Sivu: 17 / 23:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 71516171819 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 481:stä 510:een 690:sta
  1. #481
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Kaupunkilaiset on näissä asioissa nin kovin herkkiä. Maalla vedetään suorat putket punaisina 50-vuotta vanhoilla traktoreilla eikä kukaan valita. Sianpaskaa levitetään pellolle ja jyrät kolisevat kun helvetin kellot joka vuosi, vaan ei kukaan puhu katsastuksista tai meluista.
    Ylläolevan voi vaikka poistaa aiheettomana. Agraarikulttuurista ollaan siirrytty urbaanikulttuuriin jo aikapäivää sitten.

    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Ai että ihan joka viikko on joku kaasuttanut?
    Luit aivan oikein.

    Edit, lisäys. Nuorison ja keski-ikää lähestyvien kannattaa muistaa sellainen tosiasia, jonka olen lukenut eräästä mp-lehden pääkirjoituksesta.
    Nimittäin alaan liittyvästä lainsäädännöstä ja asetuksista lopulta päättävät edustajat, mepit ja muut valtaa pitävät ovat semmoisia 50 -60 vuotiaita, enimmäkseen miehiä, naisiakin toki joukossa. Ja mitä tulee alalla liikkuvin rahasummiin, niihin miljooniin euroihin, suurinta osaa siitä kustantaa edelleen nämä yli viisikymppiset.

    Itsekin olen perin juurin kyllästynyt tarpeettomaan melusaasteeseen. Mutta viihdyn erittäin hyvin kilparatojen tunnelmassa.
    <p>.</p>
  2. #482
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Kaupunkilaiset on näissä asioissa nin kovin herkkiä. Maalla vedetään suorat putket punaisina 50-vuotta vanhoilla traktoreilla eikä kukaan valita. Sianpaskaa levitetään pellolle ja jyrät kolisevat kun helvetin kellot joka vuosi, vaan ei kukaan puhu katsastuksista tai meluista.
    Onneksi [täällä maaseudulla] tuota paskan levitystä ja jyrillä rälläämistä tapahtuu vain kerran pari vuodessa. Jos se olisi jokapäiväistä, saattaisi vanne ruveta kiristymään tavallista enemmän.

    Sen sijaan olen havainnut, että useimmissa kaupunkien taajamissa käydessä ei löydy hiljaista paikkaa, vaikkei yhtään mökäputkellista harrastusvälinettä olisikaan mailla halmeilla. Nykyiset vakioajoneuvot ovat pääsääntöisesti hiljaisempia kuin vastaavat 50v sitten, mutta silti melua on runsain mitoin. Erityisesti huomio kiinnittyy julkisen liikenteen aiheuttamaan meluun. Kun bussi (linja-auto; toim. huom.) jarruttaa pysäkille saapuessaan, kiljunta ja kirskunta on korvia huumaavaa. Kun se taas lähtee pysäkiltä, jyrinä ja mörinä on melkoinen. Näinköhän niiden desibeleihin kukaan on kiinnittänyt huomiota. Vai onko niin, ettei julkiseen liikenteeseen saa puuttua...? Jos täytyy asua tuollaisen jatkuvan melusaasteen äärellä, en ihmettele, että alkaa ahistaa.

    Äänekästä harrastamista en kuitenkaan tuomitse. Onhan sitä harrastettu niin kauan kuin moottorikäyttöisiä kulkuneuvoja on ollut. Kannattaa tietenkin vähän harkita missä ja milloin reipasta availua suorittaa.
    Eräänkin kerran Helsingissä, kun olin teettämässä autooni - jossa oli 7,2l:n V8 - pakoputkiston muutostyötä, minun piti siirtää autoa pajan pihassa ilman pakosarjoja. Äänet olivat vertaansa vailla. Silloin olisi kovasti tehnyt mieli testata miltä kuulostaa, kun avaa täysillä, mutta halusin säästää lähimmän kilometrin säteellä oleskelevia, jotka eivät ehkä olisi saaneet orkkuja miehekkäistä äänistä...

