Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
  1. #1
    Itsellä FJR 2007 vuosimallia ajettu n, 28000 ja kytkin oireillut jo pari kertaa. Massalevyt vaihdettu ekan kerran kympissä takuuuna edellisen omistajan aikana ja nyt vaihteiden kolahtelun takia avasin kykimen ja sieltä löytyi outoa valilevyjen kuluneisuutta ja viimeisen levyn kohdistussakaroiden outoa hioitunesuutta neljän sakaran kohdalla oli kuin viilalla olisi vedetty, mutta kytkinkruunussaa ei ollut mitään jälkiä sen enempää boorituksissa kuin massalevyjen kohdistusrenkaidenkaan urissa vaan ne olivat kuin uudet.
    Kytkin jätti "päälle" ja ykkönen kuin muutkin vaihteet ylöpäin menivät erittäin huonosti päälle ja kolahtivat erittäin pahasti. Myös työnnettäessä pyörää moottori sammuksissa vaihde päällä kytkinkahva pohjassa tunsi myös selvästi, että kytkin ei täysin irrottanut.
    Vaihteiden kolahtelu ja huono kytketyminen johtuu siis kytkimestä, joka on viallinen ja kytkimen rikkoontuminen väärästä öljystä. Levyt turpoavat, eikä kytkimen irtoaminen enään onnistu.
    Motulin öljy on ehkä sopivin, kun siinä on mukana lisäaine kytkimelle ja ehkäisee massalevyjen turpoamista. Joku muukin vastaava öljy varmaan käy yhtä hyvin, jossa on mukana tuo tarvittava lisäaine, mutta EI tavallinen autoon tarkoitettu öljy, joka rikkoo takuuvarmasti kytkimen ja kolahtelu alkaa ja sitten vaihteiden päälle meno on huonoa.
    Viimeksi muokannut: Archimedes; 08.07.2012 klo 23:03.
  2. #2
    Lainaa Archimedes kirjoitti Katso viesti
    Itsellä FJR 2007 vuosimallia ajettu n, 28000 ja kytkin oireillut jo pari kertaa. Massalevyt vaihdettu ekan kerran kympissä takuuuna edellisen omistajan aikana ja nyt vaihteiden kolahtelun takia avasin kykimen ja sieltä löytyi outoa valilevyjen kuluneisuutta ja viimeisen levyn kohdistussakaroiden outoa hioitunesuutta neljän sakaran kohdalla oli kuin viilalla olisi vedetty, mutta paineasetelmassa ei ollut mitään jälkiä sen enempää boorituksissa kuin massalevyjen kohdistusrenkaidenkaan urissa vaan ne olivat kuin uudet.
    Kytkin jätti "päälle" ja ykkönen kuin muutkin vaihteet ylöpäin menivät erittäin huonosti päälle ja kolahtivat erittäin pahasti. Myös työnnettäessä pyörää vaihde päällä kytkinkahva pohjassa tunsi myös selvästi, että vaihde ei ole täysin vapaalla.
    Vaihteiden kolahtelu ja huono kytketyminen johtuu siis kytkimestä, joka on viallinen ja kytkimen rikkoontuminen väärästä öljystä. Levyt turpoavat, eikä kytkimen irtoaminen enään onnistu.
    Motulin öljy on ehkä sopivin, kun siinä on mukana lisäaine kytkimelle ja ehkäisee massalevyjen turpoamista. Joku muukin vastaava öljy varmaan käy yhtä hyvin, jossa on mukana tuo tarvittava lisäaine, mutta EI tavallinen autoon tarkoitettu öljy, joka rikkoo takuuvarmasti kytkimen ja kolahtelu alkaa ja sitten vaihteiden päälle meno on huonoa.
    Ja höpön pöppö
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  3. #3
    Eikös toi ole ihan faktaa, että autoille tarkoitettu öljy rikkoo mopon kytkimen?
    Retired
  4. #4
    Joo ja räjäyttää renkaat ja sytyttää rungon tuleen... Ja aiheuttaa mieskunnon heikkenemistä, ainaki pyörän omistajalle ja ehkä naapurillekki...

