Ai? Mun kokemusten mukaan vaihto / myyntiarvo on just se, mikä määräytyy rekisteröintivuoden mukaan. Asioidaan varmaan eri liikkeissä, tai jopa eri planeetalla
Vaan joo.. Eiköhän tämä tästä aiheesta. Tiedän kuitenkin olevani oikeassa, vaikka en sitä huonon ulosantini vuoksi saakaan ymmärrettävästi sanottuaPitäkää mallinne, perkele
![]()
Viimeksi muokannut: J@ck; 19.07.2012 klo 10:28.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Karrikoidusti sanoisin että jos auto tai pyörä on vaikka kolme vuotta seissy liikkeessä ajamttomana ni en silti siitä uuden hintaa maksaisi vaikka auto ja sen malli muuttumattomana olisi ollutkin.Kyllä mulle auton/pyörän ikä määräytyy sen mukaan minä vuonna se on tehtaalta ulos roudattu!
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Koska myöhäinen rekisteröinti muuttuu marginaaliseksi? Kuka sen määrittelee? Sinäkö? Onko 3vuotta vuosimallin jälkeen rekisteröity jo tuota mainitsemaasi "marginaalia".
Tuommoinen kertomasi "pyörän vuosimalli on rekisteröintipvm" naurettavuushan tarkoittaisi sitä että varastossa olevat pyörät eivät "vanhentuisi" lainkaan (mitä ne käytännössä tekevät). Kaikki varastorasvoissa makaavat pyörät olisivat viimeisimmän vuoden malleja maailman tappiin. Sitten jokin harrastaja härmästä ostaisi 1999- mallin jopottimen, ja PAM se muuttuisi 2012- malliksi (ja sinun mukaan 2012-mallin hintaisiksi sekä vakuutusyhtiössä että moottoripyörä vaihtokaupassa). Yepyep. Ehkä jossain rinnakkaismaailmassa.
Kyseessä oli keskustelu vuosimallin määräytymisestä. Vuosimalli on AINA tekninen valmistusvuosi tai tuotteen valmistajan tarkoittama vuosimalli. Ei jonkun perähikiällä keksimä rekisteröintipäivä. Maalaisjärjen käyttö on tässäkin sallittua.
Viimeksi muokannut: vma; 19.07.2012 klo 01:09.
HUOH. Luetun? ymmärtäminen? Hyvää yötä vaan kaikille![]()
Viimeksi muokannut: J@ck; 19.07.2012 klo 01:18.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Juuri näin.
Poikkesin tänään eräässä mp-liikkeessä, jossa oli selkeästi laitettu käytettyihin vuosimalli ja ensimmäinen rekisteröintipäivä. Sama päti ylivuotisiin ajamattomiin pyöriin. Osassa oli vielä rekisteröinti tekemättä, josta myös huomautettiin myyntilätkässä. Eipä tarvinnut tentata myyjää joka fillarista erikseen, että onko tässä nyt vuosimallin xyz-päivitykset vai ei tai epäillä onko joku vaihdellut uudemmasta katteita tai päinvastoin. Jos pyöriä myytäisiin käyttäen vuosimallina rekisteröitiin perustuvaa vuotta, niin sotku olisi valmis.
Pidetään tekninen vuosimalli ja rekisteröintivuosi erillisinä asioina, jooko?
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Vielä tämä, sitten saa oikeasti riittää..
^Tämähän on hieno uutinen, mikä liike on kyseessä? Soisi nettimotoonkin ilmestyvan vastaavan. Siellä kun 99 % ilmoituksista kerrotaan vain vuosimalli, joka tarkoittaa näissä ilmoituksissa käytännössä aina rekisteröintivuotta. Näin oli myös aiheen aloittajan tapauksessa.
Mutta miten pitäisi ilmoittaa, jos otetaan esimerkiksi seuraavanlainen todellinen tilanne:
- pyörä on valmistettu kesällä 2011
- se on kuitenkin ja ilman pienintäkään epäselvyyttä vuosimallia 2012
- pyörä on otettu käyttöön syksyllä 2011
Onko pyörän vuosimalli siis 2011, vai 2012? Muusta en tiedä, mutta lunastustapauksessa se olisi 2011, samoin myös mahdollisissa takuuasioissa.
