Eli oon aloittelemassa ajoharrastustani ja hakusessa ois kypärä. Hintana max 300€ ja mikäli löytyy halvempia ja hyviä merkkejä niin voi ehdotella. Onko AGV.n K4 ja S4 mistään kotoisin, kokemuksia otetaan vastaan. Pitävätkö kauheaa meteliä ajaessa?
Itellä edellinen kypärä oli juurikin K4:nen. Ei tuo nyt mitenkään kauhean äänekäs ollut mutta ei mikään hiljainenkaan... Visiiriä en saanut koskaan istumaan kunnolla joten visiirin tiiviste piti omaa ulinaansa maantienopeuksissa. Lisäksi visiirin ja tiivisteen välistä vuoti kovemmalla sateella vesi visiirin sisäpuolelle. Ihan käyttökelpoinen kypärä vaikkakin markkinoilla on jonoksi asti myös parempia. Niin ja oma pääni oli hieman väärän mallinen tuohon AGV:hen.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Ajattelin panostaa vähä enemmän 300€ niin saa ainaki hyvän. Mitään ehdotuksia?
Maksoin omasta X-Lite X-802 potasta posteineen 300e. Sanoisin, että on melkeimpä parempi kuin mun toinen kypärä Arai RX7.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Mun mielestä hinta tai toisten mielipiteet ei vaikuta kypärän istuvuuteen.
Ota pää mukaan ja käy kokeilemassa eri merkkejä ja malleja.
Todennäköisesti se ensimmäinen kypärä jää suureksi parin vuoden jälkeen (ja/tai kaipaat jotai lisäominaisuuksia), joten liikaa rahaa ei siihen kannata sijoittaa (<-huom.)
Toisille ihmisille on tosin luotu pää johon tuntuu kaikki sopivan.
Pari vuotta sitten haikailin integroidon aurinkovisiirin omaavaa, mutta ei niitä ole päähän tarkoitettu. (mun päähän)
P.S Pinclock-visiiri siinä on kuitenkin syytä olla.![]()
Kuten Akiva totesi, niin vain ja ainostaan kokeilemalla löytää sen oikean. Itsekin messuilla kokeilin ainakin 15 kypärää ennenkuin löytyi sopiva eli mun nuppiin sopi HJC:n FG-15. Olen ollut tyytyväinen kyllä, ei ehkä hiljaisin, mutta pyörän aiheuttaman tuulen pyörteilyn takia pidän jokatapauksessa tulppia. Tuossa visiiri tiivis ja ei viheltele. Tuohon laitoin vielä iridium visiirin, niin ei tarvii aurinkolaseja käyttää ja näkee kohtuullisesti hämärässäkin.
Emännällä Marushin 999RS ja ei ole siitä pahaa sanonut, tuo 999RS on vielä kevyt kypärä verrattuna lähes kaikkiin muihin (pl. hiilikuitukypärät)
Esim. melua vastaan voi suojautua, mutta huonosti istuvaa kypärää ei kestä kukaan pitää koko päivää päässä!
F 800S -06
Itse tilaisin tohon hintaluokkaan lidsdirectista HJC:n R-PHA 10:n!! Vain vähän yli 200 euroa tulee maksamaan...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Täältä ääni myös HJC:n R-PHA 10:lle. Olettaen tietysti, että pääset sovittamaan ennen tilausta (ja että sopii omaan päähän).
Mitä kuluja tulee viel kypärän hintaan jos tilaa ulkomailta? Tuleeko tullimaksuja ym.?
Jos tilaat EU.n alueelta ni ei tuu muuta ku rahtikulut.
Tuolta brittien ebaystä ite viime kesänä tilasin AGV.n S4 SV.n
http://www.ebay.co.uk/
"Mihin niitä mopon työkaluja muka tarvii?"
Schuberthin R1 ollut nyt kolme kautta käytössä ja kaikkeen muuhun olen tyytyväinen paitsi fyysiseen kokoon. Tuntuu olevan aika massiivinen kypärä, joten tuuli heittelee nakupyörällä ajaessa välistä aika ikävästi. Laatu on ns. "just eikä melkein" ja saa ajaa vaikka visiiri alareunasta raollaan ilman, että humisee järkyttävästi.
Tuohan on ns. poistunut malli, joten ylivuotisia kypäriä saa aina silloin tällöin kohtuuhintaan.
Kokeilin kuten näköjään moni muukin, niin aika monta kypärää ja merkkiä läpi, kunnes HJC tosiaan istu kuin valettu. Nyt olis itellä kans uuden kypärän hankinta, ja en kyllä usko että muuhun merkkiin meen kuin Roof tai HJC, ne kun on molemmat istunu mun suht pyöreeseen ja isoon pollaan.
Ääni kokeilulle!
Nykyään:
'02 Kawasaki ZR-7S
Entiset:
'99 Suzuki SV650
'93 Suzuki GS500 E
'07 Jincheng Eupolo JC125T
'98 Yamaha BW'S 50cc moposkootteri
Ehdottomasti kokeilemaan vaan eri merkkejä ja myös malleja. Minä haikailin Schuberthin C3 -avattavan kypärän perään, mutta kun se ei vaan istunut, niin piti katsella muuta. Shoei Neotecin hommasin sitten (Eurobikerista 430e Moto.org-kortilla) toiseksi kypäräkseni.
Eka kypäräni (Arai Condor, ei enää tuo malli myynnissä ilmeisesti) meni parissa-kolmessa vuodessa aika löysäksi, eli ostamani M-koko oli minulle liian iso oikeasti. Sovitettaessa tuntui tietysti "just mukavalta". Eli sen kypärän pitää puristaa tasaisesti joka puolelta uutena, silloin se on oikean kokoinen. Korvat voi tulla kipeiksi yms, mutta materiaali elää pikkuhiljaa ja joidenkin satojen kilsojen jälkeen pitäisi kypärän olla asettunut. Kantsii kysellä myyjältä apuja koon löytämisessä, kyllä niiden motoliikkeissä sen verran pitää palvella.
