Eipä tulisi mieleenkään myydä omaa 2010 rekisteröityä pyörää kymppinä kun se on vm 2009. 2010 olisi ainakin tubeless-vanteet ja jostain syystä huoltoväli 50% pidempi. Kotarissa vuosimalli näkyy pitkin pyörää - osissa kun on vuosimerkinnät.
Toisaalta. Monessa asiassa ostajalla on vastuu tietää ja vähintäänkin velvollisuus tarkistaa tiedot. Voihan olla, että tässä on myyjäkin olettanut pyörän olleen nollaseiska, joten ei vika tosiaankaan väistämättä ole hänessä.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Kyllä, ostajallakin on tietty velvoite ottaa asioista selko, tiettyyn rajaan saakka. Taas silloin, kun myyjänä on liike/ammatikseen ko. tuotteita myyvä/välittävä taho, lienee selvää, että myyjäpuolella on korostettu velvoite olla perillä myymänsä tuotteen alkuperästä ja myös tehdä asia selväksi ostajalle. Tapauskohtaista on sitten se, millainen merkitys todellisella vuosimallilla tosiasiassa ostajalle on -> näillä perusteille sitten ratkaistaan seuraamukset/sanktiot.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Siitä valmistenumerostahan se rekisteriotteelta näkyy, tosin ei aina niin selvässä muodossa..
Tuli mieleen että ostin edellisen pyöräni olettaen sitä vuotta tuoreemmaksi, vasta runkonumerosta sain selville että se onkin vuotta vanhempaa mallia mitä olin odottanut ja myyty ylivuotisena. Mutta tuolla nyt ei ollut niin merkitystä kun kyse oli vanhasta moposta ja mikään ei ollut muuttunut vuodessa paitsi väri.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
^ aivan. Moni normaali ajoneuvon omistaja ei edes tiedä sitä laitteensa valmistusvuotta eikä sitä voi edes olettaa heidän tietävän. Toki jos ostaja tietää laitteen olevan vanhempaa mallia kuin ostajalle ilmoitettu vuosimalli/rekisteröintivuosi, niin silloin ehkä voi puhua petoksesta.
Se ei aina selviä runkonumerostakaan. Mun Ducati on runkonumeron mukaan 2003 vaikka viimeinen "vuosimalli" tuosta on 2002... ja on melko varmasti valmistettu jo 2002, koska tietääkseni noita ei 2003 enää tehty.
Ja kävipä sellainenkin kerran, että auton runkonumero väitti auton olevan pre-facelift mallia, jolta se päältäpäin näyttikin, mutta jarrut yms. olikin jo uuden faceliftin (seuraava mallivuosi) mukaiset.
Jos ostat vaikka telkkarin tai ruohonleikkurin kaupasta, moniko selvittää milloin se on valmistettu? Vain se ostopäivämäärä jolloin se on ostettu kiinnostaa ja sehän se jälleenmyynnin hinnankin määrittää.
No ensikerralla tietää olla tarkempi, kun pyörää tai autoa hommaa.Toi että pyöräni on -05 selvisi kun aloin epäilemään kun joissain samannäköisissä on kirkkaat vilkut ja hieman eri tarrat.Soitin suzuki maahantuontiin ja valmistenumeron perusteella selvisi että -05 on.
Hämmästelen suuresti tuota käyttöönotto/valmistuspäiväsekoilua.
Mistä ihmeestä joku on joskus alkanut luuleman, että käyttöönotto(rekisteröinti)päivällä olisi yhtään mitään tekemistä tuotteen iän kanssa ? ? ? ?
Ajan myötä siitä on näköjään tullut käytäntö, kun valmistusajankohtaa ei välttämättä pysty tietämätön kotikonstein selvittämään.
Tuote on valmistettu xx.xx.xxxx ja rekisteröity xx.xx.xxxx. Ensimmäinen päivämäärä kertoo tuotteen iän ja toinen päivämäärä sen, milloin on saatu byrokratialeima perseeseen.