    Mökäputket voivat toisinaan olla jopa suotavia. Maaseudun mutkateillä vakiopöntöillä varustetulla kulkineella ajellessa saattaa eteen hypähdellä peuroja/kauriita ja/tai hirviä, mutta kun ajelee vaikkapa vanhalla meluisalla traktorilla, niitä ei näy ainakaan tien lähistöllä. Saattavat kauempaakin lähteä karkuun, kun kuulevat melun. Onpa sattunut useamman kerran, että kun joku em elikko alkaa juosta tien suuntaan, töräytän ajoneuvon äänimerkillä, elikko kääntyy kannoillaan ja lähtee loikkimaan poispäin.
    BMW R1200GSA LC
    BMW R1150GS
    ex: K1600GT, K1200GT
  3. #483
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Mutta se siitä, äänestän EI ja maksan katsurin, enkä ihmettele, että miksi? valtaväestö tervehtii tyydytyksellä, meille koituvaa rangaistusmaksua.
    Juuri siitä on kyse. Rangaistusmaksusta. Joka maksetaan yksityiselle yrittäjälle. Näin se euroalue saadaan nousukiitoon.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  4. #484
    Jossain tuolla on mainittu, että mitä hyvää EU on tuonut , onko mitään? On!
    Ainakin tämän.http://www.taloussanomat.fi/autot/20.../201242367/304
    Reilun vuoden sisään tiedän henkilökohtaisesti neljä mp-kaatoa, jotka täysin varmasti olisivat jääneet tapahtumatta, jos olisi ollut ABS-jarrut.
    Kolme noista pyöristä meni lunastuskuntoon.
    Onneksi kellekään kuskille ei tullut lihassärkyä kummempia vahinkoja.
    <p>.</p>
  5. #485
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Jossain tuolla on mainittu, että mitä hyvää EU on tuonut , onko mitään? On!
    Ainakin tämän.http://www.taloussanomat.fi/autot/20.../201242367/304
    Reilun vuoden sisään tiedän henkilökohtaisesti neljä mp-kaatoa, jotka täysin varmasti olisivat jääneet tapahtumatta, jos olisi ollut ABS-jarrut.
    Kolme noista pyöristä meni lunastuskuntoon.
    Onneksi kellekään kuskille ei tullut lihassärkyä kummempia vahinkoja.
    Siinähän sitä ois sit turvallisuuskehitystä kun katsastuksen sijaan EU:n rahoilla laitettais ABSit kaikille
    YZF600R -> RSV1000R
  6. #486
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Jossain tuolla on mainittu, että mitä hyvää EU on tuonut , onko mitään? On!
    Ainakin tämän.http://www.taloussanomat.fi/autot/20.../201242367/304
    Reilun vuoden sisään tiedän henkilökohtaisesti neljä mp-kaatoa, jotka täysin varmasti olisivat jääneet tapahtumatta, jos olisi ollut ABS-jarrut.
    Kolme noista pyöristä meni lunastuskuntoon.
    Onneksi kellekään kuskille ei tullut lihassärkyä kummempia vahinkoja.
    Aivan samaa mieltä, on pelkästään hyvä asia, että ABS -jarrut tulee prätkiinkin pakolliseksi. EU:n pitäisikin keskittyä edistämään juuri näitä ihan oikeasti motoristien turvallisuuteen vaikuttavia asioita paljon nykyistä ahkerammin. Mutta onhan tietysti ymmärrettävää, että katsastusbisneksessä pyörii paljon isommat rahat kuin ABS -jarrubisneksessä ja rahan perässähän kaikki juoksee.
    k1300s
  7. #487
    Lainaa Tuomas_82 kirjoitti Katso viesti
    Aivan samaa mieltä, on pelkästään hyvä asia, että ABS -jarrut tulee prätkiinkin pakolliseksi. EU:n pitäisikin keskittyä edistämään juuri näitä ihan oikeasti motoristien turvallisuuteen vaikuttavia asioita paljon nykyistä ahkerammin. Mutta onhan tietysti ymmärrettävää, että katsastusbisneksessä pyörii paljon isommat rahat kuin ABS -jarrubisneksessä ja rahan perässähän kaikki juoksee.
    Mikä on ongelma? Etkö löydä ABS-jarruilla varustettua pyörää? Ei se mitään; minäkään en yhtenä iltana löytänyt kioskilta vihreää LM:ää, joten se on määrättävä pakolliseksi jokaiselle.
    ABS on täysin perseestä silloin, kun liikutaan asfalttitien ulkopuolella. Asfaltilla se on perseestä harvemmin, mutta kuitenkin joskus.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  8. #488
    Noo, loivennetaan sen verran tuota mölyhommaa, että tulisihan se katsuri, vaikka jokainen härmäläinen pyörä kulkisi sukkasillaan.
    Oli vaan niin hemmetinmoinen laskupino taas selvitettävänä, että tuntui kuin kylkiin olisi hakattu metrin koivuhalolla, ja lisää vaan maksettavaa tulee.
    <p>.</p>
  9. #489
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Mikä on ongelma? Etkö löydä ABS-jarruilla varustettua pyörää? Ei se mitään; minäkään en yhtenä iltana löytänyt kioskilta vihreää LM:ää, joten se on määrättävä pakolliseksi jokaiselle.
    ABS on täysin perseestä silloin, kun liikutaan asfalttitien ulkopuolella. Asfaltilla se on perseestä harvemmin, mutta kuitenkin joskus.
    Jos ABS on asialliseti toteutettu, niin se on myös poiskytkettävissä.
    En ole vielä ikinä huomannut ABSien olevan asfaltilla "edes harvemmin perseestä" - joskus soralla kyllä, mutta katupyörällä ei oikein sielläkään ja siksi poiskytkentänappi onkin ollut aika vähäisellä käytöllä. Mitä mahdat tarkoittaa..?

