Veli Jassulle terveisiä. Ei ole näkemäesteitä,näkee suoraan noin 500-metriä!
Täällä joku mainitsi,että Forssan suunnalta on kaksi kaistaa. Toinen oikealla,toinen suoraan. Ehkä siinä vaaratekijä?
Myös "riihiläven"suunnalta on vasemmalle kääntyjälle kaista. (Melko pitkä) Usein joudun odottamaan vastaantulevaa liikennettä,ts en käänny eteen,kuten kyseinen auto teki!
Lievä alamäki näkee kokoajan pitkälle "riihilävestä" tultaessa!
Ehtii myös sovittamaan=hiljentämään omaa nopeutta,ettei tarvitse edes pysähtyä.
Tiedän asian niin prkl:een hyvin! Asun ko risteyksestä 300-metrin päässä! Näen parvekkeelta risteyksen liikenteen. Näin kesällä lehtipuut haittaa näkemistä.(En ole parvekekyttääjä).
Lopuksi:
Ikävä tapaus otan osaa.
Ps: tämän päivän huhun mukaan(22.07) motoristi oli kaatunut ja luistanut päin auton takaosaa.
Pää/kypärä osunut takarenkaan takapuolelle. . Kotilo oli Camaro.
Taas huhujen mukaan (Esson,eiku Lopen Nesteen baari) autoilija oli luullut ehtivänsä,siis kertonut= oli havainnut/nähnyt motoristin!
Vajaa puoli metriä ratkaisi osuman!
Vielä osaltani viimeinen katselmus:
tulin kämpille tänään (25.07),kuinka sattuikaan motoristi lähestymään ko risteystä Forssan suunnalta samanaikaisesti!
"Silläsilmällä" seurasin tilannetta. Jouduin pysähtymään,olisin "ehkä" ehtinyt,mutta olin kohtelias ja noudatin sääntöjä= väistämisvelvollinen.
Siinä voi olla houkutus kääntyä,lievä alamäki,"kyllä mä tosta ehdin",ym?
Lopputoteamus: hyvin näkyy,kauas näkee. Ehkä liiankin hyvä näkyvyys!!!!
Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
Laitan tähän vielä loppukaneetin omalta osalta omia motivaatioita selkeyttämään, että en tässä ihan millään provoilumielellä liikkeellä ole ollut vaan jonkunlaista järkevää keskustelua herättämässä. Olis pitänyt laittaa jo tuohon edelliseen viestiin mutten hoksannut.
Se mitä tähän ketjuun vastailemisessa hain on, että mun mielestä se on ainakin osittain bullshittiä, että kun auto kääntyy eteen motoristi ei voi tehdä mitään.
Ensinnäkin, voi tehdä paljonkin, että se ei kääntyisi (esim. hyvät kiemurteluvinkit tuli). Ja voi tehdä myös jonkun verran, että kun se kääntyy ehtii jotenkin järkevästi reagoimaan.
Tää olis ehkä ihan oman topicin arvoinen turvallisuusaihe, auton eteen kääntyminen, ehkä sellainen onkin jo jossain tuolla..
Osanotto ja jaksamista omaisille.
Over and out.
Liikennekoulu exhaust![]()
Viimeksi muokannut: exhaust; 16.07.2012 klo 23:41. Syy: loppukevennys
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Googlemapsin kuvat ovat niin korkealta otettuja ettei niistä oikein näe miten liikenteenjakajan merkki on sijoitettu, mutta olen itsekin muutaman risteyksen bongannut jossa pyöreä merkki on sopivalla korkeudella ja tolpassa vielä tuo paksu sinivalkoraidallinen levy, että sinne jää sopivassa kulmassa kyllä piiloon jos vain kerran vilkaisee, varsinkin jos on kotilokuski hieman "nukuksissa".