Jotta asia olisi riittävän epäselvä, niin valmistusaika ei välttämättä kerro mallivuotta. En tiedä miten moottoripyöräpuolella valmistus/mallivuodet menee, mutta, autopuolella ekat 2013 mallit tuli toukokuussa 2012. Jos 2013 mallin autossa oli esim. facelift, niin sen pystyi silti ostamaan jo 2012. Joten vuonna 2012 oli saatavana kahta erillaista saman merkkistä ja mallista autoa.
Joten jos moottoripyörä on mallisarjojen rajamailla, niin kannattaa myytäessä puhua mallivuodesta / valmistusajankohdasta (kumpi lähempänä totuutta) ja sitten vasta käyttöönottopäivästä, jotta ostajan on helpompi hahmottaa myytävä tuote.
Varaosatistillä taas rekisterinumero ja valmistenumero riittää. Ammattitaitoinen myyjä selvittää sen perusteella varaosasopivuuden.
Vin-koodi runkonumerosta kertoo valmistusvuoden,taitaa olla käytössä kaikissa nykyään.Löytyy selitykset vaikka googlaamalla.
Asia ei ole ollenkaan "juurikin näin".. Jopa 1. omistaja on voinut oikeasti unohtaa / ei edes tiedä, että on ostanut ns. ylivuotisen pyörän - toisesta, tai kolmannesta omistajasta puhumattakaan. Kyllä vastuu on hyvin pitkälle ostajalla.
Uuden pyörän kaupat liikkeen kanssa on eri asia.
Viimeksi muokannut: J@ck; 14.07.2012 klo 18:58.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Uuden pyörän kaupan lisäksi koskee myyjältä perustelluin syin odotettava asiantuntemus ja ammattitaito myös kaytettyä tuotetta, niin kauan kuin kyseessä on alan ammatinharjoittaja.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
^Alkuperäinen viesti alkaa sanoin:
Moi kaikille.
Ostin pari kuukautta sitten yksityiseltä..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
^ totta mutta keskustelu on hiukan polveillut tässä matkan varrella ja saanut myös muita ulottuvuuksia. Monimutkaista. Tiedän, mutta aihealueen kaikki osaset ovat mielestäni yhtä tärkeitä huomoida. Kyseessä on ostajan oikeusturvan kannalta tärkeitä seikkoja.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
^Näinhän se. Alkuperäiselle kyselijälle sanoisin kuitenkin, että älä anna vaivata ja unohda koko juttu. Lyöt vain pääsi seinään, jos tappelemaan alat.
Viimeksi muokannut: J@ck; 14.07.2012 klo 19:53.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
No, ei kait tässä mitään monimutkaista ole. Valmistusvuosi on vuosimalli ja käyttöönottovuosi on käyttöönottovuosi? Yksityisten välinen kauppa on yksityisten välinen kauppa?
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
^Yksityisten välisissä kaupoissa kuluttajansuojalaki ei päde ja toteen näyttäminen ko. asiassa on käytännössä täysin mahdotonta. Tuota kun lähtee oikeudessa puimaan ja huonosti käy, niin jopa 5 ke menee helposti. Ei, ei ja ei. Mieluummin lottoa pienemmillä panoksilla
Toki, jos tapella haluatte, niin siitä vaan. Turhemmastakin tapellaan rosiksessa asti, lieko pitemmälläkin.. Jopa pensasaidan leikkauksesta, tupakantumpeista ja oikeastaan kaikesta mahdollisesta, kertoi eräs lähialueen asukas. Luojan lykky, ettei kyseinen henkilö (jota en onneksi tunne) ole ihan naapuri![]()
Viimeksi muokannut: J@ck; 14.07.2012 klo 21:10.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Meneekö se tosiaan yksityisten kaupassa näin päin? Eikö se ole kuitenkin viimeisessä kaupassa se viimeisin omistaja joka vastaa valheellisista kauppatiedoista? Eihän talojenkaan kaupoissa voi piilovirheissä jne. vedota muistamattomuuteen tai tietämättömyyteen.
