Saamarin,saamari. Eipä ole paljoa tehtävissä jos auto kääntyy eteen, varsinkin valtatie nopeuksissa![]()
HAYABUSA -12/ko -14
ex:BMW K1200R -08
ex:KTM 990 SupermotoT 2010
ex:FJR 1300 -02
ex:FZR 1000 -89
"Yeah, you're a legend in your own mind."
Moottoripyöräilijän olisi pitänyt hiljentää vauhtia ja tarpeen vaatiessa pysähtyä. Moottoripyörän kuljettaja epäonnistui liikenteen havainnoinnissa.
Vauhdin hiljentäminen on aina aiheellista kun joku on kääntymässä edessä vasemmalle. Vauhtia pitää hiljentää niin paljon, että ehtii pysähtyä jos auto lähtee kääntymään eteen "yllättäen". Yllätys on oire siitä, että liikenteen havainnointi ja ennakointi on epäonnistunut.
Mitäs siihen sanotte.
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Jep vaikka hirveästi en mölyä pidä mutta hyvin kirjoitit.. Itse nyt neljän vuoden sisään ollut jo kaksi kertaa autokoulussa siis ajanut kuorma-auto kortin että linja-auto kortin ja nyt tänä keväänä A kortin ja voin sanoa että teki kyllä hyvää omalle ajotaidolle. B kortti ollut -94 lähtien mutta silti teki hyvää opin kannalta. Tuon yammun tankoissa huomannut ettei meitä näe tai jotain outoa tapahtuu en tiedä vaan miksi näin on?? Itsellä oranssi takki ja valkoiset housut mutta silti näkymätön? Surullinen tuo tapahtuma on mutta ystävät ennakoikaa ja varokaa. Itse ainakin risteyksiin menen varauksella jos edes näen auton. Turvallisia reissua kaikille..
Mitäs tässä busahan mulla on tässä..
Tässä kohtaa ollaan samaa mieltä, mutta vastaavasti pitää kyllä rehellisesti tunnustaa että liikenteessä on myös tilanteita joita ei mitenkään koskaan voi ennakoida ja havainnointiin (saati reagointiin) aika ei vain yksinkertaisesti enää riitä. Esim. tielle loikanneet 4-koipiset, useamman sadan kilon riista-eläimet voivat olla tälläisiä
Mutta noin ylipäätään aina pitäisi olla se plan-b mielessä jos joku toinen törppää yllättäen eikä pelaakkaan yhteisten liikennesääntöjen mukaan. 2-pyöräisellä liikkuessa se kun on lähes joka kerta kun itseen sattuu, vaikka kuinka oikeassa tilanteessa olisikin ollut - tässäkin tapauksessa se lienee hyvin laiha lohtu omaisille![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ylen uutisesta poimittu:
Äkkiseltään alkoi soittamaan kelloja ja tuo 2007 vuoteen viitattu kuolonkolari sattui MotOrg ry:n jäsenelle. Muistan tuon tapauksen kohtuullisen hyvin ja nyt alkoi kiinnostamaan, onkohan tuossa risteyksessä jotain näkemäesteitä, tai muuta outoa, joka vaikeuttaa arviointia.Samassa risteyksessä kuoli moottoripyöräilijä myös vuonna 2007, jolloin tapahtui samantyyppinen onnettomuus.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Joo en tiedä onko apua, mutta mä koitan katsoa että vasemmalle (mun kaistan yli) kääntyvä auto pysähtyy ennenkuin uskon sen väistävän.. Muussa tapauksessa alan laskjetteleman ja hidastamaan, mut en tiedä voiko siinä sitten mitään jos tilanne tulee. Luultavasti en.
Ajattelin samaa ja katselin googlesta... en ymmärrä kyllä mikä voi estää näkemisen.
Korkeintaan ehkä vähän haitata mahd. musta kypärä mustat vaatteet ja musta pyörä?
Ymmärtääkseni auto oli kääntymässä tässä näin: http://urlmin.com/dai
Niin: ja nopeusrajoitus on siis todellakin 80 km/h, eli vastaan tullaan kovaa.
Viimeksi muokannut: pxu; 15.07.2012 klo 23:15. Syy: lis. nopeus
...
