Syvä kumarrus ja niiaus arvon raadille näin ensialkuun.
Tässä kirjoittelee yksi savolaisjulli, joka on ollut pienen, vajaan neljänkymmenen vuoden ikänsä ajan hurahtanut kaikenlaisiin harrasteautoihin ja sotkeutunut niihin hyvinkin syvästi kakarasta lähtien. Nyt kuitenkin tuo tuleva ajokorttimuutos sai minut viimein toimimaan ja hankkimaan itselle A-korttia muitten kirjaimien sekaan.
Kovin suurta hinkua minulle ei ole vieläkään tullut noihin kaksipyöräisiin, mutta pienissä suunnitelmissa olisi hankkia jonkinlainen pyöräkin noin 3000 - 5000 euron haitarissa. Itse en oikein ole viehättynyt ulkonäöllisesti muihin kuin customeihin ja niinpä tässä erään kerran yhdessä mopokaupassa emännän kanssa käydessä silmäni osuivat sellaiseen sangen mustanpuhuvaan ja krominkiiltoiseen Honda Magna 750:iin. Hinta noin 4000 euron kantturoissa, mutta muihin samanikäisiin markkinoilla oleviin pyöriin nähden kilometrejä oli jonkinverran enemmän kuin muilla saman hintaluokan vempeleillä.
Myyjän kanssa keskusteltua enin hinku ko. härveliin hävisi, kun osottautui, että kyseessä oli tuontipyörä ja mopon tarrat ei vastannut oikeaa vuosimallia ja jalkatappejakin oli menty tuunaamaan, eikä vehkeeseen löytynyt minkäänlaisia merkintöjä huolloista.
Mutta koska nämä pyöräjutut on minulle täysin mysteerejä, niin haluaisimpa teiltäkin jonkinlaisia kommentteja asiaan, olisiko magna hyvä ensipyöräksi? Todennäköisin käyttömuoto pyörälle tulee todennäköisesti olemaan vaan pieniä - korkeintaan 80 kilometrin kertasiirtymiä nätillä kelillä hiljaisten liikennöintiaikojen tuntumassa.
Minulle ei ole mitään merkitystä sillä, että paljonko se kulkee tai polttaako se helposti rengasta tai muuta vastaavaa. Uskon pääseväni hautaan kyllä halvemmallakin jos niin haluaisin, ja tykkään myös syödä puuroni mielummin kotona lusikalla kun sairaalassa pillillä. Mutta jonkinlaista ajokokemusta kuitenkin aikoisin hankkia myös kaksipyöräisilläkin....ja eihän sitä vielä tiedä kuinka sitä pappa vielä intoutuu...
Mitä kaikkea pitäisi ja olisi syytä osata katsoa tutkiessa tuollaista pyörää. Onko niissä yleensä mukana käyttöohjeita, huoltokirjoja tai muuta vastaavaa paperitavaraa. Minkälainen määrä avaimia, huoltotyökaluja tms...sälää olisi syytä osata tinkiä mukaan, mikäli myyjä väittää mopetia täysin alkuperäiseksi - joka on hyvin oleellinen juttu minulle.
Onko olemassa jotain kirjallisuutta tästä pyörämallista jota olisi syytä tutkiskella?
Tälläistä nyt ensialkuun. Kiitos ja anteeks.![]()
Noita custom V-4 Hondia 750cc moottoreilla on usealta eri vuosikymmeneltä. Myös 1100- kuutioinen löytyy 80- luvulta. Hieman tarkempi määrittely havitellusta pelistä auttaa kommenttien saamiseen.
Kaverilla on tuollainen Magna 750 jo olikohan kolmatta kesää. Olen sillä myös ajanut jonkun verran. Ihan hyvä peli. Tänä aikana ei minkäänlaista vikaa. Ja hänen veljensä etsi myös Magnan. Ei se ole kuminpolttovehkeeksi tehtykään, mutta rivakkakin matka-ajo kyllä onnistuu. Kulutus on 5 litran hujakoilla normiajolla.
Siinähän ei ole etutappeja alun perin, vaan jalkatapit on niinkuin moottoripyörässä kuuluukin olla. Kyllä se on ihan hyvä pyörä, jos muuten pääset kauppoihin, niin osta pois vaan.
Niin todellakin jäi tuo ikäluokka mainitsematta. Eli noin 1995 - 1999 ikäkauden tuotteista on kyse.
Yksi Magna oli jo vähän mielen päällä, mutta valitettavasti se kerkesi jo viikonlopun aikana saada uuden kodin.
Eräs asia mikä ihmetyttää kanssa, on näitten pyörien kilometrimäärien laaja skaala. Ei oikein usko tahdo riittää, että noin 15 vuoden aikana pyörällä olisi ajettu pienimmillään 600 kilometriä vuodessa - vai voisiko tuollainen olla hyvinkin tavallista...?
Autojen suhteenhan kilometrimittareiden ruuvailu on ihan jokapäiväinen ilmiö, mutta yltääkö se näinä aikoina myös moottoripyöriinkin?
Turha on tuijottaa kilometrejä jos pyörällä alkaa olla jo 15v ikää. Silloin ratkaisee huolto ja ylläpito. Paljon ajettu voi olla hyvässä kunnossa kun on hyvin pidetty ja säännöllisesti huollettu, ja taas vähän ajetussa voi olla ettei ole muutamaan vuoteen jaksettu öljyjä vaihella ja seisonu samoilla öljyillä monen vuoden pikkuajot jos ei ole tullut tarpeeksi kilometrejä. Voi tietysti olla toisinkin päin. Pontti oli että tivaa tarkka historia miten sitä on pidetty ja jätä ne kilometrit sivuseikaksi. Voi niitä ruuvailla pyörissäkin tai vaihtaa koko mittarin.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010