Vaimo ilmoitti pariviikkoa sitten, että nyt lähetään alpille moottoripyöräilemään.
Sanoin samantien, että sai ylipuhuttua.
Kateltiin Munchenin, Frankfurtin ja Zurichin lentoja, mutta sieltä ei löytyny enää hyviä tarjouksia
ainakaan Oulusta. Lopulta varattiin lennot Bergamoon Ryanairin kautta Tampereelta.
Sitten piti alkaa selvittelemään pyörän vuokraus mahdollisuuksia Milanon seudulta.
Kyselin seuraavista paikoista Crema Rent, Agostini SLR, CIMT ja BiancoBlu, mutta mistään ei oikein kuulunu vastausta.
MotoTouring liikkeestä en kysellyt kun sijainti näytti vaikealta.
Lisäksi ois ollu Ridernolo, mutta siellä ois ollu vain Triumph, jossa ei ollu katteita.
Sijainniltaan Agostini SLR vaikutti parhaalta, kun oltiin menossa alpeille, joten laitoin sinne lisäkyselyä.
Pari päivää ennen lähtöä sain vastauksen ja vuokrasin sieltä Moto Guzzi Norgen V2.
Liike on Moto Guzzin synnyinsijoilla eli Mandello del Lariossa.
Ohessa linkki heidän sivuilleen http://www.motoguzzirent.it/
Ajeltiin perjantaina Oulusta Tampereelle ja mentiin Ryanairin terminaalin, joka oli kyllä aika onneton paikka.
Ei oltu varattu paikkoja, eikä niitä missään vaiheessa määritettykkään, joten piti vain aktiivisesti kiirehtiä
jonossa, jotta saatiin vaimon kanssa vierekkäiset paikat.
Kone saapui ajoissa Bergamoon ja sieltä linja-autolla sujuvasti Bergamoon. Bergamon juna-asemalla osattiin
automaatista otta liput Mandello del Larioon. Juna piti vaihtaa Leccon kohdalla, mutta sekin meni sujuvan vauhdikkaasti.
Mandello del Larion juna-asemalla (klo 19:20) kateltiin taksia, mutta ei siellä sellaista näkyny, joten lähettiin
kävelemään hotellia kohti. Läheiseltä bensa-asemalta kyseltiin, että voisiko tilata taksin. Saimme tietää,
ettei Mandellossa ole mitään taksia, vaan ne tulee Leccosta (n.15km päästä). Ystävällinen bensa-aseman
hoitaja kyyditsi meidät hotellille.
Hotelli Park hotel Abbadia sijaitsee vain parin kilometrin päässä juna-asemalta. Hotelli oli OK ja siellä oli
samassa rakennuksessa hyvä ruokapaikka.
Lauantai aamulla tilattiin taksi hotellin kautta. Taksi oli joku epävirallinen taksi, joka maksoi 15 Euroa.
Sikahinta muutaman kilometrin matkalta, mutta ei ollu vaihtoehtoja. Jos ois tullu Leccosta,
niin ois varmaan maksanu saman verran.
Moottoripyöräliike oli ihan juna-aseman vieressä ja itse vuokraus sujui tosi hienosti. Kaveri asensi pyörään
takalaukun ja pyörä oli ihan kohtuu siistissä kunnossa. Vaihdettiin omat ajovehkeet liikkeessä päälle ja
jätettiin matkalaukut liikkeeseen. Liikkeestä ois saanu myös vuokrata pukuja ja kypäri ym. ajovehkeitä.
Pyörän vuokra 4:ltä päivältä oli 260 Euroa +10 Euroa takalaukku. Ei mun mielestä paha hinta,
jos vertas muihin liikkeisiin. Hinta sisälsi 400km/päivä. Ylimeneviltä kilometreiltä ois pitäny maksaa 0,25Eur/km.