    Näh.
    Synteettisissä ja osasynteettisissä öljyissä on öljyn polymeeriketjuja muokattu pitemmiksi. Muokkaus tehdään hapettomassa tilassa(vety) ja suuressa paineessa + lämmössä. Tunnetaan nimellä: Krakkaus.
    Nämä pitkäketjuiset polymeerit on tarkoitettu liukasteiksi ja sitomaan öljy voideltavaan pintaan. Myös öljyn ominaisuuksien leikkautumista, eli romahtamista näillä pienennetään.
    Nämä polymeerit tarttuvat kytkimen kitkapintaan ja aiheuttavat luistamista. Polymeeriketjut tunkeutuvat kytkimen kitkamateriaaliin ja tarttuvat kiinni.
    Jos otetaan merkkilasit ja propellihattu pois päästä, tarkastellaksemme öljyjä, niin huomaamme jotta "halvemmat" autoon tarkoitetut öljyt, ns. mineraaliöljyt periaatteessa toimii sitten moottoripyörässäki.
    Mineraaliöljyihin sekoitetut lisäaineet (silikaatti, mangaani, kadmium, jne.) voivat aiheuttaa kitkapinnoille kerroksen joka tuhoaa levyn. Yleensä näin käy, jos kytkin käy kuumana ja levyt lämpeää yli öljyn leikkautumispiteen.

    Eli.
    Jos mitään muuta öljyä ei ole saatavilla, sinne mopoon voi kaataa jotain halvinta mineraaliöljyä. Se on yleensä kohtuupuhdasta perusöljyä. Niissä ei ole juurikaan haitaksiasti noita lisäaineita.

    Jos ajat huonommalla öljyllä, vaihda se useammin.
    Moottorille on ihan sama, vaikka kaataisit sinne SAE 30 luokituksen ömaavaa öljyä, kunhan vaihdat sen tarpeeksi usein. Itseasiassa se on moottorille jopa parempi. Öljyn sekaan pääsee polttoainetta, palojätteitä, metallihilettä, kytkinmateriaalia, männänrenkaan palasia jne... Ne aiheuttaa kulumista ja öljyn hapettumista. Mikä heikentää voitelua ja hapettumisen edettyä tietyn pisteen yli, alkaa myös maaöljyissä härskiintyminen. Tämä haju on tuttu etupumppuja ropanneitten keskuudessa, se vanha öljy haisee todella karmealle.

    Mää kaadoin omaan Hondaan Tepoilin 15W-40 Classic Mineral Motor Oilia ja öljysutarikin on jostain Civicistä...
    Aivan yks lysti, kun öljyt vaihtuu kuitenki noin 4000-5000km välein.
    (kai toi pyörä sitte ensyönä abduktoidaan NASA:n toimesta, ja tuhotaan kansallisen moottoripyöräöljyliiton salaisessa kokoontumisessa)

    Eli, käyttäkää ny niitä omia aivoja.

    Mopot, missä on kuivakytkin, tai kytkimellä ja koneella on eri öljyt, kaatakaa sinne rauhassa synteettistä röppöä tupaan. Kestää paremmin ja putsaa konetta. Koskee myös skoottereita.
    Mopot missä märkäkytkin, mineraaliöljyä, ei tarvi olla moponkuvaa purkissa. Saa olla lisätty kitka-aineita, mutta mielellään ei silikaatteja eikä sulfideja (ainakaan kovinkaan paljoa)...

    Mut jokainen saa tehdä omalleen mitä haluaa ja miten haluaa.

    Tää tälläin kemian opiskelijana, ja entisenä ajoneuvoasentajana tuumailtu...

