Uutena motoristina ja BMW R 850 R -pyörän omistajana toivoisin kuulevani muilta samalla mallilla ajelevilta kokemuksia ja mahdollisia vinkkejä huoltamiseen tai vaikkapa lisävarusteisiin liittyen.
Oma pyöräni on vm 2004 ja sillä tulee ihan kohta 30 000 km mittariin. Itselläni on jonkun verran totuttelemista ainakin vaihteiston äänekkyyteen varsinkin alaspäin vaihtaessa, lisäksi jousituksen säätöön pitänee tutustua tarkemmin kun tuntuu että kaikki pienetkin epätasaisuudet tuntuu jaloissa ja satulassa.
Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen hankintaani, ja pyörä on minulle täsmälleen sopivan kokoinen sekä luonteeltaan sopiva.
Onnittelut hyvästä hankinnasta. Sulla on ilmeisesti tuo uudempi 6-vaihteinen versio. Itselläni vanhempi 5-vaihteinen ja kohta 90000 km mittarissa. Paljolti ovat kuitenkin samaa tekniikkaa.
Öljyt ja nesteet kun vaihtaa ajallaan, sekä tarkastaa / säätää venttiilin välykset 10000 km välein ja huolehtii, että ruiskurungot ovat synkassa keskenään, niin sillä pärjää jo aika pitkälle. ABS-mallissa on erityisen tärkeää, että jarrunesteet on vaihdettu ajallaan. Vanhat jarrunesteet ovat joissakin pyörissä aiheuttaneet ongelmia ABS-yksikön kanssa.
En tiedä onko tuossa uudemmassa mallissa vastaava takaiskari, kuin vanhassa. Vanhan mallin iskarissa on 7-asentoinen jousen esijännityksen säätö, johon pyörän käyttöohjekirja antaa seuraavat suositukset: vain kuljettaja -asento 1,
kuljettaja ja matkustaja -asento 4, kuljettaja+matkustaja+matkatavarat -asento 7. Paluuvaimennuksen (se ruuvi iskarin kyljessä), ohjekirja neuvoo säätämään silleen, että ensin se käännetään asentoon H (hard) ja sitten takaisin puoli kierrosta. Itselläni on jousen esijännitys yleensä asennossa 2 tai 3, riippuen siitä onko sivulaukut paikoillaan vai ei. Ykkösasento on itselleni liian löysä, kun paino huitelee ajovarusteissa sadan kilon yläpuolella.
Vaihteet kolisee lähes kaikissa bemareissa, mutta se kuuluu asiaan.
Toi uudempi R850R on käsittääkseni identtinen R1150R:n kanssa (mäntiä ja sylinteriputkia lukuunottamatta) joten kaikki R1150R huolto-ohjeet, osat ym. sopivat myös pikkuveljeen.
Tuossa hyvä 4-venttiiliboksereiden huoltoketju kahlattavaksi http://www.matkaendurot.net/phpBB3/v....php?f=6&t=857. Varsinaisesti Gs-mallille, mutta soveltuu suurimmaksi osaksi myös ärrään.
Hyviä ja turvallisia kilometrejä.![]()
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
Multa saat huoltorompun postissa kympillä.
Siinä on vaikka mitä asiaa tuonkin pyörän huollosta.
