Moro. Laitan jarruja paremmaksi, kahvaksi radiaalisylttyinen, letkuiksi teräspunosta ja palat astetta paremmiksi. Entäs satulat?? Paljonko niiden päivitys yksistään vaikuttaa, nykyiset ovat 4-mäntäiset axialkiinnitteiset. Jos laittaisin isommilla männillä olevat merkkisatulat niin miten paljon sellainen parantaa? Onko isompi parempi?!?Onko insinöörillä laskukaava tähän?
Vanhat toimivat niinkuin pitääkin, eivät siis laahaa tai tee muutakaan ei-toivottua.
Insinöörit osaa varmaan auttaa sua paremmin jos kerrot millanen pyörä sulla on ja mihin käyttöön tarvitset parempia jarruja. Vanhaan cafe racer -pyörän jarrujen kunnostamisprojekti eroaa jonkin verran esimerkiksi ratapelin jarrujen tarpeesta.
Muuten voisin sanoa, että teräspunosletkuilla, pääjarrusylinteriä vaihtamalla ja uusilla paloilla saa jo erittäin hyvät jarrut. Jos haluaa hifistellä niin voihan noi satulatkin vaihtaa - riippuu paljonko haluaa lompakkoaan keventää...
"On tilanteita jolloin Mustanaamio poistuu viidakosta ja liikkuu kaupungissa kuin kuka tahansa meistä"
Pelkkä isompi oon parempi ei toimi - kahvan ja satuloiden - tai tarkemin sylinterien suhteen on oltava sopiva.
Jos kasvatat jarrumäntien kokoa saat lisää puristusvoimaa mutta kahvan liike kasvaa -> voit joutua ottamaan isompi mäntäisen pääsylinterin ja olet taas alkupisteessä - noin karkeasti. Toki jarrusatuloissa on eroja mutta se miten merkittäviä - riippuu siitä mitä sulla on ja mihin oot vaihtamassa. (huom kiinnikkeiden mitoitus ei oo aksiaalisissa kovinkaan standardeja. )
Kustanus tehokkainta noiden mainitsemesi vaihtojen yhteydessä on huolellinen satuloiden putsaus, ehkä uudet tiivisteet, ja huolellinen ilmaus.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Sen verta olen googletellut että samalla 65 mm pulttivälillä olis saatavilla nelimäntäiset satulat joissa jokainen mäntä olis 34 millinen. Nyt tokicoissani on manuaalin mukaan leading 26,9mm ja trailing 30,2mm. Eli männät kasvaisi aika paljon, ehkä siis liikaakin?
Nyt vakio jarrupääsylinterin kokoa en edes tiedä, bandiitin vakio se on ja ei siis radiaali. Tilalle tulee Brembon 19 rcs radiaalijarrupääsylinteri.
Noi satulat on tietysti vähän ekstrablingiäkin, siis komeat, mutta pitäis ne toimiakin hyvin että kannattaa vaihtaa edes. Selvyydeksi sanon vielä että vain satulat on ehkä, muut modaukset tulee anyway.