    (saa käyttää tekstiä vapaasti, mut asiayhteydestä irrotettuja lauseita vältettäköön.)
    Viimeksi muokannut: janite2; 08.07.2012 klo 15:14.
    Se oli jo rikki...
  5. #5
    Lainattu tuolta mp-foorumilta. "Älä vaan pistä autoihin tarkoitettuja öljyjä pyörään, koska moottoripyörissä on pääasiallisesti märkiä kytkimiä, eli moottoriöljy kiertää kytkinlevyjen kautta.
    Moottoripyöriin tarkoitetuissa öljyissä on ns. kytkimen suoja-aineita, joita autojen öljyissä ei ole, eli autoöljyt hajoittaa kytkimen."
    Tuolla ollaan jostain syystä samaa mieltä siitä mikä toimii oikeasti ja mikä ei. Olkoon kemian opiskelija mitä mieltä hyvänsä ja joku tyrmäsi tuon väittämäni täysin, mutta se jätettäköön omaan arvoonsa.
    Tosiasia kuitenkin on, että mopon kytkimen toiminta oli erittäin huonoa ja massalevyt vaihtokunnossa ja myös välilevyt vaihto- tai ainakin hiontakunnossa. Siksi paljon ne ovat saaneet kipeää mutta onneksi vaihteiden päälle laitto väkisin ei onneksi ehtinyt aiheuttaa kytkinkorille vaurioita.
    Edellinen omistaja kertoi myös oireiden olleen samoja, kun kytkinremontti tehtiin takuuna. Sekin on mahdollista, että takuuremontti tehtiin "ryssäksi" eli fiksattiin vain sen verran, että kytkin toimi joten kuten, mutta mitään ei oikeasti vaihdettu niin kuin joku oli arvellut yhden tutun kyseltyä asian tiimoilta.
    Toivottavasti kytkin alkaa toimimaan kunhan saan mopon taas kasaan ja pääsen kokeilemaan korjauksen tuloksia. Palaan asiaan seuraavan kerran kunhan mopo on taas toimintakunnossa. Ihmetellään sitten lisää tai kehutaan korjauksen tuloksia...
    Viimeksi muokannut: Archimedes; 21.07.2012 klo 22:25.
  6. #6
    No niin nyt on mopo taas kunnossa ja tarkoitan oikeasti kunnossa. Vaihdetut osat : Kytkinlevyt ja jousilevy ja kytkinlevyjen välilevyt puhdistettu ja öljyksi vaihdettu Motulin 5100 ja noilla korjauksilla ei enään vaihteet kolise päälle laitettettaessa vaan toiminta on siistiä ja kunnollista. Juuri niin kuin vahteiden pitääkin mennä päälle (ilman pakottamista), joten tehty remontti onnistui hienosti ja pyörä on jalleen ajokunnossa ilman vaihteiden kolinoita.
    Jos joku asentaja tms. muut väittää,että kolina on aivan normaalia niin puhuu läpiä päähänsä. Toki ei siitä varman saa ihan hiljaa olevaa ilman jonkunlaista ääntä, mutta se vaihteiden pakottamalla kytkeminen jäi pois ja olen nyt tyytyväinen.
    Jenkkeistä tilaamaani jousilevyä ei vielä ole laitettu paikalleen vaan orkkis uusi levy, koska ebaystä ostamaani levyä ei ehtinyt tulla, kun kelit paranivat poutaiseksi, enkä jaksanut enää odotella korvaavaa osaa, joten sen vaihto jää sitten jonnekin kohtaa talvea, kun on aikaa seisottaa pyörää tallissa. Jenkkien FJR foorumeiltakin löytyy lisäksi paljon juttua, joten niitäkin kannattaa käydä lukemassa.
    Jousilevy on varmaan yksi oleellinen osa tuota kytkimen toimintaa, kun ei jenkit muuten ole kehittäneet siihen paremmin toimivaa korvaavaa osaa, jota voi tutkiskella vaikka tuolta http://www.barnettclutches.com/produ...nversions.aspx, jos jotakuta asia kiinnostaa!
    Viimeksi muokannut: Archimedes; 21.07.2012 klo 22:34.
  7. #7
    Lainaa Archimedes kirjoitti Katso viesti
    No niin nyt on mopo taas kunnossa ja tarkoitan oikeasti kunnossa. Vaihdetut osat : Kytkinlevyt ja jousilevy ja kytkinlevyjen välilevyt puhdistettu ja öljyksi vaihdettu Motulin 5100 ja noilla korjauksilla ei enään vaihteet kolise päälle laitettettaessa vaan toiminta on siistiä ja kunnollista. Juuri niin kuin vahteiden pitääkin mennä päälle (ilman pakottamista), joten tehty remontti onnistui hienosti ja pyörä on jalleen ajokunnossa ilman vaihteiden kolinoita.
    Jos joku asentaja tms. muut väittää,että kolina on aivan normaalia niin puhuu läpiä päähänsä. Toki ei siitä varman saa ihan hiljaa olevaa ilman jonkunlaista ääntä, mutta se vaihteiden pakottamalla kytkeminen jäi pois ja olen nyt tyytyväinen.
    Jenkkeistä tilaamaani jousilevyä ei vielä ole laitettu paikalleen vaan orkkis uusi levy, koska ebaystä ostamaani levyä ei ehtinyt tulla, kun kelit paranivat poutaiseksi, enkä jaksanut enää odotella korvaavaa osaa, joten sen vaihto jää sitten jonnekin kohtaa talvea, kun on aikaa seisottaa pyörää tallissa. Jenkkien FJR foorumeiltakin löytyy lisäksi paljon juttua, joten niitäkin kannattaa käydä lukemassa.
    Jousilevy on varmaan yksi oleellinen osa tuota kytkimen toimintaa, kun ei jenkit muuten ole kehittäneet siihen paremmin toimivaa korvaavaa osaa, jota voi tutkiskella vaikka tuolta http://www.barnettclutches.com/produ...nversions.aspx, jos jotakuta asia kiinnostaa!
    Paljonko maksoi palikat, saattaa olla sama homma itselläkin edessä?
    ex. varadero xl 125
    ex. cbr 1000f
    nyt fjr 1300

