Offtopickia, vetyä käytetään jopa ilmapalloissakin vielä jossain päin maailmaa. Esim. Thaimaassa kaveri oli todistanut kun oli "vetypallo" poksahtanut baarin pöydässä. Oli porukka ollut pökkyrässä hetken aikaa.
Hajapusanisti
No joo tarkennetaan nyt vielä että epäilen että yleisimmän kokoluokan henkilöauto on useimmiten rekisteröity viidelle henkilölle ja neljän henkilön autoonkin saa muistaakseni tilapäisesti ottaa 20% ylimääräisiä matkustajia
niin eikös se sitten jo tee nelipaikkaisestakin autosta viisihenkisen?![]()
Pointtini oli vielä sekin että monille,eteenkin viherpiipertäjille tuntuu olevan tärkeää että liikut millä tahansa pitää ajon olla jollain lailla järkevää(hyötynäkökohta) ja mukaan pitäisi saada mahdollisimman paljon porukkaa yhteen ajoneuvoon(julkinen kulkuneuvo). Kun näitä vasten katsoo moottoripyörää niin voisin ainakin itse kuvitella että jatkossa "turhat" ajot YKSIN ja MOOTTORIPYÖRÄLLÄ lisäksi vielä HARRASTEAJAMINEN tullaan katsomaan "synniksi" ja sitä tulee rahastaa koska turhaan kuluttavat rajallisia energiavaroja.![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Samoilla linjoilla Anan ja Petskun kanssa. Taitaa perinteinen motorismi kadota tästä maasta, jopa melko nopeasti.
Sen verran voisi (taas) huomauttaa, että itsellä vaan tuppaa tuota hyötyajoa ainakin tänä kesänä tulemaan sellaiset 80 prosenttia ajosta, joten pääosin hyötyajoneuvosta kyse tässä Ison Rosvon tapauksessa. Menee sitä paitsi pienemmällä kulutuksella kuin kottero, matkat voi siirtyä joustavammin ja nopeammin, on helppo pysäköidä, kuljettaa 2 henkilöä ja tavalliset matkatavarat, ei aiheuta juurikaan ruuhkia, ei tarvitse leveistä väyliä, ja on myöskin selvästi kustannustehokkaampi valmistaa luonnonvarojen kokonaiskuomrituksen kannalta.
Täällä taigavyöhykkeellä, jossa eskimo-wannabeet asustavat, ei hyötysuhde tietenkään ole luonnollisempien asuinseutujen tasoa alkuunkaan. Maksimoida hyödyn ekologisesta 2-pyöräisestä Pohjolassa voisi vaihtamalla soranorsuun, jolla voisi sitten ajella vuodet läpeensä. Mut kun melkein aina viluttaa jo kesäisinkin![]()
-hh-
Minä uskon, että niin turvallisuus kuin ekologisuuskin paranevat, mutta vakuutus- ja muut maksut nousevat.
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Uskon, että tämän vuoden uutuuden, Honda NC700 -tyyppiset ratkaisut yleistyvät. Eli kustannussäästöajattelu valmistuksessa ja käyttämisessä. Tuossahan on kolmen eri mallin (joista yksi on skootteri!) yhteinen alustaratkaisu ja moottorina puolikas Honda Jazzin kone. Tuloksena vähäkulutuksinen matalakierroskone. Ehkä tylsä, mutta järkeen vetoava ratkaisu.
Uskon, että superpyörien kehitys on tullut lakipisteeseensä. Käynyt sama kuin jenkkimuskeliautoille aikoinaan. Kukaan ei oikeasti enää tarvitse enempää tehoa ja epäkäytännöllisyyttä. Ratakäyttö sitten erikseen.
Mutuani on, että Suomi on todella marginaalinen moottoripyöräilymaa ja täällä käyttötottumukset eroaa muusta maailmasta. Ennen lajia harrasti tosimotoristit, jotka ajoivat älyttömiä määriä vuositasolla ja nyt vasta ehkä viime vuosina on noussut uusi ilmiö Suomessa eli hyvän sään motoristit, jotka heittää sunnuntaina pikkulenkin naapurikaupungin kahvilaan. Vain minun arvailua, mutta oltaisko ehkä siirrytty muun läntisen maailman suuntaan. Kansa on vaurastunut ja pyörä voidaan ostaa leluksi.
Suurten myyntivolyymien moottoripyöräilymaissa kuten Espanjassa mp tai skootteri on usein ympärivuotinen kulkupeli, joka on kätevämpi kuin auto, koska se vie vähemmän tilaa ja kuluttaa vähemmän. Uskonkin, että jo alussa viittaamani NC700 edustaa lähitulevaisuuden suuntausta. Ymmärtääkseni sen kehitystyökin lähti siitä, että superpyörien kysyntä on laskenut ja maailmanmarkkinoilla on enemmän kysyntää tuollaisille järkipyörille.
Jos itse olisin rahamies, niin keräilisin nyt talliin kaikki tämän aikakauden superpyörät, jotka saattaa muutaman vuosikymmenen päästä olla tunteita herättäviä klassikoita muskeliautojen tapaan.