    P.s. Monikohan ostaisi uuden auton ilman ABS-jarruja? En ainakaan minä, enkä kyllä pyörääkään..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  10. #490
    Menivät busankin pilaamaan kun laittoivat siihen absit tämän vuoden malliin.
  11. #491
    Lainaa Keno kirjoitti Katso viesti
    Menivät busankin pilaamaan kun laittoivat siihen absit tämän vuoden malliin.
    Kyllä Busa pilattiin jo ekana vuonna liian isoilla tuotantomäärillä. 26 tusinassa on sentään jo liikaa vannoutuneemmallekin mopofriikille. (Henk.Koht disclaimer...)
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  12. #492
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    P.s. Monikohan ostaisi uuden auton ilman ABS-jarruja? En ainakaan minä, enkä kyllä pyörääkään..
    Heti ostaisin jos olis vajaa 90 000€ ylimäärästä takataskussa.
    Superbike #7
  13. #493
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Jos ABS on asialliseti toteutettu, niin se on myös poiskytkettävissä.
    En ole vielä ikinä huomannut ABSien olevan asfaltilla "edes harvemmin perseestä" - joskus soralla kyllä, mutta katupyörällä ei oikein sielläkään ja siksi poiskytkentänappi onkin ollut aika vähäisellä käytöllä. Mitä mahdat tarkoittaa..?