MP Maailma -lehdessä Schuberthin tehtaan edustaja taisi sanoa, että kypärässä on aina tehty kompromisseja, jos se ei maksa 500-600 Euroa, mutta ne kompromissit taitavat sitten olla näitä hienosteluja/käyttömukavuutta enemmänkin (aurinkovisiiri, hiljaisuus, tuuletettavuus, irroitettavat sisälmykset...) kuin se varsinainen tehtävä, eli turvallisuus. Sinun budjettisi lienee ihan ok, varsinkin jos löydät tarjouksia yms. Niin ja korvatulppia käytän myös Shoein kanssa, vaikka hiljainen onkin. Ei sitä huminaa kestä satoja kilometrejä kuitenkaan!
- Mikko
Käy tarkistamassa http://www.helmetcity.co.uk/ ja http://www.fc-moto.de/ kiinnostavat tarjousmallit. Tuolta löytyy bujettiisi istuen Araita, Shoei´a, Schubertia ja vaikka mitä laaturuukkua. Sitten sovitusta ja tinkausta suomikaupoissa ja hankinta sieltä mistä viisaimpaan hintaan saa.
SDR1290
--me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
Tässä muuten kannattaa katsoa mikä on kuoren koko ja miten se suhteutuu siihen lapussa lukevaan. Kun itse omaani ostin, niin tuosta FG-15 mallista oli kolme eri kuorikokoa. Itsellä L -kokoinen kypärä ja vielä M -kuoressa (kuoret oli S/M/L) kun taas XL olisi ollut suuremmassa kuoressa. Luulisin tuonkin vaikuttavan paljonko menee sisukset kasaan, koska itse en ole juurikaan huomannut kasaan painumista. Edelleenkin niin tiivis sovite, että ohuimmatkin löytämäni kuulokkeet aiheuttaa liikaa puristusta sivuilta ---> sietämätön kipu
F 800S -06
Mun päähän taas sopii parhaiten Shoein Raid II, jota huomasin myytävän jopa Motonetissä. Shoeita pidetään myös melko laadukkaana kypäränä. Tärkeintä on kuitenkin että sopii omaan päähän, ja se selviää vain kokeilemalla.
FJR -17
Itsellä on tuollainen AGV:n S4, eli se vanhempi malli eikä SV. Pari kesää ollut ja olen ollut ihan tyytyväinen pottaan. Itsellä L-koko ja edelleen yhtä napakka mitä ostaessa eikä pehmusteet ole kuoleentuneet nimeksikään. Lisäksi ostin tumman visiirin joka ei tunnu huurtuvan vaikkei pinlockia olekaan. Ei välttämättä hiljaisin mutta taisi olla yksi harvoista kypäristä jotka saaneet SHARP(?)-testissä 5 tähteä jos sillä mitään merkitystä on.
Itse valitsin tämän potan istuvuuden takia. Kokeilin myös ainakin jotain Marushineja sekä jotain Shoein ruukkkuja mutta silti tuo istui omaan päähän parhaiten eikä purista pidemmässäkään ajossa mistään.
Mutta enpä osaa suositella sillä paras on kun lampsit kauppaan sovittelemaan eri malleja.![]()
Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi
Suzuki GSX-R 750 -93
"MP Maailma -lehdessä Schuberthin tehtaan edustaja taisi sanoa, että kypärässä on aina tehty kompromisseja, jos se ei maksa 500-600 Euroa, mutta ne kompromissit taitavat sitten olla näitä hienosteluja/käyttömukavuutta enemmänkin (aurinkovisiiri, hiljaisuus, tuuletettavuus, irroitettavat sisälmykset...) kuin se varsinainen tehtävä, eli turvallisuus".
Samaa mieltä. Ei se kypärän hinta aina korreloi suoraan turvallisuuden kanssa. Esim. noin 100 euron Marushin 777 on saanut turvallisuudesta täydet 5 tähteä.
PS. Linkkinä SHARP:in sivusto, josta jokainen voi halutessaan käydä katsomassa, miten se oma potta on pärjännyt testeissä...
http://sharp.direct.gov.uk/home
Edit: Lukihärö, JaySon1 mainitsikin jo ton SHARP:in testin, no tossa on linkki kuitenkin![]()
Viimeksi muokannut: Crivil; 31.07.2012 klo 16:45.
Kawasaki 1100 ZZR -91
Suzuki GSX 1300 R *-00
Suzuki GSX 1300 R *-08
+300 km/h Club of Finland
Kävin lähiliikkeessä kokeilemessa kypäriä hintaluokka 200-300e niin kyllä toi HJC FG15 tuntui istuvan parhaiten. Löysin nettikaupan, jossa on Shoei Qwest 300e, pitääki käydä kokeilemessa sitä viel liikkeessä. Liikkees sen hinta tais olla 400+€.
Itselläni on tuo Marushin 999RS ja emännällä samaisen valmistajan 888.
En voi muuta kun kehua. Edellinen kypärä oli Arain Chaser ja maksoi noin 300€ enemmän enkä oikein ymmärrä miksi. Marushiniin on halvat visiirit ja palikat muutenkin. Ja omasta mielestä ainakin hiljaisempi kun Arain Chaseri.
Kannattaa käydä kokeilemassa!
999rs käytössä kolmatta kautta ja olen tyytyväinen. Suhisee mutta ei häiritsevästi. En käytä koskaan korvatulppia. Hiljaisempi kuin shoei xr-1100 ja 200€ halvempi.