Norjassa on tullu koluttua lyhyitä alle viikon reissuja vuodesta 2005, juuri 7:s reissu takana. Reissuista on tullu näpyteltyä joka vuosi jotain tarinaa ja nyt kun sain viimein kuvatkin, 7v viiveellä, nettiin niin laitellaan muidenkin ihmeteltäväksi.
--------------------------------------------------------------
Norja Tour 2005, Kuvat reissusta
Matkakertomus Oulu-Alta-Abisko-Oulu
Kevät-talvi 2005
Janne soitteli ja kysyi oliskos mulla kiinnostusta lähtä Hänen ja työkaverinsa kanssa pöräyttään mutka Norjassa (jonnekin pohjoiseen, ei tarkempaa suunnitelmaa vielä) mopoilla? Alustava ajankohta olis heinäkuussa ja matka-aika 2yötä ja mahdollisuus kolmanteen yöpymiseen mikäli matka alkaa liikaa painaa. Sanoin että lähen toki messiin jos saan työn puolesta aikaa järjestettyä (mun lomat alkoi vasta elokuussa).
Kesäkuu 2005
Jannen työkaveri jättäytyi pois rojektista muiden kiireiden vuoksi, mutta me päätettiin lähtä tien päälle kahella mopolla. Piti oikeen pitää suunnittelu palaveri reissun tiimoilta ja reitiksi sovittiin: 1.pv Oulu-Alta, 2.pv Alta-Abisko(Ruotsi) ja 3.pv Abisko-Oulu. Aika rajoittuu väkisellä kolmeen ajopäivään, kun en pysty oleen pois töistä kuin 3pvää.
11.7.2005
Janne kurvas meijän pihaan aamulla 7.30 ja saman tien lähettiin vedättään kohti Torniota, jossa pikainen pysähdys kun mun piti hakia kaverilta reissun ajaksi koeajoon MP-Asun gore-puku. Haaparannasta suunnattiin rajaa pitkin pohjoiseen ja jo Aavasaksan kohalla oltiin niin kypsiä Ruotsin kyläteihin (muuten ok, mutta rajoitus pääasiassa 70) että palattiin Suomen puolelle. Sitten vaan leveää maantietä Muonioon jossa tankilla koin reissun eka järkytyksen; bensa maksaa 1.38e/l! Pikainen ruokailu paikallisella nakkikopilla ja taas matka jatkui. Niin, ja oikea ranne alkoi puutumaan muutama kymmenen kilsaa ennen Muoniota.
Muonion jälkeen oli pitkä tietyö joka hidasti matkan tekoa. Palojoensuusta käännyttiin Hettaan ja taas oli hyvää pikitietä, eikä liikennettä käytännössä ollenkaan…mukavaamukavaa. :-) Hetassa evästeltiin taas, alkoihan tuo matkakin jo painamaan kun kumpikaan ei aikaisemmin ollut isompia matka-ajoja ajellut. Hetasta jatkettiin kohti Norjaa aika hyvää tietä ja ykstoikkosia jänkä maisemia katsellen. Muutama kymmenen kilsaa ennen Altaa maisema muuttui jylhäksi vuoristoksi ja tie kulki vuonon? reunaa pitkin. Altassa oltiin joskus 7 aikaan illalla ja jostain syystä olo oli niin teräksinen että päätettiin jatkaa vielä vajaa 100km kun kartassa oli leirintäalueen merkki. Tie muuttui todella mutkaiseksi rantatieksi jossa liikennettä paljon. Paikalliset ajaa lujaa ja oikoo mutkissa, kannattaa varoa! Päästiin vajaa 40km ja Janne alkoi huitoa hulluna ja ajoi tien sivuun. Kawasta oli kytkinvaijeri menny poikki. Hetken töllisteltyämme päätimme palata Altaan, koska se on sen verran iso "kylä" että osien saanti on siellä varmasti helpompaa kuin jossain pikkukylässä. Vähän 9 jälkeen päästiin majoittautumaan Alta River Campingiin. Matkaa tuli illan bonuslenkin kans n.800km. Ranne oli turrana sen viimeiset 300km, muuten matka meni tähän saakka hyvin.
12.7.2005
Janne kävi ed. iltana Altan keskustassa mun jopolla tarkastamassa mahdolliset varaosapuljut ja heti aamusta lähettiin metsästään uutta vaijeria Kawaan. Eka kauppa oli joku tarvike/tuning kauppa jolta ei vaijereita löytyny. Neuvoi kuitenkin että missä on Kawan merkkiliike ja suunnistimme sinne. Liike oli hyvin asutusalueen suojassa , mutta muutaman ympyrän jälkeen satuttiin sen pihalle. Kiinnihän se oli ja taas liki tunti oottelua. Ko. paikassakaan ei tietenkään ollu hyllyssä zzr:n vaijeria, mutta Janne osti jonku Vulkanin tms. vaijerin ja varalta ruuvilukon päähän. Jonkin aikaa kun tapeltiin kawan kimpussa, niin uus patentti-vaijeri oli paikallaan ja matka jatkui puoli yhen aikaan.
Melkeen heti kun päästiin tien päälle, alkoi taivas tummua ja ripsimään vettä. Parisataa km vaan ajettiin ilman mitään isompia muistikuvia (tihkua, pikkukyliä,asuntovaunun ohituksia jne…) Olderdalenissa tankattiin ja huomattiin että lautta on justiinsa lähöllään. Päätettiin kysyä että jos alle satkun per mopo pääsee kyytiin niin mennään. Hinta oli vaan 53nkr ja lautta muuten ihan täynnä, mutta pari mopoa menee justiinsa. Ei muuta kuin kyytiin vaan ja saatiin samalla puolen tunnin huili. Nyt tie jatkui pienenä kylätienä ja matkalle osui muutaman kilsan mittainen tunnelikin. Meillä oli suuntana Narvik, josta piti vähän ennen kääntyä Ruotsiin. Päätettiin oikoa vuoriston läpi pienempää tietä joka olikin mahtava veto; vaihtoehtona ois ollu isohko maantie joka menee rantaa pitkin (semmoistahan tultiin jo hyvän matkaa Altan jälkeen). Vähän ennen Narvikia käännyttiin kohti Ruotsia ja maisema vaihtuis hetkessä jylhästä vuoristosta ankeaan jänkään. Abiskossa yritettiin isolle leirintä alueelle, jonka respa oli jo kiinni ennen yheksää! Outoa toimintaa kun turistisesonki on kuumimmillaan. Onneksi kumpikin oli bongannut muutamaa kilsaa aijemmin tien poskessa kyltin, jossa mainostettiin huonetta 174skr/nuppi. Sinne siis ja iltapalaa nassuun. Käytännössä koko päivän satoi enemmän tai vähemmän, matkaa kertyi n.550km. Ranne juonitteli jonkin verran ja Jannen kytkin patentti kesti hyvin.
