Kertokaa epätietoiselle ..
Monesti lukenu vaihteiden välivapaasta, mutta mikä on sitten välivapaa ja miten se ilmenee ? Onko siis mahdollista että vaihde jää nelosen ja vitosen väliin eikä kumpikaan vaihde mene päälle ? Sitäkö se meinaa
Itselläni joskus tulee "kynnys" vastaan kun vaihtaa isommalle, vaihde ikäänkuin stoppaa kesken vaihdon puoleenväliin, mutta kun kytkimen päästää niin vaihde on kuitenkin päällä, tai sitten se menee juuri silloin päälle.
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
No sitähän se välivapaa juuri meinaa, että tuolta lootasta löytyy vapaa paikasta johon se ei kuulu. Nelosen ja vitosen välistä tai ehkä jostain muualta. Oman kokemuksen mukaan tuosta vielä kun pykälän kiskaisee silmään, niin kolahdus on melkoinen.
<p>2002-2014</p>
Mitä tuossa "virallisesti" pitäisi tehdä, kun menee välivapaalle esim 5-6 välillä? Kuinka pahaa tekee lootalle vaan nykäistä isompi tai pienempi vaihde päälle? Mieluiten tietty kierrokset sovittaen vauhtiin.
Mieluummin isompaan päin, ja vauhdilla jos menee, koliseehan se. Pahin vaihtoehto lienee ruveta pikkuhiljaa hivuttamaan pienempää vaihdetta päälle ettei se vain kolisisi... silloin yleensä rutisee ja pahasti.
Perfektionisti tietty välivapaan löydettyään antaa sen olla, pysäyttää pyörän tien reunaan ja kelaa laatikon läpi pyörän seisoessa paikallaan... kenties jopa moottori sammutettuna?![]()
Pegaso IE
Vanhoissa pyörissä välivapaa saattoi löytyä jokaisen vaihteen väliltä.Siihen kun lisätään hitaasti heräävät koneet vaikka ykspyttyinen viissatku niin pykälää joutui joskus oikein kaivelemaan.No, pahimmassa tapauksessa lähti vaihderattaasta hammas ja sillä selvä.Viisvaihteisissa jotka olivat niitä seiskyt luvun jaappanialaisia välivapaa löytyi tosiaan vitosen ja nelosen välillä.Kehnoimmillaan johti venttiiliremppaan jos nelosen ulvotti loppuun ja missas vitosen, kone kun oli ehkä jo kelattu punaisen pintaa ja sitten avattiin hanat ilman vaihdetta.
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Vanhassa cebarissa löytyi ja löytyy myös tarvittaessa -08 busastakin välivapaita.
Ei siinä kerkeä hirveästi tekemään, ehkä kaasun höllätä mutta siinä vaiheessa vaihde jo loksahtaa päälle ja jos(lue: kun) kierroksia on 10 000 niin pitää aika helvetin pelottavan äänen (PAM). Mutta on nuo vehkeet toistaiseksi kestäneet.
Ja syynä tuohon välivapailuun on liian hellävarainen vaihdevivun nosto kun vaihtaa suurempaa.
Edit: tuli mieleen etten ole välivapaisiin enää törmännyt pariin vuoteen .. sen jälkeen kun vaihdoin moottoripyöräöljyt delvaciin. OMG!! ;-)
Viimeksi muokannut: jyk4; 29.06.2012 klo 14:55.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Ainakin meikäläisen vifferissä välivapaita löytyy helposti vaihdettaessa suuremmalta pienemmällä jos vauhdin antaa pudota liikaa, ennen kuin alkaa polkemaan pienempää sisään. Eli turha on alkaa kävelynopeudella tarjoamaan viitoselta neloselle jne.
Kun ajoissa aloittaa pienempien tunkemisen sisään, niin sitten menee napakasti.
<p>.</p>
Vanhasta 800 vifferistä löytyi myös välivapaa, varsinkin jos innoistui kierrättämään esimerkiksi moottoritien rampilla vähän normaalia pidemmälle ja sen perään vaihtoi laiskasti isompaa. Ongelmaa ei esiintynyt kun käsitteli vaihteistoa määrätietoisesti eikä silkkitossuin.
Tosta uudesta 1200 vifferistä ei oo vielä löytynyt, ja paras olla löytymättäkin (DCT)![]()
Ok, mulla toi vaihdevipu tosiaan tuntuu jäävän joskus puoleenväliin, mutta kytkimen noston jälkeen on vaihde kuitenkin päällä, tai se menee juuri silloin päälle, ilman minkäännäköistä ylimääräistä ääntä. Välivapaita ei ole löytynyt.
-T
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Kotari noita välivapaita tykkää tarjoilla etenkin kolmoselta kakkoselle pudottaessa, radalla tuonut mielenkiintoisia tilanteita....
-nomen est omen-
olet onnellisesti ajellut hyvillä laatikoilla jos et välivapaata tunne...![]()
"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-
Monsterista välillä tulee vastaan välivapaa kun 3-6 vaihteiden välillä ylöspäin vaihtaa, liian hellästä/huolimattomasta vaihtamisesta johtuen. Eipä se kyl mitään sen ihmeempää mekkalaa pidä kun ottaa uuden yrityksen, kolauksen kokee vaan oma ylpeys. Onneks noita ei satu kuin pari kesään.
