Ensimmäisten joukossa säntäämme EU:n vaatimia uudistuksia noudattamaan.
Taloudelliseen taantumaan liittyvät asiat ovat ainoita Euroopassa jotka kotimaisien poliitikkojen mukaan "eivät koske Suomea"![]()
BMW R nineT -17
No sitten voi alkaa siirtymään tuonne suljetulle radalle ajelemaan.....Harmittaa vain suuresti että suomessa ei ole tarpeeksi esim smoto ratoja...
Tuolla tekstissä lukee näin
-Parlamentti äänesti moottoripyörien pakollisten katsastusten puolesta. Vaatimukset tulisivat voimaan vuodesta 2016 alkaen. Vaatimukset koskisivat myös mopoja vuodesta 2018 alkaen, ellei komission arvio osoita, että mopojen katsastukset ovat tehottomia.-Siis mitä vittua, mopot on ne missä niitä kunnon pommeja liikkuu, kun ei ole yhtään asiasta kiinnostusta. Siis mitä omat silmät on kiinnittänyt huomiota
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Jos tätä koko hommaa ajattelee vähän katsastusfirmojenkin kannalta niin näkisin että tää moottoripyörien katsastus on lähinnä rasite heille. Paljon katsastajia pitäs kouluttaa joilla pitäs olla kokemusta moottoripyöristä sekä ajokortti. Lisäksi toimipaikkoja ja testilaitteita pitäs muuttaa mp:n katsastukseen soveltuvaksi. Suomessa tuskin hirveesti talvella tehtäs mp katsastuksia ja koeajoja joten homma keskittys ajokauteen. Tietty jos lainsaadäntö tehdään siten että moottoripyörä on katsastettava esimerkiksi huhti-lokakuu välisenä aikana niin homma saattas vähän tasottua.
Niin ja nyt jos tämä katsastustoimintakin vapautuu vielä niin luuletteko että kovin moni lafka haluaa ottaa tällasta mp katsastusta itselleen. Vähän kanssa mietityttää että mitenhän tiheesti näitä mp katsastus paikkoja olis ees ympäri Suomen.
Oon kyllä sitä mieltä että jos tää moottoripyörien katsastus menee läpi, niin sitten pitää kyllä mopot ja kevaritkin katsastaa. Niillä kun nuoret kuskit ajelee jotka ei välttämättä ite tiedä edes missä kunnossa sitä ajokkia täytyy pitää ja heillä niitä vahinkoja liikenteessä uskoisin sattuvan eniten.
Yamaha R1 -05
Eli jos tulee itselle vittumainen rasti niin persaukisille kevarikuskeille kanssa vai? Tätä samaa logiikkaa ne autoilijat käyttää motoristien katsastuksesta.
Mielestäni jättäis vain niin paljon kakspyöräisiä rauhaan, kuin mahdollista.
P.S. Missä se tieto, jonka perusteella mopo-ja kevarikuskit pelastetaan onnettomuuksilta katsastamalla se laite?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ja missä on se tieto, että kevarikuskit muka välttäisi tämän katsastuksen? Puhuttiin siis moottoripyöristä ja mopoista joita tämä lobattu huikea turhanpäiväinen rahankeruu-uudistus koskisi.
Tyyli ennen tarkoitusta.
Katsastuspakko on jo tässä vaiheessa tosiasia ja tuskin niitä katsastuspaikkoja tulee joka kylästä löytymään, hyvä jos suuremmista kaupungeista. Voi käydä niinkin että kun pohjoisemmaksi mennään niin yksi koko läänistä.
Kevytmoottoripyörät tulevat kuulumaan katsastuspakon piiriin,se on täysin selvä. Mopot sitten ehkä, mahdollisesti ja euroopan parlamentin tuntien todennäköisesti 2018.
Minusta vois jättää kaikki kakspyöräset rauhaan en kannata koko hommaa.Lähinnä nyt meinasin et jos mopot ja kevarit katsastettais kanssa niin ainakin niissä saattas edes jarrut ja valot pelaa, mikä toivottavasti auttas ehkäsemään sitten jotain onnettomuuksia.
