:n Extreme Prot, SBS XRAC HH-sinterit tai Brembon palat SA tai SC seoksella.

Jos ajat pääasiassa kadulla, niin miettisin muutamaa asiaa ennen kun siirtyy mihinkään "hipo-hipo"-paloihin paremman jarrutuntuman ja pysähtyvyyden toivossa:
    -Mitä kisaisempaa palaa laitetaan alle, sen huonommaksi palan toimivuus kadulla menee. Radalle tarkoitetut palat pitää kuin tauti kuumana, mutta kylmänä ja esim. sateella niiden pito on ensimmäisillä jarrutuksilla heikompi kuin kunnollisilla katupaloilla. Käytännössä sellaista vatipäätä ei elossa ainakaan ole, joka pystyisi pitämään edes mutkapätkällä etujarrujen lämmöt tarpeeksi ylhäällä esim carbon-paloja varten. Trust me, tuli kokeiltua sellaisiakin joskus.
    -Mitä parempi pito ja kuumankesto paloissa on, sen nopeammin ne kuluu. Esim oman kokemuksen mukaan Brembot pitää kuin tauti ja ovat tuntumaltaan rata-ajossa taivaalliset, mutta ne katoavat pölynä ilmaan todella nopeasti. EBC:n palat toimivat melkein yhtä hyvin ja kestävät omassa käytössäni melkein koko kesän.
    -Mitä kisaisempi pala, sen enemmän se maksaa. Kannattaa miettiä, että maksaako turhaan jostain ominaisuudesta joka tulisi esiin vasta esim. 15 ratakierroksen jälkeen, eikä sitä huomaa ikinä kadulla...

Periaatteessa olen sitä mieltä, että turvallisuuteen liittyvissä osissa kannattaa ostaa parasta mihin on varaa, mutta tässä tapauksessa kallein ja hienoin ei välttämättä ole se paras omaan käyttöösi.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Juutana kirjoitti Katso viesti
    Nykypyörien vakiopalat ovat sintteripaloja.

Jarrupalaa etsiessä kannattaa mun mielestä ensin päättää se, että mihin käyttöön se tulee. Jos ne tulee katuajoon, niin todennäköisesti normi sintteripalat riittää ehkäpä alppien passoilla kovaa ajamista lukuunottamatta. Vakioilla ajoin silloin kun mulla oli blade. Alpeilla ja rata-ajossa noi vakiot antautui turhan aikaisessa vaiheessa ja tekivät jarruihin normaalia pehmeämmän tuntuman. -> alle EBC:n Extreme Prot, SBS XRAC HH-sinterit tai Brembon palat SA tai SC seoksella.
    Tuokin vähän riippuu pyörästä ja jarruista. Esim. Rytkösessä pelaa vakiopala radallakin pirun hyvin ja on kaiken lisäksi kestävä. K7 gixerillä en taas huomannut mainittavaa eroa vakiopalan ja EBC:n ratapalan (en muista mallia) välillä, mutta toisaalta siinä pyörässä ei ole jarruja muutenkaan.
    Superbike #7
    Vaihdoin joku aika sitten Zetaan Motonetinkin myymät TRW-Lucas sintteripalat ja ainakin näin 1000km jälkeen tuntuvat selvästi paremmilta kuin vakipalat muutaman hätäjarrutuksenkin perusteella. Hissukseen jarruttaessa kitisevät hieman, mutta kunnolla jarruttaessa ovat äänettömät. Tuntuma on hyvä ja purevat heti.
    Kawasaki Z1000 -03
    Kawasaki ZX-6R 636B - EX
    Vaihdoin nyt taakse nuo EBC:n edulliset "normipalat" eikä toistaiseksi valittamista. Pyörä hidastuu, ei vingu eikä vislaa. Toinen juttu sitten kauanko nuo palat kestää mutta takajarrua nyt ei muutenkaan tule niin paljoa tahkottua. Syssymmällä ollaan viisaampia oliko hutiostos.

Suzuki GSX-R 750 -93
  12.  
    Sintterit.

Meinasi tulla harmaita hiuksia, sillä normi palat takaa katosivat ennenkuin ehti kunnolla moottoria saada lämpimäksi. Jotain 5 tonnia meni ja reissuun tuli mutka koska joutui lähtemään kesken kesäloman uusia paloja hakemaan. Raudalle menivät ja pahasti, milli ellei 2. Levy otti vähän osumaa mutta ei se nyt pilalle mennyt. Mieluummin siis sellaiset palat jotka kestävät edes yhden reissun. Palat on halpoja, levyt ei.

Edessä on normi palat vielä ja eiköhän niillä tämän kauden loppuun pääse. Tuntumaltaankin ihan hyvät eivätkä ääntele turhia.