    P.s. Monikohan ostaisi uuden auton ilman ABS-jarruja? En ainakaan minä, enkä kyllä pyörääkään..
    Asfaltilla on pari tilannetta jossa absista on selvää haittaa. Toinen on sellainen, että haluat kääntää pyörän takajarrulla. Olit sitten tekemässä u-käännöstä kapealla ajouralla, heittämässä parkkiin 180-asteen käännöksellä tai ylipäätään vaihtamassa suuntaa enemmän kuin kääntösäde antaa myöten, on takajarru aivan lyömätön laite siihen hommaan.
    Toinen hieman vaarallisempi tilanne muodostuu siitä, että hitaissa nopeuksissa abs poistaa jarrut kokonaan toiminnasta pienestäkin irtosorakokkareesta, pompusta tms. Ilman ABS-ää jarrutusteho ei laske käytännössä lainkaan. Tämä voi johtaa siihen, että ajaudut esim sivutieltä päätielle tai muuten hankalaan paikkaan tilanteessa, jotka nopeuden puolesta muuten eivät olisi lainkaan vaarallisia. Nämä siis luokkaa alle 40-50 km/h nopeuksissa.
    Poiskytkentänappi on taas pelkkä vitsi koska se toimii vasta sitten kun pyörä on parkissa ja silloinkin todella hitaasti.
    Mutta kuten sanottua en vastusta sitä, että joku haluaa hankkia pyörän jossa on ABS. Vastustan sitä, että halutaan toisten puolesta.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  14. #494
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Kyllä Busa pilattiin jo ekana vuonna liian isoilla tuotantomäärillä. 26 tusinassa on sentään jo liikaa vannoutuneemmallekin mopofriikille. (Henk.Koht disclaimer...)
    Ei se olekaan mikään keräilyesine. Kerää vaikka porsliinia.
  15. #495
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Asfaltilla on pari tilannetta .....
    Toinen hieman vaarallisempi tilanne muodostuu siitä, että hitaissa nopeuksissa abs poistaa jarrut kokonaan toiminnasta pienestäkin irtosorakokkareesta, pompusta tms. Ilman ABS-ää jarrutusteho ei laske käytännössä lainkaan. Tämä voi johtaa siihen, että ....
    Ei se suinkaan noin ole. ABS ei poista jarruja toiminnasta kokkareista koska se pyörän pyöriminen tarkastetaan millisekunnin välein, vai olisiko vielä lyhyemmän ajan välein. Se absiton jarrutusteho laskee myös siinä irtokokkareen päällä ja sen seurauksethan me tiedämme; rengas lähtee alta sillä sekunnilla jos siihen vähänkään sivuttaisvoimat vaikuttaa. Kyllä se niin on, että abspyörä on aina turvallisempi, niin kuin autoissakin. Saa väittää vastaan.
    -juha-
  16. #496
    Lainaa juhhyto kirjoitti Katso viesti
    Ei se suinkaan noin ole. ABS ei poista jarruja toiminnasta kokkareista koska se pyörän pyöriminen tarkastetaan millisekunnin välein, vai olisiko vielä lyhyemmän ajan välein. Se absiton jarrutusteho laskee myös siinä irtokokkareen päällä ja sen seurauksethan me tiedämme; rengas lähtee alta sillä sekunnilla jos siihen vähänkään sivuttaisvoimat vaikuttaa. Kyllä se niin on, että abspyörä on aina turvallisempi, niin kuin autoissakin. Saa väittää vastaan.
    No sitten vain osallistumaan ihan ilmaiseen testiin: ajetaan alaspäin jyrkkää ja kuoppaista joenpenkkaa ja katsotaan, kumpi saa pyörän pysähtymään ja kumpi ui joessa. Löytynee aiheesta kyllä valmiitakin videoita Youtubesta, jos jaksaa kaivaa..
    ABS ei tee millisekunneissa yhtään mitään hitaissa vauhdeissa: se odottaa, kunnes pyörimisnopeus on stabiloitunut. Hitaissa vauhdeissa se ei stabiloidu koskaan, eikä myöskään pompuissa, tai asfaltilla olevalla irtosoralla.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  17. #497
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    ... ihmiset ovat kyllästyneet niihin helvetillisiin ääniin, joita toiset tapaavat korostaa.
    Niin, että kiitti vaan, kilokyykyillä ja sen semmoisilla rajotinta vastaan taajamissa vetävät, kuten myös custom-tyyppisillä härveleillä laskevat suht koht suorila putkilla. Sitä on saatu mitä on tilattu.
    Älkääkä jumalauta alkako urputtamaan, etteihän me mitään vedätetä. Niin monta kertaa olen Lahessakin nähnyt ja kuullut kun jätkät vetää esim. yhtä pääväylää Uudenmaankatua, että ikkunat helisee.
    Miten tuon melun saa katsastamalla estettyä? Eihän ole isokaan homma heittää katsastuksen ajaksi hiljaisempi pönttö paikalleen, ja katsastuksen jälkeen taas mökäpönttö takaisin. Tai helpoimmassa tapauksessa vain tuikkaa vaimennushilut pönttöön ja ottaa ne sitten taas pois.