Huomioitavaa vuokraustavasta
- pyörän vuokrauspaikka oli hankala, koska sinne meni n. 2h julkisilla ajoneuvoilla
- jos vuokraa pyörän Mandellosta, ja on edellisen yön hotellissa, niin kannattaa ottaa hotelli
ihan juna-aseman vierestä, koska siellä ei ole taksia
- palautettiin pyörä tiistaina klo 13 ja tietenkin silloin oli siesta, joten kannattaa huomioida, että
liike on kiinni klo 12-14 (tuli paikalle klo 14:20)
- vuokraus toimi hyvin ja kaveri oli tosi asiallinen tyyppi
Jatkan kertomusta lähipäivinä varsinaisesta reissusta...
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Eka päivänä (lauantaina) ajettiin noin 250km. Kelit oli hienot ja lämpöä riitti. Oli hieno ajella pitkästä aikaa
alpeilla. Koko matkan oli hymy korvissa, vaikka ei ollutkaan mitään erityistä kohdetta.
Ajeltiin Como järven rantaa St Moritziin, joka tuntui olevan viimeisen päälle turistipaikka. Ohitettiin paikka ja
ylitetettiin alpit Alpulapassin kautta korkeus 2315m. Hieno paikka ja hyvät nähtävyydet.
Ajeltiin illalla Laaxiin (Flims) yöksi. Eka hotellin hinta ois ollu 160 SFR/henkilö. Ei tullu kauppaa. Vähän sivummalta
löydettiin Waldheim niminen paikka, jossa huone maksoi 120 SFR yhteensä. Paikka oli ihan ok.
Sunnuntai aamuna meinattiin käydä Sveitsin "Grand Canyonilla", mutta ei löydetty heti reittiä ja
vettäkin sateli, niin ei viitsitty sitten mennä kyseiseen paikkaan.
Paikan nimi on Ruinaulta. Ohessa linkki kyseisille sivuille.
Kyseiseen paikkaan pääsee vaeltamalla Flimista, mutta meillä oli ajatuksena mennä pyörällä lähemmäksi ja
käydä pikavisiitillä Islabord nimisessä paikassa.
Oberalpass ja Furkapass (2413m) oli hienoja paikkoja. Seuraavaksi suunnattiin Aletchjäätikölle.
Hissi Aletschjäätikölle lähti Fiench nimisestä paikasta. Hissin korkein kohta oli Eggishorn(2869m) niminen paikka.
Hinta oli muistaakseni noin 100SFR, eli ei ole mitään halpaa hupia nämä nähtävyydet Sveitsissä.
Paikka oli todella hieno ja jäätikkö oli valtava. SUOSITTELEN. Kannattaa laittaa pitkähihaista vaatettaa päälle
ettei palele. PS. Ei kannata mennä, jos on pilvinen ilma,koska silloin siellä ei näe mitään.
Ajettiin illalla Stalden nimiseen paikkaan ja kerrankin löytyi heti sopiva hotelli. Hinta oli 120 SFR. Oltiin
kyseisellä hotellilla 2 yötä. Hotellin nimi Ackersand Suosittelen.
Maanantai aamuna klo 8 suunnattiin matka kohti Matterhornia. Ajettiin pyörällä Staldenin keskustaan
ja hypättiin junaan. Hintaa junalle Staldenista Zermattiin tuli muistaakseni 60SFR/hlö, joten aika kallista.
Junamatka kesti noin tunnin verran suuntaansa. Zermatista piti suunnata heti kohti Matterhornia meneviä
hissejä, mutta Zermatin ostoparatiisi meinas vähän hämätä. Zermat on pieni kylä, jossa on vain sähköautoja.
Lisäksi siellä tosi paljon "edullisia" ostospaikkoja.
Kovasti mainostivat taksia Matterhornin hissille, mutta me käveltiin. Ei ollu paha kävelymatka n. 1.3km.
Ostettiin liput Matterhorniin, hinta noin 100SFR. Matka Matterhornille kestää hisseillä yllättävän kauan.
Oisko ollut noin 30minuuttia suuntaansa. Matkan varrella oli 4-5 hissiä, mutta kertaakaan ei tarvinu
hypätä kopista toiseen. Ihan ylhäällä oli kesälaskettelukeskus. Paikan nimi oli Matterhorn Glacier paradise.