Olen monesti ajanut kyseisestä paikasta ja nyt kun ajattelee autoilijan näkökulmasta ja on kääntymässä vasemmalle niin Forssastapäin tulijalla on kaksi kaistaa joista vasemmanpuoleista mennään suoraan ja oikenpuolimmaisella käännytään Lopelle. Oliko autoilija tulkinnut väärin moottoripyörän aikeet ja olettanut sen kääntyvän oikealle? Vain autoilija sen tietää.
Honda vfr 750f -92
Ikävä turma jälleen.
Vaikea ymmärtää miten taas kävi näin ? - tuossa nyt tuskin oli moottoripyörässä vilkku opikealle ?
Kysymys on mielestäni piittaamattomuudesta ja siitä, ettei ajamiseen keskitytä - ainakin risteyksissä kannattaisi keskittyä, mutta myös suoralla tiellä...
...sillä alkuviikosta Pieksamäki-Juva tiellä sattui ikävä onnettomuus, jossa moottoripyörä törmäsi suoralla tiellä pientareen heinää leikanneeseen työkoneeseen. Ajelin samaa tietä sattumalta seuraavana päivänä ja mietin, miksei kaveri noteerannut työkonetta? Mieleeni tuli 3 mahdollista syytä miksi törmäys mahdollisesti tapahtui: 1) Aurinko häikäisi (itse ajoin vasten auringolaskua klo 19 paikkeilla) 2) Ötököitä ymv visiirissä (ainakin itselläni oli kaikki päivän ötökät) 3) Ei keskittynyt vaan antoi mennä tuttua tietä ja tuohan onkin muuten mukava mutkatie, paitsi noi pari pidempää suoraa - noi kaikki kun osuu väärällä tavalla kohilleen, niin onhan se mahdollista, että suoralla tiellä törmä työkoneeseen. Mutkatiellä joutuu keskittymään ajamiseen - suoralla tulee räpellettyä kaikenlaista...
Toisessa tapauksessa olin "katsomossa" ihan tässä himan vieressä kun lähdin pariviikkoa sitten töihin. Nousen Ojakkalasta Hanko-Hyvinkää tielle - edessäni on ryhmittyneenä Fiat 500 aikomuksena kääntyä tänne Ojakkalan suuntaan - tämän takaa posauttaa Mondeomies n. 80 km/h fiiun perään... kun ei keskittynyt - fiiu siirtyy osittan vastaantulevan kaistalle - hyvinkään suunnasta tulee täysperävaunu jonka kuljettaja keskittyi ja sai yhdistelmän pysähtymään parimetriä ennen Fiatia... ja olinhan siinä myös itse "tulilinjalla", sillä rekka veti hieman oikealle, mistä olin tulossa (odottamassa päätielle pääsyä)...
BMW 1600 GT - ROCKET TURBO
BMW 1200 GT
HONDA PAN EUROPA
HONDA 1100XX
YAMAHA 900 DIVERSION
Ikävä turma jälleen.
Vaikea ymmärtää miten taas kävi näin ? - tuossa nyt tuskin oli moottoripyörässä vilkku opikealle ?
Kysymys on mielestäni piittaamattomuudesta ja siitä, ettei ajamiseen keskitytä - ainakin risteyksissä kannattaisi keskittyä, mutta myös suoralla tiellä...
...sillä alkuviikosta Pieksamäki-Juva tiellä sattui ikävä onnettomuus, jossa moottoripyörä törmäsi suoralla tiellä pientareen heinää leikanneeseen työkoneeseen. Ajelin samaa tietä sattumalta seuraavana päivänä ja mietin, miksei kaveri noteerannut työkonetta? Mieleeni tuli 3 mahdollista syytä miksi törmäys mahdollisesti tapahtui: 1) Aurinko häikäisi (itse ajoin vasten auringolaskua klo 19 paikkeilla) 2) Ötököitä ymv visiirissä (ainakin itselläni oli kaikki päivän ötökät) 3) Ei keskittynyt vaan antoi mennä tuttua tietä ja tuohan onkin muuten mukava mutkatie, paitsi noi pari pidempää suoraa - noi kaikki kun osuu väärällä tavalla kohilleen, niin onhan se mahdollista, että suoralla tiellä törmä työkoneeseen. Mutkatiellä joutuu keskittymään ajamiseen - suoralla tulee räpellettyä kaikenlaista...