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Tämän päivän saldo noin kolmensadan kilometrin matkalta on
80 rajoitusalueella naisautoilija tuli parkkipaikalta eteeni että jouduin hiljentämään vauhtini 55km/h
ajoin jonossa ja pidin sateesta johtuen vähän ylipitkääkin turvavaliä eli noin 200m edellä ajavaan
minun takanani ei olisi tullut ketään
matka jatkui ja savutin rekka-auton joka pöllytti vettä niin runsaasti etten uskaltanut ohittaa,lasin pyyhkijät piti olla suurimmalla nopeudella vaikka en ajanut rekan pöllyssä,vettä tuli niin voimakkaasti
kohta takaani kuitenkin tuli joku sitymaasturi reippaasti nopeammin kuin mie ja samaa vauhtia vesenta kaistaa jatkaen ohitti meidät kumpaisenkin
onko net maasturit sitten niin paljon parempia autoja että
illalla kotiinpäin palatessa,jo pimeässä ,joku ajoi pelkät parkit päällä perässäni kymmeniä kilometrejä
kait sillä oli ajovalot rikki kun piti satasen vauhdissakin olla 20-30m etäisyydellä takanani
eräällä pikällä suoralla hidastin vauhtiani ja annoin merkkiä että ohittaa voisi ja tilaa on varmasti
muttei se lähtenyt ohi
ai miten tää liittyy tähän kuolonkolariin
no siten että suuri osa kuljettajista ei vähääkään keskity siihen että mikä olisi oikea puhumattakaan turvallisempi toimenpide kussakin liikennetilanteessa .
kun vähän seuraa tienkäyttäjiä niin näkee kuinka kaikissa tienkäyttäjäryhmissä on suuri osa sellaisia jotka eivät varmasti ajattele pätkääkään toista osapuolta tai liikennetilanteen turvallisuutta, vain itseään , esim kerkiänkö mä tuosta välistä vaikka pitäisi ajatella muun liikenteen väistämistä ja ettei aiheuta vaaraa tai puhumattakaan vahinkoa toisille
No tottakai on myös suuri ryhmä ihan tunnollisesti ja turvallisesti ajattelevia .
Multitsiljoonaa kilometriä ajetaan joka päivä ihan turvallisesti perille .
Mutta kyllä tuntuu että näiden itsekkäiden kuljettajien määrä kasvaa koko ajan .
Triumph Tiger 800 XRX
...luultavasti näki suoraa etteenpäin kun tuli taaempaa ja vähemmässä vesipölyssä, lisäksi kuski istuu jonkin verran korkeammalla, josta on omienki kokemusten perusthella (ja penkki aina niin ylhäällä kuin mahollista) merkittävästi etua monessaki tilanthessa.
No, en omista ennään maasturia, joskin tuossa GV:ssä istuthan paljon korkeammalla kuin talon kahessa muussa autossa ja sillä on helpompi ennakoia tulevia tilantheja.
Tämä nyt ei taas liittyny mitenkhän tähän ketjun alotukshen, mutta heräspä tämmönen ajatus tuosta Oulan kommentista...samalla tavalla varmasti monet autoilijat ajattelevat, kun motoristi täräyttää ohitte, eivätkä huomioi reiphampaa kiihtyvyyttä (pääsee lyhyemmälläki suoralla ohitte) jne jne.
Mutta ollaanhan valphaja tuola liikenthessä, ajelimma sitten autolla tai noilla kakspyöräsillämme.
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
Mutta, kun se auto kääntyy kaikista kiemurteluista ja heilumisista ja kaikesta mahdollisesta motoristin ennakoivasta toiminnasta silti 10-15 metriä ennen kohtaamista suoraan eteen valtatienopeukissa (tai vaikka hieman pienemmässä nopeudessa,jos ja kun motoristi on ennakoinut) niin miten tuossa ajassa ja tilassa ehtii mielestäsi järkevästi reagoimaan ja mahdollisesti välttämään törmäyksen? Veikkaan, et keinot on vähissä ja se ei ole ainakaan mielestäni bullshittiä.
Erittäin kokeneelle motoristikaverilleni kävi juuri mainitulla tavalla ja kissaa ei kerinnyt sanoa, kun tömähti. Onneksi säilyi hengissä ja toipui kolarista täysin.![]()
HAYABUSA -12/ko -14
ex:BMW K1200R -08
ex:KTM 990 SupermotoT 2010
ex:FJR 1300 -02
ex:FZR 1000 -89
"Yeah, you're a legend in your own mind."
On tuossa totuuden siemen... Tai jopa koko totuus!
Moottoripyörän kuljettajan pitää ottaa huomioon myös ne asiat joita on "mahdoton" ennakoida! Siis pysyäkseen hengissä...