![]()
Yamaha R1 -05
Jostain lehtijutusta luin, että 0,3% moottoripyöräonnettomuuksista, jotka johtaa loukkaantumiseen tai kuolemaan, on aiheutuneet teknisestä viasta. Näistä teknisistä vioista yleisimpiä ovat renkaat, sitten jarrut. Eli käyttäjästä riippuvaisia vikoja, joista etenkin renkaat kerkiää kulua uusista sakoille katsastusvälissä...![]()
Moto Guzzi Breva 750
Luultavasti jos sille ei mitään rajotuksia lainsäädännön puolesta laiteta. Hintojen nousu on varmaan kuorma-autojen ja rekkojen kohdalla tulossa jos katsastustoiminta vapautuu. Ei kukaan niitä haluu katsastaa kun vaatii vähän toisenlaiset testerit ja tilat kun henkilöautot&pikkupakut. Ne ketkä niitä kattoo niin varmasti nostaa hintaa sitten sen mukaan.![]()
Yamaha R1 -05
Totta kai se tulee ensin isoille pyörille, sitten kevareihin, sitten vasta mopoihin.....Jee tää on tätä tasa-arvoa. Nyt on kyllä ehkä meikäläisellä yrittäjän paikka auki tulevaisuudessa, saatika työpaikkä. Jos aivaisi oman moottoripyörä katsastus aseman ja rupeisi katsastajaksi, toimisin mun pisteessä kyllä ympärivuoden
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
EU:ssa kun lakeja ja sääntöjä tykätään Suomeakin enemmän säätää, niin voisivat samalla kriminalisoida lobbaustoiminnan kokonaan. Aika kyseenalaista on, että tässä tapauksessa katsastusliiketoiminta, jolle lakipäätös tuo Euroopan tasolla satojen miljoonien uuden bisneksen kuin manulle illallisen, saavat mitään kanavaa pitkin inputtiaan asiaan antaa. Jos tämänkaltainen lakipäätös on järkevä, niin se varmaan voitaneen objektiivisin tilastoin osoittaa.
Nyt: Triumph Speed Triple
Aikaisemmin: Husaberg FS650, Honda CR250, KTM 625 smc, Suzuki GSX-R 1000 kisalaite, Yamaha R1, Suzuki GSX-R 600, KTM LC4
Vuonna 2016 kannattaa perustaa yritys, joka on erikoistunut vain moottoripyörien katsastukseen. Pienemmät investoinnit kuin autokatsastusasemilla, liike auki vain ajokauden alussa ml. illat ja viikonloput ja katsastukset motoristeille asevelihintaan. Katsastuksen hinta max. 8-10 eur/pyörä (max. 5 min/pyörä) olettaen ettei päästömittauksia tarvitse tehdä. Ei pärjää isot katsastusketjut hintakilpailussa.![]()
Tallissa: GSF 1250 S -08, Tunturi Sport -73, Solifer Suzuki S -84 & Pappatunturi -74
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Kaikkein eniten tämä tulee tuomaan ongelmia rakennettujen ja muutettujen pyörien omistajille ja etenkin niille joilla on E-hyväksytty pyörä -90 luvun, muistaakseni -97, lopulta alkaen. Riippuu tietenkin siitä kuinka tarkkaan e-leimoja ryhdytään tarkastamaan. Päästömittaus tulee varmasti mutta menevätkö raja-arvot suunnilleen samoin kuin autoissakin jää nähtäväksi. Mikäli kriteerit tulevat olemaan vastaavat kuin Saksassa niin ongelmia on taatusti tiedossa. Mielenkiintoista tulee olemaan myös se mitä tapahtuu rakennettujen ja muutettujen muutoskatsastamattomien pyörien jälleenmyyntiarvolle siirtymäaikana, siis ennen vuotta 2016. Sen jälkeenhän ei leimaamaton pyörä mene kaupaksi kuin hyvin halvalla, aivan kuten autojenkin kohdalla jo nyt. Tietysti jos on ollut malttia pitää pyöränsä tehdaskunnossa ei ongelmia varmaankaan tule katsastus hoidetaan niin kuin autojenkin kysymyksessä ollen. Tarkemminhan tämä selviää kun direktiivi on laadittu ja katsastuksen kriteerit ovat selvillä.
Veti sanattomaks... Ei osaa sanoa tämän enempää.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Katseleppas mopoja jossain kokoontumisajossa tms. vähän tarkemmin. Mitään tässä ala sen enempää vääntämään, mutta ainakin minä näen melkoisesti mopoja, joita ei todellakaan hinkata kuin vaimoa - omista vähemmän asiallisista virityksistä puhumattakaan. Myös samat kulumisesta johtuvat viat pyöristä löytyy kuin autoistakin.. Ja kun tätäkin .org foorumia lukee, niin näkee ettei suurella osalla pyörän omistajista ole pienintäkään käsitystä mistään tekniikkaan liittyvästä - ei edes perusjutuista.
Katsastuspakkoa en mikäkään silti kannata, mutta ihan samahan se mitä mieltä ollaan - tulee se joku päivä joka tapauksessa.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Muutama vuosi sittenkun vielä mopomiiteissä kävin ajelamassa oli letkassa jo täysin perseestä. noin 10% mopoilijoilla ei ollu mitää takavaloja taikka vilkkuja. Se jarruvalon puute letkassa ajaessa on tosiaan perseestä.
Katsastuksia mopoille kyllä kannatan. Saadaan ne pommit pois liikenteestä. Tosin helppohan ne kurit on poistaa leimaamisen jälkeen.
Mitenkäs moottoripyörissä sliparit? Parempi olla orkkis tallessa vai?
Viimeksi muokannut: Lancer; 03.07.2013 klo 02:10.
Aprilia RS50 (06) -> Derbi GPR125 (06) -> Suzuki SV650 (99)