Ai ei? Minkähän takia esim. uusia Musseja on melkein mahdoton saada Suomen kilpiin, muuta kuin kierrättämällä Viron kautta, tai tuomalla muuttotavarana? No, kun ei laseissa ole e-leimoja, eikä tule.
Itselläkin vaihdatettu "väärän" värisiä vilkkuja, teipattu äärivaloja, ihmetelty keltaisia H4-polttimoita. Ja kyllä, mölyjäkin on mitattu.
Moni yrittäjä tulee menettämään toimeentulonsa katsastuksen myötävaikutuksena.
Kuinka moni menee Suvirantaan autolla kahville?
Minä en ainakaan tule käyttämään yhtään pyörää katsastuksessa.Ajan ilman leimaa ja narahdettuani laitan
mopon varastoon muistomerkiksi.
Minun lypsäminen loppuu tältä osin.
Taitavat täyttää lain kirjaimen, Talmun E-hyväksytyt perävalotNoita käytetään myös raskaassa kalustossa, mutta ei tietenkään kelpaa kyykyn taakse, siellä kun mahdollisimman pieni ja huomaamaton on kaunista, ja sellaisiin ei E-kirjain mahdu!
Etuvalot noissa lienee isompi ongelma, pitää olla kaikenmaailman korkeuden säätöä, ja muuten suorassa suojalasissa jos sattuu olemaan ameerikan leimat, niin eihän noita voi kuin hioa pois...
Ei tämä mikään vitun mielipide kysymys ole. Katsastus firmat esittävät faktana että katsastaminen on turvallisuuden nimissä välttämätöntä. Mutta kun ei ole. Suomessa taisi olla (kun nyt löytäisi sen tilaston jostakin) vuosina 2001-2011 ainoastaan yksi kuolemaan johtanut moottoripyörä onnettomuus missä syynä oli tekninenvika. Katasatamisella kuolonkolaritilastoja ei saada kuntoon sillä autoilijat tulevat tappamaan moottoripyöräilijöitä entiseen malliin jatkossakin. Oikeasti moottoripyöräily ei ole tilastojen valossa edes kovinkaan vaarallista jos tilastosta siivotaan pois känniset apinat, karkuun ajavat nistit ja järjetöntä ylinopeutta ajavat kuljettajat. Moottoripyörä vaan on sellainen laite joka ei edes noille edellä mainituille sankareille anna mitään anteeksi kuten auto tekee.
Kaveri- ja työpaikkagalluppiin, täysin vakiopyörillä ajeleville ihan sama (40-55vuotiaita), yksi rockettimies vastustelee putkien vuoksi, toinen gixerimies tehopillin ja viidensentin kokoisten ledivilkkujensa vuoksi, kolmas busanisti minivilkkujen ja xenonien vuoksi ja neljäs hd -mies omien katsastamattomien modaustensa vuoksi. Ihan sama -miesten kommentti oli että meneehän sitä rahaa turhempaankin.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Jep, jep. Ja tervehdyttää pyörämarkkinoita kummasti. Nettiautossa taitaa tälläkin hetkellä olla kaksi kastia autoja, leimatut ja leima ummessa. Jatkossa pyöristä sama. Ja taitaa noi tuunatut mökäpillivehkeet pudottaa arvonsa yllättävän paljon. Lähtöhinnasta kun tinkii laillisen putkiston kaupan päälle, niin on myyjä äkkiä maksumiehenä.
Siis kansalla on tullut mitta täyteen tuosta melusta vain, sen takiahan niitä alettiin syynää silloin tarkemmin. Koska kansa valitti siitä ja paljon, niin silloin viranomaisen otettava asia käsittelyyn, se voi olla myös osa syy tähän katsastus rumpaan, saadaan lisää viranomasia tarkkailee.
Noista auton meteleistä, niissä on yleensä killeri paikalla kun niitä katsastetaan ja silloin ei avata kaasua kun poliisi näkyvillä, ja niitä ei ole NIIN paljoo kuin kova äänisiä moottoripyöriä.