Jos ja kun pyörää myydään, niin ilmoitetaanko vuosimalliksi 2012, vai todellinen valmistusvuosi 2011? Rekisteröinipäivälläkö ei ole siis myyntitilanteessa mitään merkitystä? Tämäkö ok?
Viimeksi muokannut: J@ck; 19.07.2012 klo 12:51.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
^
Pyöräsi vuosimalliksi ilmoitat 2012, sellainenhan se on.
Käyttöönottoajaksi ilmoitat 2011, niin kuin se on.
Valmistusvuosi EI aina ole sama asia kuin vuosimalli.
Rekisteröintipäivä varmasti voi vaikuttaa tehdastakuun alkamiseen. Tehdastakuu voi olla myös erilainen eri vuosimallin pyörille, jos esim. tehdas on katsonut aiheelliseksi pidentää/lyhentää pyörän/jonkin komponentin osalta takuuuta alkaen tietystä valmistushetkestä (vuosimallista). Tämän osalta voit ilmoittaa, paljonko takuuta on jäljellä.
Myyjäliikehän voi antaa sitten ihan millaisen tahansa takuun myymälleen pyörälle, kunhan ehdot eivät ole heikommat, mitä laissa säädetään. Tai, tarkkaan ottaen, eihän takuuasioista lailla säädetä, vaan virhevastuusta.
Eikä se 2011 rakennettu 2012 vuosimallin pyöräsi ole vakuutusyhtiöllekään yksiselitteisesti 2011 mallinen, saattavathan korvattavat osat olla jo vaihtuneet uudempiin ja erihintaisiin vuosimallin vaihtuessa. Mutta se nyt on selvää, että vakuutusyhtiö pyrkii aina maksamaan mahdollisimman vähän korvauksia oli pyöräsi ihan mitä tahansa valmistetta tahansa.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Musta tuntuu, että ne ketkä hiukankaan huoltavat itse omia pyöriään, tajuavat vuosimallin ja käyttöönottovuoden eron aika konkreettisestiRekisteröintivuodesta kiinnostuneet on varmaan enempi kiinnostunut pyörän blingbling-arvosta välittämättä teknisistä arvoista/ominaisuuksista.
R.M Heino Espoo oli kyseessä.
Valmistumispäivämäärästä huolimatta pyörä on kuitenkin tietyn vuosimallin speksin mukainen, se on tekninen vuosimalli ja sen perusteella saman pyörän eri variaatiot voi erottaa toisistaan. Rekisteröinti ei kerro tästä yhtään mitään. Kuten jo monta kertaa on todettu, tehtaat linjoista aletaan pukkaamaan ulos seuraavaa vuosimallia päivänä X eikä valmistusajankohta välttämättä ole samana vuonna kuin teknisestä vuosimallina voisi luulla. Varsinkin autojen kohdalla seuraavan vuosimallin myynti saattaa alkaa jo edellisenä kesänä.
Hinnoittelussa on mukana rekisteröintipäivät, ajetut kilometrit, kunto, varusteet yms. muuttujat. Kyllä niillä merkitystä on.
Varastettu CBR katsottiin Pohjolassa vuosimalliksi 2007, vaikka oli tehty 2006. Rekisteröity 2007. Valmistajan mukaan pyörä oli vuosimallia 2007. Suurin ero vuoden 2007 väritys.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Näyttäisi isoimmat pyöräkaupat ilmoittavan vuosimallit niin kuin kuuluukin, eli teknisen vuosimallin mukaan. Ja näinhän se järkikin sanoo.
Mistä muuten tiedät, että 99% nettimoton vuosimalleista=käyttöönottovuosi? Olet ilmeisesti asian tarkastanut, kun faktana tuota esittelet. Ja eihän tuo väite edes pidä paikkansa. Ellet sitten tarkoita että 2003 vuosimallin pyörä on myös otettu käyttöön ja rekisteröity 2003. Sittenhän tuo menee ihan niinkun pitääkin.
Aikani kuluksi tsekkasin Moto-Seinäjoen ja Bikeworldin uusien pyörien ilmoitukset. Ei tuola ainakaan 2009 tai 2010 pyöriä markkinoida 2012- malleina, vaan kaikki ovat ilmoitettu teknisen vuosimallin mukaan, niinkun kuuluukin.
http://www.moto-seinajoki.fi/honda-h...-c-1_6_25.html
http://www.bikeworld.fi/moottoripyorat/honda
Hienosti Hondat ja KTM:t ovat myynnissä ihan teknisen vuosimallin mukaan, kuten kuuluukin.
