Hep, Loobman-tilaukseni meni jotenkin puihin, ja koska Loobman nyt joka tapauksessa on aikamoinen hempula, niin
tilasinkin TuToRo-nimisen vähän vastaavan, pari puntaa kalliimman häksättimen. Näyttäisi olevan härski kopio Loobmanista, mutta kyllä sekin "keksintö" on varmaan keksitty jo monasti.
Onko joku kokeillut? Kerron kokemuksista jos sellaisia tulee.
http://www.tutorochainoiler.com/
Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Mitäs toi maksaa? En löytäny kiireessä hintaa. Ja toimiiko toi "automaattisesti" vai manuaalisesti?
FJR-1300
V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)
Toimii käytännössä niin että laitat öljyä säiliöön ja lähdet ajamaan niin ketju voideltuu. Onhan siinä pieni säätöhana mutta jätät sen auki niin öljyt valuu paikallaan pihalle
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
toi vaikutti ihan asialliselta.
Mulla on itsellä Loobman, mutta seuraavaksi voisi miettiä tota.
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Muistaakseni kaksipuoleinen ulkomaille postitettuna ja yhdellä lisävarusteklipsillä maksoi jokseenkin 25 puntaa, mikä taas lienee kolmisenkymppiä euroina. Loobmania kalliimpi, Scottia halvempi.(mara55 @ Touko. 20 2010,04:11) kirjoitti
Ja tuo on erittäin manuaalinen, onhan siinä säädettävä annosteluhana mutta ajattelisin sen lähinnä tippakannun jatkeeksi. Kerron jos joskus saan asennettua.
Kuulostaa vähän turhan työläältä, jos aina pitää muistaa käännellä hanaa auki ja kiinni. Joskus se jää auki kuitenkin ja sitten on rengas öölissä.
17£ näyttäisi maksavan perusmalli postitettuna.
Kokeilin joskus tuota perusmallia sporttipyörään ...
Asennuspaikan hakeminen oli vähän hankalaa, kun säiliö pitää saada pystyyn sekä näkyville että hanaa voi käyttää ja sitä öljysäiliötä voi täytää.
Osa muoviletkusta piti korvata pätkällä alumiiniputkea, jotta sai laitteen pudottelemaan öljyä oikealle kohdalle.
Laitos toimi noin 500km, jonka jälkeen säätöhana hajosi eikä öljyä enää tullut. Hanan sai kyllä korjattua, mutten jaksanut enää alkaa asentamaan sitä takaisin.
Eli halpa oli, muttei tosta paljoa iloakaan irronnut
<br />
Tuli tilattua ko.härpäke...
No jokos jollakin on kokemuksia laitteesta?
<p><strike>JiiÄm</strike></p>
Voi hyvä yksinkertaisuus. Säiliö, josta öljyä valuu ketjulle kun venttiiliä avataan. Valuminen loppuu kun venttiili suljetaan!
Oikeasti. Eikös oman yhtä hienon voi tehdä vaikka kurkkupurkista ja mistä hyvänsä venttiiliksi kelpaavasta.
<p>2002-2014</p>
ite vilkuilin kans noita halpoja värkkejä ku oileria suunnittelin.
päädyin kuitenki proileriin. hyvin on toiminu, eikä tarvi muistella, milloin on viimeksi hanaa väännelly..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Kai sitä suomenmaassa saa rahansa laittaa mihin lystää,
Ostaahan ne jotkut bemmejäkin pyörikseen, vaikka perät porsii ja jarrut kiukuttelee....
Itellä loobman ja pelaa juuri niinkuin pitääkin, eikä oo turhaa tekniikkaa harmina![]()
![]()
Elä ja anna muiden roudata.
No ei muuta kuin tekemään.(C-A-D @ Kesä. 14 2010,19:22) kirjoitti
Laitathan kuvia kun saat valmiiksi...
<p><strike>JiiÄm</strike></p>
Monia pyörän osia voisi tehdä itse. Oikein hirvittää kun ihmiset ostaa turhaan kallista peltiä, lasikuitua ja puhumattakaan eksoottisemmista materiaaleista. Kurkkupurkista jos ken osaa värkätä ketjurasvarin, niin kuinka hieno bensatankki tulisikaan mehukanisterista?(C-A-D @ Kesä. 14 2010,19:22) kirjoitti
Kuka keksii parhaan tee-se-itse moottoripyöräosan?
Kertokaapa Noviisille, onko ketjurasvarista hyötyä? Mihin se perustuu vs. se, että putsaa/rasvaa ketjut "aina silloin tällöin".
Omat ajelut on yleensä 100 - 400 km trippejä, ketjuihin muistan suihkia öljyä n. 500-1000 km välein ja välillä jopa intoonnun putsaamaan niitä harjalla ja rätillä. Pyörällä on nyt ajettu 54 tkm mutta en tiedä onko aiemmat omistajat ketjuja/rattaita vaihtaneet koskaan. Kummoisen kuluneilta ne ei näytä. (Joo, oon nänyt kuluneetkin - yhdessä pyörässä ihmettelin että miks kone pätkii kiihdyttäessä, mutta syy olikin periksi antavat hampaat)
Satunnainen motoristi
Honda CBR900RR SC44 2001
exät: Kawa ZX10, Honda CBR1000F, Yamaha FZ750 (classic rata), Honda XL1000V Varadero -09'
Se on pakko rasvata ketjuja kuten moottorisahassa tai muuten ne mee heti paskaks(Jaggge @ Kesä. 15 2010,11:22) kirjoitti
![]()
Mutta kukin tyylillään, henk.koht. en ymmärrä näiden rasvareiden tarpeellisuutta ketjujen kestävyyden kannalta...
