Mitä mieltä olette jos budjettipyörä Kawasaki ER6f abs 2009 alustan päivittäisi Hyper Pron:n streetbox paketilla? Hintaa tuolle tulis 520€
http://www.suspensionshop.org/HP-hyperpro-Streetbox.php
Parempia vaihtoehtoja mietittässä tietty emulsio iskunvaimennin ei varmaan paras ole ja etupäähän roippeiden vaihto kokonaan olisi parasta oheisella kitillä (tosin 2009 mallille tuota ei näyttäisi olevan, jos noissa nyt on etupäästä muuttunut jotain 2008->2009 päivityksessä)
(http://www.piqumoto.com/webstore/CAR..._KAWASAKI_ER6N)
Tarkoitus olisi tuota ER6:n melko vaatimatonta alustaa hieman parantaa. Ajo yksin on "urheilullista" ja kaksin rauhallista laukkujen kanssa. Itsellä painoa 65kg.
FZ1-S abs 2008
Kawasaki ER-6F abs 2009
Suzuki SV650 2000
Alustan parantamiseksi oikein tehdyt investoinnit eivät ole koskaan turhasta. Joskin en usko että erskasta kovin huimaa mutkatykkiä pelkillä alustan osilla tehdään. Varmaa on se että huonommaksi sitä tuskin saa muuttumaan. Saattaisi olla että ihan Öhlinsin pelkillä jousilla saisi jo dramaattisen muutoksen aikaiseksi. Joskin tuo ikuinen dilemma yksin ja kaksin ajettaessa yhdellä ja samalla pyörällä on aina haaste. Hyvä pikaesijännityksen säätömahdollisuus helpottaa asiaa huomattavasti. Entisessä (tr3 design) B-Kingissä oli Petri fiksusti merkinnyt WP:n takajousen esijännityksen säätömurikkaan hyväksi havaitut asennot yksin ja kaksipäällä ajolle. Näin säätö onnistui parissa sekunnissa aina kohdilleen.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Totta eihän tuo ER6 lähtökohtaisesti mikään sport pyörä ole ja nykyinen setuppi kyllä tavalliseen suhailuun riittää. Mutta hieman agressiivisemmin ajettaessa tuo etupään sukeltaminen ja paluu vaimennuksen "puuttuminen" kokonaisuudessaan kyllä vähän häiritsee.
Kyllähän tuo on tähän astikkin tiellä pysynyt, mutta jos tilannetta saisi jotenkin parennettua niin ajomukavuus/turvallisuus lisääntyisi.
Pyörän vaihtohan tietty olisi helpoin ratkaisu, mutta nykyinen pyörä muuten miellyttää mm. lyhyenä ajoasennon suhteen.
FZ1-S abs 2008
Kawasaki ER-6F abs 2009
Suzuki SV650 2000
Öhlinsin pelkät jäykemmät etujouset maksavat Ehkä noin 130 euroa pari, samalla huolto ja öljyn kanssa kikkailee snadisti jäykemmäksi niin saattaisi korjata ongelmaa jo sellaisenaan.
http://www.pureperformancecycles.com...s--09--11-ER-6
Viimeksi muokannut: GuessWho; 14.07.2012 klo 14:55.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Tuon on varmasti halvin keino kokoilla parantaa etupäätä. Itse olen lueskellu oheista artikkelia ja sen pohjalta yrittänyt punnita vaihtoehtoja.
http://www.docstoc.com/docs/70312718...ing-Suspension
FZ1-S abs 2008
Kawasaki ER-6F abs 2009
Suzuki SV650 2000
Tämä johtuu siitä, että entry-level pyöränä ihmiset siirtyy vaatimusten kasvaessa kalliimpiin pyöriin eivätkä lähde tuunailemaan ko. pyörää. Sinällään ainoa järkevä vaihtoehto.
Toisaalta kyllähän tuolla ER6:sella ajetaan Twini luokassa Englannissa? ja Thaimaassa on käsittääkseni jopa oma sarja noille? Joten kyllä noita on rakenneltukkin. Itseä tuo pyörä suhteessa ajoasento ja ulkonäkö miellyttää joten sen takia tuohon voisi hieman investoidakkin parannuksiin sen sijaan, että yrittäisi lyötää omiin mittoihin ja matkustajan mittoihin sopivaa teknisesti laadukkaampaa pyörää. (Matkustaja 10 cm pidempi joten korkea tarakka ja makaava ajoasento tekee kombinaatiosta hullun näköisen/epämukavan)
Alla vaikka esimerkki:
http://www.ninjette.org/forums/showthread.php?t=105251
Tuntuu, että yleisin modi on Versyksen taka svingi, parempi takaiskari ja isompien ninjojen USD keula + mahdollisesti jarrut.