ainut että oli Mikkeli-Pieksämäki välillä... josta saa mutkia etsiä etsimällä... eli ihan vaan kt72 ja suoraa suoraa suoraa
mutta ikävä tapaus... lauantaina ite ohitin samaisen koneen ja katoin että perkule tosta mahtuu ajaa ali... eiku ukko jää kyydistä mut mopo menee ali... kuten tuo kawa klx, oli vain ja ainoastaan oikeanpuoleinen peili taittunut taakse... sekin tais mennä vasta pientareelle kaatuessa tms.
Nooh, itsellä on tapana että jos vaikka cruisailuvauhti on se Tikkari+20, niin kyllä yleensä pyrin hidastamaan lähelle sitä Tikkarivauhtia kun tulee epäilyttävä risteys vastaan missä on autoja väijymässä. Tähän ei takanatulijoilla pitäis olla mitään sanomista ja tuskin päällekään ajavat. Terveellistä olis varmaan hidastaa vaikka jopa Tikkari-20 jos ei ole ketään perässä.
Sitten jos tilanne iskee päälle ja pitää tosiaan pysähtyä täytyy vain toivoa, että se takana tulija on tarpeeksi kaukana ja hereillä. No itse asiassa tätäkään ei pitäisi jättää toiveen varaan vaan mp-kuljettajan olisi jo pitänyt tehdä toimenpiteitä, että siinä ihan perässä ei kukaan roiku, se kun on vaaratilanne joka tapauksessa. Ruuhkaliikenteessä voi tietenkin olla lähes mahdotonta sitä kontrolloida kuitenkaan.
Neljänneksen hidastus nopeudessa lyhentää jarrutusmatkan puoleen vai miten se oli, joten pienelläkin hidastamisella on merkitystä. Ja väistäminenkin helpottuu. Hidastaminen antaa myös kotilokuskille enemmän aikaa huomata mp-kuski.
Rakkaan Liikenneturvan linkki: http://www.ennakoiva-ajaminen.fi/tilannenopeus
Oho, löytyi oikein tällainen hieno animaatio kanssa: http://www.liikenneturva.fi/www/fi/a...Motorcycle.swf
---
Meidän mp-kuljettajien pitää ottaa tilanne koko ajan haltuun tuolla tien päällä. Mitään ei voi jättää sen varaan mitä autoilija tekee. Aina pitää olettaa, että se tulee sieltä, ja suhteuttaa oma ajonopeus ja kaistalla sijoittuminen sen mukaan. Se on sitten positiivinen yllätys jos ei se yrittänytkään tulla päälle. Se on taistelutanner tuo liikenne ja vihollisia on paljon enemmän.
Ja ainahan voi silti kolahtaa vaikka exhaust:n liikennekoulun oppeja olisi noudattanutkin, riskiä voi alentaa mutta ei sitä voi koskaan poistaa tietenkään.
---
Tästä kyseisestä turmasta. Tuli mieleen, että jos tuossa on vilkaskin liikenne (?), olisko ollut autojonoa ja tämä kääntyvä kotilo katsonut, että tuossapas tulee pieni aukko mistä voisin ehtiä kääntyä. Sitten PAM, siellä olikin moottoripyörä. Jos mopo ajeli lähellä edelläajavaa, joka pahimmassa tapauksessa oli vielä vaikka kuorma-/pakettiauto, mopo saattoi jäädä sen katveeseen. Vielä enemmän jos mopo oli oikeassa reunassa kaistaa.
Pelkkää spekulointia. Mielenkiintoista olis tietää mitä tapahtui. Uhrin muistoa kunnioittaen, ja jonkun muun ehkä pelastaen.
Viimeksi muokannut: exhaust; 16.07.2012 klo 09:54. Syy: linkki lisätty
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Sitten jos on iäkkäämmästä henkilöstä kyse, niin kyseeseen voi tulla myös ns. silmän sokeat pisteet. Jokaisella meillä on yksi sokea piste kussakin silmässä, kohdassa johon silmänpohjaan on kiinnitetty aivoista tulevat johdot. Aivot sitten "keksii" tuohon kohtaan jotain minkä me ikäänkuin nähdään.
