Prätkäkuume on kellistänyt tämänkin veikkosen ja ensimmäinen katupyörä olisi hakusessa.
Olen katsellut melkein kaikkia vaihtoehtoja, mutta olen päätynyt tulokseen että pyörä kallistumaan joko Honda CBR mallistoon, Yamahaan (R1 / R6R) tai vaihtoehtoisesti Gixeriin. Onko kellään mitään omakohtaisia kokemuksia jääkö 600cc pieneksi samantien / onko viritysmahdollisuuksia (hinta/laatusuhde kohdallaan?) vai pitäisikö samantien hankkia täysitehoinen?
Lisäksi haluaisin kuulla kyseisten mallien plussia ja miinuksia ja miksi pitäisi valita tietty pyörä. Kyykkypyörä on kuitenkin se ainoa oikea itselleni.
Ikää on tällä hetkellä 24vuotta ja vanhemmat eivät enää kustanna tämän kakaran tarvikkeita, joten vakuutusmaksutkin olisi otettava huomioon ja nuohan ovat huomattavast suurempia isoissa pyörissä kun kuusisataisissa. Olen määrätietoisesti säästänyt ja karsinut kaikki mahdolliset menot ja olisin itse valmis ostamaan pärrättimen talvella kun hinnat tipahtavat. (Sitten sitä tuleekin varmaan nukuttua autotallissa kun pyörä on seisonnassa). Toisaalta ongelmaksi tulee se, että jos pyörän ostaa talviaikaan ei sitä pysty koeajamaan vaan ostaessa yksittäisiltä pystyy tarkistamaan ulkoiset perusseikat ja äänet. Mitä mieltä olette tästä ?
Kokemusta kaksipyöräisistä löytyy aina 5 vuotiaasta asti. On ollut kaikenlaiset crossipyörät, mopot, piikit jne.![]()
Kyllä kusiaisillakin pärjää ihan komeasti, ovat kevyitä hallita ja voimakin riittää tosin vaihteita saa käyttää reilusti.
Paras pyörä kyllä selviää kokeilemalla, ihmiset ovat niin erilaisia..
Kyllä tonninen on myös ihan hyvä aloitukseen jos ajo on hanskassa, eikä sitä tuppea tarvitse aina nurin laittaa.
Tehoista voi sanoa että ainahan nuo tuntuvat loppukaudesta lussummilta mitä olivat keväällä aloittaessa![]()
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Ite aloitin mopoilun 600F CBR:llä eikä ole kyllä ollut vielä tarvetta vaihtaa isompaan tehojen puolesta. 110 heppaa riittää vallan mainiosti siihen vauhdin antamiseen ja kortin saa silläkin pois jopa vahingossa, en ole tosin kokeillut...Lähinnä itellä ollut toisinpäin, eli aina välillä harmittaa kun ei noitakaan tehoja pääse oikein käyttämään kadulla missään koska nopeudet nousevat heti sakkolukemiin kun vähän kahvasta vääntää.
Tietysti rajoitteet pitää tietää ohitustilanteissa, eli turha lähteä jurnuttamaan ohi kutosella kun ei pyörä niin kiihdy. Tai kiihtyy se silloinkin saman verran kuin keskiverto koppimopo, mutta tuntuu itsestä että mitään ei tapahdu..
Oma Ceebra on 2007 vuotinen eikä vaadi muuta kuin kovaa ajoa, eli jos ei ole kiinnostusta ropailla koko ajan niin katselee noita tuoreempia vuosimalleja. Ko. vuotisia CBR:iä alkaa saamaan jo 5-6ke hintaluokassa joten ainakaan hinnan ei pitäisi olla esteenä. Tällä hetkellä on kalliimpia tarjolla, mutta aikaisemmin keväällä oli myynnissä monia ihan 5ke hintapyynnölläkin.
EDIT: Vakuutus maksaa muuten Tampereella alle 30v miehellä nettona 900e/vuosi, yhtiönä Tapiola. Bonuksia 25 liikenne / 70 kasko.
ex. CBR 600F -07
En ota kantaa siihen, mikä se oikea pyörä sulle on, sen sä selvität itsellesi kokeilemalla, ja sekin vaikuttaa, miellyttääkö silmää jne.
Mitä tulee taas vakuutuksiin, niin suosittelen seuraavaa:
Tee vertailua eri pyörien vakuutusten välillä siten, että valitse joku, tai siinä vaiheessa, kun se oikea on löytynyt useampikin vakuutusyhtiö, ja mene niiden nettisivuille.