13.7.2005
Aamu valkeni sateisena. :-( Ennen Kirunaa tuli varmaan 10-20km vettä kuin saavista kaatamalla. Kirunassa tankilla oli pakko kaivaa allseason hanskat laukusta kun käsiä paleli niin s**tanasti. Sade onneksi hellitti hieman ja päästiin painamaan suomea kohti tihkusateessa. Sekään ei mua tosin kovin paljoa lohduttanu, kun mulla oli mukana vaan tummennettu iriduim visiiri, jolla ei hämärässä sateessa nää juuri mitään. Yhen tutkan onneksi vältin juuri sen ansiosta, kun en yhestä rekasta uskaltanu lähtä ohi huonon näkyvyyden takia (maksullinen mittauspartio ois sattunu just kohalle). ;-) Torniossa noukittiin mun vanha puku messiin ja joskus 6 aikaan olin kotona. Jannen kawasta oli takakumi loppumatkasta aika finaalissa, kun kankaita näky jo 20sentin matkalla. Viimeisen päivän saldona 650km, tylsää suoraa tietä.
Yhteensä kurvattiin siis aika tarkkaan 2000km kolmessa päivässä ja ens kesäksi jo sovittiin vastaavaa reissua, tosin varmaakin keski-Norjan suuntaan. Reissu oli fyysisesti raskas, varsinkin kun molemmat oltiin ensimmäistä kertaa pidemmässä moporeissussa. Suosittelen silti lämpimästi tämmöistä suht tiukkaa touria, jos pitkät päivämatkat ei pelota.
Norja Tour 2007, Kuvat reissusta
Matkakertomus Oulu-Lofootit-Mo i Rana-Oulu
Talvi 2006
Viime kesän Norjan pyrähdyksellä päätimme tehdä hieman pidemmän keikan ens kesänä. Alustava suunnitelma on kiertää Norjaa Narvikista etelään päin.
Alkukesä 2006
Kovan pohdiskelun jälkeen päätettiin valloittaa Lofootit, sehän on melkeen välttämättömyys kun ihan vierestä kuitenkin ajellaan. Ajosuunnitelma on: 1.pv Oulu-Bognes, 2.pv Lofootit (aamulla lautalla sinne ja illalla takas mantereelle Bodö:hön), 3.pv Bodö-Mo i Rana, 4.pv Mo i Rana-Oulu. 5.pv jätetään varalle. Suunniteltu lähtö noin 15.-20.7.
Heinäkuu 2006
Reissu suunnitelmat lepo tältä kesältä; sain auton pyörän kylkeen 5.7. > pyörä lunastukseen ja jalka pakettiin 8vkoksi.
Talvi-kevät-alkukesä 2007
Päätettiin ajaa ens kesänä tuo jo kertaalleen suunniteltu reissu. Sen verran tehtiin muutoksia että venytettiin aikaa viiteen päivään ja reitti on nyt: 1.pv Oulu-Fauske, 2.pv Fauske-Lofootit-Bodö, 3.pv Bodö-Mo i Rana, 4.pv Mo i Rana-Tärnaby. 5.pv Tärnaby-Oulu. Ajoa tullee reilu 2500km, lähtö heinäkuun eka viikolla (ma-to, liukumaa sääennusteiden mukaan)
2.7.2007
Janne kurvas meijän pihaan aamulla vähän ennen seiskaa ja saman tien lähettiin vedättään taas kohti Torniota, jossa pikainen tankkaus ja kaupassa käynti. Haaparannasta suunnattiin Norjaa kohti reittiä Roneå-Älvsbyn-Arvidsjaur-Jäkvik. Iltapäivällä oltiin jo Fauskessa ja kun matka ei pahemmin vielä painanut niin päätettiin ajaa niin lähelle lauttarantaa (Skutvik) kuin jaksetaan. Illalla sitten majoituttiin Presteid nimiseeen kylään vajaan 20km päähän Skutvikista. Ruotsin puolella tiet on nopeita ja hyviä ajaa, Norjassa päästiin paikoin jo vääntämään mutkaa ihan oikeasti. Hyvä päivä kaikkinensa, mikään paikka ei turtunut eikä vihoitellut. Matkaa taitettiin n.850km. Ilmat oli varsin jees, Ruotsin puolella ajoimme sopivasti sateen perässä, eikä kertaakaan osuttu sateeseen vaikka tie oli monesta kohtaa vielä aivan märkä sateen jäljiltä.
3.7.2007
Aamusta heti pirteänä kohti lauttaa ja Lofootteja. Lautalla oltiin hyvissä ajoin ja parin tunnin lauttailun jälkeen päästiin ihmettelemään tuota paljon ylistettyä saarirykelmää. Maisemat on hienoja eikä liikennettä kovinkaan paljoa. Muutamia lyhyitä taukoja pidettiin ja aika nopeaan oltiin jo Å:ssa, Lofoottien eteläkärjessä. Pari kilsaa takaisin päin Moskenesiin ja lautalla yli mantereelle Bodö:ön. Bosö:sta ajeltiin rantaa pitkin alas ja jäätiin pienelle leirintäalueelle yöksi. Suoraan sanoen Lofootit oli jonkin asteinen pettymys siihen hypetykseen nähden mitä sitä kahvipöydissä ylistetään. Samanlaisia maisemia ja mutkapätkiä löytyy helposti mantereen puoleltakin. Sää suosi edelleen ja aurinkoa piisasi, matkaa taittui vajaa 200km.