Laita tilaus tulemaan pekka.vuorelma(ja se ät käkkyrä tulee tähän väliin)gmail.com
Pekka
Siinä rompulla on mm. seuraavaa:
Kytkinremontti
- Power point juttuna
- Netistä imuroituina ohjeina
Venttiilien säätö "for Dummies" valokuvien kera, 37 sivua
Jarrupalojen vaihto "for Dummies" valokuvien kera, 60 sivua
Keinuvipujen päittäisvälyksen säätö "for Dummies" valokuvien kera, 22 sivua
ABS vikakoodien testaus yleismittarilla ja nollaus
Jarrujen ilmaus, R850, R1100 ja R1150 ABS II ja ABS servoilla (1150, vuodesta 2002)
Nettilinkkejä BMW huoltosivuille ja räjäytyskuviin
Starttimoottorin korjausohjeet
Hall anturien ( sytytys ja bensansyöttö) tarkistus, huolto ja vaihto
Läppärunkojen synkronointisäätö
Perälaakerin kunnon tarkastus perää irroittamatta, ohje
Sulakekotelon "kartta", jonka voi laittaa sinne sulakeboxiin mukaan
TPS ( kaasuläpän asennon tunnistin) säätö
Pyörien sähkökaavioita
Autosähköt ( ja MP) järjestykseen yleismittarilla artikkeli ™
Ja paljon muuta
Hyvä pyörä. Työkalumainen ote. Helppo huoltaa ja ylläpitää - varsinkin Pekan ohjeilla. Ainoat omat negatiiviset kokemukseni liittyivät samanaikaisesti pettäneeseen vaihteiston vapaa-anturiin ja kytkimen mikrokatkaisijaan. Tekee käynnistämisestä hieman haastavaa pahimmillaan. Myös alkuperäisakku petti puolessa vuodessa, mutta vaihdettiin takuuna. Toi vaihteisto nyt kolisee - ne kaikki tekee sitä ja siihen tottuu. Oppimalla "oikean" vaihtamistekniikan tuotakin oppii hallitsemaan tai ainakin vähentämään.
Ai niin: Jos pyörässäsi on ABS, niin vaihda ne jarrunesteet vuosittain. Vältät kalliin vahingon...
<p>2002-2014</p>
Ok, on siinä ABS, ja nyt juuri ensi viikolla on menossa huoltoon ja samalla jarrunesteen vaihtoon. Sain sopivasti tingittyä tuon vielä kauppahintaan mukaan.
Vaihdoin itelle noi motonet "marjapuurot" vaihdelaatikkoon (RedLine Heavy ShockProof,tuotenumero 59-0076). Aikasemmin, erityisesti lämpimänä, vaihtaminen pienillä vaihteilla kolisutti vähän oudosti, mutta väitän että parani tuolta osin tolla ölpällä. Siitä löytyy juttua, kun googlettaa. Vaihdelaatikosta kuuluu tiettyä kolinaa tullakin vaihtaessa, mutta kunhan vaihteet menee pykälään ja ei jää hakkaamaan mitenkään niin se on ihan normaalia. Ite kävin radalla ajamassa ja siellä kun vaihtaminen on vähän eri tyyppistä kun liikenteessä, niin kerran ainakin jäi pahan kuulosesti hakkaamaan vasten 2-vaihdetta kun ei menny pykälään, siinä tuli vähän hoppu painaa vaihdetta sisään... Eli rauhassa kun vaihtaa ja saa tohon tuntuman niin ei ongelmia.
Takajousi mulla ollu aika tiukalla kokoajan, nyt 5 kohdassa ja iskunvaimennus ohjekirjan mukaisesti aika jäykällä. Sitä kannattaa kai ite testailla vaan, riippuen millasta ajelua harrastaa. Ilmanpaineet kannattanee tarkistaa. Virossa asetin huoltoaseman digi mittarin 2,3 bar, niin suomeen tultua tarkastin ja se oli jotain 3,5! Se jo vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin, joten niitä kannattaa seurailla
Myös tuo käyttäjä TiPL jos olen oikein ymmärtäny, niin on koonnut hyvin pyörään liittyviä ohjeita suomeksi tonne: http://r850r.nettisivu.org/
Itellä on tälle kaudelle ostettu -02 malli ja pian 70 000 mittarissa. Oli huollettu joskus 60 000 jälkeen kun ostin ja mitään en juuri ole ajokaudella sille tehny, kun on ollu käytössä. Mikäli vanhat kokemukset pitää paikkansa, niin kun rupee jotain turhaa ajokaudella huoltaa niin sit joutuu jotakin stefaa tai tiivistettä odottaa parhailla ajokeleillä monta päivää, jotta saa paketin läjäänTällä kaudella vajaa 7 000 kertyny mittariin ja viro- suomi-ruotsi-tanska käyty kaks päällä + kolmen laukun kanssa, nii ja radallaki pari settii!!
