Mun pyörässä desibeliraja on 106db(A), Mitä sulla?
Menee mutuiluksi taas nämä desibelirajahommat. Kaikkia pyöriä kun ei kosketa nämä viimeisimmät melurajoitukset. Eikä mikään laki vaikuta takautuvasti kaikkiin prätkiin. Uudella tämän vuoden pyörällä voi olla tiukat desibelirajat, mutta kymmenen vuotta vanhemmassa vastaavassa rajat on hövelimpiä. Tämä pitäisi muistaa ennenkun alkaa syyttävällä sormella osoittelemaan.
Tuo aamulehden pääkirjoitus oli kyllä aikamoinen rimanalitus taas.
Ja tuossa blogi jossa vähän miettimisen aihetta, hyvä kirjoitus byrokraattirodun vietistä ja luonteenpiirteistä. http://rayhablogi.blogspot.fi/2013/07/homo-bureaucraticus.htm
Tyyli ennen tarkoitusta.
^höpöhöpö. Kirjoituksessa ei ollut kuin panikointa, mutu- kaakatusta ja aina ajankohtainen pakoputki viittaus. Asiapitoista tekstiä kirjoituksessa ei ollut.
Mahtaa nuo euroedustajat saada aikamoiset orgasmit, kun näkee ensimmäisellä kerralla hylättyjen pyörien määrän. Katsastusmiehen todetessa joka toisen pärrän kohdalla laittoman (lue e-hyväksytyn) leovincen/yoshimuran + powercommanderin, saadaan tuo hylkäysprosentti kohtuu suureksi. Mepit voivat sitten hymähdellä tyytyväisenä, että saatiin niitä vaarallisia ja laittomia pyöriä sieltä liikenteestä pois ties kuinka paljon. Turvallisuuden parantamisesta ei tarvitse välittää, kunhan vaan katsastusmies saa rahaa ja medialle voidaan tajota tuota hylkäysprosenttia.
ps. Moottoripyöräilystä saataisiin suomessa turvallisempaa kieltämällä se kesäkuukausien aikana, silloinhan suurin osa onnettomuuksista tapahtuu![]()
No nyt oli Aamulehdessä vähän asiallisempaa juttua.
Aamulehti kirjoitti
tuohan on jo asiallisempaa tekstiä. jotain sekin että olisi vain joka toinen vuosi. saapa nähdä...
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Tänään Turun Sanomissa tietoa Ruotsista.
Ruotsissa on noin 309 000 moottoripyörää joista katsastettiin viime vuonna 113 000 kappaletta eli
noin kolmannes. Pyöristä pantiin ajokieltoon huimat 14 kappaletta. Ruotsissa muuten ei katsastaja aja pyörällä ollenkaan.
Itse asiassa katsastus on valtaosassa pyöriä kahden vuoden välein ja uusia ei katsasteta eli ilmeisesti luku on ihan kohdallaan.
Viimeksi muokannut: Tinde; 10.07.2013 klo 10:06.
FJR -17
SF 1098S
MTS V4S Sport
Aiheeseen liittyen, niin tänään 11.7. löytyy osoitteesta www.Elisa.net äänestys jossa katsastusta puoltavat ovat selvästi voitolla.
Äänestys löytyy "Päivän kysymys" otsikon alta ja kysymys on: Onko tarpeen määrätä mopolle ja moottoripyörälle katsatuspakko?
Äänestin itse tietenkin: "Ei"
Jos olette samaa mieltä: käykää äänestämässä, jos joku nyt sitten sattuu seuraamaan tulosta.
En henkilökohtaisesti kannata rahastusta vaan huolehdin että MP:ni on kunnossa itse niin ettei vahinkoja ainakaan syntyisi teknisen vian/puutteen takia.
Hyvää kesää kaikille !
EI ääni annettu.
Buell xb12Ss
Itte äänestin EI, of course, mutta asiaa objektiivisesti tarkasteltuna, sillä en näytä tätä rouvalle, koska hän laittaisi, KYLLÄ.
Ja miksi?
Esimerkki kotikadulta. Meillä on muutaman talon päässä kaverilla wanha Hurley Curley ja TÄYSIN SUORAT putket.