4.7.2007
Taas läksimme heti aamusta tien päälle rantaa pitkin etelään päin. Tie on todella mutkaista ja todella mukavaa ajaa. Muutaman kymmenen kilsan jälkeen olimme taas lauttarannassa Halsassa. Lyhyen (10min) ylityksen jälkeen sama rantamutka jatkui Ågskardetista hyvän matkaa ennenkuin olimme seuraavalla lautalla Jetvikistä-Kilboghamniin. Sieltä matkaa jatkettiin Mo i Ranaan jossa todettiin että ajellaan menemään vaikka yöksi oli ollut tarkoitus jäähä tänne. Matka jatkui Mosjoeniin ja Truforsiin ja yllättäen illalla huomattiin että "perskeles, ollaan jo Tärnäbyssä, Ruotsissa". Täällähän meidän piti olla vasta seuraavana päivänä. Tarkoitus kyllä oli majoittua jo aikaisemmin mutta matkalle ei sattunut aikaisemmin yhtään lairintä-aluetta joka ois ollu auki. Tiet vaihtui Mosjoenin jälkeen hiukan perinteisemmäksi maantieksi ja Ruotsin rajalla taas tavalliseksi maantieksi niinkuin esim. Suomen/Ruotsin lapissa. Ite oli sitä mieltä että ajetaan takas Mo i Ranaan ja E6:sta pohjoiseen Fausken pintaan josta palataan Arvidsjaurin kautta menomatkan kans samaa tietä takas, muuten kävis varmasti niin että paahdettasi kotiin jo torstaina Ruotsin läpi. Jannea ei ajatus hirveästi innostanut, mutta aiottiin kattoa aamulla tilannetta uudestaan. Päivän ajot n. 550km. Tälle päivälle sattui yks vajaan 8km tunneli (Svartisen tunnel) ja toinen reilun 8km tunneli kierrettin vanhaa serpentiiniä pitkin. Muutenkin tunneleita riitti, pääsääntöisesti mittaa niillä oli 0.5-3km (aika h*lvettiä ajaa niitä läpi tummalla visiirillä, pisimpiin vaihdoin kirkkaan).
5.7.2007
Aamu valkeni taas aurinkoisena ja Janne tuumas heti että lähtään Norjaan. Pakattiin nopsaan kamat kyytiin ja suunnattiin nokka uudestaan kohti Norjaa ja Mo i Ranaa. Alkumatka meni nopeasti Mo i Ranaan jossa käytiin mutka seikkailemassa (kaupasta evästä ja vaimokkeelle matkamuisto-peikko, norjassa kun kerta ollaan). Mo i Ranasta suunnattiin pohjoiseen mukavaa vuoristotietä (joka muuten on Norjan läpi halkova päätie E6). Napapiirillä piettiin tauko ja kotvan kuluttua oltiin taas Ruotsissa. Jonku matkaa rajalta sattui reissun ainoa "haaveri" kun Jannen moposta otti kilpiteline kontaktia renkaan kans ja repesi irti. Yöksi jäätiin suosiolla Arvidsjauriin, kun eilen meni varmaan 200km yöpaikkaa etsiessä. Matkaa tänään noin 500km.
6.7.2007
Jälleen herättiin aurinkoiseen säähän. Viimeinen päivä kulki kutakuinkin samaa, käännettyä, rataa kuin ensimmäinen, eli Arvidsjaur-Älvsbyn-Boden-Luleå-Tornio-Oulu (Roneån sijaan ajettiin Bodenin kautta, muuten 1/1 maanantain kans). Tiet hyvää ja melko nopeaa maantietä, tätähän on jo nähty aikaisemminkin aika riittävästi. Kilsat n.500.
Seuraavaa raissua pitänee suunnitella niinpäin että pistää kunnon päivämatkat ja jää sitten välille jos alkaa matka kovin painaa. Ei tuu näemmä meillä isommin hilluttua nähtävyyyksien perässä eikä kaupungin katuja tarvi kuluttaa kävelemällä. Lofootit oli tosiaan pettymys ennakko hypetykseen nähden. Ehkä siellä vois diipailla luontoa ja nähtävyyksiä tutkien, mutta se reissu jää kyllä autoiluksi. Tiet oli lähes poikkeuksetta hyviä (Ruotsissa oli yks pitkä tietyö ja välillä eri tasoisia routavaurioita) ja liikenne yllättävän rauhallista joka puolella. Hinnat, bensan ja ruoan, ei tuntunut yhtään pöllömille, ilmeisesti Suomi on ottanut Norjaa menestyksekkäästi kiinni hinnoittelussa. Todella mukava oli reissu, vaikka pari-kolme päivää tuntui menevän toipumiseen. Seuraavia odotellessa...
Norja Tour 2008, Kuvia reissusta
Matkakertomus Oulu-Trollstigen/Geiranger-Oulu
Talvi-kevät-alkukesä 2008
Taas päätimme hiukan pidentää seuravaa reissua ja pituudeksi suunniteltiin 5-6 päivää. Tuleva reissu jatkuu etelämmäs Norjaan, jonnekin Trondheimin seudulle. Pohdintojen jälkeen ajosuunnitelma on: 1.pv Oulu-Åre, 2.pv Åre-Andelsnes, 3.pv Andelsnes-Flåm, 4.pv Flåm-Röros 5.pv Röros-Lycksele, 6.pv Lycksele-Oulu. Lähtö 20.7.
20.7.2008
Janne kurvas meijän pihaan aamulla vähän ennen seiskaa ja saman tien lähettiin vedättään taas kohti Torniota, jossa pikainen tankkaus ja kaupassa käynti. Haaparannasta suunnattiin Årea kohti reittiä Piteå-Lycksele-Östersund. Koko päivä ajettiin sateen perässä tai sadepilvien välissä, joku kymmenen kilsaa sai ajaa sateessa. Hyvä oli tuuri.Ruotsin puolella tiet on edelleen nopeita ja hyviä ajaa. Ainut murhe oli mun tielle tippunut nopeusmittari (Sigma BC800, löytyy tieltä 365 Skellefteå joen kohalta 2km pohjoiseen/etelään), mikään paikka ei turtunut eikä matka muutenkaan tuntunut pahalle vaikka sitä taitettiin n.950km.
21.7.2008
Aamulla nopeasti Norjan puolelle. Ilma näytti aluksi hyvälle, mutta aamupäivästä taivas jo tummeni ja saimme ajella tihkusateessa. Välillä satoi oikeasti ja välillä oli niin paksu sumu että sama kun ois sateessa ajanu. Tiet oli jees, maisemista ei oikeen mitään hajua. Ajelimme Trondheimin kautta Oppdaliin ja sieltä andelsnesiin. Oppdalista löytyi vihdoin uus mittari mopoon ettei tarvi summassa arvailla nopeutta.Märän päivän jälkeen koitimme löytää aluksi mökkiä/huonetta, mutta kaikki tuntui olevan täynnä ja päätimme majoittua teltaan. Ilma oli jo onneksi parempaan päin. Matkaa tuli vajaa 500km.