Ne on ne mopot mitä viritetään, se kova ääni kestää koska ne ei kulje mihinkään. Toiset ihmiset ei erota mopoa ja moottoripyörää, niin siitä tulee sellainen joukko hysteeria/viha kaikkia pyöriä vastaan, sama on noi jengiliivit, kaikki on leimataan rikolliseksi.
Itsellä on vakio änkkärit nyt kiinni, silti näkee ihmisistä että on muka kova ääni tuossa, jos tuossa on kova meteli. Niin voi painua vituuun, tähän mailmaan mahtuu ääntä ja mitä sitä koko ajan valittaa....... Välillä tuntuu että jengi valittaa sellain sokeasti, onhan tässä maassa niin paljon tärkeämpiä juttu joita pitää korjata jne![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Eräs maantiemönkijä kävi katsastuksessa.
Ei koeajoa tai jarrutestiä! ! ! Mitä virkaa tuommoisella katsastuksella on! ! ! !
Jos olisi minun mönkijä ollut kysymyksessä, niin olisin vaatimalla vaatinut koko rahalle vastinetta.
Tällä menolla joku vielä nostaa lapsipornokortin ja voittaa koko väittelyn.
Sent from Echelon using magic.
Meillä töissä herrat ajelee vakiopyörillä ja vastustavat katsastusta, kun eivät ymmärrä mihin sitä tarvitaan. Itselläni molemmat pyörät menevät katsastuksesta läpi, ei ole minivilkkuja tms. Toisessa leimallinen alkuperäistä vastaava moottoripyörävalmistajan itse myymä "tehovaimennin" ja toisessa vaatii minuutin roplauksen. Ja minäkin vastustan katsastusta.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Harvemmin kai noista lähtökohtaisesti tavallisessa ajossa häiritsevää meteliä kuuluu. Tänä vuonna olen kaksi pyörää nähnyt (ja nekin samalla kertaa), joiden ääntä itse pidin liian kovana. Toisaalta ymmärrän hyvin että vakiopyörienkin ääni (ja pyörät yleensäkin) alkaa sapettamaan, jos niitä huudatetaan keskellä yötä pitkin kyliä. Tai jos useinkin menee kymmenien pyörien letka pihan ohi vauhdilla "tikkari +n". Hienoimpien yksilöiden olen havainnut porukalla huudattavan mopojaan rajoittajaa vasten keskellä kylää ihan vain huomion tähden. Tällaisessa yleisessä mielialassa on sitten katsastusjärjestöjen helppo lobata tuo läpi.
Varsinaisen teknisen tarkastuksen pystyisi luullakseni jokainen moottoripyöräpoliisi tekemään tien päällä noin minuutissa. Sen kun vilkaisee että valot toimii, iskarit eivät vuoda mitään asiaankuulumatonta ja jarrut pitävät. Siinähän alkaa olla jo turvallisen moottoripyörän ainekset kasassa ja poliisikin voisi edes pistokokein olla välillä vähän välittävinään liikennöitsijöiden turvallisuudesta pelkäksi sakottajaksi profiloitumisen sijasta.
Raha-asiaa ei voi kuin spekuloida, mutta pitänee sille budjetoida 5 - 20 euroa kuussa maksun suuruudesta ja mopojen määrästä riippuen. Voi porvarista kuulostaa typerältä, mutta toisten pitää ihan oikeasti tuossa vaiheessa jo alkaa tehdä valintoja. Eniten siinä tietysti nyppii se, että taas poloista sorretaan eikä rahalle saa edes kunnon vastinetta. Kitinä tietysti vähenisi huomattavasti jos se olisi oikeasti joku viiden minuutin pikatarkistus josta selviäisi kympillä. Siinäkin ajassa ehtisi tarkistaa ne tärkeimmät (äänenvaimennuksen, jarrut, renkaat, valot, iskunvaimentimet).