Ellei tämä olisi normaali ja vallalla-oleva käytäntö, nuo kaikki pyörät olisivat myitävänä "Uudet Pyörät 2012" tms- nimikkeen alla.
Mikäli alla-olevan pyörän ostaisin, en kyllä millään mielikuvituksella voisi kutsua/kaupata etenpäin tuota 2012- mallisena. Tai 2013- mallisena, jos sattuisin tuon vuodenvaihteen jälkeen rekisteröimään. Mutta kukin tavallaan. Jos odottaisin hieman, tuotahan voisi kaupata 2020- mallina.
http://www.moto-seinajoki.fi/honda-c...-p-394785.html
Viimeksi muokannut: vma; 19.07.2012 klo 15:00.
Edellisten kommenttien lisäksi huomauttaisin että ei ole mitenkään poikkeuksellista, muualla maailmassa, että tulevan vuoden ajoneuvomallit ovat myynnissä jo edellisen vuoden syksyllä.
(Tyypillisesti autot pölhölässä)
Toisin sanoen jos 2012 mallin aparaatin voi ostaa jo myöhäissyksyllä 2011 - tai viimeistään vuodenvaihteessa, on 2012 mallien alkupään tuotanto valmistunut jo 2011 puolella täysin väistämättä.
Erityisesti markkinoille jossa ei juurikaan harrasteta ajopelien tilailua, vaan ne on löydyttävä diilerin varastosta, tai asiakas menee sinne mistä löytyy, on aparaatteja taottava mallivuoden vaihtumista ja myynnin alkua varten hyllyyn sen verran että piisaa - josko volyymia aiotaan saada.
Ja että p33lot ilmoittelevat rekisteröintivuotta ("teknisenä")vuosimallina nettimotossa, jos nämä kaksi ovat erisuuret
, on _helvetin ärsyttävää_ ja totaalisen asiantuntematonta.
Esimerkiksi kuvitellaan tilanne jossa henkilö haluaa ostaa vaikkapa K3 tai K5 KiloGixerin ja laittaa hakuehtoihin vuodet vastavasti.
No jos ja kun sinne sitten tupsahtaa ilmoituksia väärän sukupolven pyöristä, niin onhan se melkoista ajanhukkaa.
Se taas että myyjä ei tunnu tajuavan kauppaavansa pyöräänsä tuotteena jota se ei ole (TS. uudemman sukupolven tuotteena) antaa lähinnä kuvan retardista ei asiantuntijasta - tai härskistä kusettajasta.
Oli case kumpi tahansa sopii epäillä onko myytävästä aparaatista sitten pidetty minkäänmaan asianmukaista huolta.
Viimeksi muokannut: Teuwo; 19.07.2012 klo 16:14. Syy: Typot pois
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Keskustelussa on syytä muistaa tuossakin mainittu asia: on vuosimalli ja mallivuosi. Mallivuosi on se mikä pääosin määrää auton teknisen iän. Mallivuosi tulee näkyä selvin muutoksin joko ulkoisesti tai teknisin spesifikaatioin. Mallivuoden 2013 laitteita tullee tänäkin vuonna saamaan kaupoista jo kalenterivuoden 2012 aikana. Näin siis oikea vuosimalli tulee olemaan 2013 vaikkakin laite olisikin käyttöönotettu jo loppuvuodesta 2012. Miksi ? Siksi että kyseinen laite on selvästi tunnistettavissa mallivuoden 2013 laitteeksi. Tämäkin seikka asiantuntevan myyjän toimesta siis ilmoitetaan selvästi. "vuosimalli 2013, käyttöönotettu 12/12".