Yleisiä trendejä tulee todennäköisesti jatkossakin olemaan polttoaineen ja muiden sivukulujen jatkuva kasvu sekä ilmapiirin edelleenkehittyminen kaiken kivan kieltämisen suuntaan. Eli ajellaan nyt kun vielä voidaan ja siihen on varaa!![]()
Lähinnä viittasin näihin suurimpaan osaan nykyisistä Flex-moottoreista, joissa E85:sta palaa kummasti ja ulosanti on silti bensaa heikompaa = suunniteltu varsinaisesti bensalle, mutta toimii myös E85:lla, vapareja kun ovatten. Tuo Saabin versiohan oli ahdettu ja kun anturi kertoi tankissa olevan viinaa, nostettiin ahtoja ja näin saatiin viinasta irti ne sen hyödytkin
Moottoripyörissä on viimeaikoina ollut yhä enempi erilaisia automaattivaihteistoja, jopa kaksoiskytkimellä ja tosiaan NC700 tyyppinen tekniikkaratkaisu, jota käytetään useammassakin tuotantomallissa. Noista tulee väistämättä mieleen skootterit, joissa esim Piaggion erikokoisia moottoriyksiköitä on käytetty varsin laajasti eri merkkien tuotteissa. Ja noissa skoottereissakin moottorikoot ovat kasvaneet aika rajusti, suurin lienee jo 800cc. Eikä pidä unohtaa että esim. Piaggio on jo tuonut hybridinkin markkinoille. Myös erilaisia 3-pyöräisiä ja jopa täyskatettuja malleja on aika runsaasti. Onko tämä sitten sitä moottoripyöräilyn järkisuuntausta, ei enää mitään kadulle rekisteröityjä ratakyykkyjä, vaan käytännöllisiä ajoneuvoja
Ja mitä tulee tehoihin, niin jos suuntaus olisi jatkuvasti vain ylöspäin, niin miksi 80-luvun turbot on hyllytetty? Eikös tuolloin ollut hyrrä jo muutamallakin valmistajalla tuotantofillarissaan, mutta jostain syystä ne vain katosivat. Nyttemmin jollain valmistajalla oli hyrrä muistaakseni 125cc skootterissaankin, mutta eipä tuokaan taru montaa vuotta kestänyt![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Petskussahan on kirjailijan ainesta. Tuohan käy novellista.
Honda CB 750 k7 (Tuutti) 1979 -> Triumph Speedmaster 2006 -> HD FXDB Streetbob 2007 -> Triumph Street Triple R 2010 -> Suzuki DR 650 R 1993
En usko, että valtiovaltaa varsinaisesti kiinnostaa moottoripyöräilyn "epäkohdat". Kyynisesti uskon, että moottoripyöräilyä verotetaan ja sakotetaan lisää, jos nähdään, että sieltä suunnalta on rahaa saatavissa irti ja jos yleinen mielipide sen tuntuu hyväksyvän ilman isompia poliittisia seurauksia. Tietty yleiseen mielipiteeseen voi koittaa vaikuttaa perustelemalla rahastusta turvallisuudella ja ympäristöystävällisyydellä, kuten nykyään on tapana. Mutta oikeasti parhaat edellytykset rahastukselle antaa se, että kyseessä on marginaalitoiminta, jonka kohtelu on ei-harrastajille yhdentekevää.
Itse näkisin, että yhteiskunnan rahastuksen ja rajoitusten suhteen on kaikki vaihtoehdot auki. Tietty tilanne näyttää tällä hetkellä hiukan huonolta, kun ottaa huomioon valtion kroonisen rahapulan, ympäristö- ja turvallisuushössötyksen vahvan aseman ja yleisen mielipiteen, jonka mukaan kaiken mitä ei itse harrasta, voi ihan hyvin kieltää kokonaan. Mutta uskon, että aktiivisella edunvalvonnalla tilanne voidaan pitää nykyisellään tai jopa muuttaa parempaan suuntaan. Harrastuksen julkisuuskuvaan voidaan vaikuttaa, jolloin emme ole niin helppo rahastuskohde. Samaten pitämällä moottoripyöräilyn hyviä puolia julkisuudessa ja kumoamalla väitettyjä haittapuolia faktoilla, voidaan vaikuttaa myös. Ja henkilökohtaisesti toivon myös, että nykyiselle holhoamistrendille tulee jossain vaiheessa riittävästi vastareaktiota sen hillitsemiseksi. Joitain merkkejä tästä on mielestäni jo havaittavissa.
Mutta hyvään tulokseen pääseminen tässä vaatii jatkuvaa työtä kaikilla tasoilla. Niin järjestäytyneessä edunvalvonnassa kuin ihan yksilötasollakin mielipiteiden muokkauksessa. Ei kannata jäädä paikalleen makaamaan ja uskomaan, että asiat hoituvat itsekseen. "Vastapuoli" ei ainakaan tee niin.
Ja vaikka tässä mainitsen ympäristöhössötyksen, niin olen kuitenkin sitä mieltä, että ympäristöasioiden huomioiminen on oikeasti hyvä asia. Hössötystä siitä tulee silloin, kun sillä perustellaan toimnpiteitä, jotka vaikuttavat suuresti ihmisten perusoikeuksiin ja toimeentuloon, mutta ovat ympäristövaikutuksiltaan oikeasti mitättömiä. Ja tämä on nykyään valitettavan yleinen trendi.