22.7.2008
Nyt alkaa matkan kohokohdat; ensin Trollstigen ja Geirangerin vuono. Ilma oli loistava ja maisemat todella huikeita. Turisteja tuntuu riittävän tällä pätkällä ja matkan teko on todella hidasta (tuntuu että välillä keskituntivauhti tippuu johonki 20km paikkeille). Monen hienojen mutkien jälkeen ajelimme Oldenin ja Skein kautta Dragsvikiin, josta lautalla yli Vangsnesiin majoitukseen. Oldenissa poikkesimme ikijäätiköllä. Pikaisen pohdinnan jälkeen otimme mökin etta saa kaiki loput kamat kuivaksi (Janne oli kyllä jo kirjoittamassa telttalappua, kun "ehin hätiin"). Matkaa tuli n.450km. Koko päivä oli loistavuutta! Flåmiin oli tarkoitus alunperin ajaa, mutta tähän asti päästiin 12-13h ajolla.
23.7.2008
Aamusta virkeänä taas tien päälle kohti etelää. Heti aamusta kävimme reissun eteläisimmässä kohdassa ja käännyimme kohti Flåmia. Tällä pätkällä on paljon tunnelia. Aurlandista täräytettiin valmistuessaan maailman pisimpään maantie tunneliin, 24.5km. Tunelissa on 3 pysähdyspaikkaa, pysähdyimmä malliksi puolivälissä. Tunnelin jälkeen matka jatkui Songdalin kautta Ottaan ja Dombasiin. Tuossa kohtaa alkoi jo matka painaa ja päätimme ajaa vielä hetken ja kattoa majoitusta. 30km myöhemmin törmäsimme Hjerkinn nimiseen paikkaan jossa oli näppärä leirintäalue. Sinne siis. Matkaa tälle päivää n.500km.
24.7.2008
Taas herättiin aurinkoiseen säähän. Yöllä oli tosi kylmä, olimme ns. ylängöllä emmekä ottaneet sitä illalla huomioon. Eipä siinä mitään, kamat nippuun ja tienpäälle. Alvdalin kautta kurvasimme Rörokseen, josta matka jatkui Ruotsin puolelle. Östersundin kautta kohti Lyckseleä jonne oli tarkoitus pysähtyä yöksi. Siellä oli joku "motor week" menossa ja kaikki paikat ihan täynnä. Saimme vinkin ajaa 70km pohjoiseen Norsjöhön jossa olikin näppärä leirintä-alue…joka oli täynnä puolalaisia marjanpoimijoita. Nojoo, ihan iisisti viettivät iltaansa vaikka aluksi kuulostivat pitävän aika kovaa mökellystä. Päivän ajot n.750km. Heti pitenee ajot kun tullaan Ruotsin puolelle.
25.7.2008
Viimeinen päivä meni mukavasti samaa polkua menomatkan kans. Olin kotona jo iltapäivällä. Ajoa tälle päivää noin 650km.
Loppusanat
Kaikkinensa erittäin hyvä reissu. Kolmantena päivänä jäimme ennakko suunnitelmasta jälkeen jonku abt 100km. Juuri niinhän me ajoja suunnittelimme että ei haittaa jos jää "tavoitteesta". Nyt oli tunneleita paljon ja serpentiiniä joissa kului aikaa, varsinkin 3-4 pvnä. Hinnat, bensan ja ruoan, tuntuu olevan Norjassa jo kutakuinkin suomen tasolla, Ruotsissa paikoin selvästi alle. Todella mahtava oli reissu, ja toipumiseen ei nyt mennyt kuin päivä. Semmoinen ajatus tuolla nyt tuli että Norjaan kannattanee mennä lyhintä reittiä ja kuluttaa niitä kilometrejä siellä. Saman tyylisiä mutkateitä on joka puolella eikä niitä enää muista parin vuoden päästä jos samoja teitä sattuu ajamaan. Tuosta ois kiva turauttaa esim. Arvidsjaurin kautta sinne ja kiertää pohjoista kohti ihan itärajalle, Kirkkoniemeen ja joko Inarin tai Hettan kautta alas kotiin. Seuraavia odotellessa...
Norja Tour 2009, Kuvia reissusta
Etelän keikka, Oulu-Lillehammer-Stavanger-Oslo-Oulu
Alkukesä 2009
Tein talven aikana suuntaa antavaa suunnitelmaa tulevasta reissusta. Katoin sopivaa lenkkiä pohjoisesta siten että lähtis Venäjän tuntumasta Kirkkoniemestä Vardön suuntaan, kävis Tenojoen tietä mutkin ja kiertelis ranikkoa jonnekin Narvikin nurkille tai vähän alemmas. Jannen kans katottiin suunnitelma läpi ja funtsittiin että ajellaan fiiliksen mukaan eikä suunnitella mihin saakka aina pitää päivässä ehtiä. Aikaa reissuun on max. 7päivää ja lähtö 11. tai 12.7. Pari päivää palaverista Janne soittaa että kun on aikaa viikko, mehän ehittäs ihan eteläänkin aika nätisti. Sovittiin että kumpikin kattelee reittiä ja ennen lähtöä katotaa pikaisesti mistä aiotaan ajaa. Ja sovittiin että katotaan aina vaan seuraava päivä tarkemmin että minne ollaan menossa.
Heinäkuu 2009
Puhelin palavereiden tuloksena päätettiin että ajetaan rantaa keski-Ruotsiin, maan poikki Norjaan ja norjassa lenkki Oslo-Kristiansand-Stavanger-Bergen-Lillehammer (tai toisinpäin, mikäli sääennuste näyttää niin paremmalle).
11.7.2009
Startti aamulla varttia vaille 7 ja nokka kohti Haaparantaa-Umeåtä-Sundsvallia ja illalla oltiin Rätanissa reilu tonni rullattuna. Tästäpä ei juuri kerrottavaa; nopeaa maantietä, lopussa pienempää kantatietä jossa sai vähän jo taittaa mutkiin. Matkaa takana pikkusen yli 1000km.
