Ylläolevan voi vaikka poistaa aiheettomana. Agraarikulttuurista ollaan siirrytty urbaanikulttuuriin jo aikapäivää sitten.
Luit aivan oikein.
Edit, lisäys. Nuorison ja keski-ikää lähestyvien kannattaa muistaa sellainen tosiasia, jonka olen lukenut eräästä mp-lehden pääkirjoituksesta.
Nimittäin alaan liittyvästä lainsäädännöstä ja asetuksista lopulta päättävät edustajat, mepit ja muut valtaa pitävät ovat semmoisia 50 -60 vuotiaita, enimmäkseen miehiä, naisiakin toki joukossa. Ja mitä tulee alalla liikkuvin rahasummiin, niihin miljooniin euroihin, suurinta osaa siitä kustantaa edelleen nämä yli viisikymppiset.
Itsekin olen perin juurin kyllästynyt tarpeettomaan melusaasteeseen. Mutta viihdyn erittäin hyvin kilparatojen tunnelmassa.
<p>.</p>
Onneksi [täällä maaseudulla] tuota paskan levitystä ja jyrillä rälläämistä tapahtuu vain kerran pari vuodessa. Jos se olisi jokapäiväistä, saattaisi vanne ruveta kiristymään tavallista enemmän.
Sen sijaan olen havainnut, että useimmissa kaupunkien taajamissa käydessä ei löydy hiljaista paikkaa, vaikkei yhtään mökäputkellista harrastusvälinettä olisikaan mailla halmeilla. Nykyiset vakioajoneuvot ovat pääsääntöisesti hiljaisempia kuin vastaavat 50v sitten, mutta silti melua on runsain mitoin. Erityisesti huomio kiinnittyy julkisen liikenteen aiheuttamaan meluun. Kun bussi (linja-auto; toim. huom.) jarruttaa pysäkille saapuessaan, kiljunta ja kirskunta on korvia huumaavaa. Kun se taas lähtee pysäkiltä, jyrinä ja mörinä on melkoinen. Näinköhän niiden desibeleihin kukaan on kiinnittänyt huomiota. Vai onko niin, ettei julkiseen liikenteeseen saa puuttua...? Jos täytyy asua tuollaisen jatkuvan melusaasteen äärellä, en ihmettele, että alkaa ahistaa.
Äänekästä harrastamista en kuitenkaan tuomitse. Onhan sitä harrastettu niin kauan kuin moottorikäyttöisiä kulkuneuvoja on ollut. Kannattaa tietenkin vähän harkita missä ja milloin reipasta availua suorittaa.
Eräänkin kerran Helsingissä, kun olin teettämässä autooni - jossa oli 7,2l:n V8 - pakoputkiston muutostyötä, minun piti siirtää autoa pajan pihassa ilman pakosarjoja. Äänet olivat vertaansa vailla. Silloin olisi kovasti tehnyt mieli testata miltä kuulostaa, kun avaa täysillä, mutta halusin säästää lähimmän kilometrin säteellä oleskelevia, jotka eivät ehkä olisi saaneet orkkuja miehekkäistä äänistä...
Mökäputket voivat toisinaan olla jopa suotavia. Maaseudun mutkateillä vakiopöntöillä varustetulla kulkineella ajellessa saattaa eteen hypähdellä peuroja/kauriita ja/tai hirviä, mutta kun ajelee vaikkapa vanhalla meluisalla traktorilla, niitä ei näy ainakaan tien lähistöllä. Saattavat kauempaakin lähteä karkuun, kun kuulevat melun. Onpa sattunut useamman kerran, että kun joku em elikko alkaa juosta tien suuntaan, töräytän ajoneuvon äänimerkillä, elikko kääntyy kannoillaan ja lähtee loikkimaan poispäin.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Jossain tuolla on mainittu, että mitä hyvää EU on tuonut , onko mitään? On!
Ainakin tämän.http://www.taloussanomat.fi/autot/20.../201242367/304
Reilun vuoden sisään tiedän henkilökohtaisesti neljä mp-kaatoa, jotka täysin varmasti olisivat jääneet tapahtumatta, jos olisi ollut ABS-jarrut.
Kolme noista pyöristä meni lunastuskuntoon.
Onneksi kellekään kuskille ei tullut lihassärkyä kummempia vahinkoja.