Muistelen ammattikuljettakoulutuksessani saamaani Ennakoivan ajon kurssia ja siinä opetettua 10s - 3 s - 0s ympyrää, jossa siis 10s ennakointi on se mihin pitisi pyrkiä! Joka hetki ajon aikana sinulla on jopa 10s aikaa reagoida ja tehdä päätöksiä mahdollisista väistöistä, jarrutuksista jne. Mahdotontahan se on, mutta siihen kannattaisi pyrkiä.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
No jos se pahimmalta mahdolliselta etäisyydeltä nopeasti siihen eteen kääntyy, niin tsäänssit on sitten aika vähissä tosiaan. Ennakoinnilla sitä riski-ikkunaa voi pienentää. Ei tiedä tämän topicin onnettomuudesta, olisiko tarvittu enemmän ennakointia kuin on käytännöllistä onnettomuuden välttämiseen, tai ainakin kuolonuhrin välttämiseen.
Tätä eteen kääntyvän auton voivottelua on tullut eteen monissa yhteyksissä, ja sen takia nyt päätin tarttua siihen, eli se ei mitenkään pelkästään ollut tähän sun kommenttiin tähdätty.
Yritin kaivella omista ajeluvideoarkistoista jos olis löytynyt joku hyvä kohta missä vasemmalle kääntyjä tulee vastaan, ei löytynyt tähän hätään mutta täytyy pitää kamera päällä liikenteessä jatkossa. Jos sais tehtyä jonkun hyvän videon keskustelun pohjaksi. "Exhaust Riding School - How to defend against left turning vehicles"
Eli siis videon niistä ennakointitoimenpiteistä, toivottavasti se auto ei tosiaan käänny siihen eteen.
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Kiitos "exhaust":lle ajankohtaisen aiheen aloituksesta ja rakentavista viesteistä.
Ihan mielenkiinnosta ... ajelin (kotilolla) eilen ko. paikan kautta ja yritin tutkailla ristausaluetta ... 'sillä silmällä'.
Näkyvyyttä on ... kohtuullisesti joka suuntaan. Ainoa merkillepanoni oli, että ... liikennejakaja -merkit taitavat sijaita hieman korkeammalla kuin tavallisesti (?).
Jos näin on, kuten eräs kommentoijakin taisi ilmaista, niin silloin ... moottoripyörä + kuski voi hyvinkin jäädä kotilokuskin katveeseen sen liikennemerkin taakse.
Autolla ajava, omasta tilanteestaan riippuen ... , tuskin aina katsoo vähintään kahteen kertaan kumpaankin väistettävään suuntaan - eteen ja taakse.
" ... muista aina, liikenteessä, monta vaaraa ompi eessä" ... - lauleli Markus-setä aikoinaan ja se on jotenkin vaan jäänyt ... pysyväismuistiin ja sieltä toteutusmieleen.
Itse itseäni ... tien päällä ... turvaten - kukaan toinen tuskin sitä äkkitilanteessa onnistuu tekemään - yritän varautua monenkaltaisiin mieleen / eteen tuleviin ongelmatilanteisiin.
Osin tuurilla, mutta enimmiltään kokemuskonttiin omatuilla kyvyillä (kyky = koulutus + kokemus + soveltamistaito) ... on selvitty tähän asti ... vuodesta 1948, ja varosektoria laajentamalla ... yri on yltää eteenpäin
Turvallisiin kulkemisiin.
BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.
Autoilijan näkökulmasta juurikin tuovaltaväylältä vasemmalle kääntyminen on ongelmallisin tai ainakin pyöräilijälle se kaikkein vaarallisin. Miten ihmeessä katsoa kaksi kertaa jos tuijottaa jo koko ajan suoraan eteensä eikä silti huomaa. Ongelma on se, ettei katselukentässä juuri mikään muutu. Kerran huomioimatta jäänyt kohde jää edelleen huomioimatta. Pyörä tulee täsmälleen samasta suunnasta ainoastaan hieman isompana. Sivulta tullessa auto ehtii liikkua monia metrejä ellei kymmeniä metrejä ja toinen vilkaisu muuttaa tapahtumien "katselu kulmaa" jolloin yleensä havannointi viimeistään toisella katsomisella saavutetaan. Nämä on niitä autoja jotka meinaa lähteä alle, muttei lähdekään. Keltaisen viivan vieressä risteyksiin ajamalla olen itse yrittänyt viestiä että haloo. En tule mopolla. Moni saattaa sekoittaa oikeaa reunaa lähestyvän motoristin mopoon vielä kun nykyisin tuntuu että mopot ottavat aina vain röyhkeämmin tilaa tiestä/ ajavat isompien oikeuksilla.
