Olettaisin foorumilaisille joskus "välähtäneen" tienvarressa, tolppa rekisteröinyt rikoksesi. Kauanko mennyt, että vallesmanni lähestynyt asiassa ajoneuvon omistajaa? Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen, et milloin "menkat" alkaa ja vaara ohi...![]()
KTM Duke 790 -19 ex:Suzuki GSX1300R -08,Suzuki GSX-R 750 K9 ,Triumph 675 Daytona -07,BMW G 650 Xmoto -07,Yamaha FZ1-N -06,Yamaha FZR 1000 -96(piikkinä 70-luvun 125cc Harley-Davidson)
Jos prätkällä välähti, ei lappua kuulu ikinäjos autolla niin muutamasta päivästä viikkoon. Ja jos autolla on välähtänyt eikä omistaja ole kuskina kuvassa niin kenenkään ei tarvitse maksaa yhtikäs mitään
![]()
Benelli RZ 125cc -> Yamaha TZR -> Kawasaki ZX-9R -> Yamaha XT 600 (Varastettu) -> Kawasaki Er-6n
1-2 viikkoa, helposti voi se kaksikin viikkoa mennä täällä PK-seudulla. Ellei sulla käynyt tooodella hyvä tsäkä ja sun kohdalla otettu kuva niin epäselvä (pimeetä, rekkari likanen, vettä sataa jne) ettei siitä ole polliisille hyötyä ja täten lappua ei koskaan ees eksy perille asti.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
No just joo. Käräjille mentäessä ei ole itsestään selvää miten käy ja ketkä maksaa. Melkein jokaisessa tapauksessa kuvasta voi auton haltija tunnistaa kuskin helposti, ellei sitä jo muuten tiedä, ja maksaja löytyy. Eri asia jos jostain syystä haluaa maksaa toisen sakot.
Kun kamera on ottanut kuvan ylinopeudella kulkeneesta ajoneuvosta ja sen kuljettajasta, ottaa liikenneturvallisuuskeskus yhteyttä keskimäärin viikon sisällä ajoneuvon omistajaan tai haltijaan.
http://www.poliisi.fi/poliisi/sataku...25763F00401D2E
Liikennevalvontakameran kuvaamaan ylinopeuteen syylliseksi oletetaan auton omistaja
Rikesakkomenettelyä voidaan soveltaa moottorikäyttöisellä ajoneuvolla tehdyn sellaisen rikesakkorikkomuksen käsittelyyn, joka on havaittu automaattisessa liikennevalvonnassa tai muuten ajoneuvoa pysäyttämättä ja joka koskee suurimman sallitun nopeuden ylitystä enintään 20 kilometrillä tunnissa tai liikennemerkkien vastaista ajoa linja-auto- tai raitiovaunukaistalla.
Rikesakkomääräys annetaan rikkomukseen käytetyn ajoneuvon kuljettajaa selvittämättä sille henkilölle, joka rikkomuksen tekoaikana oli rikkomukseen käytetyn ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä. Rikesakkomääräys lähetetään siis suoraan jollekin edellä mainituista henkilöistä riippumatta siitä, kuka todellisuudessa oli kuskina rikkomuksen tapahtuessa. Käyttövastaavalle rikesakkomääräys annetaan kuitenkin vain, jos kaikki rikkomukseen liittyvät seikat huomioon ottaen voidaan pitää selvitettynä, että hän on rikkomuksen tekoaikana kuljettanut siihen käytettyä autoa. Muussa tapauksessa käyttövastaavalta on tiedusteltava, kuka kyseistä autoa on silloin kuljettanut. Käyttövastaava tarkoittaa täysi-ikäistä, Suomessa asuvaa henkilöä, joka olematta auton omistaja tai haltija, on auton pääasiallinen kuljettaja tai, jollei autolla ole pääasiallista kuljettajaa, jolla on tiedot auton kuljettajista, jos kaikki rikkomukseen liittyvät seikat huomioon ottaen voidaan pitää selvitettynä, että hän on rikkomuksen tekoaikana kuljettanut siihen käytettyä autoa. Muussa tapauksessa käyttövastaavalta on tiedusteltava, kuka kyseistä autoa on silloin kuljettanut.
http://www.nettilaki.com/a/liikennev...auton-omistaja
Vajaan viikon menee aikaa.
Jos omistaja tai haltija ei ole kuvan henkilö, katsellaan perheen/talouden passikuvat läpi.
Jos sieltä löytyy osuma, lappu lähtee sinne päin.
Jos ei löydy, menee haltijalle/omistajalle se tiedustelukirje ehdollisena.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Muistakaa myös se, että lähisukulaista vastaan ei tarvitse todistaa. Lähisukulaisia ovat samassa taloudessa asuvien lisäksi mm. kihlattu. Jonka siis ei tarvitse asua samassa taloudessa, eikä viranomaisilla ole nimitietoja kihlauksista. Kihloissahan voi olla myös samaa sukupuolta olevat ihmiset.
