Onkos kukaan pistänyt moottoripyörän tavallisten hehkulamppujen tilalle ns. teholed polttimoita?
Itse en haluaisi vaihtaa koko vilkkuja led mallisiin vaan voisin vaihtaa led polttimot tilalle + parkkeihin/jarruvaloon.
Katselin netistä että noita löytyy, mutta nyt haluaisin kokemuksia ja mielipiteitä kannattaako?
Lähinnä idea näkyvyyden lisääminen liikenteessä
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
Suzuki GSX1250FA -10, Suzuki GSF1250FA -08, Suzuki GSX650F -08, Suzuki GSX650F -07,Suzuki GSX750F -03, Suzuki GSX750F -02, Kawasaki LTD450
+ kevarit joskus nuorena
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Eli sulla ei ilmeisesti ole ns. teholedeillä toteutettu se polttimo?
Kun itse ajattelin laittaa jokkut tälläset polttimot nykyisten tilalle: http://www.autoledit.fi/product_catalog.php?c=11
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
Suzuki GSX1250FA -10, Suzuki GSF1250FA -08, Suzuki GSX650F -08, Suzuki GSX650F -07,Suzuki GSX750F -03, Suzuki GSX750F -02, Kawasaki LTD450
+ kevarit joskus nuorena
Kysymys herää, miksi pitää jarruvalo korvata ledillä? Kestoikä tavallisessa polttimossa on vähintään riittävä, ja valoteho kanssa.![]()
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Kyllä noissa uusissa teholedeissä on valoteho parempi kuin vanhassa ns. hehkulanka polttimossa, mutta kun noita teholedejäkin on kymmeniä eri malleja ja eri mallit antaa erilaisen valotehon niin siksi vähän tässä hakusessa mikä olisi hyvä led polttimo ettei tarvi kaikkea itse kokeilla
Itse talosähköpuolella paljon noitten kanssa tekemisissä ja siellä huomaa eron erilaisten ledien suhteen, itsellä melkein 80% kaikki lamput kotona ledejä enkä kaipaa yhään hehkulampun hehkua verrattuna näiden valotehoon
Jos pyöräänkiin esim vilkkujen polttimoiden tilalle löytyisi hyvät/tehokkaat led polttimot niin lisäähän tuo turvallisuutta kun kääntyminen havaitaan paremmin, ja haluan tosiaan säilyttää alkuperäiset vilkut.
Huomasin tuossa että lähellä minua on modificars niminen firma joka myy led polttimoita niin aattelin käydä ostamassa muutaman kokeeksi ja voin laittaa videon tännekin normi polttimo vastaan led polttimo. Tälläinen voisi olla hyvä, mutta näkyykö vilkussa hyvin kun valo tulee päästä, parempi olisi ympärisäteilevä.
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
Suzuki GSX1250FA -10, Suzuki GSF1250FA -08, Suzuki GSX650F -08, Suzuki GSX650F -07,Suzuki GSX750F -03, Suzuki GSX750F -02, Kawasaki LTD450
+ kevarit joskus nuorena
Itse aikanaan LEDitin tuon ex. Kawani ympäriinsä sellaisilla todella monen ledin pollikoilla, joissa oli osa ledeistä myös polttimon sivuilla. Lopputulos oli erittäinkin tyylikäs ja ennen kaikkea toimivaVilkkureleen jouduin toki samalla myös vaihtamaan ns. elektroniseen, mutta vilkut kun syttyi ja sammui noilla LEDeillä todella terävästi vs. mitä hehkulankapolttimo tekee, niin vilkun huomattavuus nousi kummasti ihan toisiin sfääreihin. Ja LEDien kirkkauskin oli riittävä s.e. ne erottuivat hyvin jopa kirkkaassa auringonpaisteessa
Ainoa "poikkeus" oli etuparkki, johon laitoin 1W T10 LEDin, mutta senkin kirkkaus oli todella hyvä. Itse asisassa noita samoja 1W LEDejähän ne käyttää noissa päivävaloissakin, 5-6 kpl nauhoina = tuo Kawan LEDitetty parkki ei kirkkaudessa hävinnyt pätkääkään etuputkien väliin asentamalleni LED päivävalolle![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jos samassa umpiossa on ajovalo toteutettu hehkulla niin ei ole kovin pitkäikäisiä nuo ledit, ne kun eivät tykkää lämmöstä jota ajovalo tuottaa. Jos ajovalo on xenon niin tuota lämpö ongelmaa ei ole.
Suzuki K6 1000
En tiedä johtuuko pelkästä krapulasta, mutta juuri nyt muistelen kaiholla niitä aikoja, kun Raimo Päätalo lensi itse rakentamallaan lentokoneella Oulun lentoaseman tutkaan ja Johan Venninen raivasi metsää sähkölinjojen vieriltä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
On tuo kestävyys jokseenkin tapauskohtaista...
Tuossa omassa LC4 Adventuressa ei montaa tankillista takavalon polttimo kestänyt.
Tärinä tappaa.
Nykyinen led polttimo on nyt kestänyt muutaman kauden.
Tuntuu näkyvänkin ihan hyvin, on mallia jossa on myös sivuille ledit, takavalon heijastin toimii...
Meillä Suomessa takavalot saa tosiaan palaa päiväajovalojen kanssa. Ihania muuten varsinkin talvella perä pimeänä motarilla 60km/h ajavat... Työn puolesta kun talvisin tulee joskus tilanteita joissa keskeltä lumituiskua ilmaantuu valkoinen bemari jota sitten väistellään kivekset nielussa... ja kun tilanne on ohi todetaan että onhan sillä joo keulilla LEDit![]()
"Nimim. Valoja perkele!"
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Kyllä tuohon ex. Kawaan tosiaan tuli LED-päivävalo asennettua. Kytkentä oli sellainen sekoitus että päivävalo paloi oli parkit päällä tai ei ja sammui vasta kun laittoi ajovalot päälle - johon olin asentanut jälkkäri xenoninTarkoitus siis oli "säästellä" tuota xenoa tilanteisiin kun oikeasti sitä valoa tarttetaan - ja pitkille oli sitten myös halogen-lisäpitkät
Noilla lisäpitkillä valokeilaa vain lähinnä levitettiin s.e. tosiaan näki myös ne tien pientareet ja pätkän metsääkin kunnolla
No vastaavasti tuohon talon henkilökuljettimeen tuli päivävalot myös asennettua - ja ihan samasta syystä, jotta sen aidot xenot säästyyJa kyllä, se kulkee päivävaloilla parkit pimeänä, kunnes automatiikka päättelee jotta nyt on hämärää ja nakkaa ajovalot päälle. Hesastakin kun Turkkusee menee, niin tahtoo tuo automaagi nakella ajovaloille jokaisella tunnelipätkällä
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08