12.7.2009
Muutama sata kilsaa vaihtelevaa kantatietä, paikoin pinta aika heikossa hapessa. Päätimme siis ajaa reitin ylä kautta eli ensin suunnistimme Lillehammeriin. Tämän jälkeen tuli aivan loistava pätkä Lillehammer-Dokka-Stavkirke. Aivan ehdoton pätkä jos tuolla suunnalla reissaa. Päivän päätteeksi majoitus hostelliin Haugastölissä kun leirintäalueet alkoi olla kortilla ja päivä painui iltaan. Kevyt vesisade vaivasi pitkin päivää. Matkaa päivälle n.700km.
13.7.2009
Aamusta kohti Bergeniä. Oikeestaan koko matka Haugastölistä Bergeniin oli melko täydellistä vuorta-mutkaa-tunnelia. Kannattaa ajaa Bergeniin vuonon rannan tietä (olikohan 7-tie?). Bergenistä ajoimme rantareittiä Stavangeriin (2x lautta mm.), jonka jälkeen siirryimme pienemmälle rantatielle 44. Aika pian jarrutimme yöksi Brusandiin. Koko päivän sateli ja tiet oli ihan mukavia mutta mitään wau-elämyksiä ei kohalle sattunu (lukuunottamatta siis aamun settiä ennen Bergeniä). Ajoa tälle pätkälle vajaa 500km.
14.7.2009
Route 44:sta jatkettiin kohti Flekkefjordia jossa pikku pätkä valtatietä ja siirtyminen takas pikkutielle. Suuntana oli Oslo ja ajoimme sinne suurinpiirtein suoraan sisämaan halki emmekä käyneet Kristiansandissa ollenkaan. Mikäli tuolla ihan eteläisimmässä norjassa seikkaile, kannattaa pistää muistiin tie 44 Brusand-Flekkefjord, ja tiet 465/42 Flekkefjord-Kvinlok-Hornnes sekä tie E134 Bunkaberg-Nododden! Monta sataa km aivan upeaa mutkaa. Välillä on routavaurioita joita pitää tosissaan väistellä ja jarrutella. Osloon kun päästiin, kävästiin Holmenkollenilla tsekkaan mille Oslo näyttää ylhäältä päin ja leirissä ajomäärä näytti päivälle vajaata 600km. Ja vettäkin sateli vaihteeksi pitkin päivää.
15.7.2009
Päivän suuntana Ruotsi. Ajelimme hieman tulomatkaa etelämpää takaisin Ruotsin puolelle jossa suunnistimme Moran kautta kohti rannikkoa. Sundsvallin kohalla näytti sille että kohta tulee vettä mikäli pohjoisemmas jatketaan ja jäimme yöksi sinne. Norjan puolella ja palan matkaa Ruotsia oli ihan kivaa kantatietä, loppu perus maantietä > suoraa ja melko tylsää. Vaihteeksi ei satanut ollenkaan. Matkaa päivälle reilu 650km.
16.7.2009
Aamusta näytti heti sateiselle ja Skellefteån kohalla taivas repesi. Vettä tuli kuin saavista kaatamalla abt. 200km eikä edes sadepuku-gore yhistelmä pitänyt kunnolla vettä ulkona. Onneksi sade loppui ennen Haaparantaa ja kamat pikkusen kuivui. Pätkä (Sundsvall-Oulu) alkaa olla jo aika tuttu kun on muiden harrasteiden vuoksi tullut tuota samaa väliä joku kerta sahattua. Kotona olimme illalla ja matkaa päivälle n.800km.
Summasummarum
6päivää ja aika tasan 4200km (Jannelle vielä reilu 100 lisää). Reissu oli loistava, vaikka satoi suht paljon. Siirtymä tuonne etelä-Norjaan on aivan järkyttävän pitkä, samaa totesimme tosin jo vuosi sitten Trollstigenin keikan jälkeen. Nyt ois Norjasta käymättä vain itäreuna (Altasta itäänpäin). Pikku vinkkinä voin ite todeta että kannattaa tarkistaa/nostaa rengaspaineet 3kilon paikkeille jo lähtiissä ja ottaa huomioon että tuolla on todella karkeat tiet meikäläisiin teihinkin verrattuna eli rengasta kuluu. Ja jos suunnittelee päivä etapit etukäteen, Norjassa etenee suosiolla max n.4-500km/pv. Ruotsissa taas 800-1100km tulee suhteellisen vaivatta. Ja kannattaa ottaa huomioon, mikäli telttamajoitus tökkii, että mökit on lähes varmuudella varattu täyteen mikäli ajot venyy iltaisin 18-19 asti. Ens kesällekin ois reissu jo pääpiirteittäin suunniteltu, kun ehittiin jo katella se itä-Norja valmiiksi. Sinne kyllä ehtis myös pidennetyllä vkonloppu reissulla, jos ihan ajoreissuna kävis... ;) Toisaalta, joku reissu vois olla kiva tehä siten ettei istu pyörän päällä 11-13h/pv., vaan pällistelis maisemia vähän sen maantien ulkopuoleltakin.
Viimeksi muokannut: jsavilaa; 11.11.2012 klo 01:44.
Norja Tour 2010, Kuvia reissusta
Matkakertomus Oulu-Tromssa-Alta-Levi-Oulu
Taas uus kesä ja uus reissu. Nyt meni koko systeemin miettiminen uusiksi kun vanha reissuakveri möi edellisen reissun jälkeen pyörän pois ja ei päässyt enää tälle kesälle mukaan. Keväällä onneksi tuli toisen kaverin kans puhetta että ovat lähössä pohjois-norjaan heinäkuussa ja mukaan mahtuu mikäli haluaa. Ilmoittauduin oitis!
Reissu oli jo lähtökohdiltaan erilainen kuin aikaisemmat: mukana 6 pyörää, majoitukset varattu etukäteen ja päiväsiirtymät muutamia satoja km. Se oikeestaan sopi erittäin hyvin kun 4 kesää on jo ajettu melkolailla pitkiä siivuja (mikä sekin on ok, mutta ihan kiva välillä tutkia muutakin kuin vain maantitietä). Eli reissu on seuraava: 1.pv Hdas-Kilpisjärvi, 2.pv Kilpisjärvi-Tromssa, 3.pv Tromssa-Alta, 4.pv Alta-Levi ja 5.pv Levi-Hdas. Matkaa vajaa 2tkm, ei paha.
