Tässä videossa toimittaja tietää syyllisen; onko näin?
http://www.iltalehti.fi/iltvautot/20...38642_v1.shtml
jos vielä vaikka jättäis moralisoinnin pois......
T7
Skootteristin oma moka, ei ajanut tilanteeseen sopivalla vauhdilla ja kaistojen välissä. Onneksi ei käynyt tuon pahemmin. En mä tuon skootteristin toimia tuomitse, mutta omalla vastuulla mennään tuossa vaiheessa, eikä autoilijaa parane syytellä.
Muutama ruuvi löysällä
Hiljemmin kun olis mopo ajanut kaistojen välissä, niin olis kerennyt reagoimaan, eli oma vika kun noin kaahaa.
Pääasia että on kivaa.
Nykyinen: Zygä...ou nou
Entiset: Aprilia RX50 -01, Kawasaki ZX-6R F1 -95, Yamaha YZF-R1 -99
75m/s
Selvästi audikuskin vika, aika törkeesti puikkelehtii eikä ajattele että joku voi tulla varovaisesti valutellen takaa kaistojen välissä
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Oli omalla kaistalla ja auto vaihtoi kaistaa (ilman vilkkua?)
Ehkä oli liikaa vauhtia, mutta ei oikeuta vaihtamaan kaistaa eteen...vai voinko niin tehdä myös motarilla ohituskaistalle....
Taitaa porukassa olla toimittajan vikaa![]()
T7
Splittaus on suomessa laitonta joten skootterin vikahan tuo.
Muutama ruuvi löysällä
Selvästi menee Audi-kuskin piikkiin, törkeä ja täysin välinpitämätön rykäsy toiselle kaistalle.![]()
Käytännössä mopokuskin itseaiheuttama tapaturma. Ihan sama juttu kuin se traktorin ohittaminen. Jos nopeusero on noin iso ja ohitettava menee hiljaa, niin ohitettava ei helposti ehdi havaita että sieltä joku tulee. Auto näytti lähtevän jonon sieltä toisesta reunasta, mopo jäi peilin katveeseen. Kuski ehkä kurkkas olan yli, että on tyhjä reikä mihin tuikata.
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Laitan vielä pohjustusta: otetaan tuosta splittaus pois (ei vaikuta Audin tekemisiin) ja huomioidaan, että oikeanpuoleinen kaista oli pysähdyksissä. Nopeusrajoitusta emme tiedä, joten mopo saattoi hyvinkin ajaa sallittua nopeutta......
Voi olla, ettei Audikuski osannut ennakoida, että sieltä tulee joku ehkäpä sallitulla nopeudella...
Otetaanpa tilanne kotomaamme motarilla....oikea kaista ajaa 40kmh esim ennen oikeaa liittymää, jonne ruuhkaa ja vasen kaista melko vapaana. Ajat 120kmh vasenta kaistaa ja joku oikealla ottaa hepulit jonon takia ja heittää vasemmalle kaistalle. Nopeusero 80kmh ja auts..tuokin sattuu...
Kumpaa syyttäisit; itseäsi vai jokuta toista....![]()
T7
Taitaa tulla autoilijalle tilanne todella 'puun takaa'. Tai siis toisen auton takaa.
Valkean Audin sijainti ennen tilannetta on mielestäni sellainen ettei pysty näkemään sinne mistä Skoba tulee.
Vai mikä se oli kun tulee niin kovin äkkiä?
Itsekin olisin tod. näk. pongannut jonosta (kuvaavan auton edestä) välin mihin mahtuu.
Hei hyvääpäivää! Tuolla nopeuserolla ei ole kuin ajan kysymys milloin kolisee. Ja nyt se osui kohdalle.
Tämän takia minäkin haluaisin tallentaa kaikki työmatkani. Saisi joka viikko materiaalia kansioon 'Ei näin'. Vaan kun ei ole laitetta, siis tallenninta. Tilanteita näkyy kyllä, tänään vain kaksi(2) kappaletta, vaan ei onneksi ole ollut osumia. Myöhästyisi vaan 'turhaan' töistä kun pitäisi antaa todistajana yhteystiedot.
Tilanteen jälkihoito sujuu Daamilta hyvin. Blokkaa kaistan kiinni ettei kukaan työnnä päälle. Tod. näk. Audissa on myös vakuutus yms. asiat kunnossa.
Hei haloo. Käsi sydämelle, kuka uskaltaa työntää samalla tavalla jonon väliin?
Minä en. Mutta minä olenkin tällainen 'tissiposki'. Ja haluan pysyä vielä piiitkäään E.M.P.Y:n jäsenenä.
Niin ja en ota kantaa alkuperäiseen kysymykseen. Sen kuka on syyllinen selvittää, ratkaisee ja päättää (onneksi) joku muu kuin me jotka täällä foorumeilla kirjoitellaan.
Sen toki arvaa jokainen että tähän säätämiseen on saanut osallistua useampi sata täysin sivullista tienkäyttäjää selittämällä; Miksi olen tänään myöhässä.
Ps. Ja splittaaminen? Nyt ei voi tietää miten se tällä hetkellä tehdään siellä missä asialle on hiukan enemmän tilausta.
Viimeksi keväällä 2011 Lontoossa, 2009 Hampurissa ja 2007 Pariisissa olen asiaa baarin terassilta(ja vähän myös taksien kyydistä) seurannut, joten tietoni ovat jo vanhentuneita. Henk.koht. ajokokemukset vanhalta mantereelta ovat vielä vanhempia, siis aina ajalta ennen nykyistä aikaa=viime vuosituhat.
