Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Maalasin taloa ja moottoripyörä oli ilmeisesti hieman liian lähellä taloa (maaliroiskeet kulkivat tuulen mukana), koska moottoripyörän maalipinnalle oli ilmestynyt pieniä valkoisia maalitahroja. Talomaali oli lateksia. Millä tavalla lienee paras koittaa poistaa jo kuivuneet maalitahrat pyörän tankista ja katteista maalipintoja vahingoittamatta? Hyvät neuvot olisivat nyt tarpeen...
  2. #2
    En ole ulkomaalina lateksia käyttänyt, mutta mikäli on vesiohenteista ja yhtään samanlaista kuin sisustumaalina (Harmony) niin uskoisin että läpi kuivuttuaan lähtee ihan reunasta kynnellä nostamalla suikaleena irti. Jos on vain pientä pistettä niin joku normaalia aavistuksen karkeampi pesusieni auttaa, en muista sen tuotteen virallista nimeä. Perus käsipyyhkeellä pesukin kelvannee. Todennäköisesti se ei ole pintaan mitenkään tarttunut, kuivunut vain paikalleen. Kannattaakin antaa kuivua läpi, jos alkaa märkänä puhdistamaan niin se levittää vaan sitä maalia (alkuun).

    Nämä siis vain jos tuo alun vertaus pitää paikkansa. Omalla vastuulla ja varo naarmuttamasta.
  3. #3
    Ainakin vesiohenteinen Vinha lähtee kuivuttuaan ihan kynnellä rapsuttamalla. Näin ainakin talon ränneistä ja syöksytorveista lähti. Toki tuo Vinha on puunsuoja-aine, en tiedä miten varsinaiset maalit lähtevät. Märkänä jos lähtee rapsuttamaan, tarvitaan ainakin määrätietoista pyyhintää peukalolla/rätillä ja runsaasti vettä.
    Moto Guzzi Breva V850
    Vespa GTS 250ie
  4. #4
    Pesupuhvi oli sana jota hain Tosiaan kannattaa antaa sen kuivua ihan rauhassa.
  5. #5

    Tärpätti.
    BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
  6. #6
    Lainaa JukkaE60 kirjoitti Katso viesti

    Tärpätti.
    Eijeijei, liuottimet vasta kun kaikki muu on kokeiltu.
    Honda VFR800 -03
  7. #7
    Lateksit ovat nykyisin vesiohenteisia about kaikki ja tosiaan muodostaa kuivuttuaan ikäänkuin muovikalvon, jota voi reunasta alkaen nyppiä helpohkosti pois. Maalattavalla alustalla on tässä valtava merkitys. Sahatussa puussa on runsaasti huokosia ja siten pinta-alaa melkoisesti => lateksi istuu siinä aika tiukasti kiinni. Sen sijaan esim. maalauksessa käytettävistä telakaukaloista yms. muoviesineistä tuo pohjalle kuivunut lateksi lähtee varsin nätisti yhtenä kalvona irti => Winkki: Älä suotta pese noita muovivälineitä vaan anna sen lateksin kuivua rauhassa sinne pohjalle niin pääset paljon helpommalla

    No nyt jos noita roiskeita on vahatun maalipinnan päällä, niin niiden myös pitäisi irrota ihan mekaanisesti aika helposti. Toki jos nuo ovat kovin pieniä ja niitä on runsaasti, niin... No sanotaan että homma rupeaa aika nopsaan joten joku helpomman keinon vaihtoehto tulee äkkiä mieleen. Tiedä sitten lähtiskö "myllyttämällä" jollain vahalaikalla tms. Mutta ainakin hyvä pesu lienee paikallaan ennen tuota yritystä
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  8. #8
    Lainaa mikkox9x kirjoitti Katso viesti
    Eijeijei, liuottimet vasta kun kaikki muu on kokeiltu.
    Ei tärpätti pyörän maalipinnalle mitään tee, mutta ei ne kuivuneet maalitahratkaan tärpättiin liukene. Perinteiset liuotinpesuaineet on lähes samaa kamaa kuin mineraalitärpätti, lisänä on vaan emulgaattori.
    Jos ei muuten lähde, niin kokeile ksyleenillä. Ainakaan omien kemusteni mukaan se ei pehmitä automaaleja, mutta kuivuneeseen lateksiin sen pitäisi tehota.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  9. #9
    Melkein enemmän ihmettelisin, jos lateksi pysyisi pyörän maalin päällä.
    Jos asialla on kiire, tahraa voi liottaa vedessä tai vaikka ruokaöljyssä tai raaputella jollain pehmeällä lastalla. Esimerkiksi vedellä täytetystä muoviämpäristä lateksi irtoaa melko helposti kun se on lionnut riittävästi. Ilmeisesti märkänä lateksi joko kutistuu tai turpoaa niin, että se irtoaa kuten mikä tahansa muovikalvo.
    Pikkuhiljaa voi sitten kesän mittaan siirtyä tujumpiin myrkkyihin, mutta jarrunesteen ja maalinpoistoaineen kehottaisin jättämään viimeiseksi.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  10. #10
    Tikkurilan maalipesu, melkein puhdasta lipeää, ei pitäisi ? vaikuttaa mopon maaliin mutta pehmentää lateksin niin että saa pois kuin tarran.
    -- Julius K -- R1200R & XL700v --
  11.  
  12. #11
    Nyt ammutaan vähän jo kärpästä haulikolla. Mikäli on perus vesiohenteista lateksia niin se tosiaan lähtee nätisti kuivuttuaan. Niinkuin esim. "HiTec" jo aiemmin mainitsi niin kaukaloihinkin voi antaa kuivua ja sitten koko paakku kerralla pois. Ne reunoille jääneet pisteet saa nätisti tiskiharjalla&vedellä. Mopottimen lakkapintaan se ei varmasti tartu kun ei edes perus empireenkään.

    Tässä tapauksessa kun kyse ilmeisesti on enemmänkin sumusta (?) niin itse suorittaisin normaalin pesun harjalla ja sen jälkeen jollain puhvin tapaisella uusi pesu (JOS ON TARPEEN).

    Ei se mitään liuottimia tai aineita tarvitse. Puhtaaksi tulee kyllä niinkin mutta saa huuhdella reilummin ettei sitä "sulanutta väriä" jää lillumaan minnekään.