Hieno pyörä ja luotettava. Öljyn vaihto pitäs justii tehä ja muuta pikku huoltoo edessä syssymmällä, onkohan tulossa syksyllä huoltokurrssia PekkaVee??
Ps. Kiristelin uutta tulppaa paikalleen ja tuntui siltä että siinä ois kierteet ollu huonona, kun ei tuntunu jämähtävän paikalleen, vaan hissuksiin tuntu kiristyvän maailman tappiin. Onko tullu vastaan vai olinko vaan liian hellä? Valurautaanhan sen pitäs mennä kiinni? :/ Kyllä se nyt toimii ja kiristy periaatteessa riittävästi,mutta...
Viimeksi muokannut: Tuce; 06.07.2012 klo 10:49.
Mulla on myös marjapuurot ollut 8000 km laatikossa ja vaihteisto tosiaan toimii vähän sivistyneemmin.
Tuon rengaspaineen tarkastamisen mä olen ratkaissut hommaamalla Bilteman digimittarin. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...mittari-15293/
Tuolla linkin mittarilla mahtuu jotenkuten mittaamaan eturenkaastakin paineet. Pyörän suosituspaineet kannattaa tarkastaa rengasvalmistajan nettisivuilta. Esim . Metzelerin Z6 ja Z8 renkaisiin Metzeler suosittaa ärrään taakse 2,9 ja eteen 2,5 baria, eli poikkeaa jonkin verran bemarin suosituksista.
Sinne tulpan reikään kertyy helpolla kaikenlaista pas..aa, joka saattaa kierteissä ahdistaa. Mun pyörään oli 60000 km- huollossa vaihdettu tulpat, ja kun irroitin ne 80000 km- huollossa, niin tulppien "mutteriosat" olivat aivan ruosteessa. Tulppien, ja muuhunkin kiristämiseen mä suosittelen momenttiavainta. Säilyy oma mielenrauha paremmin.
Juu, oikein olet ymmärtänyt.Mun tuhertamathan nuo sivut on.
Ps. Tiesittekös että bemarissa on peurankestävät sivulaukut?http://www.moottoripyora.org/keskust...=1#post6075665
Viimeksi muokannut: TiPL; 06.07.2012 klo 16:52. Syy: Lisäys
BMW R850R -02
BMW R850R -02
Onko joku onnistunut hommaamaan tähän pyörään sellaisen screenin että tuuli ei ihan niin kovin huutaisi korvissa? Minulla on nyt sellainen perus screen, ja tuuli on kyllä aika rasittava vaiva, käy korviin tosi rajusti jo aika pienessäkin nopeudessa.
Jos jollain on myynnissä vaikka parempi, niin voisin olla kiinnostunut ostamaan myös.
bmw screen 2.jpg
Moro
Itse en ole kyseisellä pyörällä ajanut mutta työkaveri omistaa tuommoisen ja hänen mukaan kaikkein hiljaisinta on kypärässä ilman minkäänlaista screeniä.
Aikaisemmin sillä oli joku sellainen kaksi osainen ja sitä sääteli vaikka mihin asentoon eikä ollut oikein koskaan tyytväinen
.
Mulla oli aiemmin 1150R, eli sama pyörä.
Kaikkein paras oli ilman pleksiä. Tais olla Givin pleksi tuossa, enkä sitä koskaan saanut oikeaan asentoon.
Taitaa löytyä vielä orkkis tavaratelinekin vielä tallista ja keltaiset vilkut (2kpl) heijastimineen.
ok, kiitoksia vinkeistä, täytynee kokeilla ilman screeniä.
Entä onko teillä kokemuksia siitä kun edellinen omistaja on madaltanut jalkatappeja, ja nyt vaatii ihan ihme temppuja että saa keskituen laitettua. Onko siihen olemassa joku jatkokappale, tai hyvä tekniikka?
Ei kellään sattuisi olemaan Speedster screeniä, tai sen kiinnikkeitä myytäväksi asti?
edit
Viimeksi muokannut: nakukuski; 21.08.2016 klo 09:03.