<p>.</p>
Aivan samaa mieltä, on pelkästään hyvä asia, että ABS -jarrut tulee prätkiinkin pakolliseksi. EU:n pitäisikin keskittyä edistämään juuri näitä ihan oikeasti motoristien turvallisuuteen vaikuttavia asioita paljon nykyistä ahkerammin. Mutta onhan tietysti ymmärrettävää, että katsastusbisneksessä pyörii paljon isommat rahat kuin ABS -jarrubisneksessä ja rahan perässähän kaikki juoksee.
k1300s
Mikä on ongelma? Etkö löydä ABS-jarruilla varustettua pyörää? Ei se mitään; minäkään en yhtenä iltana löytänyt kioskilta vihreää LM:ää, joten se on määrättävä pakolliseksi jokaiselle.
ABS on täysin perseestä silloin, kun liikutaan asfalttitien ulkopuolella. Asfaltilla se on perseestä harvemmin, mutta kuitenkin joskus.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Noo, loivennetaan sen verran tuota mölyhommaa, että tulisihan se katsuri, vaikka jokainen härmäläinen pyörä kulkisi sukkasillaan.
Oli vaan niin hemmetinmoinen laskupino taas selvitettävänä, että tuntui kuin kylkiin olisi hakattu metrin koivuhalolla, ja lisää vaan maksettavaa tulee.![]()
<p>.</p>
Jos ABS on asialliseti toteutettu, niin se on myös poiskytkettävissä.
En ole vielä ikinä huomannut ABSien olevan asfaltilla "edes harvemmin perseestä" - joskus soralla kyllä, mutta katupyörällä ei oikein sielläkään ja siksi poiskytkentänappi onkin ollut aika vähäisellä käytöllä. Mitä mahdat tarkoittaa..?
P.s. Monikohan ostaisi uuden auton ilman ABS-jarruja? En ainakaan minä, enkä kyllä pyörääkään..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Asfaltilla on pari tilannetta jossa absista on selvää haittaa. Toinen on sellainen, että haluat kääntää pyörän takajarrulla. Olit sitten tekemässä u-käännöstä kapealla ajouralla, heittämässä parkkiin 180-asteen käännöksellä tai ylipäätään vaihtamassa suuntaa enemmän kuin kääntösäde antaa myöten, on takajarru aivan lyömätön laite siihen hommaan.
Toinen hieman vaarallisempi tilanne muodostuu siitä, että hitaissa nopeuksissa abs poistaa jarrut kokonaan toiminnasta pienestäkin irtosorakokkareesta, pompusta tms. Ilman ABS-ää jarrutusteho ei laske käytännössä lainkaan. Tämä voi johtaa siihen, että ajaudut esim sivutieltä päätielle tai muuten hankalaan paikkaan tilanteessa, jotka nopeuden puolesta muuten eivät olisi lainkaan vaarallisia. Nämä siis luokkaa alle 40-50 km/h nopeuksissa.
Poiskytkentänappi on taas pelkkä vitsi koska se toimii vasta sitten kun pyörä on parkissa ja silloinkin todella hitaasti.
Mutta kuten sanottua en vastusta sitä, että joku haluaa hankkia pyörän jossa on ABS. Vastustan sitä, että halutaan toisten puolesta.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ei se suinkaan noin ole. ABS ei poista jarruja toiminnasta kokkareista koska se pyörän pyöriminen tarkastetaan millisekunnin välein, vai olisiko vielä lyhyemmän ajan välein. Se absiton jarrutusteho laskee myös siinä irtokokkareen päällä ja sen seurauksethan me tiedämme; rengas lähtee alta sillä sekunnilla jos siihen vähänkään sivuttaisvoimat vaikuttaa. Kyllä se niin on, että abspyörä on aina turvallisempi, niin kuin autoissakin. Saa väittää vastaan.
-juha-
No sitten vain osallistumaan ihan ilmaiseen testiin: ajetaan alaspäin jyrkkää ja kuoppaista joenpenkkaa ja katsotaan, kumpi saa pyörän pysähtymään ja kumpi ui joessa. Löytynee aiheesta kyllä valmiitakin videoita Youtubesta, jos jaksaa kaivaa..