    http://meltorautahanuri.blogspot.fi/

    Ajan minne haluan, minulla on vaimon lupa sanoa niin.
  8. #8
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Eikös toi ole ihan faktaa, että autoille tarkoitettu öljy rikkoo mopon kytkimen?
    No ei tasan ole.
  9. #9
    Kyllä tämä asia on puitu niin moneen kertaan läpi, että märkäkytkimelle ei kannata laittaa varsinkaan kehittyneempiä autoöljyjä, öljyn lisäosat tinttaantuvat kytkimeen koska pyrkivät samalla liukastamaan kytkintä, vaikka sen pitäisi ottaa kiinni. Ns. pyöräöljyistä nämä lisäosat on jätetty tarkoituksella pois. Sitten on ne kuivakytkintä käyttävät mp mallit, joissa tällä ei ole väliä kuten BMW ja Ural, joissa moottoriin moottoriöljyä ja laatikkoon laatikkoöljyä....
    p.s. ja sitten on tietysti se D, jota ei sotkettane tähän, koska ei ole kyse öljymerkeistä
  10. #10
    Lainaa road runner kirjoitti Katso viesti
    Paljonko maksoi palikat, saattaa olla sama homma itselläkin edessä?
    http://www.ebay.com/sch/i.html?_trks...h+kit&_sacat=0