    Poliisin meluun pitäisi puuttua, jos sitä halutaan vähentää. Ei se, että jokainen suomalainen motoristi antaa katsastusvirmalle 100 e/vuosi, mitään auta. Katsastusvirma tietenkin olisi kovasti iloinen verotusoikeudestaan.


    Minun nähdäkseni asiassa kyse on vain siitä, muutama kansainvälinen katsastuslafka jotka Suomessakin alaa hallitsevat, haluavat avata itselleen uutta bisnestä, jotta saisivat kerättyä lisää rahaa. Turvallisuudella, melun vähentämisellä tai millään muullakaan ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

    Aattelepa ite: saat itsellesi oikeuden periä verona jokaiselta motoristilta vaikka tuon 100 e/vuosi, tästä ikuisuuteen. Ja siihen mopot&skootterit päälle. Kyllä tuosta oikeudesta voisi maksaa ihan riihikuivaa rahaa -- ja on varmasti maksettukin. Eivät tällaiset esitykset muuten etenisi.
  18. #498
    Kummallisen lapsellisia kommentteja tässä ketjussa, vähän muissakin kyllä.

    Pitää olla aika pönttö, jos viitsisi katsastusten välillä putkia vaihtamaan. Tuohan osoittaa vaan kaikista säännöistä piittaamattomuuta.
    Tuollaiset ihmiset kai uskovat saavansa vaikka vähän murhata ihmisiä, pikkusieluinen yhteiskunta vaan siitä vetää oikeuteen. Säännöt ja lait vaan on tehty suojelemaan normaaleja ihmisiä "liian pöntöiltä".

    Heittäkää höpötykset menemään ja jos, siis jos, katsastukset tulee, niin sinne vaan. Kunnossa olevalla pyörällä se ei liene ongelma. Ok, maksaa se, mutta mikäpä ei maksaisi ja minkä hinta harrastuksen hinta ei nouse vuosittain. Katsastusmaksu jäänee alle satasen, ja se ei motoristin taloutta kaada.

    Hyväksyn katsastuksen ja vieläpä hyväksyn ylinopeusvalvonnankin, silti olen motoristi henkeen ja vereen.
    Kawasaki toimii, ainakin toistaiseksi
  19. #499
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    No jos änkkärin vaihto on yhtä helppoo kun tankkaaminen, niin viitsiminen on aika pöllö argumentti. Mulla siihen menee tosin kolmen pultin avaamisen vaiva, mutta toisaalta tuo kannu on laillinen vaikka suora putki villoilla se onkin.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  20. #500
    Lainaa moottoristi kirjoitti Katso viesti
    Heittäkää höpötykset menemään ja jos, siis jos, katsastukset tulee, niin sinne vaan. Kunnossa olevalla pyörällä se ei liene ongelma. Ok, maksaa se, mutta mikäpä ei maksaisi ja minkä hinta harrastuksen hinta ei nouse vuosittain. Katsastusmaksu jäänee alle satasen, ja se ei motoristin taloutta kaada.
    Kysymys onkin siitä että miten tarpeellinen on moottoripyörien katsastuspakko. Jos sillä ei turvallisuutta juurikaan paranneta niin miksi sitten katsastetaan? Pelkkää rahastusta koko homma.
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  21. #501
    Lainaa moottoristi kirjoitti Katso viesti
    Heittäkää höpötykset menemään ja jos, siis jos, katsastukset tulee, niin sinne vaan. Kunnossa olevalla pyörällä se ei liene ongelma. Ok, maksaa se, mutta mikäpä ei maksaisi ja minkä hinta harrastuksen hinta ei nouse vuosittain. Katsastusmaksu jäänee alle satasen, ja se ei motoristin taloutta kaada.