Kyseinen paikka oli noin 3800m korkeudessa. Puolivälissä oli Scwarzsee niminen paikka, josta itse Matterhorn
näkyy parhaiten. Tänne kannattaa varata kunnolla vaatetta korkeimmalla kohdalla lämpötila on noin +-5 astetta.
Toisaalta, jos on kokoajan sisällä, niin tosimies pärjää shortseillakin. HIENOIN PAIKKA TÄLLÄ reissulla.
Kyseinen reissu kesti hotellilta hotellille 9 tuntia. Jos menee pyörällä Tächiin saakka, niin uskon, että reissusta selviää 4:ssä tunnissa, jos on kiire. Suosittelen varaamaan kyseiseen paikkaan riittävästi aikaa.
Ohessa linkki kohteeseen.
Seuraavassa kertomuksessa kerron lisää reissusta.
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Joo anna vaan tulla tarinaa, mukava täältä sateen keskeltä lukea.
Honda XL1000VA 2006
Tiistai oli viimeinen ajopäivä, eikä siitä ole kyllä paljoa kerrottavaa. Alkumatkasta ylitettiin
Simplonpass (2005m), jossa oli ihan kivat maisemat. Oli sen verran alkumatkasta, ettei tullu pysähdyttyä.
Loppumatka ajeltiin Italian kautta Mandello del Larioon( 260km). Italian puolella ajeltiin pääosin moottoritietä.
Oli kyllä aika tylsää tuo moottoritiellä ajelu. Siinä ajellessa muistu mieleen, miksei Suomessa tule
matkailtua moottoripyörällä. Suorat tiet on tosi tylsiä ja maisemat ei oikein innosta.
Oltiin Mandello del Lariossa noin klo 13, joten matka meni tosi nopeasti moottoritien ansiosta.
Tottakai Sveitsin puolella oli siesta ja kauppa aukaistiin klo 14:20 aikoihin. Kypsää odottelua,
mutta oma moka kun ei huomannu siestaa. Pyörän palautus sujui jouhevasti ja hämmästelin itsekseni
pyörän edullista vuokrahintaa 270 euroa.
Sitten odoteltiin junaa 40 minuuttia. Lippua ei saatu ostettua kun ei Mandello del Lariossa ollu lippuautomaattia.
Leccossa vaihdettiin junaa ja saatiin ostettua viralliset liputkin. Bergamossa oltiin n. klo 17:00.
Bergamossa käytiin tutustumassa vanhaan kaupunkiin. Käytiin syömässä ravintolassa,
jossa oli ainakin 5000 viinipulloa näkyvillä. Tosi mielenkiintoista oli tutkia viinipullojen hintoja ja vuosikertoja.
Ois varmaan ollu jonkun viinispesialistin paratiisi, mutta meille viinivalikoimasta ei ollu mitään hyötyä.
Ruoka oli tosi hyvää ja sistustus oli mielenkiintoinen.
Keskiviikosta ei ole paljoa kerrottavaa tylsä ja pitkä päivä. Kone Lähti Bergamosta klo 6:30 ja oli Tampereella 10:30 (huom. ajat kyseisen maan aikojen mukaan. lentoaika noin 3 tuntia).
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Kommentteja Moto Guzzi Norgesta.
Taustalla itselläni on, että olen viimeiset kymmenen vuotta ajellut BMW:n K1100LT ja K1200LT pyörillä,
joten helposti tulee verrattua Guzzia edellä mainittuihin pyöriin.
- Moottori tärisi ärsyttävästi n.3000 kierroksilla. Tärinä tuntui selvästi vasemmassa jalassa.
- Moottori sammui muutamia kertoja, jos kierrokset oli alhaalla tai laittoi kytkimen pohjaan.
- Edellämainituista syistä tuli ajettua pyörällä aika pienillä vaihteilla ja isoilla kierroksilla.
- Pyörä on aika matala, joten polvikulma oli itselleni vähän turhan jyrkkä.