Mutta kuten kaiken niin tämänkin voi tehdä monella eri tavalla. Kukin omallaan ja siten sopivaksi ajattelemallaan. Ja kuten aina niin tässä motoilussa ensisijaisesti sattuu valinnan tekijään. Valitettavasti tuossa joku oli myös kyydissä.
Ei hyvä. Toivottavasti hankkii oman ajokin niin ei tarvitse Tollon kyydissä kulkea.
Siis saatan itsekin splitata, kun koen sen hyödylliseksi. 2009 kesällä kokeilin kehä I:sellä, ei tuntunut hyödyttävän juurikaan välillä Pakila-Sello. Jonon nopeus oli n. 15-20 km/h. Joskus jos oikeesti ruuhkaan juutun niin toki harkitsen taas. Yleensä lähden aikaisemmin tai vaihdan reittiä. Kyseisessä tilanteessa toki täytyy tietää jtn. muitakin katuja kuin se 'tavallinen'.
Ps2. Taisin olla kesällä 1994 jossain keskellä Saksaa pienessä ruuhkassa. Jotain 30+km stau. Ja lämmintä >+40 taisin splitata? Seuraavaan exittiin saakka.
Viimeksi muokannut: Aamies; 03.07.2012 klo 01:51. Syy: Spittaaminen
Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
Tauko 16/17.
Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
Ihan ok 2018 ja 2019.
Akka ratissa![]()
BMW 1600 GT - ROCKET TURBO
BMW 1200 GT
HONDA PAN EUROPA
HONDA 1100XX
YAMAHA 900 DIVERSION
No joo, laitoinkin tämän tarkoituksella, koska tiesin tasan tarkkaan kannanotot tähän. Kuitenkin puhtaasti juridisesti (kellään ei ole tietoa, onko kyseisessä maassa splittaaminen sallittua ja maan yleinen tapa; ilmeisesti Venäjän/Liettua suunnalla) ajatellen tilanne on täysin sama, kuin edellä mainitsemani kuvitteellinen tilanne Suomen motarilla. Tosin emme tiedä sitäkään, onko tuossa kyseisessä maassa kaistaa vaihtavalla etuajo-oikeus.
Jokatapauksessa ihan mielenkiinnosta halusin nähdä otoksen suomalaisten motoristienkin kannoista splittaamisesta aiheutuneesta onnettomuudesta....
T7
Eihän tossa ketään ohiteta väärältä puolen, vaan ajetaan ohi oikealta puolelta. Jos nopeus on alle rajoituksen ja et tarkoituksen omaisesti koukkaa naapurikaistan kautta, ajat ohi, etkä ohita. Muutenhan olisi aika hankalaa liikkua ruuhkassa kaksikaistaisella tiellä jos oikeanpuoleinen jono ei saa liikkua vasenta nopeammin missään vaiheessa. En puolustele skootterikuskia mitenkään, nopeus aivan liian kova.
Jos neljä pyörää olisi hyvä, olisi ihminen luotu konttaamaan.
Yamaha XT660X 2009 (2014->), Suzuki GSF 600 2004 (2013-2014), Suzuki LS650 1996 (2012-2013)
Eikös sitä saa harrastaa suurta harkintaa ja varovaisuutta käyttäen silloin kun molemmat jonot seisoo suomessakin ?)
LiSÄYS: Ja tuostahan kannattaa ottaa oppia siltäkin kantilta että jos splittaa ja toisessa jonossa on aukko, siihen todennäköisesti joku pyrkii viereiseltä kaistalta.
Viimeksi muokannut: tontze; 03.07.2012 klo 09:29.
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Jos olis Suomessa niin tuostahan tulis todennäköisesti molemmille syyte/sakot törkeästä liikenteen vaarantamisesta.
![]()
Triumph Tiger 800 XCx -18
ex- Triumph Speed Triple -08
ex- Triumph Street Triple -09
http://www.moottoripyora.org/keskust...C3%A4nn%C3%B6t
Tuolla lisää juttua tästä.
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Kyllä se Audi kuljettaja muisti vilkuttaa, vaikka siitä mitään hyötyä ollut. Taisi vaan olla skootterikuskilla pääkoppa sen verta pehmee ettei ymmärtänyt missä voi ajaa lujaa ja missä ei.![]()
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
CBR 600 F -93 -> Busa vm. 2000 -> GSX-R 1000 K4 -> Daytona 675 -07 -> Fireblade -08 -> Busa -08 -> GSX-R 1000 K6
Tähän yo. asiaan liittyen ohituskieltomerkin vaikutusalueella on sallittua autolla/mp:llä ohittaa moottoripyörä, mopo tai polkupyörä, jos kaistaviivaa ei ylitä.
Moottoripyörä ei kuitenkaan saa lain mukaan ohituskieltoalueella ohittaa autoa/autojonoa, vaikka pysyisikin omalla kaistallaan.
![]()
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Laitetaan nyt ao kohta tieliikennelaista tännekin :
17 §
Ohittaminen
Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.
Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.
Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, missä kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos liikenneolosuhteet sen sallivat.
Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävää, asianmukaisesti merkittyä ajoneuvoa ohitettaessa saa menetellä olosuhteisiin nähden sopivimmalla tavalla tarpeellista varovaisuutta noudattaen.
Suomeksi siis : oikealta ei saa splittailla moottoripyörällä, mutta fillarilla ja mopolla saa
4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008