Sitten on ikääntyvillä semmoinen kun silmänpohjan ikärappeuma ja sen sukulaiset. Silmään tulee sokeita kohtia joita itse ei käytännössä koskaan huomaa, koska ne on tarkan näön ulkopuolella ja aivot taas "korjaa" niihin kohtiin jotain sopivaa kuvaa.
Tämmöisiin sokeisiin kohtiin voi jäädä sen yhden vilkaisun ajaksi moottoripyörä.
Prätkäkolarien selvittämistä haittaa hieman se, että kaikki tieto tuntuu perustuvan pelkästään hengissä selvinneen autoilijan kertomukseen. Hänen mielestään poikkeuksetta aina mp ilmestyi kuin tyhjästä, koska varmasti ajoi tosi kovaa. Todisteena tästä on vaikkapa se, että etupumput ovat vääntyneet (vaatii yli 3 km/h nopeuden) tai kuski on "lentänyt" esim 10m päähän (vaatii vähintään 35 km/h nopeuden).
Kukaan ei koskaan sano, että "Heilautin sitä niittokonetta vähän keskelle, kun väistin tierumpua" tai "Ajoin tahallaan eteen, koska halusin antaa kaaharille opetuksen" tai " Ei huvittanut katsoa a-pilarin taakse kun tulin kolmion takaa" tai "Vilkaisin vain huolimattomasti, koska Suomessa ei tarvitse tehdä muuta kuin huolehtia ajonopeudesta" jne.... Todellisuudessa näitä on Suomi turvoksissa, mutta poliisi ei ole koskaan löytänyt yhtään. Outoa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Puusilmä kotilo kääntynyt eteen, voiko tollaseen varautua? Jos se autoilija ei ole ollenkaan havainnut moottoripyörää niin ei sitä kyllä väistä millään tempulla, ellei sitten ota tavakseen aina pysähtyä kun joku vastaantulija haluaa kääntyä, mikä nyt voi aika nopeasti käydä rasittavaksi. Turha hidastelukin tollasissa tilanteissa aiheuttaa hämmentäviä tilanteita, hidastat vaikka olisi etuajo-oikeus niin se väistämisvelvollinen siinä sitten arpoo että antaako se nyt tilaa jostain syystä vai ei, saattaa sitten koukata eteen kun olettaa että annat tilaa. Silmät on hyvä pitää auki liikenteessä mutta en kyllä kannata tollasta ylireagointia, menee samaan kategoriaan ku turvaliivit, tosin turvaliiveillä ei nyt omaa turvallisuuttaan heikennä.
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Tuon edellä olleen Googlemapsi kuvan mukaan paikalla on liikenteenjakajan merkki ja paksu tolppakilpi ko.merkin alla. Niiden taakse voi motoristi sopivilla lähestymiskulmilla peittyä tai näkökenttä sopivasti sekoittua.
Vastaava paikka on kotokulmilla Nastolan ABC:n rampilla 60 kmh alueella, jossa joku vuosi sitten menehtyi kuljettaja ja kyytiläinen loukkaantui jos oikein muistan.
Kyseinen jakajan merkki on niin alhaalla että jos vastaantulija sopivasti vielä vastavaloon (paisteeseen) alamäkeä tulee niin miina on valmis.
Itse aina samassa paikassa ko. tilanteessa vaihdan sopivasti mutkitellen ajolinjaa jotta vastaantulija varmasti mäkee minut (meidät).
cb350 * fz6s * cbf1000
On se vaan kumma että näitä vaan sattuu, kääntyyhän niitä autoja autojenkin eteen ja silti ei huomata sitä lähestyvää malmikasaa, eipä muistu mieleen tapausta että motoristi olisi kääntynyt vastaavasti auto eteen, juuri siksi kun me motoristit ollaan tarkkana liikenteessä, mutta autoilijat ei aina sitä ole.