Tässähän ei ole mitään mikä aiheuttaisi tuskantunnetta seuraavalle ostajalle. Mutta jos ostaisin tyhmänä luottaen 2007 mallisen moottoripyörän ja ensimmäisen huollon yhteydessä selviäisikin että olenkin ostanut 2005 vuoden laitteen, olisi tanakka kilahdus väistämätön seuraus. Hädissään ihminen usein paikkaa tyhmyytensä laittamalla vahingon kiertämään ja yrittää pikaisesti löytää jonkun yhtä tyhmän ostajan joka ottaisi äkillisen arvonalennuksen kantaakseen. Olkaa siis hereillä kaupanteossa erityisesti yksityisten kanssa. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja lompakko. Käytännön tasolla aloitusviesin esimerkin mukaisessa mopossa tulisi näkyä vähintään 1000 -1500 euron hintaero ostajan hyväksi. Tässä on hyvä muistaa meidän vanhusten ainakin että kyseessä on pahimmillaan liki 10 000 mummonmarkan ero arvossa, eli ei ihan pikkujuttu.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Juu, kyllähän näitä siellä on. Nytkin joku firma kauppaa Honda NX 650 Dominatoria vuosimalliltaan -99:nä vaikka pyörän valmistusvuosi on korkeintaan -95. Ja mallisarjaa valmistettu 1991-95. Vuonna -96 Domiin tuli facelift ja tämä kapistus on vanhemman mallin leluilla. Joten tarkkana pitää olla kun kaupoille lähtee ja tehdä hieman taustatyötä että tuntee edes karkeimmat eroavaisuudet eri vuosimallien välillä.
Käytössähän ei todellisella vuosimallilla ole niin suurta väliä jos pyörä on muuten kunnossa. Mutta varaosia hankittaessa ja eteenpäin myytäessä sillä on.
Viimeksi muokannut: Patukka; 28.08.2012 klo 15:24.
Jos tuot ulkomailta 2000 mallin pyörän ja rekisteröit nyt 2012 suomessa ONKO SE MUKA 2012 VUOSIMALLIN PYÖRÄ.Menee vähän oudoksi nämä jutut.
Suzuki GSX 1400-05
Onhan noita ylivuotisia ollut myynnissä aina. Tavaraa tehdään enemmän kuin markkinat vetää. Aina kun talous sakkaa niin tavaraa jää myymättä, etenkin sellaista joka ei ole kenellekään välttämätöntä. Kaikenlainen vapaa-aikaan liittyvä jää helpoiten hyllyyn.
Uuden ylivuotisen hinta on myös ostohetkella selvästi edullisempi, tietysti myös myydessä. Ostajan kannttaa aina ostohetkellä selvittää mitä on ostamassa. Jos ei tiedä mitä on ostamassa niin kannattaa jättää kauppa tekemättä.
On helppoa katsoa valmistenumerosta mikä on laitteen valmistusvuosi/mallivuosi jos kauppa on siitä kiinni.
Eräs tukkuri lähetti viimeviikolla listaa myytävistä uusista pyöristä. Ylivuotista löytyy paljon, "huippuna" Kawasaki KLV 1000 ja KLR 650 malleja, valmistusvuosi 2004![]()
Omalla kohdalla kaupan teko köpsähti siihen että Zetori olikin vm.-08 vaikka sitä myydään -09 mallina.No eihän siinä muuten mitään mutta aina kun kauppias myy niin se on tuoreempi mutta kun viet samaisen pyörän joskus vaihtoon niin se onkin se vanhempi "välivuoden malli"....ja rahaa meni hukkaan enemmän tai vähemmän jo ostaessa vaikkei sitä silloin tajunnut.Tämä ilmiö ei ole vaan nettimoton yksityisissä ilmoissa vaan isotkin liikkeet näyttävän tekevän samoin.
Omalla kohdalla ei puhuttukkaan välirahan pienentymisestä vaikka vuosimalli vaihtui alaspäin....eipä tietenkään asiakas on aina hankala ja vittumainen jos sattuu kyselemään liikaa ja huomaamaan asioita![]()
Viimeksi muokannut: suzuki03; 28.08.2012 klo 18:31.
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Kuinka paljon teidän mielestä pitäisi olla alennusta pyörässä joka on yli ylivuotinen eli kaks vuotta vanha mutta ajamaton ?
Busa
Sattuipas kohdalleneni vastaava case, kuin mitä täällä on ollut.
Eli ostin käytetyn pyörän LIIKKEESTÄ ja ilmoituksen ja myyjän mukaan 2008 vuosimallia (otettu myös käyttöön vuonna 2008), mutta nyt vanhoja mallistoja tutkittuani pyörä on 2007 mallinen.
