Tuli mieleen, kun oli taas takarenkaan vaihto ajankohtainen. Kuinka monta kilometriä olet ajanut siitä hetkestä, kun takarenkaasta pilkottaa kankaat? Itse olen ajanut alle 100km, mutta onko joku ajanut pidemmän siivun? Kunhan uteliaisuuttani kyselen.![]()
Yamaha TDR 250 -89
Suzuki DR 800 -94
Kawasaki ZRX 1100 -98
Honda VTR 1000 F -98
Yamaha FZS 1000 -03
Yamaha YZF-R1 -10
BMW F800GS -12
KTM 250 EXC-F -13
Yamaha FZS 1000 -05
KTM 990 Supermoto -08
Yamaha MT07 -13
En senttiäkään.Koskaan en oo niin köyhä,että tarvii ajaa rengas kankaille.Kunhan aikani kuluks vastailen.![]()
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Jep satakunta tuli ajettua. Rengasta olin menossa vaihtamaan joskus muinoin ja piti tehdä koepoltto joka meni hitusen pitkäksi![]()
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
n180 varovaista ja rauhallista kilometriä (Yamaha Thundercat/Pirelli Diablo) siitä kun hoksasin et ekasta kohasta pilkotti kankaat - perillä oli ympäriinsä kankaalla.En vaan viittiny jäädä viikonlopuksi odotteleen kauppojen aukeamista.
EN SUOSITTELE - hajoamis/puhkeamis riski on aika iso. Kankaiden ulkopinnasta oli mielestäni ehkä vajaa 2mm paksuutta. suht pienikin kivi olis voinu tehä ison reiän.
Tästä otin opikseni ja seuraan renkaan kulumisnopeutta ja tulevia ajoja ihan toisin.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Yamaha TDR 250 -89
Suzuki DR 800 -94
Kawasaki ZRX 1100 -98
Honda VTR 1000 F -98
Yamaha FZS 1000 -03
Yamaha YZF-R1 -10
BMW F800GS -12
KTM 250 EXC-F -13
Yamaha FZS 1000 -05
KTM 990 Supermoto -08
Yamaha MT07 -13
Aika tyhmä aihe sanon minä...![]()
Kawasaki ER-6F -06
Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää suunsa kiinni
Lomareissulla tuli lähes 300 km ajettua kun rengas pääsi oikeasti yllättämään kulumisella, tuo oli ainoastaan kotimatkaan ajoa.
Tarkoitus ei ollut ajaa noin loppuun rengasta, metzelerin Z6 oli alla ja siinähän ei ole kulumismerkkiä keskellä kuten ei myöskään kuviota mistä asian olisi voinut helposti tarkistaa.
Reunoilta löytyi vielä kohtuullisesti pintaa eli mutkateitä ei oltu riittävästi tahkottu.
![]()
Viimeksi muokannut: tate66; 20.07.2012 klo 08:32.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Ei katsastus renkaan kulumista lopeta - siis ne kuluu loppuun kun kuluu. Jos se ei satu katsastuksen kohalle niin sit ehtii loppuun muuten.
- On vaan opittava vaihtaan se rengas ajoissa- Tuossa omassa tapauksessa pääs yllättään kunkeskellä ei ollu uria. Nykyisin vaihdan renkaat ajoissa, about siinä kun laki sanoo.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Tässä oli tämän kyselyn pointti!
Itse myös huomasin viime reissulla 50km ennen kotia, että alkaa olla melko lopussa ja viimeset kilometrit tultiin kankailla + päälle matka huoltoon.
Lähinnä pohdin sitä, että kuinka kauan tommonen perusrengas kestää, kun se kangas alkaa loistaa. Näköjään aika paljonkin, jos 300km on päässyt.
Yamaha TDR 250 -89
Suzuki DR 800 -94
Kawasaki ZRX 1100 -98
Honda VTR 1000 F -98
Yamaha FZS 1000 -03
Yamaha YZF-R1 -10
BMW F800GS -12
KTM 250 EXC-F -13
Yamaha FZS 1000 -05
KTM 990 Supermoto -08
Yamaha MT07 -13
Mulla ei itsellä ole takarengas kankailla, mutta odottaa vaihtoa, itse olen lähinnä miettinyt sitä että millä tavalla pyörän rengas menee rikki. Eli siis räjähtääkö se kun kuormiksen rengas, vai silleen kun auton rengas että reikä ja pikkuhiljaa tyhjenee... Onko kellään kokemusta?
Siis vielä lisä huomautus, aikomus ei ole niin pitkälle ajaa, vaan rengas on jo tilauksessa![]()
Kawasaki ER-6F -06
Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää suunsa kiinni
Mää ajan noin 20000 km takarenkaalla, en tiiä onko se paljon vai vähän? En oo vielä nähny onko siellä kangasta vai mitä sisällä? Nytten alkaa taas milli lähestyä, pitänee tilata uus ympyrä taakse.
Kerran olen ajanut vaalimaalta helsinkiin, kun tuli huomattua yhdestä kohasta kankaisen paistavan. Muualla renkaassa olikin kumia jäljellä.
Toisen kerran n5metriä, kun poltin renkaan loppuun, lapsetti ja oli hauskaa.
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Aamulla ei näkynyt kankaat ollenkaan, enkä edes aatellut noin kuluneiksi. Yhden tankillisen jälkeen näkyikin sitten jo parin sentin leveydeltä. Aika petollinen rengas tuo Metzeler Z8.