- En missään vaiheessa saanu pyörään luottoa jyrkissä mutkissa (nopeus alle 40kmh), koska
pelkäsin, että pyörä sammuu, enkä oikein päässy sinuiksi pyörän geometrian kanssa.
- Isommilla nopeuksilla ei ollu kaarteissa ongelmia, vaan se meni tosi mukavasti.
- Norgessa on lievästi etukenoajoasento, enkä tykänny siitä, kun olen tottunut ite ajamaa ihan suorassa.
- Laukut oli todella tilavat. Lisäksi takalaukkuna oli Givin iso laukku, joten tilaa oli tavaroille ihan kiitettävästi.
- Alkumatkasta takajousitus oli liian löysällä ja kurveissa keskiseisontatuki raapi asfalttia. Asia korjaantui kun
kiristin takajousitusta.
- Kate oli aika pieni (vrt. LT), mutta se toimi ihan kohtuullisesti. Lämpöä oli melkein koko ajan yli 25,
kun ajettiin pyörällä, joten katteella ei ollu kauheasti tarvettakaan.
- Vaimo valitteli, että takapenkin mallista johtuen valuu aika helposti eteenpäin. Takajalkatapit tuntui olevan OK.
- Jarrut oli OK. Erityisesti takajarru tuntu toimivalta.
Kohtuu kriittisistä kommenteista huolimatta Norge on TOP-10 listalla matkapyörää hankittaessa.
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Ohessa muutama kuva reissusta.
Laax ensimmäinen yöpymispaikka pyörällä.
P1020168v1.jpg
Furkapass
P1020200v1.jpg
Aletsch-jäätikkö
P1020269v1.jpg
Matterhorn
P1020339v1.jpg
Matterhorn
P1020428v1.jpg
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Meidän porukka on ollut täällä Comolla jo pari viikkoa, itse tulin tyttären kanssa Via Balticaa ja loppuväki Ryanairilla. Jo Brennersola oli kokemus ekakertalaiselle. Varsinkin se maksu. Eka viikon kelit oli vähän vaihtelevia mutta toisella viikolla on jo päässyt lomatunnelmaan. Kuulemma Suomessa hieman satelee.
Viini vain on niin halpaa että maksaan koskee. Kiertelin eilen Comon ympäri ja onhan täällä aika hienoa. Huomenna varmaan ajelen Furkapassin ja lauantaina tarkoitus lähteä paluumatkalle Ruotsin kautta. Ajattelin St. Moritzin kautta, mutta Stelvio on toinen mahdollinen, onko näistä kellään kokemuksia?
No on. Vasta pari kk:tta sitten olin itse tuossa Como:n rannalla yötä (Bellanon kylä ja Málagasta tulossa..) ja Stelviolle ilman muuta mars-mars! M U T T A , ei suorinta tietä tietenkään eikä varsinkaan motaria (kts. rantatie Comon rantaviiva), vaan itse vetäisin sen näin, toki tuolla Livignossa kannattaisi myös käydä tankilla & shoppailemassa mutta kun kaikkea ei voi ahtaa samaan legiin
Ja jos tuota Madesimon "hyppäystä" ihmettelet niin jutaa nyt ainakin Pianazzoon asti- ai että miksikö....no käy tsiigaa niin neät tienrakentamisen taidetta![]()
Sitten tie SS300 välillä Ponte di Legno - Bormio on hyvä "verryttelypätkä" Stelviota varten, takaan että ette kadu jos tuosta painelette ylös...
sama
Pakko vähän vielä jatkaa...
Tässähän kävi sitten tasan toisin kuin ensin suunnittelin. Ottaen huomioon mchuurteen ehdotuksen ja sääkartalla lauantaiksi lähestyvät pilvet päätinkin käydä tänään Stelviolla. Reissu meni niin että ensin Sorico-Sondrio-Ponte Di Legno-sitten Passo Gavia-Passo Umbrail-Sveitsiin-Passo Stelvio pohjoisesta etelään-Passo Foscagno Livignoon-Passo Forcola ja Bernina-St Moritz-Chiavenna-Sorico. Olikohan tuossa edes kaikki passot...
