Moi,
mielenhäiriössä ostin tuollaisen -77 tuutista tehdyn cafe racerin. Muuten toimii hyvin, mutta:
- ei käy tyhjäkäyntiä
- "aivastelee" tasakaasulla
- veto ei ole tasaista
Tutkin tuossa konetta kotiin päästyä (ostin Hollannista) - tuossa ei ole ilmaboksia, vaan joka kaasarilla oma tötterö. 2 ja 3 sylinterin imukurkkujen päällä olevat ruuvit puuttuvat, eikös noita tarvita synkronoinnissa? Nyt varmaan haukkaa sieltä ilmaa "ohi"? Vai onko merkitystä ollenkaan. Ruuvit varmaan parempi kuitenkin laittaa paikalleen.
Ajattelin seuraavaksi tarkistaa venttiilivälykset ja sitten yrittää saada tyhjäkäynnin aikaiseksi. Mistäköhän sen tasoa säädetään? Sillä koneen oikealla puolella olevalla vivustoa säätävällä ruuvilla tuntui olevan kovin vähän vaikutusta.
![]()
Synkkaruuveiltahan noi ainakin näyttää! Jos ei ole mitenkään tulpattu, horii varmasti niin paljon ilmaa, että noi kaksi pyttyä tuskin käyvät mukana. Laita ne tukkoon ihan ekana, ja ihmettele lisää sen jälkeen.
Näinhän se oli, nyt käy tyhjääkin suhteellisen nätisti! Sen verran kolisee ja rallattaa (vaikka se taitaa kuulua koneen luonteeseen) että tarvii venttiilivälykset kattoa ja sitten tehdä kaasareiden synkkaus.
Sitten voikin ihmetellä että millaisilla säädöillä sen koneen pitäisi olla noin suuttimien yms. suhteen...
t.Ville
Mikäs tuota aivastelua aiheuttaa? Tasakaasulla siis tuntuu tussauttavan ilmaa kohti putsaria...?
Pintakaasulla ehkä herkimmin, kovemmilla kierroksilla ja isoilla kaasun avauksilla ei mun mielestä tee ollenkaan. Kaikki taitaa viitata tohon kaasarien synkkauksen tarpeeseen.
Kaasareissa on ainakin kolme "bensapiiriä" riippuen siitä millä kaasun asennolla ollaan. Tyhjäkäyntipiiri (tyhjäkäyntisuutin+seos/ilmaruuvi), keskialue (luistin neula ja neulaputki ja täyskaasu (pääsuutin). Jos tyhjäkäynnillä paukuttaa tai aivastaa niin silloin on tyhjäkäyntipiiri tukossa, mikä on varmaan varsin todennäköistä mitä vanhempi tai pitempään seissyt laite on. Tyhjäkäyntisuutin kun on kaikista ahtain suutin kooltaan ja sinne kaikki moska kertyy/jää.
Riippuu varmaan kaasareista ja merkeista jne. mutta muistelisin ottaneeni selvää, että tyhjäkäyntipiiri vaikuttaa yllättävän pitkälle, jopa 1/5 kaasun asentoon asti, neula+neulaputki 3/4 asti ja pääsuutin sitten loput. Noi menee hiukan päällekkäin kaikki varmaan eikä ole noin eksakteja rajoja varmaan.
Parhaan ja pisimpään kestävän tuloksen saat, kun otat kaasarit pöydälle, irrottelet suuttimet ja rassaat ne puhtaaksi. Uitat rungot kaasuttimen puhdistusaineessa ja lasket paineilmalla läpi.
Itse käytin tekohengitykseen parina kesänä jotan bensan sekaan laitettavaa puhdistusainetta (taisi olla CRC:n tekemää), mutta tänä keväänä oli GSX-F:n kanssa antauduttava, kun ei enää suostunut puhumaan. Pari tyhjäkäyntisuutinta oli niin tukossa, ettei päivä pilkahtanutkaan läpi, ja oli vielä niin lujassa, että piti kuparisen käämilangan pätkän kanssa noi "hioa" auki.
Tyhjäkäyntipiiri vaikuttaa todella hämmästyttävän ylös varsinkin kun tasa-/pintakaasulla ajellaan. "Aivastelu" johtuu laihasta seoksesta.
<p>2002-2014</p>
Mistä kannattaisi kysellä kaasariin uusia suuttimia?
Eli siis K7 kyseessä.
Tosta avuksi asentajan aapinen:
- http://www.japsistarat.fi/tuutti/Aapinen.html
Tuolta löytyy kaikenlaista:
- http://www.sohc4.net/
Oikea malli selviää sarjanumeron perusteella:
- http://www.sohc4.net/index.php/serialnumbers/
Osia saa ainakin:
- http://www.davidsilverspares.co.uk/
- http://shop.honda4.nl/catalog/index.php?cPath=901_150
- http://www.derbiscooterspares.co.uk/...0CB750K7&uid=0
- http://www.cmsnl.com/honda-cb750k7-f...388/partslist/
- http://www.wemoto.com/bikes/honda/cb_750_k7/77-78/
- http://www.cb750supply.com/
- http://www.bikebandit.com/houseofmot...cb750k/o/m9457
Paljon lisää linkkejä ja vinkkejä: http://forums.sohc4.net/index.php?topic=743.0
Onko ideoita mistä saisi pikaisesti tyhjäkäyntisuuttimet (slow jet) koko 42? Tai varmaan väliltä 40-45...
?
t.Ville
Mulla on irrallaan K7 kaasarit ja niistä voisi mahdollisesti löytyä tuollainen suutin. Pitäisi mennä tallille tarkastamaan tilanne.
Mutta voisin suuttimia lainata kokeiluun, että auttaako. En niistä viitsisi pysyvästi luopua, mutta lainaan toki saat jos on oikeankokoiset.
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>