Täytä vakuutusyhtiön nettisivuille omat tietosi, ja sitten etsi jonkin liikkeen vaihtopyörät, ja katso kuvista niiden rekisterinumerot. Syötä eri pyöristä rekkari vakuutusyhtiön sivuille, ja voila, saat sieltä tiedot vakuutusten hinnoista.
Sieltä kun saattaa löytyä joskus melkoisia ylläreitä, niinkuin esim. se, että ei ison pyörän vakuutukset välttämättä juurikaan kalliimpia ole.
Toisaalta eipä kaikissa tapauksissa tuolla vakuutuksella ja sen hinnalla merkitystä ole, kun se "oikea" on löytynyt.![]()
Ducati 750 Monster Dark vm 2001
http://rlonn.kuvat.fi/
Tähän voisi todeta tuon perinteisen, eli käy koeajamassa kuussatanen ja tonninen niin sitten tiedät kumpi sulle paremmin passaa. Tietysti jos katupyöristä ei juurikaan ole kokemusta, saattaa koeajo molemmilla mennä sen verran pelonsekaisissa tunnelmissa, ettei kunnon käsitystä pääse muodostumaan. Koeajolle helpoiten pääsee vaikkapa paikallisessa liikkeessä, jossa sopiva valikoima käytettyjä pyöriä.
Jos sulla on ennestään paljon kokemusta 2-pyöräisistä niin kyllähän se kuussatku tietysti hyvin äkkiä jää pieneksi, eli jos budjetti riittää niin tonnisen laittamista suoraan kannataa vakavasti kyllä harkita. Noista japanilaisista kyykyistä kannattaa valita se joka omaa silmää eniten miellyttää, kaikkien pitäisi olla varsin hyviä pyöriä ainakin jos uudemmista malleista puhutaan.
Vakuutusmaksuthan sekä kuussatasissa että tonnisissa ovat kovia. Ilman bonuksia täyskaskolla tonnisen vakuutukset helposti 1500 tuntumassa ja kuussatasen jossain tonnin tuntumassa. Itse jätin suosiolla täyskaskon pois nykyisestä pyörästäni ( 04 R1 ), niin liikennevakuutus + osakasko n. 700 euroa on vielä ihan siedettävä.
Pyörän ostaminen koeajamatta on tietysti pienimuotoinen riski, mutta jos pyörä on kohtuullisen uusi ja hyvä huoltohistoria / juuri huollettu ( liikkeessä ), ulkoisesti kunnossa jne, niin eiköhän sen uskalla ostaa jos hintakin vielä kohdillaan.
-
Tiedättekö onnistuuko bonuksien siirtäminen vielä autosta moottoripyörään ? Itse voisin harkita kyseistä jos siihen pystyy. Takana 5 vuotta vahingottomia vuosia sekä aloitusbonarit päälle.
Itsellä on vielä kaikki keskitetty samaan vakuutusyhtiöön eli pitäisi vielä saada keskittämisalennus pyörästä. Plussana on vielä se, että vakuutusmyyjä on perhetuttava joka lupasi hyviä hintoja pyörästä. Tosin heidänkin pitää puljata pykälien ja lakien mukaisesti, mutta vakuutuksista kyllä voidaan kiskoa mitä halutaan. Laskin juuri yhden 600cc CBR:n mukaan vakuutukset tapiolan laskurissa ja loppuhinnaksi jäi se 780€ / vuosi, mikä ei omalla kohdalla ole vielä paha hinta. Sen 1000€ - 1200€ olisin vielä valmis maksamaan vakuutuksista, mutta parempi jättää tämä tieto sanomatta vakuutusyhtiössä.
Ostaa alle 100tkm ajetun ja huolletun max 20v vanhan japsikyykyn niin eipä noita tarttee koko ajan ropailla. Ei tartte välttämättä uuden suihkea olla. Omat kokemukset 17 vuotta vanhasta CBR:stä ja toimi uskomattoman hyvin 5 kesää ja 35tkm.