Hyvä artikkeli myös
http://www.superstreetbike.com/howto...#ixzz20hps5zi9
Mielestäni juttu kiteytyy seuraavaan kommenttiin:
Second Opinions
After a run down a bumpy back road I came to one immediate conclusion about John's long list of mods-they were all pointless (except the brakes). He should have spent every penny on suspension upgrades. With the suspension set up properly it could hang on any twistiness with more performance focused bikes, but on the stock forks and shock it won't go anywhere fast. - Dave
FZ1-S abs 2008
Kawasaki ER-6F abs 2009
Suzuki SV650 2000
Asiaa punnittuani olen miettinyt seuraavia vaihtoehtoja:
Eteen:
Vaihtoehto 1. Pressurized cartdrige (vaihtaa iskarien sisältö) + öljyt ---> hinta noin 500€ + työt
Vaihtoehto 2. Öhlins jouset + öljyt ----> hinta noin 200 + työt
Töistä kun kysyin jousien vaihtoon (vaihtoehto 2.) sanoi, että pitää ottaa putket irti pyörästä jotta öljyn taso saadaan oikeaksi. Onko asia tosiaan näin? Kuulostaa aika monen tunnin hommalta jos putket irti otetaan.
Taakse:
Uusi takaiskari kokonaan esim.
http://www.wemoto.com/bikes/kawasaki...ort_monoshock/
tai
http://www.wemoto.com/bikes/kawasaki...ace_monoshock/
Hinta on 350 - 1000 € riippuen siitä minkälaisilla säädöillä, rakenteella (kaasu, öhjy erillään?). Luin tuossa yhtä crossi foorumia jossa sanottiin, että katuajossa ei emulsio iskunvaimentimen (öljyt ja kaasu samassa) huonompi jäähdytys ole ongelma, koska iskunvaimennin ei niin kovalle joudu kuin esim crossi ajossa.
Viisaammat taas korjatkoon asiavirheitäni ja jos jotain voi suositella niin suositelkaa.
FZ1-S abs 2008
Kawasaki ER-6F abs 2009
Suzuki SV650 2000
Tässä vielä aiheeseen liittyen hyvä Maxtonin ehdotus:
KAWASAKI ER-6F AND ER-6N front fork fix Maxxton suspension fix
The front forks on the ER-6 have three problems. One is that the springs are too stiff, so the feels very hard and kicks off bumps. The other problem is there is not enough damping to control the original Kawasaki springs. This means that when you let go of the brake or accelerate, the front of the bike extends very quickly, causing the bike to run wide. The last problem which cannot be solved is that there is only 90mm of fork travel, normally front forks have between 110mm and 120mm. We carry out two options for modifying the ER-6 forks :
Option 1 – throw everything inside the forks away and start again with our own Maxton Cartridge damping system. The cartridge damping system is designed like any modern fork internal; it has separate rebound and compression damping pistons, with shim stacks valved to suit the ER-6 and what you use the bike for. This damping system gives a very progressive action that supports the bike under braking with the springs, without making the ride too harsh. The cartridge is adjustable for damping to. We also fit a spring to the cartridge; the spring is chosen to suit your rider weight. The Maxton cartridge conversion costs £360.00 + V.A.T.
Option 2 – For customers who do not want to spend as much money on their bike, but still want to improve the handling we supply softer springs with a higher viscosity oil. The softer springs reduce the harsh ride and make the front much more compliant. The higher viscosity oil is added to try to control the springs and stop the forks returning too quickly. The harder springs cost £60.00 + V.A.T and the oil is £8.00 + V.A.T. If you wanted us to fit the oil and springs, we would recommend a service to the forks, which costs £80.00 + V.A.T, this includes the cost of new fork seals and oil.
REAR
The standard rear shock on the ER-6 is a very cheap unit. The spring fitted to the shock absorber is a little on the soft side for the average rider weight. This makes the bike sit down a little too much if ridden hard or aggressively. Its performance is made worse by mounting the shock absorber directly to the swing arm with no linkage. This makes the shock absorber work very hard and requires a better designed damper. Because the damper unit is very cheap, you may notice the shock “going off” or losing its damping when it gets hot. There is nothing that can be done about this as the unit is a sealed unit. We can however replace the standard Kawasaki spring if required, this costs £60.00 + V.A.T.
We supply a replacement Maxton unit for the ER-6. There are tow types of unit we supply with different levels adjustment. The road shock is adjustable for rebound damping, compression damping and preload and costs £405.00 + V.A.T. The road/race shock is a piggy back remote shock that is adjustable for rebound damping, High and Low speed Compression damping, preload and ride height. This unit costs £490.00 + V.A.T. Both units are high pressure gas units that adjust via a shim stack; they both have separating pistons between the oil and gas. This means the units cope with heat build up very well and the damping stays consistent
FZ1-S abs 2008
Kawasaki ER-6F abs 2009
Suzuki SV650 2000
Helpoin ja paras, ja jopa "halvin", vaihtoehto on vaihtaa koko keula sisukset eli esim juuri toi maxtonin optio1 tai bitubo minkä linkkasit aikasemmin.
Koska hinta ei oo todellakaan mitenkään paha, kun vertaa siihen että tosta vakiokeulasta ei kikkailemalla oikeestaan edes saa parempaa.
Koko cartridgen etuna myös se että voit vielä jälkikäteen shimmauttaa sen jossain asiantuntevalla pajalla, jos haluat lisähifistellä. Shimmaamalla tosta cartridge-keulasta saa jatkossa ihan mitä tahansa. Vakiokeulan sisuskalut/ siitä muokattu, ei käytännössä anna ollenkaan sitä mahdollisuutta.
Takaiskarin kanssa vähän sama juttu. Kannattaa vaihtaa koko palikka. Uuden palikan myötä säätö, shimmaus, huolto; kaikki mahdollisia.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."