Ja kaveri tapailee vetää kadulla kerta viikkoon reippaasti metelin ollessa melkoinen, kuuluu kotikadulla ja kuuluu koko taajamassa.
No viime su. lueskelin lehteä punkassa ja nautin vapaapäivästä ja kesäaamusta linnunlauluineen akkuna auki rouvan kanssa, niin samainen kaveri yhdeksän aikaan lähti liikkeele, ja vaikka menikin hissukseen, niin siihen hetkeen meteli oli melkoinen, kyllä vitutti, anteeksi ikävä sana.
Jos näitä kansanäänestyksiä järjestetään, niin tappiolle jäädään ja väitän, että pääsyynä on, että ihmiset ovat kyllästyneet niihin helvetillisiin ääniin, joita toiset tapaavat korostaa.
Niin, että kiitti vaan, kilokyykyillä ja sen semmoisilla rajotinta vastaan taajamissa vetävät, kuten myös custom-tyyppisillä härveleillä laskevat suht koht suorila putkilla. Sitä on saatu mitä on tilattu.
Ja tässä tapauksessa meidän motoristien kyseessä ollessa suuren enemmistön ajellessa ihan siivosti ja katulaillisesti, niin homman sotkee ihan pikkuriikkinen vähemmistö.
Että jos kolahti - niin pitääkin - kiitti vaan siitäkin katsastusmaksusta, jota kaiketi kohta aletaan maksamaan.
Älkääkä jumalauta alkako urputtamaan, etteihän me mitään vedätetä. Niin monta kertaa olen Lahessakin nähnyt ja kuullut kun jätkät vetää esim. yhtä pääväylää Uudenmaankatua, että ikkunat helisee.
<p>.</p>
Kaupunkilaiset on näissä asioissa nin kovin herkkiä. Maalla vedetään suorat putket punaisina 50-vuotta vanhoilla traktoreilla eikä kukaan valita. Sianpaskaa levitetään pellolle ja jyrät kolisevat kun helvetin kellot joka vuosi, vaan ei kukaan puhu katsastuksista tai meluista.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
^Pakko kommentoida tuohon meluun sen verran, että yleensä ison pyörän kovat äänet ei juurikaan häiritse, koska se meteli kestää n. 2 sekuntia. Kaikkein vittumaisin laite on mopo tai piikki mökäputkella. Meteliä lähtee ihan saatanasti ja se kestää pirun pitkään, koska melusta huolimatta vauhtia paikalta poistumiseen ei ole.
Edit. Eikä noiden vanhojen pyörien meluihin mitkään katsastukset auta. Riittävän vanhalla kamppeella saa vetää laillisesti vaikka suorilla putkilla.
Superbike #7
Kiinnostaisi ihan mielenkiinnosta, että miten tuo taajamassa rajoitinta vasten ajaminen kilokyykyllä käytännössä tapahtuu? Minulla on sellainen ja ykkösvaihteella rajoitinta vasten nopeus on 154 km/h. Muilla vaihteilla tietysti enemmän.
Noilla kierroksilla ääni muistuttaa hyvin paljon F1:n ääntä, joten siinäkin mielessä olisi mukava, jos sitä voisi enemmän hyödyntää. Olen sitkeästi yrittänyt, mutta yleensä vähänkään korkeammilla kierroksilla olisi taajamassa kädet täynnä töitä ja kova ääni olisi huolista vähäisin. Ideoita? Enduroratastus?
PS: jos on tiedossa, että kaupungissa vedetään laajemmassa määrin kilokyykyillä rajoitinta vasten niin ilmoitelkaa ihmeessä. Voin tulla katsomaan kauempaakin, niin ei tarvitse mihinkään Man-saarelle veneillä
Viimeksi muokannut: vetomies; 11.07.2013 klo 11:10.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
ja sä, Motoristi1958 oot täysin varma ettei ne äänet ole lain puitteissa kovat?
Kuten tälläkin foorumilla joskus virheellisesti vedetään kaikki pyörät samalle viivalle, vuodesta 1903 - 2013, ja silkalla mutupohjalla vittuillaan äänistä (yleisellä tasolla, ihan tuolla lehtien keskusteluissakin) niin valitettavasti se katsastaminen ei kuitenkaan auta, muutakuin sen että vuonna 2016 katsastetaan vuoden 2016 pyörä vuoden 2016 määräysten ja vaatumusten mukaan ja vanhoissa pyörissä saa edelleen olla ikäisensä pyörän asetusten mukaan "kovat äänet".