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Tuttu juttu, mutta eipä ole vuosiin tullut edes mieleen.. Vaikka kuin muistelen, niin aiemmista, kuin nykyisestäkään Bemustani en ole onnistunut löytämään välivapaata kertaakaan (>10 vuoteen)
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ei löydy välivapaita kovin helposti, mutta johtunee toisesta moposta.
Jawassa vaihdepoljinta saa liikuttaa tosissaan, joutuu koko jalkaa käyttämään.
Tuossa tosin on välivapaa tarkoituksella 3-4 vaihteiden välissä kuulemma, helpompi rullata 2-t:llä alamäkeen.
Yamaha tuntuu kummalle, riittää kun hiukan varpaita liikauttaa...![]()
Honda CBR 1000F -92
Suzuki Gsx 600F - 95
Zetorista löytyy välivapaa 5:n ja kutosen välistä pari kertaa kesässä.tällä hetkellä on tuntuma, että öljyn merkki vaikuttaa löytymisen tiheyteen. Ei sinänsä haittaa mutta kiekasee aika railakkaasti jos on kiihdytys menossa tjs..
-vk-
ZZR 1100 -92
Yamaha xtz super tenere 750 - 90
Ducatin koeajopäivät on loistava paikka käydä kokeileen miltä välivapaa tuntuu. Sekun tottunut ajaan omalla tavalla höllästi vaihdepoljinta hipaisten, niin Italiaano tarviikin selvästi voimaa vaihtoon, että ei jäisi vaihteiden väliin rattaat ruksuttaan. Ilkeetä uusille pyörille tehdä rumaa kolinaa.
Oma Suikka koittaa tarjota välivapaita, mutta onneksi tuo on vetopäällä imaissut vaihteen sisään, huomaapahan että voimaa polkimen käytöstä uupui. ...mistä tulikin mieleen, että täytyykin hieman nostaa vaihdepoljinta ylöspäin. Käännetty vaihdekaavio auttaa kiihdytyksissä omasta mielestä käyttään aina tarpeeksi voimaa, varsinkin tuo 1-2 välin ylitsepääsyyn.
vtr -> pc-25 -> pegaso -> RD-04
Videopätkä vaihdelaatikon toimintaperiaatteesta. Voi funtsia sitten mitä se välivapaa tarkoittaa siellä laatikossa.
http://youtu.be/ftdgB93QOD8
Löysinpä sen maagisen välivapaan nyt sitten minäkin, tuosta XJ diversionita… Vitoselta tarjoilin kutosta sisään ilman kytkintä ja vähän kai liian hätäsellä nilkalla ja ranteella… Kiekat ulvas sinne punarajaan ja refleksinä vedin kytkimen sisään ja kutonen uusiks... Vähän pelästyin kyllä...
Kun on noita Italialaisia talliin kertynyt, niin enemmän olisin huolissaan siitä, että ajon aikana ei välivapaata löytyisi. Se olisi nimittäin epänormaalia toimintaa ja siitä pitäisi huolestua![]()
Mä oon vaan tempassu uudelleen ylöspäin (omassa välivapaa satunnaisesti välissä 4 ja 5 ja vitonen on isoin) sen kummemmin miettimättä. Ei se sen enempää ääntäkään pidä kuin muuten. Yleensä ilmenee jos vaihtaa hiukan huolimattomasti ja on tuossa omassa kyllä aika tavalla normaalivapaan oloinen tila.
Edit: Allekirjoituksen pyöristä ei muista välivapaita ole koskaan löytynyt (noh DT:stä en ole varma). Shadowissa sen sijaan varsin helposti 1 -> 2 vaihdossa jäikin vapaalle.
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 30.09.2012 klo 22:44.
Retired
Enpä oo koskaan käyttänyt yhtä kevyttä lootaa mitä italialaisessavälivapaa löyty aina 4 ja 5 väliltä väärillä öjyillä jos ajoa takana alle parikymmentä kilsaa. Öljyt vaihtu ja ominaisuus hävisi heti. Fiksummat tosin sanoo aina ettei vaikuta toimintaan jos vaan oikea öljy joten luulotautisen höpinää tämä.
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Pyörässä tuli välivapaa tänään kun huristelin menemään, oisko ollu 3 ja 4 välissä tai 2 ja 3.
Onko tämä ihan ok, vai otanko jo myyjäliikkeeseen yhteyttä?
Viimeksi muokannut: jammo; 08.05.2020 klo 19:29.
Joka välissä on pakko olla välivapaa, kaksi pykälää samaan aikaan päällä tuottaa sirpaleita. Ei sen siirtäjän kuuluisi siihen pysähtyä mutta joskus niin käy jos vaihtaa vähän huolimattomasti. Ei syytä huoleen.
Koskaan ei ole yhdenkään pyörän laatikko ollut niin horo, että kahden pykälän välistä olisi vapaita löytynyt!
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?