15.7.2010
Aamulla ennen seiskaa hilipastiin Hputaan Seon pihalle ja pikaisen kahvittelun jälkeen matka kohti Kemiä, josta Tornion kautta rajaa ylöspäin. Tankkausta Yli-Tornion paikkeilla ja kohta oltiin jo Muoniossa, jossa syökästiin Shellillä lounas ja taas tankkaus. Käsivartta pitkin pöristeltiin Kautokeinoon ja suomen maanteiden korkeimman kohdan (Muotkatakka) jälkeen laskeuduttiin Kilpisjärvelle. Maake oli vaatimattomasti varannu 8h alppimökin kaikilla varusteilla.Koko pvän paistoi aurinko, poroja ei käytännössä ollenkaan ja itikoita ei Kilpisjärvellä juuri yhtään. Siinäpä se ilta kului rattoisasti saunoessa, makkaraa paistaessa ja siideriä terassilla maistellen. (toi.huom. makkara meinas loppua kesken kun Ari maisteli ainakin 7 kabanossia... ;) Matkaa noin 600km.
16.7.2010
Aamu taas aurinkoinen ja matkaan lähettiin mökin siivouksen ja aamupalan jäkeen. Ensimmäistä kertaa, ikinä, jouduttiin Norjan tullin ratsaamaksi (kaikki Norjaan menijät jumittivat samassa ratsiassa). Viikonlopun viettoon meniijöiden kaljavarastoja kuulemma ratsasivat kun suomesta tuuaan keskimäärin liikaa alkoholia maahan, me kuitenkin päästin jatkamaan matkaa hyvän tuulisen tervehdyksen " have a goog day, drive slow" saattelemana. Joo, matka jatkui Skibotnin koukkauksen kautta Tromssaan. Hyvä tie, mutkia mukavasti eikä liikennettä paljoakaan. Ja aurinkoa riittää. Tromssassa majoituttiin rannassa olevaan hotelliin ja kun oltiin perillä aika varhain, päätettiin Maaken ja Arin kans jättää kamat hotlaan ja käyä pyöräileen kylillä ja makunnissa. Parin tunnin seikkailun jälkeen heilautettiin hotellin iltapalalle. Hyvää oli.Kilsoja noin 200.
17.7.2010
Vaihteeksi aamulla hotellin valmiille eväälle. Napa täyteen ja kohti Olderdalia josta isompaa tietä jatketaan Altaan. Matkalle sattui pari lauttaa ja kohtuu siivu pientä ja rauhallista kantatietä. Jäkimmäistä lauttaa ootellessa oli aikaa ihmetellä lauttarannassa merisiilejä, meritähtiä ja meduusoja. Olderdalista siis matka jatkui E6:sta kohti Altaa. Hienoa rantatietä ja Gildetunissa pysähyttiin erittäin hienolle näköalakahvilalle taukoilemaan. Altassa oltiin alkuillasta ja taas saunaan(!). Siinähän se ilta meni kattoterassilla ja patiolla pällistellessä. Ja aurinko paistanu edelleen. Päivän ajot 300km.
18.7.2010
Aamusta näytti että paiste jatkuu mutta kun päästiin liikkeelle, oli taivas mustana. Harmi kun tuli kaatamalla vettä koska tie Altasta Kaunokeinon suuntaan on yksi norjan hienoimmista. Siinäpä sitä sitten sateessa siirryttiin Enontekiölle jossa tankkausta ja syönti. Enontekiöltä Leville siirryttiin reipasta reissuvauhtia ilman isompia taukoja. Leville kun päästiin, oli kaikki ajokamat läpimärkiä. Noo, kuivauskaappi toimii ja sauna lämpiää. =P Sateisen siirtymän pituus 400km.
19.7.2010
Aamulla hotelli Sirkantähteen aamiaiselle. On se helppoa kun ei tarvi eväitä viritellä vaan ostaa valmista. Kun kerran Levillä oltiin, piti ennen poistumista kävästä huipulla mutka. Siitä sitten Kittilän kautta Roihin jossa syötiin suomen parasta(?) keppiä. Rovaniemeltä ajettiin Kemiin eteläpuolentietä ja Tervolassa juotiin ns. reissunlopetuskahvit. Viimeinen stoppi Hputaan Aakkosasemalla ja reissu on paketissa. Aurinkoa taas vaihteeksi ja matkaa 400km.
Yhteensä sahattiin about 1900km ja kaikki meni loistavasti, ainut pikku miinus oli tuo yhen päivän vesisade. Vaikka olenkin ollut pitkien pvämatkojen ja kovan ajamisen kannalla, niin kyllä tuommonen hieman kevyempi reissaanin jossa majoitukset yms on ennakkoon valmiina on nannaa. Ens vuodelle kyhätään varmaan vastaavaa, suunta vois olla hieman etelämmäs ja/tai Lofooteille. Pitää neuvotella asiasta.
Norja Tour 2011, Kuvia reissusta
Matkakertomus Oulu-Mo i Rana-Bodö-Narvik-Levi-Oulu
Taas uus kesä ja uus reissu. Kuvio suunnilleen sama kuin edelliskesän reissussa; mukana 6 pyörää, majoitukset varattu etukäteen ja päiväsiirtymät muutamia satoja km. Tällä kertaa mennään pikkusen etelämmäs Norjaan. Reitti on osin samoja polkuja kuin muutama vuosi takaperin Lofoottien reissulla. Tsosin suunta oin toiseen suuntaan ja ei käydä Lofooteilla. Elikkä reitti on seuraava: 1.pv Hdas-Tärnaby, 2.pv Tärnaby-Bodö, 3.pv Bodö-Narvik, 4.pv Narvik-Levi ja 5.pv Levi-Hdas. Matkaa reipas 2tkm, ei edelleenkään paha.
7.7.2011
Aamulla seiskan pintaan valuttiin Hputaan Seolle ja aamukahvittelun jälkeen matka kohti Kemiä, jossa aamupala ja rajan yli Ruotsiin. Luulajan nurkilta taitettiin kohti Norjaa ja tuttuja teitä kurvaillen oltiin kohta Arvidsjaurissa. Paikallinen karvakäsi-grilli tarjosi oivat appeet väsyneille matkalaisille. Matkaa jatkettiin suht nätissä kelissä ja illan suussa oltiin jo Tärnabyssa, yks kova sadekuuro osui matkalle, mutta ei onnekis kovin pitkään kestäny. Tai tarkka paikka tais olla Sånninggården. Mukava mesta, oikeen perinteinen old-skuul majatalo jossa hyvä pikkunen ravinteli, saunaosasto jne. Matkaa noin 650km.