Tuohon kun vielä lisätään ABS-jarrupakko sun muut tyhmyydet niin alkaa pientä ihmistä oikeasti harmittaa. Minun puolestani jokainen saa valita ABS-jarrut jos niin haluaa, mutten pidä siitä että ne halutaan pakottaa kaikille. ABS:n pois kytkeminen ei auta sitä asiaa että ne pitää ensin ostaa, niiden painoa pitää raahata mukana, taas on lisää osia jotka voivat mennä rikki ja katsastuksessa niiden pitää kuitenkin toimia (vaikkei käyttäisikään). Yksinkertainen on kaunista, yksinkertainen on kevyttä, yksinkertainen on edullista ja yksinkertainen on helpompi itsekin huoltaa/korjata.
juhvelström
Kun omistaa tuollaisen vanhemman pyörän, jossa pelkän vaimentajan vaihdolla ja 10% isommilla suuttimilla irtoaa n.10hv ja 15nm lisää vääntöä. Konekin käy viileämpänä lisääntyneestä sopasta ja avarammasta pakopuolesta johtuen, kaiken kukkuraksi kulutuskaan ei lisäänny suomi-nopeuksilla. Vanhempiin pyöriin vaimentimen vaihto tuo pelkästään positiivisia vaikutuksia tehon, painon ja hinnankin muodossa.
Tuosta matalasta murinasta esimerkki: ajoin Kytäjä-Herunen tietä n.60km/h, n.150m edessäni ajoi polkupyörällä alle 10v. tyttö, hän kääntyi katsomaan taakseen, uskoakseni juuri äänen johdosta, mikä sieltä on tulossa. Kuuluvampi ääni on yksiselitteisesti turvallisuustekijä motoristille itselleen, sekä muille liikkujille, joilla ei ole peltikoppaa ympärillä.
On päivän selvää, että vakiohormin ääni ei varoita samalla tavalla hitaampia tiellä liikkuvia.
Näinhän tässä varmaankin tulee jatkossa käymään. Täysin vakio pyörä on paras myytävä ja kaikenlaiset rakennelmat pudottavat jälleenmyyntiarvoa. Tämä ei tietenkään koske lisävarustelua, naveja kahvalämmittimiä, laukkuja ja sen sellaista. Harva jatkossa uskaltaa ostaa sellaista pyörää jonka läpimeno katsastuksessa voi jäädä kiinni jostain kalliista osasta kuten äänenvaimentimesta, nämä minivilkut, xenonit ym. rakennelmat varmasti alentavat jälleenmyyntiarvoa, mikäli niitä ei ole muutoskatsastettu, mutteivät ole välttämättä kaupan este. Sitävastoin "tehoputkella ja muhkeilla äänillä" varustettua muutoskatsastamatonta pyörää voi olla tulevaisuudessa lähes mahdotonta saada kaupaksi jos ei alkuperäisiä osia, äänenvaimentimia, löydy.
Mihin sitä alkuperäistä, usein törkeän hintaista, äänenvaimenninta muka tarvitaan?
Eikös se leimallinen, asetukset täyttäävä, tarvikepönttökin riitä?
Eihän nämä mitään museokatsastuksia ole...
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Varmasti riittääkin jos, puhutaan e-hyväkytyistä pyöristä, vanhemmat joihin sovelletaan valmistusajankohdan määräyksiä ovat asia erikseen, on olemassa muutoskatsastus tai riittävä dokumentaatio että ko. äänenvaimennin on hyväksytty juuri kyseiseen pyörään. Esimerkiksi vastaavuustodistus rekisteriotteen mukana.
Kaikkiaan ajattelin asiaa keskimääräisen pyöränostajan näkökulmasta, joita suurin osa joukosta on, joka ei ole kiinnostunut teknisistä kikkailuista ja jolle on tärkeää että katsastuksessa ei tule tämän asian suhteen ongelmia. Sentapainen epävarmuustekijä kuin mahdollisesti katsastuksessa kelpaamaton äänenvaimennin vähentää kummasti ostohaluja.