    Hyväksyn katsastuksen ja vieläpä hyväksyn ylinopeusvalvonnankin, silti olen motoristi henkeen ja vereen.
    Tietenkin nousee, varsinkin jos kaikki älyttömät lisämaksut mukisematta otetaan vastaan. Katsastuksesta ei ole hyötyä moottoripyörän omistajalle eikä liikenneturvallisuudelle, jolla tarvetta on perusteltu. Katsastus on pelkkä vaiva ja turhaakin turhempi kuluerä. Todellinen kustannus on isompi kuin katsastusmaksu. Jostain nimittäin pitää repiä aika katsastukselle. Joo, eihän yksi katsastus nyt kauan vie. Mutta kun näistä pikku velvoitteista kertyy aina vaan isompia puroja. En suostu ottamaan tyynesti vastaan mitä ylhäältä ojennetaan.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  22. #502
    Lainaa Juska2000 kirjoitti Katso viesti
    Kysymys onkin siitä että miten tarpeellinen on moottoripyörien katsastuspakko. Jos sillä ei turvallisuutta juurikaan paranneta niin miksi sitten katsastetaan? Pelkkää rahastusta koko homma.
    No joo.... niin.... Tarpeellisuudesta voidaan olla kahta mieltä.

    Muuten, ihan asiallisia vastauksia pyydän, onko autojen katsastus sitten jotenkin eri asia, kuin pyörien?
    Ainakin minun pienessä mielessä asuu ajatus, jotta pidän auton ja prätkän aina kunnossa. Auton katsastus ei ole ollut minulle mikään peikko koko autoilu-urani (30 v) aikana. Moottoripyörillä olen ajellut 27 vuoden aikana yli 200 tuhatta kilometriä, joten pistän itseni likoon ja maksan katsastuksen

    Auton katsastuksessa, kuten tulevassa prätkän katsastuksessakin menen aina mukaan tapahtumaan, saa sieltä ihan hyviä ohjeitakin ja ainakin ammattilaisen arvion ajokista.
    Kawasaki toimii, ainakin toistaiseksi
  23. #503
    Lainaa moottoristi kirjoitti Katso viesti

    Auton katsastuksessa, kuten tulevassa prätkän katsastuksessakin menen aina mukaan tapahtumaan, saa sieltä ihan hyviä ohjeitakin ja ainakin ammattilaisen arvion ajokista.
    Tuosta voi nykyään olla samaa mieltä, kymmenen vuotta tilanne oli ihan toinen. Toivottavasti suuntaus jatkuu tuossa asiapuolessa. En nyt tuota prätkien katsastusta vesikielellä odota mutta en sitä ihan tappiin saakka vastustakaan. Eniten tuntuvat vastustavan ne jotka tietävät että oma pärrä ei ole ihan kaikilta osin kuosissa, olkoon sitten vaikka äänien tai hienojen minivilkkujen osalta.
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  24. #504
    Lainaa moottoristi kirjoitti Katso viesti
    No joo.... niin.... Tarpeellisuudesta voidaan olla kahta mieltä.