8.7.2011
Aamulla startattiin uuteen päivään noutopöydän kautta ja matka jatkui hyvässä kelissä. Mo i Ranassa piti hieman pyöriskellä että löytyi oikea tie kohti rantatietä. Hetken kuluttua oltiin ensimmäisen kerran lauttarannassa ja kun nälkä pikkusen kurni mahassa päätimme hyödyntää taas grillin antimia. Ja siitähän ei tullu lasta eikä paskaa; jonossa n. 10 asiakasta ja koppero tekee yhden purilaisen kerrallaan pakasteesta valmiiksi. Valmistusnopeus noin 10-15min/kpl! Ois kai tuohon parilaan menny helposti se 5-7 pihviä kerralla. No, jäätelöt sentään sai ilman odottelua. Ennen Bodöa oli vielä toinen lautta ja alkuillasta kirjauduimme hotelliin. Tuo rantatie Mo i Ranan ja Bodön välillä hipoo täydellisyyttä, ehdottomasti ajamisen arvoinen pätkä jos tuolla suunnalla liikkuu. Täälläkin oli sauna ja sehän kelpaa ajopäivän päätteeksi.Kilsoja rapiat 400.
9.7.2011
Vaihteeksi aamulla hotellin valmiille eväälle. Napa jälleen täyteen ja kohti pohjoista. Eka ristyksessä (joka hämäävästi keskellä pikkukylää, ilman isompia kylttejä) ajettiin harhaan ja 15-20km kohalla ensimmäiset hoksasi että nyt on vika suunta. Nokka takas kohti Bodöa ja oikea risteys löytyi kun osas tiirata pikkukylttejä. Mukavaa ja nopeaa päätietä pitkin tovi kurvattuamme päästiin taas seilaamaan. Lauttamatkalla alkoi taivas näyttää pahalle ja sade alkoi juuri ennen kuin päästiin takas tien päälle. Hieman ennen Narvikia alkoi sitten kaatosade. Ja satoi sitten ihan aikuisten oikeasti paljon, en ole ikinä pyörällä vastaavaan sateeseen osunut vaikka aikaisemminkin on sattunut kovia sateita kohalle. Hotelli onneksi löytyi ilman isompia kikkauluja ja saatiin ajokamppeet kuivamaan ja kuivat rytkyt niskaan. Illalla sade oli väistynyt ja köpöttelimme kylän pintaan ettimään ruokapaikkaa. Eka paikasta meidät osoitettiin jo ovelta pois (oli muka häät menossa ko mestassa) vierestä onneksi löytyi italialainen ravinteli ja sieltä känkkyä naamaan. Ja olihan erinomainen känkky, semmonen oikeen ravintelikänkky. Päivän ajot pikku suunnistusvirheen johdosta noin 350km.
10.7.2011
Aamusta onneksi nättiä keliä ja nokka kohti Ruotsia. Tuo Narvik-Kiruna on myös hieno pätkä ajaa, vaikka maisemat rajan jälkeen on aika tylsiä. Sadekuurot alkoi Kirunan paikkeilla mutta loppui onneksi sata km myöhemmin. Koska suunat oli Leville, matkla johti Pajalan läpi. Siellä oli markkinat päällänsä ja piti totta kai käyä pällistelemässä. Ja Ruotsin-Suomalaiselta jampalta lähti mauste-meetvustia kilo tolkulla meidän remmin matkaan. Kolarissa oltiin sen verran myöhään että arimmat osti varalta saunajuomat laukkuun ja rohkeimmat siirtyi rip-rap joutusaan Leville… Leville kun päästiin jälkijoukoissa, todettiin että kaupat on auki ja suorilta siis makkan ostoon. Ajokamat kuivauskaappiin ja ukot saunaan. =P Siirtymän pituus vajaa 500km.
11.7.2011
”Aamulla” Nesteelle aamiaiselle. On se helppoa kun ei tarvi eväitä viritellä vaan ostaa valmista. Etujoukko häipyi saman tien horisonttiin ja jätski-stopin jälkeen Rovaniemeltä, suunnistettiin kohti Ranuaa. Ennen Ranuaa pääsee Kuivaniemeen jonka piti olla uudella pinnalla. Oli niin uudella että se oli osittain vielä Lemminkäisen asfalttiasemalla. Jossain kohtaa oli pakko luovuttaa soralla ajaminen ja käännyttiin Yli-Iihin päin. Hienoja pätkiä nämäkin, eikä ole tullut koskaan ajettua vaikka ihan kotinurkilla ovatkin. Viimeinen stoppi Hputaan Aakkosasemalla ja reissu on paketissa. Hyvää ilmaa viimeinenkin päivä ja matkaa 400km.
Yhteensä ajettiin about 2300km ja kaikki meni taas loistavasti, paria sadekuuroa ja Narvikin myrskyä lukuunottamatta. Tällä linjalla mennään jatkossa, ei enää kiinnosta telttamatkailu. Ens vuodelle kyhätään varmaan vastaavaa, suunta vois olla taas hieman etelämmäs tai Lofooteille. Pitää neuvotella asiasta.
Norja Tour 2012, Kuvia reisusta
Matkakertomus Oulu-Bodö-Lofootit-Harstad-Senja/tromssa-Levi-Oulu
Taas uus kesä ja uus reissu. Matkasuunnitelma suunnilleen sama kuin edelliskesien reissussa mutta mukana nyt 3 pyörää. Majoitukset varattu toki etukäteen ja päiväsiirtymät muutamia satoja km. Taas kohteena Bodö ja siitä ylöspäin, joko lofoottien kautta tai maitse. Eli seuraavaa reittiä mennään: 1.pv Hdas-Bodö, 2.pv Bodö-Harstad, 3.pv Harstad-Tromssa, 4.pv Tromssa-Levi ja 5.pv Levi-Hdas. Matkaa taas reipas 2tkm.