Molemmat tulleet risteysaluelle kutakuinkin samalla nopeudella jolloin moottoripyörä jäänyt liikennejakajan "taakse" eikä autoilija ole havainnut katveessa olevaa pyörää? jotain outoa on risteyksessä jos aiemminkin on kolahtanut.
Todennäköisesti nopeus tullaan pudottamaan 60 ja jätetään tutkimatta onko jokin muu pielessä risteyksessä.
Tai sitten autoilijan huolimattomuutta.
Honda vfr 750f -92
No tuossa aikoinaan eräs kaverini veti autolla vasemmalle kääntyessään täysperävaunullisen rekan eteenNo onneksi oli tähdet edes sen verran suosiollisessa asemassa että autosta katosi vain peräkontti ja mitä nyt sen jälkeen pyörähti kylki kylkeä vasten tms. mutta juuri se kuljettajan jakkaran alue pysyi vielä hyvin muodossaan = kaverini jäi kertomaan tapauksestaan. Ja tosiaan mitään järkiselitystä ei hälläkään tuohon ollut tarjota, suora tie, päiväsaika, hyvä näkyvyys, ajovalot oli rekalla päällä... Siis ihan vain silkka keskittymisen herpaantuminen tilanteessa ja muuta ei tarvittu
No nyttemmin ko. Kehä III Askiston liittymä on jo poistettu vuosia sitten käytöstäkin
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Sen verran valppaana pitää olla aina risteykseen tullessa, että ehtii tähdätä mahdollisesti eteen kääntyvän auton kuskin oveen ja juuri ennen törmäystä ponnistaa ilmaan voimakkaasti, jotta ei mene omat niskat nurin. Näin Darwin hoitaa idiootit pois kunnon ihmisten jaloista.
Dixi et animam levavi
Ei saatana, onko syy vielä epäselvä, vai mitä v*ttua!?Jostakin syystä ajokit törmäsivät risteyksessä toisiinsa.![]()
Eiköhän puusilmäkuski selviä pienillä sakoilla, koska joutuu kuitenkin kärsimään loppuelämän onnettomuuden seurauksena ja blaa blaa..
Vaikka kuinka tuollaisia tilanteita ennakoisi, niin niitä tulee jatkuvasti tuolla ajaessa eteen, jos lähdet joka saatanan kerta hidastamaan vauhtia niin, että voit pysähtyä, niin kyllä joku kotilokuski tuuppaa sun perään alta aikayksikön.
Itse yritän kaarrella pyörän kanssa niin, että valot hiukan heiluisivat ja voisi aiheutta kotilokuskissa sen, että huomaa minut ennenkuin tuuppaa keulaa eteen.
Toistaiseksi on toiminut ihan hyvin ja olen saanut useita outoja katseita kun kaartelen risteyksen läpi, mutta toimii, joten samalla tavalla jatkan.
NYT BMW HP2 SPORT 2008
ex BMW S1000XR
ex Ducati Multistrada 1200 S
ex Kawasaki ZZR1400
ex BMW Megamoto
Liikennekoulu exhaust suosittelee:
http://www.sportrider.com/ride/146_9...ips/index.html
Tälläkin ukolla on järkeä päässä:
http://www.ridemyown.com/articles/sa...ashavoid.shtml
Ja tuo kaistalla kiemurtelu on kans hyvä idea, kun muistais tehdä vaan.
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Kyllähän jokainen tietää lopulta että näitä vain sattuu. Vihaksi tietysti välillä pistää kun syyttömiä kuolee. Jos joku väittää ettei ole ikinä kokenut tilannetta missä toinen ajoneuvo on ollut a pilarin takana tai sokeassa pisteessä ja toisella katsomalla hätkähtänyt, että mistä helvetistä se tuli niin sitten narraa tai ei ole ajellut tarpeeksi. Kiire , huolimattomuus, huolet tai muu keskittymisen lipsahdus ja pahimmassa tapauksessa rysäys käy. Ei siinä auta maamme laulukaan. Omilla toimilla voi toki pienentää riskiä= yrittää tulla huomatuksi, mutta jos sillä kohden kun auto tuleekin eteen temmot jarrut pohjaan ja takana roikkuva auto tulee päälle niin siihen se elämän hallinta loppuu, vaikka olisit kuinka tietävä, fiksu, kokenut jne.