Ja kuten aiemmin jo moneen kertaan mainittu, ajoneuvoilla on kolme vuosilukua jotka voivat kaikki olla eri: valmistusvuosi, vuosimalli ja käyttöönotto-/rekisteröintivuosi. Vain vuosimallilla on jälleenmyyntiarvon kannalta väliä.
Olen ollut koko ajan tietoinen, että kun yksityiseltä ostaa, niin käytännössä mitään kuluttajasuojaa ei ole.
Lähinnä kiinnosti tuo vakuutusyhtiöiden korvauskäytäntö ylivuotisissa pyörissä, koska maksoin kuitenkin tuosta -07 rekisteröidystä jonkin verran enemmän kuin -05 mallisista pyydetään, eikä jälleenmyyntiarvokaan ole -07 mukainen.
Ei tuo nyt niin hirveesti harmita, koska pyörä on muuten hyvässä kunnos, vähän ajettu ja liikkeessä huollettu.
Viimeksi muokannut: sabre; 14.07.2012 klo 21:52.
Siviilikanteen voi nostaa kuka tahansa joka tuntee tulleensa petetyksi mutta tässä palataan takaisin ketjun alkupäähän ja kysymys kuuluukin että paljonko on järkeä lähteä tappelemaan "tonnin" takia pitkää prosessia...
Viisainta on olla hereillä ostotapahtumassa...
Kuluttajasuojassakin on hyvä muistaa että he eivät kykene määräämään mitään. Vain antamaan suosituksia ratkaisusta. Eli jotakuinkin yhtä tyhän kanssa.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Sun pyörä on nollaseiska nyt ja jatkossa, etkä siitä sen enempää tiedä. Sinun tehtäväsi ei ole selvittää kenellekään pyörän valmistusvuotta, ei edes vakuutusyhtiölle. Nollaseiskana se sitä pitää, jos ja kun se on rekisteröity 07.
Jo ensimmäisessä viestissä - eli Go-Zan kirjoittamassa - sait mielestäni kysymykseesi 100% oikean vastauksen![]()
Viimeksi muokannut: J@ck; 15.07.2012 klo 00:25.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Osa ei näytä tajuavan että käytetyn pyörän ostamisessa pitää itsekin tietää jotain.
Vuosimalli ja käyttöönottovuosi ovat kaksi täysin eri asiaa. Niistä jälkimmäinen on se mikä ilmoitetaan myynti-ilmoituksessa ja tarvittaessa sitten vakuutusyhtiöllekin. Ostajan tehtävä on sitten kysyä tai selvittää onko vuosimalli sama kuin käyttöönottovuosi.
Oma pyöräni on vm 2000. Kyseisenä vuonna myytiin paljon vielä vanhalla tekniikalla olevaa edellistä vuosimallia (kaasarilla) joten käytännössä jokaisessa myynti-ilmoituksessakin tuo tieto on oletuksena kerrottu. Osa haluaa nimenomaan kaasarin, osa ruiskun.
Jos vuosimallien ero on tyyliin katteen kiinnitysruuvin kannan vaihtuminen toiseen, ei myyjällä ole mitään tarvetta sitä erikseen kertoa. Jos ostajaa kiinnostaa niin sitten kysyy. Esimerkiksi joissain uudemmissa vuosimalleissa saattaa olla hieman parempi penkki, asia jota et huomaa ellet tiedä.
Eri asia onkin sitten uudet pyörät. Niissä se vuosimalli pitäisi kertoa ja tarkasti.
XX -00
Exä: 600 CBR F3
Kauhean hankalaa on...
- Vuosimalli, model year, kertoo MALLIN, siis minkä näköinen ja minkä näköisistä osista laite on tehty. Vuosimallin sisälläkin voi joku osa muuttua, tosin se yleensä säilyy ulkonäöllisesti samanlaisena.