8.7.2012
Aamulla kasin maissa valuttiin Hputaan Nesteelle tankkauksen jälkeen matka kohti Ruotsia. Luulajan nurkilta taitettiin kohti Norjaa ja tuttuja teitä kurvaillen oltiin kohta Arvidsjaurissa. Paikallinen karvakäsi-grilli tarjosi jälleen oivat appeet väsyneille matkalaisille. Matkaa jatkettiin nätissä kelissä Arjeplogin kautta kohti Norjaa ja illan suussa oltiin Bodössä. Koko päivä ajettiin pilvipoutaisessa säässä. Matkaa takana noin 770km.
9.7.2012
Aamulla startattiin uuteen päivään noutopöydän kautta ja eka siirtymä oli muutaman kilometrin lauttarantaan kohti Moskenesia ja Lofootteja. Lofooteille Oli muitakin menijöitä ja ennen kuin rahastaja oli meidän kohalla, alkoi käsien levittely että lautta täynnä. Janne kävi suostutteleen kapteenia(?) että kai nyt 3 pyörää menee, tuloksena että "täynnä". Siinä sitten suunniteltiin reittiä maitse pohjoiseen niin kapu tuli radion kans pyörimään ja kuulosti kyselevän autokannelta 3 pyörän sopimisesta vielä kyytiin. Ja yllättäen viittoili että mahdutte kyytiin. Äkkiä lauttaan ja pyörät kiinni. Siinä hötäkässä henkilökunnalla unohtui periä maksu, tulkittiiin että yleensä laivaan tullessa se on jo peritty ja nyt meidät napattiin rivistä niin viime tinkaan etteivät alkanu rahastaan ulkona.3.5h veneilyä ja oltiin taas Lofooteilla. Nyt ei käyty Å:ssa pyörimässä vaan suoraan kohti pohjoista. Maisemat on hienoja ja tie varsin mutkainen mutta ei edelleenkään mitään ihmeempiä ahaa-elämyksiä. Ruokatauko Svolvaerissa ja tämän jälkeen tie muuttui isommaksi maantieksi. Illaksi ehittiin hyvin Harstadiin, hotellin haku tuotti muutaman pyörhdyksen kun oli vaihtanu nimeä varaamisen jälkeen. Koko päivän paistoi pilvettömältä taivaalta lämpötilan pyöriessä kuitenkin vain 8-12c. Kilsoja noin 300.
10.7.2012
Aamulla virkkuna baanalle hotellievään ravitsemana. Suuntana oli Senjan saari ja päätimme ajaa Harstadin sillan jälkeen pienempää rantatietä päätien sijaan. Valintahan oli ennalta arvattavan hyvä ja pääsimme kanttaamaan rauhallista pikkutietä. noin 100km myöhemmin kurvasimme E6 tielle ja melkein heti uudestaan pikkutielle kohti Senjaa. Finnsnesin jälkeen piti miettiä että käymmekö Grylleford/Torsken piston, noin 40-50km ja riskeeraamme lauttaan ehtimisen vai käännymmekö suoraan lauttaan johtavalle 862-tielle. Laskettiin että meillä on 30-45min luppoaikaa, joka ei suosiolla riitä ko. mutkaan. Seuraava lautta ois mennyt niin myöhään että suunnistettiin suoraan lautalle. Joku tovi myöhemmin siis odottelimme taas lauttaa ja hyödynsimme sen odottelun keittämällä kuumat kaakaot.Tromssaan saavuttua hotelli löytyi nätisti navigaattorilla. Ois kyllä ollu aika homma ettiä ilman sitä kun sijaitsi ihan saaren eteläkärjessä reipas 2km kaupungin keskustasta. Aurinkoa taas mutta aika vilpoisata. Ajoa päivälle noin 370km.
11.7.2012
Aamusta taas pilvetön taivas vaikka ennuste näyttikin pilvistä ja sadekuuroja. Menihän tuo pilveen melkeen heti kun päästiin matkaan. Sadetta ei kuitenkaan alkanu näkymään ja ilma lämpeni selvästi kun käännyttiin Skibotnista kohti Kilpisjärveä. Heti rajan ylityksen jälkeen, ennen kuin oltiin edes Kilpisjärven kylällä, tuli ensimmäiset pisarat visiiriin. Aattelin että hetikö se suomessa alkaa satamaan, mutta sepä jäi niihin muutamaan pisaraan. Kilpisjärvellä tankkaus ja kohti Muonioo. Ennen Muoniota piti poiketa juomaan euron viineri-kahvit, toisella puolen tietä ois ollu 50cnt pulla-kahvit, mutta viineri kuulosti paremmalle. ;) Pikatankkaus Muoniossa ja siirtymä Leville. Majapaikka oli hotelli Levi Spa ja kun huoneeseen kuului kylpylä, piti käyä köllimässä siellä. Hieno päätös reissulle. Tai no onhan vielä 1 siirtymä seuraavana päivänä. Siirtymän pituus noin 420km.
12.7.2012
Aamulla reissun paras hotelliaamiainen ja taas tienpäälle. 90km ennen Roita löi sateen päälle, onneksi loppui jo 20km eteenpäin. Ajettiin ilmeisesti saderintamaa vastaan kun Rovaniemelle asti oli tie märkä. Rollossa tankki viimeisen kerran täyteen ja jälleen kohti Ranuaa. Jossain kohtaa ohitimme erikoisen näkösen vankkurin ja piti himmata ottamaan epelistä kuva. Tyyppi kiertää kävelemällä palloa ja oli nyt siis menossa tuolla Roi-Ranua välillä. Ukko löytyy netistä hakusanoilla "On Foot Across the Universe". Nyt oli Simontielle saatu asfaltti pintaan ja ajoimme sitä 4-tielle asti. Ennen Simontielle kääntymistä satoi hetken vettä, mutta muuten kuivaa. Matkaa loppuetapille vajaa 400km.
Yhteensä ajettiin about 2300km ja kaikki meni niinkuin elokuvissa. Ajankohta sattui parhaimpaan väliin varmaan koko kesänä, 1. ja 5. päivä pilvisessä säässä ja muuten aurinkoa pilvettömältä taivaalta. Samaan aikaan oli uutisissa että keski- ja etelänorjassa on pahimmat sateet miesmuistiin. Pari ideaa on mielessä ens kesää varten jo, saapa nähä mitä silloin on luvassa. Tuskin kuitenkaan kovin radikaalisti poiketaan näistä viime kesien kuvioista.