Kawa ER-6F vm. 2013
ex. Honda CBR600f vm. 2006
ex. Kawa ER-6N
Vastaisen välttämiseksi etukilpi vaan irto autosta.
Ja jos posliini pysäyttää niin suurta ihmettelyä että mihinkäs se siitä on joutunut kun se äsken siinä oli.
Enhän toki minä näin menettele mutta isot pojat...
Onkos kelleen tullut lappusta kun on vetänyt kameran kohdalta väärää kaistaa?
Ohitin yhtä rekkaa 100:n aloituskohdalla, ja toiseen suuntaan tuossa on kamera jonka edellä on parisen sataa metriä 80:stä. Kamera siis välähti tässä takaa. Tästä on nyt viikko, satakunnassa on lappuset tulleet viikon sisään, pirkanmaalta 1-2vk (varoituslappusia sivareilta siis).
Kokemusta on että lappu tulee vielä kahden kuukauden kuluttuakin. Riippuu paikasta ja millä vauhdilla ehtivät noita purkaa/lappuja lähetellä. Että huokaista kannattaa vasta muutaman kuukkauden kuluttua. Prätkällä sitä lappua tuskin tulee, mutta sitä en usko ettei autolla oikeaa tekijää etsittäisi. kyllä kai jokainen tietää kelle autoaan lainailee...
Jos jättää sakon maksamatta, siitä tulee etsintäkuulutus. Onkin sitten hauskaa lähteä vaikka lasten kanssa ulkomaille, kun isi pidätetään lentokentällä ja lapset lähtee sosiaalihuollon mukana... Ei vissiin kannata mainostaa, etteikö pollareilla olisi konsteja tälläisiin tapauksiin. Ne voittaa aina!
![]()
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Mopottimella välähti 60 alueella 83km/h. Ei ole kuulunut lappua, eikä kuulu.
Kotilolla välähi 80 alueella 94km/h. Lappu tuli n. 2 viikossa sakon kera.
En ollut auton omistaja tai haltija, pyydettiin "kuulusteluihin" tunnistamaan kuski.
En mennyt, maksoin sakon kiltisti ilman mutinoita.![]()
Kawasaki z750 Candy limegreen.
Ex:Suzuki GSX600F Red.
Juuri näin, siitä minäkin sen muistin, ja ketju on ollut olemassa, ehkä se nyt on siivottu täältä pois, kun ollaan "harmaalla alueella".
Tämän on joku testannut jne..., hivenen paksua nahkaahan se vaatii, kaikissa tapauksissa kiistää heti teon, ja sitten aina unohtaa mennä tunnistukseen jne..., mutta paksunahkaisethan ne elävät pisimpään.
Ja mehän verhoilutaan nahkaan ja goretexiin, jotta eläisimme pidempään.
Nimittäin ilman tunnistusta ei tule sakkoa - ja näin pienistä jutuista ei kaksi virkavallan edustajaa lähde noutamaan.
<p>.</p>
Viestin linkki unohtui:
http://www.moottoripyora.org/keskust...=1#post6023190
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Kameran sakko menee aina maksuun. Sakon maksaa aina ajoneuvon omistaja tai ajoneuvon omistajan ilmoittama kuljettaja. Näin myös yritysten ajoneuvoilla. Poikkeuksena varastetuksi ilmoitetut ajoneuvot.
Tarkennetaanpa sen verran että ei kuitenkaan omistaja vaan haltija. Muutenhan pankin omistamista ökymersuista sakot menisi pankille![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Ja tämä "No edelleen höpö höpö" on poliisin vai syyttäjän vai peräti oikeusministeriön kanta? Ammatikseni autoa ajavana olen havainnut että jopa huomautuksen arvoiset nopeuden ylitykset tulevat sekä poliisin että työnantajan suodattimista läpi.
Sakot maksaa rekisteriin merkitty ajoneuvon haltija ellei ko. taho muuta maksajaa ilmoita.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.n...3?opendocument
No pakkohan ei ole maksaa eikä maksajaa ilmoittaa... Mutta niin se vain menee että haltija maksaa jos ei kuljettajaa ilmianna... tonttuj ei vielä kertonut onko poliisi vai syyttäjä... Jos ei ole kumpikaan niin parempi voisi olla väheksymättä noita telkänpönttöjä...
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Kannattaa muistaa että Poliisi voi myös kuljettajaa selvittämättä antaa rikesakon sijasta vähäisestä ylinopeusrikkomuksesta postitse lähetettävän kirjallisen huomautuksen auton omistajalle, haltijalle tai tilapäiselle käyttäjälle. Huomautus ei aiheuta muita seuraamuksia eikä siitä tehdä vastaavaa merkintää rekisteriin mutta voi myös haudata casen halutessaan. Ja noita hautaamisia on päivittäin. Se vain ei tunnu menevän tämän foorumin monen lukijan kaaliin.
Voida ja pakottaa on pari aivan eri asiaa.
Jotain, jossain, silloin tällöin!