Kävin kuvaamassa risteyksen moottoripyöräilijän näkökulmasta:
Eli se on tuo jälkimmäinen risteys.
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Ei auttanu telkänpönttö ei.![]()
^Hyvää kuvaa olet kuvannut ja risteys näkyy hyvin. Pointsit siitä. Katsottuani moneen kertaan sen en näe mitään sellaista näköestettä, mikä peittäisi moottoripyöräilijan kyseisen autoilijan näkökulmasta katsottuna. Olet kuvannut näemmä illalla, jolloin aurinko on menossa mailleen lähes selkäsi takana. Mut ei sekään käy (aurinko matalalla autoilijan silmiin), kun onnettomuus oli sattunut päivällä ennen klo 13.
Mina en jymmärrä![]()
HAYABUSA -12/ko -14
ex:BMW K1200R -08
ex:KTM 990 SupermotoT 2010
ex:FJR 1300 -02
ex:FZR 1000 -89
"Yeah, you're a legend in your own mind."
Yksi mahdollisuus voisi olla et henkilöauton edessä on mennyt kuorma, paketti, tai matkailuauto joka on myöskin kääntynyt Lopelle ja samalla peittänyt näkyvyyttä ajoneuvoilta jotka tulevat Forssasta.
Honda vfr 750f -92
Thanks! Ei oikein näy kuvasta, mutta siinä on jonkun verran mäkeä, eli ajelin kohtuullisen jyrkkään ylämäkeen jos muistan oikein.
Autoilija siis on tullut alamäkeen, aurinko todennäköisesti on ollut klo 13 jossain autoilijasta nähden vasemmalla (?) ja aika ylhäällä, ei pitäisi olla häikäissyt näistä seikoista päätellen.
Aika yllättäen tuo risteys tulee motoristin näkökulmasta. Kun siinä on tuo toinenkin risteys vielä ennen hämäämässä. Että ei siinä helposti huomaa mitään edes ennakoida, kun risteys meni jo.
Hyvin vaarallisen tuntuinen paikka, kova vauhti ja varmaan paljon liikennettä yleensä.
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Eilen ajelin autolla ja kävi vastaava, siinä sitten paniikkijarrutus ja väistö keskiviivaan. Itsellä passatti ja vastaajana oli alkuvuosien fiat punto, joten lähinnä vaan repesin nauramaan koko tilanteelle. Osittain varmaankin nopea väistö liittyi siihen, että mopolla näitä tilanteita tulee myös ajoittain vastaan ja siten tottunut ehkä paremmin tarkkailemaan liikennettä. Tässä tapauksessa kuskina oli parikymppinen blondi, olis kyllä pitänyt joku kamera olla autossa, että olis saanut apukuskina olleen toisen blondin panikoinnit talteen, kun näki että passat lähestyy jarrut kirskuen sen ovea, ja juuri ennen osumaa, ehtii väistää
Mutta mun tapauksessa oli vaan blondi ratissa, joka ei kiinnittänyt huomiota mihinkään ympärillä tapahtuvaan. Veikkaisin, että näin se suurimmassa osassa tapauksista menee... Itsekin kerran autolla melkein jyrännyt mopon, kun meni vaa niin nätisti a-palkin taakse piiloon![]()
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
^ Noinhan se usein menee. keskittyminen ja mietteet jossain muualla kuin ajamisessa koska auto antaa liikaa suojan tunnetta. Veikkaan että tuokin blondi olisi prätkän selässä keskittynyt hieman enemmän.
Nyt se on valmis:Jos sais tehtyä jonkun hyvän videon keskustelun pohjaksi. "Exhaust Riding School - How to defend against left turning vehicles"
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
^ tossa kohdassa 1.30 on just se missä mä koitan olla todella varovainen, eli oikealta risteyksestä on auto tulossa tielle. Samalla mun edessä on auto kääntymässä samalle sivutielle oikealle, jolloin jään helposti sen mun edessä olevan auton katveeseen ja se "puusilmä" sieltä risteyksestä hyökkää sieltä mun eteeni. Tuppaan ottamaan vauhtia ihan kunnolla pois tossa tilanteessa enkä mene risteyksen yli ennen kun katsekontakti potentiaaliseen eteentulijaan on saatu. Aika harvoin pitää paljon ottaa vauhtia pois jos on turvaväliä. Tietenkin tilanteen kehittyessä edessä on tsekattava tilanne takanakin.