ABS ei tee millisekunneissa yhtään mitään hitaissa vauhdeissa: se odottaa, kunnes pyörimisnopeus on stabiloitunut. Hitaissa vauhdeissa se ei stabiloidu koskaan, eikä myöskään pompuissa, tai asfaltilla olevalla irtosoralla.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Miten tuon melun saa katsastamalla estettyä? Eihän ole isokaan homma heittää katsastuksen ajaksi hiljaisempi pönttö paikalleen, ja katsastuksen jälkeen taas mökäpönttö takaisin. Tai helpoimmassa tapauksessa vain tuikkaa vaimennushilut pönttöön ja ottaa ne sitten taas pois.
Poliisin meluun pitäisi puuttua, jos sitä halutaan vähentää. Ei se, että jokainen suomalainen motoristi antaa katsastusvirmalle 100 e/vuosi, mitään auta. Katsastusvirma tietenkin olisi kovasti iloinen verotusoikeudestaan.
Minun nähdäkseni asiassa kyse on vain siitä, muutama kansainvälinen katsastuslafka jotka Suomessakin alaa hallitsevat, haluavat avata itselleen uutta bisnestä, jotta saisivat kerättyä lisää rahaa. Turvallisuudella, melun vähentämisellä tai millään muullakaan ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Aattelepa ite: saat itsellesi oikeuden periä verona jokaiselta motoristilta vaikka tuon 100 e/vuosi, tästä ikuisuuteen. Ja siihen mopot&skootterit päälle. Kyllä tuosta oikeudesta voisi maksaa ihan riihikuivaa rahaa -- ja on varmasti maksettukin. Eivät tällaiset esitykset muuten etenisi.
Kummallisen lapsellisia kommentteja tässä ketjussa, vähän muissakin kyllä.
Pitää olla aika pönttö, jos viitsisi katsastusten välillä putkia vaihtamaan. Tuohan osoittaa vaan kaikista säännöistä piittaamattomuuta.
Tuollaiset ihmiset kai uskovat saavansa vaikka vähän murhata ihmisiä, pikkusieluinen yhteiskunta vaan siitä vetää oikeuteen. Säännöt ja lait vaan on tehty suojelemaan normaaleja ihmisiä "liian pöntöiltä".
Heittäkää höpötykset menemään ja jos, siis jos, katsastukset tulee, niin sinne vaan. Kunnossa olevalla pyörällä se ei liene ongelma. Ok, maksaa se, mutta mikäpä ei maksaisi ja minkä hinta harrastuksen hinta ei nouse vuosittain. Katsastusmaksu jäänee alle satasen, ja se ei motoristin taloutta kaada.
Hyväksyn katsastuksen ja vieläpä hyväksyn ylinopeusvalvonnankin, silti olen motoristi henkeen ja vereen.
Kawasaki toimii, ainakin toistaiseksi
No jos änkkärin vaihto on yhtä helppoo kun tankkaaminen, niin viitsiminen on aika pöllö argumentti. Mulla siihen menee tosin kolmen pultin avaamisen vaiva, mutta toisaalta tuo kannu on laillinen vaikka suora putki villoilla se onkin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tietenkin nousee, varsinkin jos kaikki älyttömät lisämaksut mukisematta otetaan vastaan. Katsastuksesta ei ole hyötyä moottoripyörän omistajalle eikä liikenneturvallisuudelle, jolla tarvetta on perusteltu. Katsastus on pelkkä vaiva ja turhaakin turhempi kuluerä. Todellinen kustannus on isompi kuin katsastusmaksu. Jostain nimittäin pitää repiä aika katsastukselle. Joo, eihän yksi katsastus nyt kauan vie. Mutta kun näistä pikku velvoitteista kertyy aina vaan isompia puroja. En suostu ottamaan tyynesti vastaan mitä ylhäältä ojennetaan.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
No joo.... niin.... Tarpeellisuudesta voidaan olla kahta mieltä.
Muuten, ihan asiallisia vastauksia pyydän, onko autojen katsastus sitten jotenkin eri asia, kuin pyörien?
Ainakin minun pienessä mielessä asuu ajatus, jotta pidän auton ja prätkän aina kunnossa. Auton katsastus ei ole ollut minulle mikään peikko koko autoilu-urani (30 v) aikana. Moottoripyörillä olen ajellut 27 vuoden aikana yli 200 tuhatta kilometriä, joten pistän itseni likoon ja maksan katsastuksen
Auton katsastuksessa, kuten tulevassa prätkän katsastuksessakin menen aina mukaan tapahtumaan, saa sieltä ihan hyviä ohjeitakin ja ainakin ammattilaisen arvion ajokista.