- Rekisteröintipäivä kertoo yllättäen PÄIVÄN, milloin pyörä on rekisteröity. Tästä päivästä myös lähtee takuu juoksemaan, joten siinä mielessä voi kiinnostaa ainakin uudemman pyörän ostajaa.
Pyörän ikääntyessä takuu häviää ja käyttöaikaa enemmän alkaa vaikuttaa käyttötapa. Silloin kannattaa painottaa enemmän vuosimallia ainakin, jos mallimuutokset ovat oleellisia.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tupla
Pyörätön
Itse olen tehnyt elämästäni helppoa ja ajattelen yleisesti tuotteen iän sen ensimmäisen reksiteröinti\käyttöönottopäivämäärän mukaan, eli siitä kun takuut ovat alkaneet juoksemaan. Autopuollella tämä asia tuntuu olevan järkevämmällä tolalla koska ei siellä jauheta ylivuotisista niinkuin pyörissä. Jos auto on valmistettu lokakuussa 2011 ja rekattu helmiikuussa 2012 niin silloin se on yleisesi 2012 mallinen. Ei sitä kukaan myy ylivuotisena.
Pyörätön
Ei se ihan noin mene, esim -05 oli FJR:n viimeinen vuosi ennen isompaa uudistusta. Aika paljon muuttui pyörä ja saattaa olla haastavaa hakea varaosia, puhumattakaan myydä / vaihtaa -05 kikotinta -07 mallisena. Kylla siinä on iso ero hinnassa, vaikka rekisteriotteessa lukisi mitä.... samoin ei ne vakuutustarkastastajatkaan täysin pönttöja ole, kun mahdollista hylkyä paikan päällä tarkastelevat. Eli täyskorvaustapuksessa tilalle tulisi -05 malli, eli oman mp malliston updeittaaminen yhtiön piikkiin tuskin onnistuu.
Näitä "yli"vuotisia jäännöseriä on kautta aikain myyty kovillakin tarjouksilla ja jotkut perustavat koko bisneksen juuri tähän ideaan![]()
Viimeksi muokannut: Matva; 15.07.2012 klo 13:24.
^
Eipä, se autosi on 2012-mallinen, mutta otettu käyttöön 2011.
En vaan tajua, miksi niin moni haluaa niputtaa nuo kaksi asiaa samaan nippuun. Kun se vuosimalli nyt vaan ei välttämättä ole sama asia kuin käyttöönottopäivä. Molemmat tiedot voi ja on usein syytäkin ilmoittaa mopoa myydessä.
^^
Tuo FJR on kyllä hyvä esimerkki, 05 vs 06 on kovastikin erilaisia pyöriä, esim. katteissa ei ole yhtään samaa osaa, vaikka äkkinäisen silmään voivatkin näyttää ihan samanlaisilta.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Taas uuteen autoon vaihtaessa ja välirahasta keskutellessä on aivan sama onko auto rekattu joulukuussa 2011 tai tammikuussa 2012. Ihmiset vain kuvittelevat, että tuossakin tilanteessa parilla kuukaudella olisi väliä. Tietysti on joistakin on mukavampi sanoa että ajaa 2012 kuin 2011 vuotisella. Kaupanteossa tuollaisella ikäerolla ei mitään valiä jos vaikkapa parin vuoden päästä vaihtaa uuteen.
Pyörätön
Syksyllä aloitetaan valmistamaan ja toimittamaan jo seuraavan vuoden vuosimallia. Eli jos valmistus lokakuussa 2011 (toimituspäiväkin voi olla loppuvuodesta 2011) niin hyvin todennäköisesti se on jo 2012 mallia, niine uudistuksineen joita 2012 malliin on tullut. Vuosimallin näkee VIN-koodista (jos 2012 malli on valmistettu ja toimitettu loppuvuodesta 2011, niin VIN-koodi sanoo vuosimalliksi 2012) ja rekisteröintipäivämäärän rekisteriotteesta, ei siinä paljoa jää varaa väärinkäsityksille.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010