Ja kyllähän se 600cc laiskalle tuntui kun ekan kerran pääsi isompaa kokeilemaan. Mutta silti sillä ajeli vielä vuosia. On kyllä ikuisesti tuoreessa muistissa kun ensimmäistä kertaa ajoi 600cc pyörääkin, tuntui että voimaa on niin maan perkeleesti![]()
Viimeksi muokannut: jyk4; 14.07.2012 klo 13:07.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Kannattaa muistaa että nyt on todella hyvät ostajan markkinat. Hinnat ovat tippuneet melkoisen rajusti pyörissä, ja tämän kauden sesonki pyöräkauppiailla on auttamattomasti jo ohi.
Yksityiset pyytelevät tietty pyöristään usein aivan järjettömiä, mutta eipä noita koskaan pyyntihinnalla pidäkään ostella.
Soppeleita ehdokkaita etsimään, ja sitten armotonta kaupankäyntiä vaan ja pyörä kotiin. 600 on oiva peli, ja tehot/ominaisuudet riittävät pitkälle harrastuksen saloihin.
Vakuutuksista pääset parhaiten kuusalle, kun menet konttorille kyselemään hinnat. Itse olen saanut aina face-to-face paaljon paremmat tarjoukset kun noiden laskureiden avulla.
Oma pyörä olisi myynnissä, mutta en tiedä vastaako odotuksia? Laittelin YV:tä asiasta.![]()
Ride to Live, Live to Ride
Itellä oli 600 gsxr vuosmallia k6/k7. Ensimmäinen kakspyöränen poislukien polkupyörä, mopollakaan en ollu ajanu
Kusiaisella oli kiva ajaa, pääs välillä käyttämään kierroksiakin (-1/+2 välit). Tykkäsin kyseisestä pelistä muutenkin paljon, veto oli tasaista ja kunnolla menohaluja alkoi löytyä 7000 kiepin jälkeen. Ei mitään nykimistä tai rykimistä, ajoasento oli kyykyksi varsin mukava (ja mukavampi kun kilpailijoissa, mielestäni) ja tulihan tolla pörrättyä about 40tkm kolmeen kesään + viikko tänä kesänä kun vaihdoin menopelin.
Radalla en käyny, sinne lienee parempiakin vaihtoehtoja luokassaan.
Kusiaisen ja 1000cc välinen vakuutusero ei ollu järjettömän suuri, tais olla 100 ja 200 välillä yhtiöstä riippumatta.
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Hyviä vaihtoehtoja ovat varmasti nuo kaikki mitä ensimmäisessä viestissäsi mainitsit. Tuosta kusiainen/kilonen asiasta varmasti jokaisella on oma mielipiteensä, mutta minun mielestäni harrastus kannattaa kyllä aloittaa tuolla kusiaisella. On helpompi opetella pyörän käsittelyä, kun alemmilla kierroksilla ei meno välttämättä ole ihan terävintä ja pyörä on hivenen kevyempi sekä ketterämpi. Nykykusiaisilla pärjää kyllä liiankin hyvin normaalissa Suomalaisessa liikenteessä ja kannattaa miettiä, että onko sillä katukäytössä tai edes aloittelijalla radalla merkitystä kiihtyykö pyörä esim. 0-100 km/h alle vai vähän yli 3 s.
Itsellä on nyt kuutisen kesää takana kusiaisella, eikä kiloista ole tarvetta ollut hankkia. Kortista pääsee eroon nykyiselläkinRadallakin kiloiset ovat yleensä osaamattomissa käsissä vai mutkissa tukkoina
Käy ihmeessä kokeilemassa pyöriä jo nyt kesällä vaikka et ostopäätöstä vielä tekisikään. Viritys-/modipalikkaa löytyy kaikkiin japseihin netin täydeltä.
Dinli DL-904 450cc -10 tl
EX Suzuki GSX-R1000 K6 kilpuri
Ex Yamaha YZF-R6R -06
Ex Kawasaki ZX-6R -03
Nyt on käyty vakuutusyhtiöissä:
Lähivakuutus: Hinnoittelivat pyörien hinnat aivan yläkattoon (Jo 600cc CBR:n vakuutushinta nousi yli 1600€/vuosi. Ja naurettavinta on että kaikki vakuutukseni on keskitetty lähivakuutukseen)
If: Sama pyörä ja n. 1000€ / vuosi (Liikennevakuutus/etukasko) (Lähtöbonarit 30/70) -> hinta tuli jos keskitän vakuutukseni ifille. If:ssä vielä sanoivat että katupyörien vakuutukset ovat nyt kalleimillaan ja customeiden hinnat aivan alhaalla.