    Tuolla on ebayn kautta tilaten noista Barnettin osista hieman hintoja. Tutkimalla tarjontaa löytää hieman halvempia versioita samalta tuottajalta. Itse maksoin tuosta jousilevystä n. 127$+postimaksut ja alv.23% päälle, joten tulihan sitä hintaa aika paljon, mutta kunhan talvi tulee niin laitan sen kiinni ja sitten ensi ajokaudella toivottavasti pelaa niin kuin on ajateltu.
    Tuossa tehdyssä remontissa tulleet osat ja mitä siihen meni tuli maksamaan n. 200€ ja siinä oli aika suuret alennukset mukana.
    Kun laitan tuon uuden levyn niin silloin en enään vaihda kytkinlevyjä vaan vaihdan ainoastaan tuon jousilevyn vanhan tilalle.
    Joku sanoi, että tuossa linkissä (http://www.tobefast.com/barnett-sr3-...5-f-64105.html) R1:seen tuleva levy olisi parempi. Siinä tulee 6 kpl valkoisia norjempia ja 6 kpl kullan värisiä tiukkoja jousia mukaan ja ne laittamalla kytkimestä tulee napakka laittamalla 3 valkoista ja 3 kullan väristä jousta ja jää vielä varoiksi toinen samanlainen setti.
    R1:ssä on samanlainen kytkin kuin FJR:ssä, mutta sopivuus kannattaa kuitenkin varmistaa, ettei tule turha ostos!
    Minulle tuo levy tuli mustien jousien (6kpl) kanssa ja ovat aika löysät, mutta toimivuutta ei voi tietää, vaikka ovat mainoksen mukaan n. 10 - 15% normaalia jäykemmät, mutta sitten näkee, kun pääsee kokeilemaan ja se on sitten joskus ensi ajokaudella.
    Kyllä FJR:n kytkimen ja vaihteiden toiminnan saa kuntoon näissä vanhemmissakin melko hyvin toimivaksi, kunhan ensin viitsii paneutua asiaan ja tutkii mikä on jutun juoni, eikä usko ihan kaikkia komentteja...
    Viimeksi muokannut: Archimedes; 03.10.2012 klo 20:55.
  11. #11
    Kyllä FJR:n kykimen ja vaihteiden toiminnan saa kuntoon noissa vanhemmissa melko hyvin toimivaksi kunhan viitsii paneutua asiaan ja tutkii mikä on jutun juoni, eikä usko ihan kaikkia komentteja...
    Juttelin asiasta eilen yhden moottoripyöriä paljon korjanneen ja huoltaneen asentajan kanssa ja hän neuvoi vielä karhentamaan kytkinlevyjen metalliset välilevyt niin sitten voi ajatella, että kytkin toimisi oikein.
    Kertoi esimerkin omaisesti, että jos kaksi lasilevyä laitetaan vastakkain nesteen kanssa niin nehän ovat liimautuneet toisiinsa kiinni, eivätkä irtoa toisistaan, mutta jos ainakin toisessa (välilevy) on karhea pinta niin tuota liimautumista ei tapahdu ja sama koskee kytkimen levyjen ja niiden metallisten välilevyjen toimintaa, että ne voisivat irrota toisistaan ainakin toisen otepinnan pitää olla karhea, eikä sileä.
    Kun välilevy on sopivan karhea niin sitten levyt eivät enään liimaudu toisiinsa ja vaihtaminen on helppo tapahtuma eli suurin piirtein "Klik" ja vaihteet vaihtuvat ilman kolahduksia!
    Irtoamisen saa aikaiseksi myös välikaasulla eli kytkin pohjaan ja pari kertaa reilua kaasutusta. Toimii ainakin omassani, mutta korjaan kuitenkin kytkimen niin, ettei tarvitse ajella niin kuin entisaikojen synkronoimattomalla kuorma-autolla eli vaihtaminen välikaasun kera!
    ebay.com:in kautta hakemalla hakusanoilla "clutch spring conversion kit" niin aukeaa aika monta hyvää vaihtoehtoa mistä voi haluttaessa tilata ja yhdessä kohdassa ebayssä näkyy olevan juuri tuo keltainen jousilevy kullanvärisillä ja mustilla jousilla, joista mainitsin tuolla jossain blokissa. Hinta vaan on aika kova, mutta moottoripyöräily, kun ei ole muutenkaan halpaa niin miksei voisi myös maksaa siitä, että kaikki toiminnot pyörässä ovat kunnossa ja ajo kaikin puolin nautittavaa!
    Viimeksi muokannut: Archimedes; 19.10.2012 klo 12:00.
  12. #12
    Laitoin sen Barnettin punaisen jousilevyn paikoilleen ja ei voi muuta sanoa kuin, että kytkin tuntuu nyt tosi hyvältä. Sen verran pyöritin konetta lämmittäen sen, että voin samalla vaihtaa vanhat öljyt pois ja uudet tilalle pyörän talvivarastointia varten. (Öljyksi Motull 5100 niin toimii, niin ja tietysti kytkinlevytkin kannattaa vaihtaa samalla. Ja muista ennen paikalleen laittoa levyjä pitää liotella n. vrk öljyssä ennen asennusta, eikä asentaa kuivina!) Noi levytkin kannattaa tilata jenkeistä vaikka tuolta http://www.boats.net, jossa niiden hinta on n. kolmanneksen siitä, mitä ne meillä maksaa ja samalla myös tuo kytkinkopan tiiviste samaan läjään!

    Katselin tuolta ebayn sivuilta noita vaihtoehtoja ja tuon keltaisen kytkinlevyn kohdalla huomasin, että keskiön laakeri ei mielestäni ole sopiva niin kuin minun punaisessa versiossani oli ja se kävi ilman sovittelua eli jos päätyy tuohon keltaiseen levyyn niin sopivuus kannattaa varmistaa etukäteen niin välttyy hankalalta vaihto-operaatiolta!

    Ajamassa en ole käynyt kytkinlevyn vaihdon jälkeen, mutta noin paikallaan moottori käynnissä ollessa ainakin vaihteet tuntuivat toimivan ilman kolinoita, joten luulisin että ensi ajokaudella ainakin siltä osin meno on mukavaa, kun vaihteen vaihto ei ole enään pakottamista päälle vaan ne menevät sujuvasti ilman, että tapahtumaa oikeastaan edes huomaa...

