Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Moks,

    Ajattelin jakaa asian jota en itse ollut ajatellut... ennen eilistä. Ukkosta odotellessa lähdin mutkille ..
    Sitten töyssy + liika nopeus + säikähdys + huono kuski aiheuttivat ulosajon.
    Siinä lyhyen matkan aikana kun laahauduin asfalttia pitkin pusikkoon, nousi ajotakki ilkeästi ylös ja iho oli vasten asfalttia.
    Kiitos varusteiden, muuten ei ole juuri muuta kuin hieman mustelmia, mutta kyljessä ja selässä on melkoset asfaltti-ihottumat.

    Tuli vaan mieleen että jos on mahdollista laittaa housut ja takki kiinne vetskarilla, siitä voi oikeesti olla muutakin apua, kuin ettei selkään pääse kylmä viima.
  2. #2
    Vanhassa IXS:n takissani (tixtex) on takin helmassa "vaippa" jonka tarkoitus estää vastaavan tilanteen syntymisen.
    Se tulee selkäpuolelta nivusten välistä takin etupuolelle kiinni. Onko nykyään niin ettei sellaista takeissa ole?
    Vetoketju huosun ja takin välissä on ehkä se "paras" vaihtoehto ja mielummin kiinni..
    Tai, top ykkönen on tietenkin kilpikonna asu eli 1 osainen nahkapuku, se vaan hieman hankala ns normielämässä.
    Itse mietin kaksi osaisen nahkapuvun hankkimista myös katukäyttöön, mukaan "kondomi" sateen varalle, tai sitten tixtex takiksi sellainen että sopii nahkapöksyjen vetoketjuun..

    Mutta, onneksi ei sinulle tapahtunut pahemmin, matkalle valaisinpylväs, siltarumpu tai kulmakunnan ainoa kivi jota ei ole siirretty vaan jätetty odottamaan sopivasti jonkun selkärankaa.. niin et välttämättä kirjoittelisi tänne.
  3. #3
    Lainaa Katteja kirjoitti Katso viesti
    Onko nykyään niin ettei sellaista takeissa ole?
    Riippuu takista. Rukka Armas on varustettu tuolla haarojen välistä tulevalla systeemillä. Sitä ei voi käyttää yhdessä vetskarin kanssa - ei taida olla tarvettakaan. Mutta kuten minulla tällä hetkellä takki ja pöksyt eivät ole saman merkkisiä (pöksyt on korjattavana) niin tuota tuota nauhaa tulee käytettyä.

    Mutta minulle ei kyllä ole tullut mieleenkään estää vetskarilla viimaa vaan nimenomaan tehdä asusteesta yhtä puuta joka kestää liukumiset ja osumat.
  4. #4
    Tekniikan Maailman testikertomuksessa oli maininta Rukan takista. Oli erään pyörätestitaipaleen aikana kuljettaja päässyt tutustumaan ehkä liiankin yksityiskohtaisesti tuotteen suojaavuuteen. Nutulleen oli mennyt ja totesi sen "minigrip"-vetoketjun auenneen ja takki suojineen oli pyörähtänyt miten sattuu. Asfaltti-ihottumaa ja muuta hauskaa oli tullut. Kaato oli onneksi sattunut pienestä vauhdista, niin suuremmilta vammoilta vältyttiin. Eli ei pelkästään takin paikallaa olo ole tärkeää, vaan myös vetoketjun kiinni pysyminen.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  5. #5
    Ittellä on "naitettuna" jatkuvasti kiinni, mutta kieltämättä heppoinen on vetoketju... Kunhan pääsis käymään Tampesterissa vois koittaa ostaa haalaria.
    -06 Ducati 999s
  6. #6
    Mulle kävi vastaavanlaisesti omassa onnettomuudessa, takki oli kääriytynyt ylös kainaloon asti ja komeat jäljet tuli kylkeen. Jäljet vain teki sammaleen peittämä kivinen maasto.
    C-luokan meininkiä vuodesta 84
    Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
    Suzuki GS 450S -87
    Kawasaki GPX 500R -88
    Ducati Monster 696 -11 -RIP-
    Suzuki RF 600R -96
  7. #7
    Kangas vaatteiden ja nahka kamojen erohan on juuri tuo liukuvuus. Kankaan ja asfaltin kitka on niin kova että takki ei millään pysy päällä ja saattaa juuri nousta tai rullaantua ja suojat liikkua paikaltaan, kun taas nahka liukuu hieman paremmin ja istuu "tiukemmin" päällä ja pitää suojatkin paikallaan. Ainut huono puoli nahkassa on se, että se ei paljon sadetta kestä ja huolto välitkin on tiheämmät (rasvaaminen).
    Jos joskus olette lukeneet matkalaukkujen tai reppujen takuu lappuja niin siellähän mainitaan et takuu kattaa käytännössä kaiken muun paitsi ei vetoketjuja. Tämä siksi että ne yleensä antavat periksi ennen kangasta, koska niitä ei ole suunniteltu kestämään suuria määriä vetoa. Kun kangas takilla kaatuu niin saattaa olla että vetoketju repeää auki kun sen hampaan ei enään jaksa vastustaa vetoa.
    Itse olen miettinyt että hommaisin suojapaidan ja ajelisin ihan perus kuori takilla tai lämpimillä säillä hupparilla. Kun nahka asut on sen verran hinnakkaita vielä omalle lompakolleni.
  8. #8
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Laitoin, jokunen vuos sitten Yamahan merkka puolukka mätästä, ku lähti etunen alta n 63 km/h nopeudessa.
    Itse liun jonku metrin tietä pitkin päällä Rukan Goret, takki vetskarilla housuis kiinni