Nyt on vielä lähetetty tarjouspyyntöjä pohjolaan,turvaan,pohjantähteen jossa kerroin että olen valmis keskittämään kaikki vakuutukseni kyseiseen yhtiöön jos hinnoista pääsee yhteisymmärrykseen.
Kellään mitään omakohtaisia kokemuksia vakuutusyhtiöiden hinnoitteluista?
Itsellä ikää 24v ja piikkiajoilta tulee bonuksia vielä 20% alkajaisiksi.
Tee niinkuin minä. Kaikki illat nettimoto:n sivuilla katselemassa eri pyöriä ja rekisterinumeroiden avulla vakuutusyhtiön sivut vuoron perään auki, ja laskurilla tsekkaamaan mitä vakuutukset maksaa.
Kokemuksia ei ole muista kyykyistä, kuin nykyisestä omasta joka on ovelasti 750 GSX-R. Ei liian pieni, että joutuu vaihteita räpläämään, eikä liian suuri ja liian tehokas... Voit vain arvata mitä suosittelen
Ps. oma tuli ilman koeajoa. Katselin kahvat, jalkatapit, jne jottei löytynyt kaatumajälkiä. Ja sitten toki noi alhaiset kilometrit kertoivat, ettei suurta vikaa voi olla, koska oli huollettu ajallaan.
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Itselläkin olisi tuo 750GSX-R mielessä koska vakuutuserot ovat aivan minimaaliset verrattuna 600cc pyörään.
Ongelma vain noissa laskureissa on, että kaikki laskurit eivät näytä keskittämisen tuomia etuja ja alennuksia pyörän vakuutuksiin.
Jos ajelee liian matalilla kierroksilla heti lähtöönsä
On totta, että vaihteita joutuu joissain tilanteissa pudottamaan pienemmälle, mutta 6:lta 2:lle ? Toi on jo aika pieni rako, jossa ohitat... Itselle ainakin riittää pykälä tai kaksi alemmas ja sitten vain kierroksia. Toisaalta meikäläinen punnitaan edelleen neuvolassa![]()
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Vakuutuksista:
Itse sain sigun mopoon Ifistä "ensikertalaisena" 20/70% bonareilla vakuutukset vuodeksi noin 930€ (täyskasko pienimmällä omavastuulla), tosin siirsin samalla kotilon vakuutukset samaan yhtiöön (keskittämistä, u know ;-) ).
Edellinen yhtiöni olisi tarjonnut mopottimeen niin kallista vakuutusta, että nyt on auto + mopo saman hintainen nykyisessä yhtiössä (n.1300€/y).
Tosin tämä oli vaan ekan vuoden "super-netti-jee-jee-tarjous", mutta keväällä kilpailutellaan taas
Lähtö bonukset on kaikilla mp-liikennevakuutukseen se 20% (jos ei ole vanhoja mp-bonareita siirtää), sitten se mitä saa vap.eht. vakuutukseen vaihtelee 50-70% välillä ja on neuvoteltavissa.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
Honda VTR 1000f FireStorm -98 "näpertelyprojekti"
Ex. Honda CBR 600 f -99
Juu tuo nettitilaus on tuon -20%
itselle tulisi vielä henkilökunta-ale -25%
keskittämisale -15%
+ tuplabonukset
Tosiaan tuohon prätkän hintaan ei laskettu tuota -20% jos tilaa Internetistä. Tiedä sitten onko se edes mahdollista henkilökunta-alen lisäksi.
Noh, nyt toivotaan vastauksia muilta vakuutusyhtiöiltä, ja jos he tarjoavat paremmin vien lapun If:lle ja kysyn onko varaa tiputtaa alemmas ;)
..ja siitä kuutiotilavuudesta, sitteku joka paikkaan pystyy vetää täydellä kaasulla ni sitte isompaa![]()
Lahjakortilla..
Vakioväleillä vaikka rekan perässä harvemmin vedän vitosella vaihtovaloa vasten
En itsekään hirveä mätisäkki ole, mutta ei kilo pari sinne tänne korvaa puuttuvia kymmeniä kilowatteja
Ensi- ja miksei jatkopyöräksikin varmasti 600cc supersportti kelpaa. Tonnisella on vaan kivempi ajaa (huom. historia, jonka kapineella oli sama mutkatiellä oliko pesässä 3. vai 6. välitys). Kilogixxeri on vaan sen ratkaisevan 20% joka tilanteeseen sopivampi. Eikä nuo pienemmät varmasti huonoja ole, omaanikin ihmettelin tänään ihan ääneen kovin pontevaksi (alle tonniseksi)... Tuossakin potentiaalia on meikäläisen taidoille varmasti vuosikausiksi.