    Muuten, ihan asiallisia vastauksia pyydän, onko autojen katsastus sitten jotenkin eri asia, kuin pyörien?
    Ainakin minun pienessä mielessä asuu ajatus, jotta pidän auton ja prätkän aina kunnossa. Auton katsastus ei ole ollut minulle mikään peikko koko autoilu-urani (30 v) aikana. Moottoripyörillä olen ajellut 27 vuoden aikana yli 200 tuhatta kilometriä, joten pistän itseni likoon ja maksan katsastuksen

    Auton katsastuksessa, kuten tulevassa prätkän katsastuksessakin menen aina mukaan tapahtumaan, saa sieltä ihan hyviä ohjeitakin ja ainakin ammattilaisen arvion ajokista.
    On

    Auto:
    - käyttöesine, monesti pakkohankinta ja harvemmin harrastusväline
    - ajetaan ympäri vuoden kaikenlaisissa oloissa
    - rakenteeltaan monimutkainen ja suuri osa turvallisuuteen liittyvästä tekniikasta on "piilossa" auton alustassa

    Moottoripyörä:
    - useimmiten harrastusväline
    - ajetaan useimmiten kesällä (kilvelliset laitteet)
    - rakenteeltaan yksinkertainen ja rakenne selkeämmin esillä

    Aika harvassa tulee olemaan moottoripyörät, jotka hylätään katsastuksessa alustan tai rungon ruostevaurioiden takia tai pyörien suuntauksen takia jne. Jos Ruotsissa katsastettiin yli 100000 pyörää ja tällä löytyi 20 hylättävää ajoneuvoa, niin voi perustellusti kysyä onko toiminnassa mitään vastinetta kenellekään muulle paitsi katsastusfirmoille. Melut voi mitata poliisi tarpeen mukaan, kuten nykyäänkin.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  25. #505
    Lainaa seppo02 kirjoitti Katso viesti
    Eniten tuntuvat vastustavan ne jotka tietävät että oma pärrä ei ole ihan kaikilta osin kuosissa, olkoon sitten vaikka äänien tai hienojen minivilkkujen osalta.
    Mihin tämä olettama perustuu?
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  26. #506
    Jos Ruotsissa katsastettiin yli 100000 pyörää ja tällä löytyi 20 hylättävää ajoneuvoa, niin voi perustellusti kysyä onko toiminnassa mitään vastinetta kenellekään muulle paitsi katsastusfirmoille. Melut voi mitata poliisi tarpeen mukaan, kuten nykyäänkin.
    on harhaluulo odottaa, että siitä pitäisi olla vastinetta kenellekkään muulle.

    JT
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  27. #507
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    On

    Auto:
    - käyttöesine, monesti pakkohankinta ja harvemmin harrastusväline
    - ajetaan ympäri vuoden kaikenlaisissa oloissa
    - rakenteeltaan monimutkainen ja suuri osa turvallisuuteen liittyvästä tekniikasta on "piilossa" auton alustassa

    Moottoripyörä:
    - useimmiten harrastusväline
    - ajetaan useimmiten kesällä (kilvelliset laitteet)
    - rakenteeltaan yksinkertainen ja rakenne selkeämmin esillä

    Aika harvassa tulee olemaan moottoripyörät, jotka hylätään katsastuksessa alustan tai rungon ruostevaurioiden takia tai pyörien suuntauksen takia jne. Jos Ruotsissa katsastettiin yli 100000 pyörää ja tällä löytyi 20 hylättävää ajoneuvoa, niin voi perustellusti kysyä onko toiminnassa mitään vastinetta kenellekään muulle paitsi katsastusfirmoille. Melut voi mitata poliisi tarpeen mukaan, kuten nykyäänkin.
    Erinomaisesti tiivistetty!
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  28. #508
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    On

    Auto:
    - käyttöesine, monesti pakkohankinta ja harvemmin harrastusväline
    - ajetaan ympäri vuoden kaikenlaisissa oloissa
    - rakenteeltaan monimutkainen ja suuri osa turvallisuuteen liittyvästä tekniikasta on "piilossa" auton alustassa