    Mulla sitten "rullaas" takin hihan ylös!
    Oli repässy tarranauhalla olevan ranne kiristimen paskaks, ja hihan kyynerpään yli, vaik Rukas on Kyynär suojat!
    Lähti nahat hansakan reunan yläpuolelt käsivarrest kyynarpäähän asti!
    Takin alla olevan paidan hiha aivan riekaleina sekä takin vuori paskana!

    Muita vammoja ei tullu, ja Yamahassakin kone jäi käymään sinne puolukka mättäälle
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  9. #9
    Oli repässy tarranauhalla olevan ranne kiristimen paskaks, ja hihan kyynerpään yli, vaik Rukas on Kyynär suojat!
    Muistatko tuliko hanska hihan päälle?

    Kangas vaatteiden ja nahka kamojen erohan on juuri tuo liukuvuus.
    Toisaalta, liukuakko kovaa valotolppaan vai hitaasti mutta ruhjeilla, kas siinä pulma

    Nahkakamoja katsellen, justiinsa sen takia että pysyy ne suojat paikallaan ja ei lepattais kovassakaan kyydissä.
  10. #10
    Summasummarun, 1-osaista nahkaa päälle vaan.

    Itse pistän päälle 1-osasen nahan lämpötilan salliessa (ns. rei'itetty ratanahka). Se on myös mukavin päällä heti kun pääsee mopon selkään. Bonuksena keräät kaikkien katseet peräkylän huoltsikalla tankatessa & kahvitellessa

    Herännyt tässä ajatus 1-osaisesta nahasta ilman rei'itystä. Sellanen hieman väljempi malli, jotta alle saisi kerrastoa kylmille keleille. Osaatteko suositella tälläsia?
    Honda CB 750 k7 (Tuutti) 1979 -> Triumph Speedmaster 2006 -> HD FXDB Streetbob 2007 -> Triumph Street Triple R 2010 -> Suzuki DR 650 R 1993
  11. #11
    Lainaa Rubbo kirjoitti Katso viesti
    Summasummarun, 1-osaista nahkaa päälle vaan.

    Itse pistän päälle 1-osasen nahan lämpötilan salliessa (ns. rei'itetty ratanahka). Se on myös mukavin päällä heti kun pääsee mopon selkään. Bonuksena keräät kaikkien katseet peräkylän huoltsikalla tankatessa & kahvitellessa

    Herännyt tässä ajatus 1-osaisesta nahasta ilman rei'itystä. Sellanen hieman väljempi malli, jotta alle saisi kerrastoa kylmille keleille. Osaatteko suositella tälläsia?


    85 vauhtia ja nurin. Tosin radalla, mutta en uskalla ees ajatella miten olis käynyt kaksiosaisella ja ilman selkäpanssaria. Nyt selvis pikku mustelmalla.
    Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
  12. #12
    Sivuhuuteluna,mikä tarkoitus tuolla "skuupilla"? on niskassa, joissakin se on ,joissakin ei. Ottanut silmään tuossa .orgin aloitussivun yhdessä kuvassa kun kolme kaartaa poispäin...
    -06 Ducati 999s
  13. #13
    Estääköhän se niskaa nyrjähtämästä nurin, jos kypärä heilahtaa taaksepäin?
    Hornet 600 -99
    Myydään vieläkin NSR125 -03
  14.  
  15. #14
    Se "patti" on käsittääkseni sielä aerodynaamisista syistä - vähentää ilmanvastusta ja pyörteilyä ja siten kypärän heilumista kovasssa vauhdissa kyyryssä ajettaessa ja toki suojaa myös yläselkää kaaduttaessa. Onhan sinne patin sisälle viritelty juomapullo/pussi -ratkaisuja letkupillin kera myös kisakuskeille ainaki.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)