Arttu
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
^Mikäs tommosessa olis työmatkoja kaupungissa pistellä menemään, varsinkin jos se olis mopo jolloin sen sais parkkeerata minne vaan. No suomessa ei ehkä toimis, mut jossain Helsingissä ja ulkomailla missä on paljon sitä kaupunkia ajettavana ruuhkissa yms.
http://www.smoto.fi/index.php/uutise...ulevaisuudessa
Sitku menee liian vaikeeks ajella kilven kans ni ajellaan ilman.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Wärtsilä lopettaa polttokennojen tutkimuksen. Käsittääkseni Wärtsilän kilpailijat ovat toimineet/toimimassa samoin. Muistaakseni merikonttiin pakatun laitteiston teho oli luokkaa 25 kW eli tehotiheys oli onneton.
Itse ottaisin mieluummin esim. dieselmoottorin kuin polttokennon moottoripyörän voimanlähteeksi.
Honda ottaa autoon pakatusta laitteistoista 105 kW. Kaliforniassa ja Kanadassa Sunline bussiyhtiö on ajattanut reittiliikenteessä useamman vuoden erilaisia polttokennobusseja, joissa on tehoa 170 - 220 kW.
Katsotaan nyt, itseäni viehättää mahdollisuus tankata eikä venailla akkujen lataamista. Tietysti mieluiten ajelisin fossiilisilla, kuten ennenkin.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Eipä ole kovin vaikeaa edes nykyisellä tekniikalla pistää päihin supervihreälle joukkoliikenteelle:
Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) vuoden 2006 tilastojen mukaan raitioliikenne kuluttaa sähköä 0,21 kWh/matkustajakilometri ja metroliikenne 0,10 kWh/matkustajakilometri. Bussiliikenne kuluttaa dieselpolttoainetta 0,032 litraa/matkustajakilometri. Tulevien sähköautojen arvioidaan kuluttavan sähköä noin 0,2-0,3 kilowattituntia kilometriä kohden.
Bussi siis kuluttaa löpöä 3.2 litraa/100 km matkustajaa kohti ja ratikka 21 kWh/100 km/matkustaja.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ääh. Kehitys kehittyy, maailma muuttuu ja me sen mukana. Mitä on "perinnemoottoripyöräily" johon joku viittaa? 20- vai 40- luvun tekniikalla varustetuilla pyörillä ajamistako? Kävisikö HD perinnepyörästä? Ihan samat asiat, jotka muokkaavat autoja, ovat jo vuosikymmeniä hiipineet pyöriin. Ekologisuus ja aktiivisen turvallisuuden lisääminen tulevat ja monin osin ovat jo täällä. Niiden liepeillä tulee sitten lisääntyvä viranomaisvalvonta katsastuksien, alkolukkojen, keskinopeusmittauksien yms, yms. muodossa. Parinkymmenen vuoden päästä noissa ei ole kenenkään mielestä enää mitään ihmeellistä. Ainoa pysyvä asia on ihmisen vastustus kaikkea uutta kohtaan.![]()
<p>2002-2014</p>
Taiwanissa ovat rakentamassa sähköskoottereille akunvaihto infraa. Ei näytä sen hassummalta kuin perinteinen tankkauskaan. En sitten tiedä miten hyvin vastaavat akut saisi moottoripyörän runkoon istutettua.
Polttomoottoreita tuskin tullaan kovin isossa mittakaavassa korvaamaan muilla tekniikoilla vielä pitkään aikaan. Alkoholin käyttä voi kyllä lisääntyä nopeastikin, riippuen saatavuudesta, hinnasta ja kalustosta.
Tekniikan kehittyessä uusia materiaaleja saadaan hyödynnettyä erilaisissa sovelluksissa, kuten akut ja ajovarusteet. Aloitusviestin kysymystä ajovarusteista voisi lähteä pohtimaan vaikka tämän videon pohjalta. Eli nanoteknologian ym. tuloksena varmaan kehitellään jatkossa tekstiiliasuja, jotka ovat kaikinpuolin nahkaa parempia.
SV650S -03
Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
Mites suut pannaan sitten jos ajoneuvokohtainen gps-pohjainen nopeudenrajoitin/valvonta tulee käyttöön?Mitä sitten tekee vaikka 1hv/kg-luokan moottoripyörillä? Tai ihan basic-suorituskyvyn laitteella? No itse en usko että kyseinen laitteisto tulee teillemme käyttöön koska jo pelkästään yksilön liikkumisvapaus/oikeus on kirjoitettu perustuslakiin eikä varmaan kukaan halua isoveli valvoo-tyylistä kansalaisen valvonta järjestelmää maahamme. Voisihan tietysti ajoneuvokohtaisia nopeudenrajoittimia asentaa ihan ilman gps:ääkin mutta eiköhän niitäkin pystyisi ohittamaan kuten nykyään tuo 299km/h-rajoitinkin.
![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!