Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 36:een 36:sta
    Yksi teoria ym. viesteihin liittyen on se, että mp:llä ajellessasi saatat vahvistaa vatsalihaksia ja se voi helpottaa selkävaivoja. Sehän tiedetään että selkävaivaisen tulisi huolehtia että myös vatsalihakset on kunnossa/tasapainossa selän kanssa.

Myös vatsalihasten ja kylkien venyttely voi joskus auttaa selkäkipuhin. Tämä toimii minulla, kun välillä liikunta jää vähiin ja sattuu olemaan pidempi istumisputki päällä (toimisto/matkatyöt).

Itselläni selkä on säännöllisesti vihoitellut (välilevy leikattu yms.) ja muutama vuosi sitten yksi osteopaatti sitten tutki asiaa ja löysi yhden asian minkä jälkeen on suuresti helpottanut:
    Minulle luontainen etureisien, nilkkojen ja jalkapyötien kireys aiheuttaa sen, että koko etupuolen lihasten "ketju" on kireä rintalastaan asti, aiheuttaen rasitusta alaselän lihaksille. En ensin uskonut itsekään, mutta pari hoitokertaa osteopaatti väänteli mun jalkateriä ja nilkkoja (voimalla, tähtiä näkyi kun sattui niin p****ti ...) ja venytteli sääriä ja etureisiä. Yllättäen tämän jälkeen selkä alkoi paranemaan ja vasta sitten myöhemmillä kerroilla käsiteltiin itse selkää...

Nyt kun tuon tietää ja muistaa välillä vähän venytellä noita paikkoja on selkä pysynyt paremmassa kunnossa jo useamman vuoden.

Samainen osteopaatti myös löysi vikaa olkapäästäni noilla samoilla käynneillä: yhden kaadon jäljiltä yli vuoden olkapää oli ollut sellainen ettei käsi ylhäällä pystynyt tekemään mitään ilman kipua (esim. vasarointi pään yläpuolella). Syyksi löytyi hiukan pois paikaltaan oleva solisluu, jo yhden kerran käsittelyn jälkeen vaiva alkoi helpottaa ja ajan kanssa vaiva hävisi kokonaan.
    Vaihdoin työt toimistohommiin eli suurin osa ajasta vietän istuen.. No mun selkä ei kestä pitkää istumista/seisomista, vaan pitäs vuorotella istumista ja seisomista säännöllisesti. Eihän sitä kiireessä muista.. Alussa ajelin customilla kotiin, jolloin selkä rupes viimeistään ilmottamaan et nyt se istuminen saa riittää.. Customilla myös mun ryhti oli huono ja lysähdin aina ajaessa., yöt joutui nukkumaan tyyny mahan alla kun selkä oli notkolla ja jalkoja myöden särki..
    Hommasin oman pyörän, kawan ninjan, ja vaivaisten 4päivän kokemuksella voin todeta ettei selkä enää kipuile.. Luulen että tuo etunoja venyttää lihaksia, ja ajoasento on paljon parempi kun ei pääse lyyhistymään.. Seuraan tilannetta, ilmoitan jos mun pitää perua luuloni..
    Mönkkärillä maastossa ajo jos joku niin pistää selän kuntoon. Ei mitään pihapiirissä pyörittelyä, vaan kunnon hc möyrintää... tulispa jo syksy.
    Buell xb12Ss
    Hyvä keskustelu,siitä iso kiitos alottajalle! Mulle iski myös mopokuume mut juurikin pyörän malli ja sen aiheuttama rasitus selälle askaruttaa. Vuonna -98 kun satuin tapaturmaisesti katkaisemaan selkärankani ja se kyllä osaa ilmoittaa jos vääränlaiseen jakkaraan istahtaa.Työkseni ajelen sorayhdistelmää ja siinä paras ajoasento on mahdollisimman makaava.

Näin äkkiseltään ajateltuna noi custom/chopper tyyliset laitteet antavat kovemman iskun selälle kuin nämä kyykkymallit,johtuen juurikin painojakaumasta joka kyykyissä jakaantuu osin myös käsivarsille.Mulla pyörä hakusessa 600-750 kokoluokassa ja mieluiten mahdollisimman helppo hallittava. Oisko porukoilla hyviä/perusteltuja ehdotuksia mulle ekaksi fillariksi?
    venähti alaselkä perjantai aamuna töissä(raksahommissa) kun painavaa pöytätasoa selällä nostin

nyt tässä kaks päivää yrittäny etsiä hyvää istuma asentoa ku sattuu niin pirusti ja kävin pyörän päällä istumassa...siis en edes ajamassa vaan ihan istuin vain niin tuntu että ei mitään kipuja ole ollutkaan. pyörä on gsx-f eli ei mikään kunnon kyykky mut vähä kuitenki. ajattelin tehdä huomenna kunnon lenkin niin eiköhän se elämä taas voita....

ja olen huomannut muutenkin että auttaa selkävaivoihin tuo pyöräily. kun itsellä on toinen jalka 2cm lyhyempi ku toinen niin vetää selkärangan mutkille ja siitä sitte seuraa kipuja välillä enemmän ja välillä vähemmän. mut kun käy kunnon mutkapätkän ajamassa niin kyl on mukava olla kun ei ole kipuja.

toi kelakorvaus olis kyllä hyvä juttu mut ikinä ei kukaan päättäjä tule uskomaan että moottoripyöräily auttaa selkävaivoihin
    Honda Varadero -01
    ex:Suzuki GSX 600F -98
    ex:Yamaha TZR 125 -91
  6.  
    Moro,
    Minut leikannut lääkäri kertoi, että kaikkea mikä tuntuu hyvälle selästä, se on ok. Mitään itsestäänselvyyttä asiassa ei ole. Tee juuri sitä, mikä tuntuu hyvälle. Outoa, mutta totta. Mitään sääntöä eri ole, vaan pelkkä tuntuma.
    Mulla 2-3 ja 3-4 lannenikaman pullistumat sekä 2 protrsuusiota ja Spinalis Stenonis leiakttu -99 kesällä. Nykään alla 1400 Zetori, joka on säädetty erittäin jäykäksi. Tuntuu hyvälle ja mieli lepää...

-M

"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12