Mitä muuten tulee SS300 "verryttelyyn" niin paikat kyllä vertyi. Oli aika huima.
Nyt jääpi lauantaiksi Furkapass ja ehkä Schwarzwald, kelivarauksella.
Kiitän täten myös saaduista erinomaisista reittiehdotuksista.
No, pari naarmua taisi tulla ;) Paikallisten esimerkki noissa mutkissa on kyllä tosi ...miten sen nyt sanoisi, huonoa ;) Pääsin sitten takaisin kotio, mutta ilman Furkapassin käymistä koska pilvessä mentiin jo jo Italian ja Sveitsin rajalla. Kyllä sekin muuten vähän jänskätti. No, Furkalle pitää mennä uudestaan! Lago Isola tuli sentään käytyä, nätti paikka.
Että saisi edes jotain otsikon aiheeseen liittyvää sanottua, on tuo saksan läpi ajaminen muuten erityisen puuduttavaa ja jatkossa tuo MotoGuzzi paikanpäältä on kyllä varsin houkutteleva vaihtoehto minullekin.
PS. Niin, ja vielä piti kysyä että miten niiltä hemmetin kärpäsiltä voi alpeilla suojautua. Onko siellä jokin hirvikärpäspopulaatio, aina kun pysähtyi kuvaamaan jotain niin kymmenen sekkaa ja parvi pörräsi ympärillä ja hyökkäili kasvoja kohti. Ihme Schwartzenneggerkärpäsiä.
Sori, ei voi kuin ihmetellä M-G Norge hypetystä, kun siitä ei kertakaikkiaan ole mihinkään.
Hankkikaa kunnon vehkeitä, joita saatte kotimaasta edullisesti, tai samaan hintaan vuokrattuakin vaikka ulukomailta.
Ei puuduttanut hiukkaakaan Saksan teillä ajelu allamainitulla ihan täydellä matkavarustuksella. Jos on kiirus ja kanttia, niin huoleti voi painella kahtasataa vasenta kaistaa, ja sitten serpentiineillä kun kaikki laukut on nyppästy pois n. 10 sekunnissa, nautiskella soolopyörän ketteryydestä.
Italia on ihan jees-maa, mutta ei siellä hyviä - kestäviä moottoripyöriä osata valmistaa, jonka myös totesin nuoruudessani omistaessani Laverda GT 750 mp:n.
Ja harvassa ovat ne brititkin, jotka itselleen brittipyörän hankkivat, brittien itsensä kertomana Harzin biker-motellissa.
Ehkä suurin huvitus, mutta ei yllätys oli ruotsalaispariskunnalla, allaan 1200Gessu ja renkaina PR3:set. Heh, tosihan on, että enduroadventureilla lähes kaikki kilometrit kehrätään asfaltilla - mutta sittenkin.
<p>.</p>
Tähän kommentoin vielä että, testatkaa nyt hemmetissä vuokraamienne mopojen kunto, että takuulla ei sammahtele kesken ajon missään vaiheessa ja tapauksessa. Olipa sitten Norgen rimpula tai mikä hyvänsä.
On ihan helvetin vaarallista, jos kone sammuu kesken serpentiinimutkaan ja olet just lisäämässä vauhtia tarkoituksella tasapainottaa menoa.
Tiedän kaksi tapausta vuoden sisään, kun hyrrävoimat ovat loppuneet serpentiinimutkassa, mopo pikkusen kallellaan ja seurauksena varma kaato paikalleen. Ja toinen niistä koneen sammumisen vuoksi.
Kukaan ei pidä millään voimilla raskasta mopoa pystyssä, kun se kallistuu ja lähtee kaatumaan.
ja sitten jos on jalka alla, niin sääriluu tms. poikki, että naps..., ja se siitä reissusta jne...
Kone ei saa sammua missään olosuhteissa, minkään maan mäkimutkissa.
<p>.</p>