Ogelmahan poistuu sen jälkeen kun katsastustoiminta on saatu käyntiin ja pyörä on ensimmäisen kerran katsastettu eikä äänenvaimennusta ole katsastuksen jälkeen muutettu. Mutta siihen asti, kun tilanne on epävarma, ostajien käyttäytyminen on uskoakseni, suurelta osin, kuvailemani kaltaista.
Viimeksi muokannut: Patukka; 12.07.2013 klo 00:21.
No nyt !! viritellään saatanalliset putket paukkumaan, niin kaikki kuulee, hirvet ,myyrät ja kastemadot. Jos poliisi lainmukaisia alkaa vaatimaan, niin kerrotaan, jotta kaverin kummi oli 3 vuotta sittn nähnyt hirven pellolla 300 metrin päässä ja oli korviaan höristellyt, joten pane se sakkolappus hanuriisi! Eli mökäputket lailliseksi ja pannaan kaupan päälle laki, jotta jolla ei ole mukanaan yli 130 db ääntä antavaa laitetta, niin kuritusleirille joutuu ilman oikeusrumbaa.....välittömästi siis ääntä ja pauketta peliin.
Kawasaki toimii, ainakin toistaiseksi
Älkääs nyt maalailko piruja seinille. Vaimennin on vaihdettu esim. supermotoissa ja kyykyissä lähes jokaiseen. En muista milloin olisin nähnyt liikenteessä vakioputkellisen Ducatin. Vakioputkellisten tarjonta on lähes olematonta ja putki on helppo vaihtaa. Myyjäliike avustaa ostajaa edullisella osanvaihtotarjouksella tai sitten ei. Vaihtoehto on ostaa uusi pyörä, mutta vaihtoehtona se on kuitenkin loppupeleissä kalliimpi. Sama pätee minivilkkuihin, siis siinä tapauksessa, että ne eivät ole hyväksyttyä mallia. Minivilkkuja on myös e-hyväksynnällä. Xenon-viritelmät alentavat hintaa on sitä katsastusta tai ei. Kysy miltä tahansa kauppiaalta, ei ne halua sellaisia viritelmiä vastuulleen. Sama pätee muutenkin arveluttavasti rakennettuihin pyöriin, ne myydään suoraan kuluttajalta kuluttajalle jo nyt ja ostaja yleensä tietää mitä on ostamassa ja on siitä valmis maksamaan.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Kannatan! Kaikki kenellä ei ole äänihuulia mukana laitetaan oitis kuritusleirille.
Polkupyöriin ja potkukelkkoihin tämmöinen:
http://www.superkauppa.fi/catalog/pr...28/image/2625/
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Pikaluettuani pari kommenttia.
Just tulin työmaan prätkäparkkiin ja kymmenestä viidessä oli vaihdettu pönttö ja yksi upea näyttelytasoinen H-D, jossa täysin suorat putket ja sellaiset, että oli suunniteltu sellaisina koko pyörän tyyliin, muun tyyliset rikkoo kokonaisuuden, näille voi ongelmia tulla.
Otetaan esim. Busa tai Zetori. Onpas hankalannäköisesti tehtävissä toisiovälityksen huoltoa orggispöntöillä, ei ihme, että paljon on vaihdettu.
Omasta puolestani luen nämä vaihdetut pöntöt suunnilleen kahteen gategoriaan, tehöpöntölliset ja mökäpöntölliset.
Teho... on oikeasti niitä, että hengittävyyttä ja tehoa haetaan, kun tavoitteena on päästä 200 MPH kerhoon jne, tervettä hommaa, harvoinpa näistä siviilissä kuulee, kuin vaimeaa murinaa. Sitten on nuo mökä..., ja niitten meteliähän se sitten on, joista kansa parjaa...
<p>.</p>
- slipping and sliding since 1982 -
Enhän mie sitä hintaa muista, mutta tuolla on aihetta ruodittu tarkemmin.
http://keskustelu.sammysatv.com/view...38f6&start=345