Moi!
Minulla on nyt ollut 2 vuotta Yamaha FZR 600 vuosimallia 1990 (kone vaihdettu -89 malliin koska edellinen hajosi).
Ajoin prätkällä Mäntsälästä Helsinkiin rauhallisesti ilman mitään vikoja, kunnes saavuin Helsinkiin ja koitin vähän tylsän ajomatkan päätteeksi nostaa nokkaa kentällä ja sitten jatkoin kohti kotia. Ajoin tämän kiihdytyksen jälkeen suhteellisen hitaasti ja kun aloin kiihdyttää rauhallisesti tavoitenopeuteen (n. 3000 rpm), alkoi prätkä röpöttämään eikä halunut mitenkään kiihtyä ja tuntui, että se sammuu. Ajoin sitten kotiin asti hyvin rauhallisesti.
Seuraavana päivänä huomasin, että ilmanputsarin kurkut olivat lähteneet pois paikalta kaasareista, joten laitoin ne takaisin kiinni ja koitin mopoa käynnistää. Käynnistin mopoa auton kautta apuvirralla, sillä akussa on ollut ongelmia ja kun laitoin kaapelit kiinni oikein, tuli plussalta pieni kipinä starttia painaessa ja virrat hävisi.
Kaapeli ei osunut missään välissä runkoon, joten siitä ei ole kiinni. Laitoin kaapelit uudelleen, sillä kipinän jälkeen kaapelin toinen pää ei ollut enää kosketuksessa akkunapaan.
Tämän jälkeen prätkä starttasi ja pidin ryyppyä päällä, ei mitään ongelmia ja jaksoi kiertää sen yli 5000 rpm. Otin sitten kaapelit pois ja kojelaudasta valot himmeni (vapaan vaihteen vihreä valo). Ryypyllä kone ei sammunut, mutta ei saanut kierroksia (alkoi röpöttämään kaasua antaessa) ja kun otin ryypyn pois päältä, koko kone sammui.
Akusta vielä sen verran, että tämä on vuoden vanha ja ajoin sillä n. viikon kunnes menetin kortinja prätkä jäi seisomaan koko kesäksi talliin. Akku nesteet meni minimiin tämän aikana, vaikka sitä ehkä käynnistettiin helmikuussa pari kertaa. Sittenkun kelit tulivat, latasin akun mutten lisännyt vielä akkunesteitä, noh meni päivä ennenkuin akku oli taas tyhjä, joten lisäsin akku nesteet maximiin mutten jaksanut ladata akkua (sillä tuota möhkälettä on kiva työntää aurinkoisena päivänä käyntiin).
Joten pitkän novellin jälkeen kysyn, onko vika laturissa? Vai akussa? Vai onko kenties keulimisen jälkeen jokin johto voinut katkea jostain? Akkunavoissa johdot ovat tiukasti kiinni. Sulakkeita en katsonut enkä mitään muutakaan jaksanut kun otti päähän, sillä ilmanputsarissa olevien kurkkujen kumit ovat kovettuneet ja tarvitsevat silikoonia, että menevät kohdalle... Menen vielä tänään tarkistamaan sulakkeet ja ovatko johdot kiinni, mutta kysyn nyt neuvoa jos jollekkin muulle on käynyt samalla tavalla?
Minkähän verran lie ajettu? Noista monesti menee bensapumppu jossain 60-70tkm paikkeilla. Omaan ex-fzr:ään jouduin tuon vaihtamaan.
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
Entisellä koneella ajoin 95tkm ja -89 mallin kone n. 65-70tkm. Mutten usko, että bensapumpun pitäisi vaikuttaa siihen, että kone saa kierroksia lisävirran aikana (autosta ottamalla).
Kuvauksesta päätellen sekä akku (ei pyöritä ilman apuvirtaa) että lataus (valot himmenee, ei kierrä) finaalissa.
Ja lataus kiinni joko itse laturista, taikka säätimestä (ja saattaa olla syyllinen myös noihin "akkuongelmiin").
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Noniin vika löytyi, uusi akku ja kaikki toimii. Edellisessä akussa oli jotain valkoista ainetta kennoissa, vaikken sinne ole lisännyt kuin akkunestettä, mutta pääasia on se, että prätkä toimii![]()