Husqvarna Vitpilen 401 -22
ex-GSX-R 750 K6
ex-SV1000S K5
No kyllä noita vaihteita saa tonnisessa kyykyssäkin polkee. Ainakin allekirjoituksen pyörässä alavääntö ei kummoista ole, joten jos haluaa rivakammin kiihdytellä niin kyllä niitä kiekkoja pitää koneeseen saada ihan kunnolla.
Aika sikamaisia hintoja kyllä 600 cebarin vakuutuksilla pitävät. Itsellä juuri tuo pyörä ensipyöränä ja vakuutukset muistaakseni reippaasti alle 800 euroa täyskaskolla. Tietysti ikääkin on 30 ja paikkakuntakin lieneen vaikuttaa jotain. Kannattaa naputella ahkerasti noita vakuutusyhtiöiden laskureita. Taitaa lähestulkoon kaikkien vakuutusyhtiöiden sivuilta löytyvät nykyisin laskuri, jossa voi rekisterinumeron perusteella hakea pyörän tiedot ja saa aika tarkan laskelman vakuutuksen hinnasta.
-
Nyt soitellut läpi pohjolan,pohjantähden ja turvan ja vieläkin paras tarjous IF:ltä
Nyt olisi kysymys kokeneille
Mitä vakuutuksia kannattaa maksella. Onko edes järkevää ottaa täyskaskoa jossa on kolarointiturva? Tämä tuntuu nostavan vakuutuksien hinnat pilviin
Vai onko järkevämpää maksaa osakaskoa, ja jos mahdollisesti tapahtuu jotain niin pulittaa omasta pussista?
Kertokaahan omakohtaisia kokemuksia ja mielipiteitä![]()
Eipä tuohon oikeaa vastausta taida olla. Tietysti kalliimpiin pyöriin > 7000 euroa varmaan täyskasko kannattaa yleensä ottaa. Halvempiin ehkä ei. Osakasko kannattaa aina mielestäni olla varkauden varalta.
Itse ajelin kaksi ekaa kautta täyskaskolla, vaikka pyörät tuossa 5000-6000 euron hintaluokassa. Turhaa rahanmenoahan tuo oli näin jälkikäteen ajatellen koska mitään ei sattunut. Nyt ei ole Rykkösessä kuin osakasko, mutta kyllä sitten ketuttaa jos tulee kaato, nimittäin täyskaskon säästöllä ei paljon kuitenkaan katteita vaihdella.
Eli jos pysyt pystyssä niin kaskoa ei kannata ottaa, muuten kannattaa![]()
-
No vakuutuksiahan myydään ihmisten peloilla. Vakuutusyhtiöt kerää aina reippaasti enemmän vakuutusmaksuja kuin maksavat korvauksia, eli jos miettii asiaa puhtaasti todennäköisyyksien pohjalta mitään vakuutusta ei kannattais ottaa. Ja harvemmin maksettu korvaus-summa kuitenkaan vastaa omaa käsitystä pyörän arvosta. Toisaalta kannattanee miettiä mitä tapahtuu sitten jos sattuu kolahtamaan. Heilauttaako vahinko oman talouden kuralle ja kuinka pahasti? Oikeaa vastausta tähän vakuutuskysymykseen ei ole. Ihan ite täytyy arvioida riskit, ja miettiä paljonko on valmis maksamaan taloudellisten seuraamusten minimoimisesta.
Kawasaki ZR -7 vm-00
Jos oletus olisi että 2-pyöräisten ajokokemuksella ei kävisi mitään törmäyksiä/kolareita yhellä ajokaudella olisi säästö noin 600€ yhdeltä ajokaudelta. 600€ kattaisi suurinpiirtein mahdolliset huollot / korjaukset joita mahdollisesti kertyisi ajokaudelle? vai olenko hinta-arvioni mukaan täysin väärässä?
Itse kuitenkin kallistuisin kaskon varaan koska jos ja kun virhe tapahtuu niin se maksaa sitten niin paljon että jää ajot ajamatta pidemmäksi aikaa