Sinänsä isoja muutoksia ei vuosimallien välilä ole, joskin polttoaineenohjauksen puolella jotain eroa on (pitää vielä kaivella), mutta eihän tuota kehtaa ainakaan eteenpäin pistää 2008 vuosimallisena, kun/jos tuo oikeasti on 2007 mallia.
Kaupasta myyjäliikkeen kanssa on alle 6kk aikaa, kannattaisiko olla vielä yhteydessä ja onko valittamisen arvoinen aihe?
Sinänsä pyörässä ei ole vikaa, mutta pelkään tuon vaikuttavan pikkuisen jälleenmyyntiarvoon ja mahdolliseen hyvitykseen uudempaan vaihtaessa.
http://no-zen.weebly.com/
Ymmärrän pointin tossa ylempänä.
Mutta en silti ymmärrä...
Mulla on 2004 fz6. Samaa mallia on myös 05 ja 06 mallit. 07 uudistu polttoaineen syöttö ja jotain muuta diipadaapaa.
Eli. Toi mun pyörä on käyttöönotettu suomessa maaliskuussa 2004. Melkovarmasti siis suunniteltu ja kasattu tehtaalla 2003 aikana. Siis malli on 04 ja otettu ajoon 04. Pitäskö toikin sit myydä 03 vuotisena?
Periaatteessa 05 valmistetut pyörät on siis myös 03 mallia jotka on kasattu 05 ja ehkä myyty 06. Mites noi myydään?
Toki tilanne on vähän eri jos just siinä vaiheessa on tullut muutoksia. Mutta niinku on monessa ketjussa todettu. Liikkeet laittavat vuosimalliksi käyttöönottovuoden. Sillä mennään monesti. Tuskin riittää perusteeksi hinnanalennukseen, koska sinänsä mitään väärää liike ei ole tehnyt. Kait?
Joskus häviää ja joskus voittaa.
Missä vaiheessa sitten pitäisi ilmoittaa että pyörä on myyty ylivuotisena? Onko tammikuun 1. päivänä kaikki varastossa olevat uudet pyörät ylivuotisia? Tuskin. Entäs huhtikuun eka? Tuskin vielä silloinkaan.
Ei kait tohon oikeaa vastausta ole.
Jos vuosimallin erot ovat merkittäviä, niin kait niistä olis silloin hyvä mainita myytäessä. Muuten mennään silä mikä myyjästä hyvältä ja oikealta tuntuu.
Liike ottais sen kumminkin 07 mallina vaihdossa muttamyis sen 08:na![]()
rane77(ät)moottoripyora.org
Omasta mielestäni asiassa ei ole mitään epäselvää:
- vuosimalli on se, joka sanelee sen minkä valmistajan vuosimallia pyörä edustaa (ominaisuuksiltaan, väreiltää jne)
- käyttöönottovuosi kertoo sen, koska ensimmäinen käyttäjä on ottanut pyörän käyttöön
Selkeintä on, jos myyjä ilmoittaa molemmat, sekä vuosimallin ja käyttöönottovuoden.
Esimerkkinä vielä:
2005 vuosimallin pyörässä on 795cc moottori ja kaasuttimet, se ensirekisteröity vasta 1.6.2006. Sama pyörä on sitten kaupan vaikka 2015 vuonna ja vuosimalliksi kerrotaan 2006.
Ostaja ostaa pyörän ja huomaa valmistenumerosta/rekisteritiedoista yms. että pyörä onkin 2005 mallia ja siinä ei olekaan 2006 vuonna tulleita isompaa moottoria ja elektronista polttoaineensyöttöä.
Eikö vuosimalli ole tärkeämpi, koska se sanelee pyörästä löytyvät ominaisuudet (jotka ei aina näy päällepäin)?
http://no-zen.weebly.com/
Oikea vastaus on tuo 1. tammikuuta. Jos mopo on edellisen vuoden mallia, niin sitten se on, eikä sitä asiaa muuta mikään. Valmistaja on kuitenkin se joka vuosimallin määrittelee, eikä siihen vuosimalliin vaikuta valmistusvuosi tai käyttöönottopäivä tuon taivaallista.