Kawasaki toimii, ainakin toistaiseksi
Tuosta voi nykyään olla samaa mieltä, kymmenen vuotta tilanne oli ihan toinen. Toivottavasti suuntaus jatkuu tuossa asiapuolessa. En nyt tuota prätkien katsastusta vesikielellä odota mutta en sitä ihan tappiin saakka vastustakaan. Eniten tuntuvat vastustavan ne jotka tietävät että oma pärrä ei ole ihan kaikilta osin kuosissa, olkoon sitten vaikka äänien tai hienojen minivilkkujen osalta.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
On
Auto:
- käyttöesine, monesti pakkohankinta ja harvemmin harrastusväline
- ajetaan ympäri vuoden kaikenlaisissa oloissa
- rakenteeltaan monimutkainen ja suuri osa turvallisuuteen liittyvästä tekniikasta on "piilossa" auton alustassa
Moottoripyörä:
- useimmiten harrastusväline
- ajetaan useimmiten kesällä (kilvelliset laitteet)
- rakenteeltaan yksinkertainen ja rakenne selkeämmin esillä
Aika harvassa tulee olemaan moottoripyörät, jotka hylätään katsastuksessa alustan tai rungon ruostevaurioiden takia tai pyörien suuntauksen takia jne. Jos Ruotsissa katsastettiin yli 100000 pyörää ja tällä löytyi 20 hylättävää ajoneuvoa, niin voi perustellusti kysyä onko toiminnassa mitään vastinetta kenellekään muulle paitsi katsastusfirmoille. Melut voi mitata poliisi tarpeen mukaan, kuten nykyäänkin.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
on harhaluulo odottaa, että siitä pitäisi olla vastinetta kenellekkään muulle.Jos Ruotsissa katsastettiin yli 100000 pyörää ja tällä löytyi 20 hylättävää ajoneuvoa, niin voi perustellusti kysyä onko toiminnassa mitään vastinetta kenellekään muulle paitsi katsastusfirmoille. Melut voi mitata poliisi tarpeen mukaan, kuten nykyäänkin.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ok !
Tuossahan tuli yksi asiallinen mielipide. Korostan sanaa "mielipide"
Eihän tuo pitäis pelottaa noilla hylkäysprosenteilla. Raha on sitten toinen juttu, mutta maksetaanhan me esim. yle-veroakin ja käyttö on todellakin eriasteista. Kirkollisveroakin maksetaan, mokomaakin, vaikka ei edes tiedetä mihin kirkkoon kuuluu, uskonnosta puhumattakaan.
Lisää mielipiteitä vaan kehiin!
Kawasaki toimii, ainakin toistaiseksi
Voisko kaikki maksaa moottoripyöräveron tasapuolisuuden nimissä ja lähetetään se katsastusasemille.
Eipä mulla ainakaan mitään tota katsastusta vastaan ole, mutta se sapettaa jos se tullessaan on sellanen että mies syynää e-leimat ja lyö 100e laskun käteen. Selväähän se on että ei ne niillä ajamaan tule, koska ei voida vaatia a-korttia katsastusmiehiltä. Lisäksi tuskin niillä on jarrudynojakaan halua ostaa. Farssi tää on. Joko kunnon katsastus tai ei ollenkaan. Ei noi tosta miksikään muutu jos joku katselee pihassa onko se moottoripyörä vai vene.
Btw. en tajuu muutekaan miksi kaikki on niin kiinnostunu moottoripyörien e-leimoista kun ketään ei kiinnosta onko auton osissa niitä vai ei.
No otetaan vaikka tällainen simppeli asia kuin kilven siirtäminen sivulle, näin on tehty kustomeissa niin kauan kuin niitä on ollut ja se on sallittua muualla, paitsi Suomessa. Se aiheuttaa varmasti aivan hirveän turvallisuusuhan teilläliikkujille. Tässä on niin saatanan hyvä esimerkki meidän kynänpyörittäjistä, eihän se nyt käy että joku tekee tällaista. Mun puolesta katsastus saa tulla mutta jos nussitaan turhia pilkkuja niin ajan ilman leimaa.
- slipping and sliding since 1982 -