    Jos ja kun joku alkaa samaan operaatioon niin niiden kuuden pultin, mitkä kiinnittävät tuon jousilevyn kytkinkoriin pulttien kiristysmomentti on 0,8 kg eli nykyarvolla 8 Nm.
    Viimeksi muokannut: Archimedes; 20.10.2012 klo 18:04.
  13. #13
    Lainaa Archimedes kirjoitti Katso viesti
    Itsellä FJR 2007 vuosimallia ajettu n, 28000 ja kytkin oireillut jo pari kertaa. ...Kytkin jätti "päälle" ja ykkönen kuin muutkin vaihteet ylöpäin menivät erittäin huonosti päälle ja kolahtivat erittäin pahasti....Vaihteiden kolahtelu ja huono kytketyminen johtuu siis kytkimestä, joka on viallinen ja kytkimen rikkoontuminen väärästä öljystä.
    En kyseenalaista sanomaasi miltään osin, kerron vain oman kokemukseni asiasta.
    Mulla saman vuotinen mutta AS (shifteri), ajanut sillä nyt 74tkm; huollettu merkkiliikkeessä kympin välein, öljynä käytetty Yamalubea ja Castrolia.
    Ykkönen "lonksahtaa" mullakin mutta käsittääkseni se johtuu vaihdelaatikon rakenteesta eikä kytkimestä, tietävämmät ovat sanoneet tätä suoravetolaatikoksi joka ei ole niitä hienostuneimpia mutta patarautaa.

    Lainaa Archimedes kirjoitti Katso viesti
    ... joten luulisin että ensi ajokaudella ainakin siltä osin meno on mukavaa, kun vaihteen vaihto ei ole enään pakottamista päälle vaan ne menevät sujuvasti ilman, että tapahtumaa oikeastaan edes huomaa...
    Liikkeelle lähdön jälkeen vaihteet omassani "napsuvat" päälle sekä ylös/alas kuin suu saunan jälkeen oluesta. Kyllä vaihdot kolahtelemaan saa myös ajon aikana jos oikein yrittää johtuen juurikin tuosta vaihdelaatikon rakenteesta.
  14. #14
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Siisteimminhän pykälät menee kakksosesta ylöspäin ilman kytkintä. Kaasukäden ajotus vaan tarkalle jalan kanssa ja menee kuin automaatilla pykälät sisään. Nää synkronoimattomat laatikothan kärsii siitä, että koneen kierrokset kerkeää tippumaan ennen kuin pykälä vaihtuu. Sitten rattaiden sivuissa "tapit ja kolot" paukahtaa kun kytkeytyvät toisiinsa (ei rattaan hampaat koskaan).
  15. #15
    Nyt on ajokausi avattu ja voin vain kehua tuota Barrnetin tuotetta. Toimii Motulin öljyn kanssa mainiosti eli huomattavasti paremmin kuin Yamahan oman kytkinlevyn kanssa.
    Ostos oli kallis mutta on hintansa väärtti ja vaihtaminen niin ylös kuin alaspäinkin on helppoa ja mukavaa, kun ei enään pyörä hyppää eteenpäin laitettaessa ykkönen tupaan.
    Loksahtaa edelleen kylmänä pikkuisen mutta ei edellä mainitun lailla vaan loksaus on aika pieni ja lämmettyään vaihteet menevät päälle helposti ilman kolinoita, eikä tartte epäillä, että loota on hajoamassa.
    Remontti oli helppo tehdä itse ja en voi muuta todeta kuin, että kannattava kauppa, joka paransi ajomukavuutta melkoisesti
  16. #16
    Hieman OT, mutta tuli vaan mieleen kuinka monta kytkinongelmaa korjaantuisi oikealla kytkimen nestemäärällä ja oikealla kytkinnesteellä.....siis nestekytkimissä, ei ilmoja ja puhtaat öljyt.
    Vanha,niin on kuskikin...
  17.  
  18. #17
    Lainaa äkkilähtö kirjoitti Katso viesti
    Hieman OT, mutta tuli vaan mieleen kuinka monta kytkinongelmaa korjaantuisi oikealla kytkimen nestemäärällä ja oikealla kytkinnesteellä.....siis nestekytkimissä, ei ilmoja ja puhtaat öljyt.
    Tosta olen kanssasi samaa mieltä, että kytkinesteet kannattaa ja pitää vaihtaa määräajoin, että kahvasta puristettaessa sylinterissä olevan tangon liike olisi maksimaalinen ja irtoaminen olisi mahdollista.
    Toinen on oikeanlainen öljy, joka omalta osaltaan myös auttaa märkälevykytkimen toiminnassa.

    Omaani vaihdettiin rempan yhteydessä myös tuo neste toisenlaiseen ja ehkäpä hieman parempaan eli koko kytkin käytiin suurin piirten kokonaan läpi. Kuitenkin olen sitä mieltä, että toi Barrnetin jousilautanen myös omalta osaltaan paransi kytkimen toimintaa ja nyt sen osalta ei ole enään valittamista
    Viimeksi muokannut: Archimedes; 05.05.2013 klo 20:47.