Voiko tätä katsastusjupakkaa verrata prätkistä autoihin? Itsehän asun prätkäkerhojen keskittymässä, joten nurkilla pörrää brittipyörää ja amerikkalaista täristintä joka päivä. Väitän että erotan näkemättä äänestä, mikä pyörä siellä menee. Nämä ei häiritse. Mutta tuossa pari yötä sitten veti joku tuninkitero jollain turbo-skylinellä tuosta miljoonaa ohi perse sivulla, ja se ääni oli jotain aivan älytöntä. Jonkun mielestä sekin lähti varmaan prätkästä, mutta mää näin että auto oli. Siinä oli kovat äänet, ja kokoajan lämä tiskissä. Iltaröökillä siinä seisoskelin ja kuulin jo pitkän matkan päästä, ja mut ohitettuani se mekkala kuului vielä viitisentoista minuuttia. Kello oli jotai puoli 2 yöllä.
Kysyn siis, autojen määräyksistä, että mikä on tommosen 90-luvun puolivälin japanin pulkassa desibeliraja, jos siinä on 2,5 - 3-litrainen turbotettu kutoskone tjs? Ja koskeeko näissäkin auton valmistusajankohdan aikainen määräys ja asetus... ja vittu mittaillaanko niitä desibelejä poliisin toimesta tienpäällä saati konttorilla?
No okei, oon kans jenkkiautojen kanssa peuhannu, ja voin sanoo että maa tärisee kun vajaa 10-litranen kasikone pamautetaan pakosarjoilla käyntiin..![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Tuossa tulikin jo mainittua, että eipä ne "säännösten mukaiset" pakokaasun poistoratkaisutkaan välttämättä ääniltään eroa nykytilanteesta kun laite on tarpeeksi vintagea. Toisaalta ihmetyttää, että jos ongelma on jälkiasennusosat, niin kuinkas se katsastus niihin auttaa kun ei katsastusta tarvinne suorittaa pahimmillaan kuin sen kerran vuodessa? Kai nykyiselläänkin viranomaisilla on halutessaan mahdollisuus puuttua "laittomaan" varustukseen jos tienpäällä sellaista tulee vastaan?
Jonkin verran autopuolella vaikuttaneena on kyllä nähty nämä "katsastusputket" ja muut. Pientä lisävaivaa se harrastajalle aiheuttaa, mutta pysyypä pultit liikkuvina eikä jumahda kiinni...
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Hitusen ihmettelen asiaa itsekin, kun vingutusta vaan useaan, siis viikoittain kuuluu. No, kaikesta jää jäljet ja, tosin näkemättä, kaataisin likasangon driftailijoiden piikkiin. Tuskin viivaa pystyy piirtämään ellei kierroksia nosta pienellä vaihteella ylärekisteriin. Siellä sun täällä on viivaa rupenut näkymään, taajamissa, teillä ja kaduilla. Niin, että kiitti vaan, likasankoa siihen suuntaan, kaiketi. Bomberistiksiko sitä lajia kutsutaan - kaiketi.
Ja mitä tulee noihin custom-tyyppisiin ja museojuttuihin luokiteltavaksi. Niillä oikeasti vanhoilla ajelevia on vähemmistönä, mutta sitten niitä tuoreempia, kuitenkin 10-20 v. vanhoja härpäkkeitä näkyy kohtuullisen tiheään, ainakin siellä missä itse liikun.
Mutta se siitä, äänestän EI ja maksan katsurin, enkä ihmettele, että miksi? valtaväestö tervehtii tyydytyksellä, meille koituvaa rangaistusmaksua.
<p>.</p>
Ai että ihan joka viikko on joku kaasuttanut? Paikoillaan olevaa pyörää voi tietysti vinguttaa niin korkeille kierroksille kuin haluaa. Varmasti jos katsastuksessa tutkittaisiin, ettei kaasu ole pohjassa, niin tämäkin ongelma ratkeaisi.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.