Mopo voi hyvin olla valmistettu loppuvuodesta '03, vuosimalliltaan '04 ja otettu käyttöön '05. Jos valmistaja ilmoittaa että se on vuosimallia '04, niin sitten se on. Autopuolella on tavallista että seuraavan mallivuoden autoja aletaan valmistamaan kesälomien jälkeen, eli elokuussa voi jo hyvinkin tulla seuraavan mallivuoden autoja ulos linjalta. Jos '03 elokuussa valmistettu auto otetaan käyttöön Suomessa heti elokuussa 2003, on vuosimalli '04, jos auto on valmistajan mukaan '04. Sama pätee mopopuolellekin, mutta en ole ihan kartalla milloin yleisesti aletaan seuraavaa mallivuotta valmistamaan, niin siksi esimerkki autopuolelta.
Ja kuten Tampio totesi, on vuosimalli se jolla on merkitystä. Jos tuolla käyttöönottopäivä = vuosimalli -logiikalla mennään, niin kymmenen vuotta varastossa seisseen vehkeen voi myydä käyttöönottopäivän mukaisena vuosimallina. Voi olla varaosien sopivuus vähän nahkeeta...
Eli luotetaan vaan siihen että valmistaja tietää minkä vuosimallin vehkeitä milloinkin tehtaalta putkahtaa, ja mennään niiden tietojen pohjalta.
1835
Kai moottoripyörässäkin vuosimalli on VIN koodissa. Silloin se on yksiselitteinen, eikä sekoitu valmistusvuoteen tai käyttöönottovuoteen.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Näissähän saa olla tarkkana jos ei ole asiantuntijaharrastaja joka ulkomuistista tietää kunkin vuoden muutokset. Uuden harrastajan ei kannata luottaa myyjän ilmoittamiin vuosimalleihin vaan tarkistaa ensirekisteröinti ja VIN'n perusteella valmistusaika, erityisesti niissä malleissa/vuosilukuina joissa ns. Generation tai siis isompi malliuudistus on tapahtunut.
Itselläni on ollut monet pyörät ja vielä lukuisampi joukko autoja. Myydessäni olen käyttänyt termiä" mallivuosi "kuvaamaan valmistajan tarkoittamaa "vuosimallia" ja sitten kertonut vielä erikseen ensirekisteröintiajan. Mun vanha pyörä oli esim. mallivuoden 2010 mukainen ns. Gen 3 vehje, rekisteröity 2011 loppuvuodesta. Juurikin tuossa välissä oli valmistaja launchannut uuden sukupolven". Auto on taas valmistajan ilmoittaman VIN-koodin ja varuste-erittelyn mukaan 2007 mallivuoden auto, valmistettu loppukesästä 2006 ja ensirekisteröinti loppuvuodesta 2006. Tehdas ilmoittaa että heidän "mallivuosi" on heinäkuusta heinäkuuhun. Varmaan myös tilikausi samalla.
Joka tapauksessa Suomessa käytäntönä on rekisteröintipäivä=vuosimalli noin yleensä ja varsinkin ns. tavallisissa autoissa.
Mutta pyörät ja erikoisautot yleensä katsotaan paljon tarkemmin ja oon kyllä sitä mieltä että tuossa ylempänä viestiketjussa oleva kaveri on musta tullut harhautetuksi jos pyörä on myyty vuotta tuoreempana.
Niin ja ylivuotiset on myytävä valmistuspäivän mukaisena "vuosimallina", ei rekisteröintipäivän mukaisena mallina tietenkään. Rehelliset, asiantuntevat myyjäliikkeet sen kyllä yleensä selkeesti kertookin. Onko rehellisiä![]()
Sorry nyt.
Kun heti pyörää ostaessa tulee eteen tälläinen dilemma, pitäiskö jättää koko kauppa tekemättä.
Kannattaisko ostaa sellainen pyörä jolla haluaa ajaa, eikä sellaista jonka pois myyntiä ajattelee jo ennen kuin on ostanut koko värkin.
Ikävä todeta, mutta tämä dilemma tuntuu vaivaavan monia ystäviäni jotka ajavat japanilaisella pyörällä/autolla.
Mielestäni pitäisi keskittyä siihen pääasiaan, onko se pyörä sellainen millä haluat ajaa. Silloin ei tarvitse miettiä tulitko huijatuksi tai häviätkö rahaa.
748 02, 748R 02