    Moottoripyörä:
    - useimmiten harrastusväline
    - ajetaan useimmiten kesällä (kilvelliset laitteet)
    - rakenteeltaan yksinkertainen ja rakenne selkeämmin esillä

    Aika harvassa tulee olemaan moottoripyörät, jotka hylätään katsastuksessa alustan tai rungon ruostevaurioiden takia tai pyörien suuntauksen takia jne. Jos Ruotsissa katsastettiin yli 100000 pyörää ja tällä löytyi 20 hylättävää ajoneuvoa, niin voi perustellusti kysyä onko toiminnassa mitään vastinetta kenellekään muulle paitsi katsastusfirmoille. Melut voi mitata poliisi tarpeen mukaan, kuten nykyäänkin.
    Ok !
    Tuossahan tuli yksi asiallinen mielipide. Korostan sanaa "mielipide"

    Eihän tuo pitäis pelottaa noilla hylkäysprosenteilla. Raha on sitten toinen juttu, mutta maksetaanhan me esim. yle-veroakin ja käyttö on todellakin eriasteista. Kirkollisveroakin maksetaan, mokomaakin, vaikka ei edes tiedetä mihin kirkkoon kuuluu, uskonnosta puhumattakaan.

    Lisää mielipiteitä vaan kehiin!
    Kawasaki toimii, ainakin toistaiseksi
  29. #509
    Voisko kaikki maksaa moottoripyöräveron tasapuolisuuden nimissä ja lähetetään se katsastusasemille.

    Eipä mulla ainakaan mitään tota katsastusta vastaan ole, mutta se sapettaa jos se tullessaan on sellanen että mies syynää e-leimat ja lyö 100e laskun käteen. Selväähän se on että ei ne niillä ajamaan tule, koska ei voida vaatia a-korttia katsastusmiehiltä. Lisäksi tuskin niillä on jarrudynojakaan halua ostaa. Farssi tää on. Joko kunnon katsastus tai ei ollenkaan. Ei noi tosta miksikään muutu jos joku katselee pihassa onko se moottoripyörä vai vene.

    Btw. en tajuu muutekaan miksi kaikki on niin kiinnostunu moottoripyörien e-leimoista kun ketään ei kiinnosta onko auton osissa niitä vai ei.
  30.  
  31. #510
    Lainaa moottoristi kirjoitti Katso viesti
    No joo.... niin.... Tarpeellisuudesta voidaan olla kahta mieltä.

    Muuten, ihan asiallisia vastauksia pyydän, onko autojen katsastus sitten jotenkin eri asia, kuin pyörien?
    Ainakin minun pienessä mielessä asuu ajatus, jotta pidän auton ja prätkän aina kunnossa. Auton katsastus ei ole ollut minulle mikään peikko koko autoilu-urani (30 v) aikana. Moottoripyörillä olen ajellut 27 vuoden aikana yli 200 tuhatta kilometriä, joten pistän itseni likoon ja maksan katsastuksen

    Auton katsastuksessa, kuten tulevassa prätkän katsastuksessakin menen aina mukaan tapahtumaan, saa sieltä ihan hyviä ohjeitakin ja ainakin ammattilaisen arvion ajokista.
    No otetaan vaikka tällainen simppeli asia kuin kilven siirtäminen sivulle, näin on tehty kustomeissa niin kauan kuin niitä on ollut ja se on sallittua muualla, paitsi Suomessa. Se aiheuttaa varmasti aivan hirveän turvallisuusuhan teilläliikkujille. Tässä on niin saatanan hyvä esimerkki meidän kynänpyörittäjistä, eihän se nyt käy että joku tekee tällaista. Mun puolesta katsastus saa tulla mutta jos nussitaan turhia pilkkuja niin ajan ilman leimaa.
    - slipping and sliding since 1982 -
Sivu: 17 / 23:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 71516171819 ... ViimeinenViimeinen