Dixi et animam levavi
Mulla loppu radalla kumi, katoin viel ennenku sinne lähdin ajelemaan, että pintaa vaikka kuinka, mutta kotia kun pääsi niin kankaat paistoiOnni ettei poksunu siellä jossain 200km/h vauhdissa...
Topiikkiin muutoin ~50km.
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
Mulla loppui joskus matkalla Motoparkista kotiin. Matkaa on reilu sata kilsaa ja jossain välillä se kangas tuli näkyville. Eli vastaus kysymykseen: 0-120km kankailla ajelua.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Mites Michelin Pilot Road 2 näyttää kulumisen merkit? Takasella noin 10 000 ajettu ja kolmentuhannen kilsan reissu olisi edessä.
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
Kaikki renkaat joissa on paineistettua ilmaa, voivat puhjeta joko hiljalleen vuotaen tai yllättäen räjähtäen. Prätkällä ei rengasrikkoa vielä ole osunut kohdalle mutta rekalla, henkilöautolla, polkupyörällä ja mopedilla on renkaita sihissyt ja räjähdellyt... Jos/kun prätkällä rengasrikko osuu kohdalle, toivon ettei vauhtia ainakaan kovin paljoa ole
Eli moottoripyörän renkaassakin tuo rikkoutumistapa riippuu pitkälti siitä mikä rikkoutumisen aiheuttaa.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Suosittelen suuresti vaihtoa ennen reissua. PR2 on loistava rengas mutta ei sekään mikään kestojeesus ole. Loppu tulee vastaan hämmästyttävän nopeasti siinä vaiheessa kun kulutusmerkki on saavutettu. Eli renkaan kuluminen usein nopeutuu loppua kohden jopa ällistyttävän pikaisesti.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Pyyh, 10tkm on vasta sisäänajo PR2:lle ;)
http://g0d.damnserver.com/busa_pilotroad2_17500km.jpg
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Vähän liian monta. Taannoin huomasin Nordkappissa että alkaa kudokset paistaa takarenkaasta. Tultiin aika hissunkissun kotia kohti, sunnuntai kun oli niin ei tarvinnu pysähtyä rengasliikkeisiin matkalla. Hyvä puoli oli että tuli ajeltua rauhallisesti siihen tutkaan Sodankylän kieppeillä, 121@100.
Loppumatkasta tuli ajeltua pyörä kallellaan ettei keskikohta ottais niin tiehen.
Kotona kumi oli sitten tämän näköinen, olis kannattanu olla vähän kovemmat paineet:
Kumiveikolle vielä ajelin ja Marko parka satutti kätensä katkenneisiin kudoksiin vaihtaessa.
Jaa niin ja kyseessä zetorin ensiasennus Battlax ja reilu 9000km mittarissa rauhallista tourinkia.
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Öööö... WOT ?
Mä sain PR2:sen kestämään parhaimmillaan FJR:ssä 8000 km, B-Kingissä se suli jo kuudessa tuhannessa ja SuperDuke R:ssä se kestää nippanappa 3 tuhatta. Edelleen olen sitä mieltä että kyseessä on markkinoiden parhaita allaround renkaita jossa kulutuskestävyys ja pito on loistavassa balanssissa. Joko mä ajan väärin tai te ette aja ollenkaan (puhun nyt ajotyylistä ja harrastuksen muodosta). Toki jos kurnuttaa kutosella satasta konetiellä, saa ajaa samalla renkaalla hautaan saakka. Mutta jos piskuisenkin tinttaa mutkaan mopoa jossa on hitusenkin roisimpi teho/painosuhde, niin noi 20 tuhatta-puheet voi haudata mariaanien hautaan yhdessä persujen jytkyn kanssa.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Samoja kokemuksia muistaakseni Z6:lla (saattoi olla myös Sportec tai Pirelli Diablo). Vajaa 400 km joutui ajamaan "kankailla".
Lieneeköhän Metzelerin renkaan kulumiseen jotain ennakkoindikaattoria? Ei huvittaisi ajaa kankaille asti, mutta toisaalta ei viitsisi vaihtaa liikaa etuajassakaan.
Itsellä meni kerran loppuun ajetusta (ei ollut kankaat esillä mut kuvio juuri näkyvissä vielä) Pirelli Diablosta kivi läpi soratiellä ja rengas tyhjeni samantien. Tuli todettua että siinä ei tosiaan montaa milliä enää ole kumia kun kuvio loppuu ja se pyörä menee aivan mahdottomaksi ajaa, onneksi olin juuri tulossa mökin pihaan kun rengas tyhjeni niin ajoin kävelyvauhtia.
Normaalisti kai jos rengas ajetaan loppuun eikä siihen osu mitään ylimääräistä niin se tyhjenee hitaasti, et jos vaan on tarkkana ja kun pyörä alkaa jotenkin tuntumaan oudolta alla niin sitten kannattaa jo tarkistaa mitä renkaiden ilmanpaine näyttää. Jos kunnon vauhtia ajaessa rengas tyhjenee äkisti niin enpä usko että sitä pystyssä pitää kukaan.
Että riippuu ihan tilanteesta, jos ajat asfalttia siististi ni ei se rengas todennäkösesti räjähdä vaan lähtee pikkuhiljaa tyhjenemään.
Niin ja en kyl jaksa ymmärtää miks renkaat pitää noin loppuun ajaa ellei sitten vaan vahingossa pääse noin loppuun, kantikas rengas vaikuttaa mutka-ajon mukavuuteen niin paljon että senkin takia tulee jo vaihdettua renkaat ajallaan. Aina kun uuden kumin saa alle ni tulee se ahaa-elämys et näinkö nätisti tää pyörä kääntyikin.
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07