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Itse hankin Loobmanin, koska olen laiska, mutta pihi. Värkki on suhteellisen edullinen ja helppokäyttöinen ja öljy kulkee mukana, vaikka lähtisi pidemmällekin.(-JuhaK- @ Kesä. 15 2010,11:45) kirjoitti
Vaikka ketjusprayn suihkiminen sinänsä onkin aika pieni homma, haluan päästä vielä vähemmällä.
Väitetty kestävyyden parantuminen kaiketi perustuu siihen, että monet suihkivat rasvaa liian harvoin tai väärään paikkaan.
Ketju LUULTAVASTI toimii vähän paremmin ja pitempään jos se on puhdas ja rasvattu. Ketju ei ole kovin suuri kuluerä, niin ettei siitä kannata yöuniaan menettää. Mutta on ketjun öljyisyys ja puhtaus mielestäni tärkeämpää kuin muu pyörän buunaaminen.(Jaggge @ Kesä. 15 2010,11:22) kirjoitti
Itse olen järkeillyt, että ohut öljy pitää ketjun puhtaampana, paksu pysyy paremmin mutta on vähän sottaista tavaraa. Vahaa joutuu jopa välillä puhdistelemaan. Kun siirryin ohuempaan Motorexiin huomasin ihmeekseni ettei ketjuja tarvitse ikinä putsata. Hyvä homma, etenkin kun ei ole keskiseisontatukea.
Ohut öljy lentää kuitenkin ketjusta pois. Liian runsas rasvaaminen öljyää vanteen, housun, pakoputken, ja pahimiillaan renkaan. (tosin myös vaha voi tehdä niin). Ketjurasvarilla on - tai olisi - tarkoitus saada riittävän pieni määrä ohutta öljyä leviämään riittävän hyvin.
Lisäksi omassa pyörässäni ei ole minkäänlaista säilytyspaikkaa öljypurkille eikä se tunnu mukavalta taskussakaan. Jos olisi talli niin voisihan sitä suihkaista aina pienet sprayt kun palaa ajosta. Mutta nyt siis Tutoro helpottaa asiaa vähän. Saisi vaan asennettua sen![]()
CLS 200 myy, nopeuden mukaan elektronisesti ohjattu ketjun voitelija, ei mitään pumppua, lappo! Mut ei voitele kun virrat poikki! 60000 km testattu, hyvä! Helppo asentaa! Sekin pitää vai osata säätää oikein! Ettei sotke takavannetta! Sateella voi voitelua lisätä! Hieno laite!
No en. Säästän luovuuteni johonkin sitä oikeasti vaativaan projektiin. Mutta oikeasti tuolla logiikalla (=pelkällä painovoimalla ja manuaalisesti avattavalla/suljettavalla syötöllä) toimivan laitteen tekeminen on aika helppoa.(JiiÄm @ Kesä. 15 2010,10:21) kirjoitti
Ketjurasvarin minä ainakin haluan siksi, että se pitää ketjun voideltuna JA pyörän & takafillarin about siistinä. Ei ole niin iso vaiva spray-pullosta ruiskutella ketjurasvoja, etteikö ketju tuolla pysyisi öljyttynä. Tuollainen puuceehen tekniikaltaan rinnastettava ketjurasvari puolestaan ei tee muuta kuin valuttaa öljyä ketjulle ja maahan... Saman voi tehdä hallitummin spray-pullolla....
MUTTA JOKAINEN TOKI TAHTONSA JA/TAI KUKKARONSA MUKAAN! Eihän kaikkien tartte olla asioista samaa mieltä...
<p>2002-2014</p>
Saiskohan tuohon jotenkin patentoitua jonkun sähköisen (tai alipaine) venttiilin, niin ei tarvis hanaa käännellä. Eikä unohtuis päälle. Ehkä bensahanasta sais helpoiten, mutta sähköinen ois ehkä kätevin? Vois töissä instrumiehiltä kysästä.
Hajapusanisti
Nyt puhumme jo ScotOilerista.....(Huhan Kolli @ Kesä. 16 2010,21:42) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Ennemminkin harrastamisesta. Ja jos jonkun venttiilin saa ilmaiseksi siihen värkättyä, niin onhan tuossa vielä hintaeroa!(C-A-D @ Kesä. 16 2010,22:01) kirjoitti
Hajapusanisti
Jotka osaa tekee mitä vaan......
Älkää lannistuko, kädettömät ostaa kaiken valmiina, sepät tekee itse....
Elä ja anna muiden roudata.
Törppö, pari pätkää letkua, alipainehana ja muutama nipari yms. Vielä pieni annos harrastusintoa ja tee-se-itse versio ompi valmis. Vielä jos tuon hanan asentelee mahdollisimman lähelle takaratasta, ei tuon letkun tyhjäksivaluminenkaan aiheuta lammikkoa parkissa olevan mopon alle
No ehkä kesäkuumalla kun moottori käy lämpöisenä ja öljykin notkistuu, voi pitkään valoissa seisoksiessa tuo(kin) hiukka ylimääräistä valutella. Mutta eco-kuskihan sammuttaa tällöin moponsa. Turhaa sitä on valoissa seistessä m...aan moottorilla lämmitellä. Näin hanakin sulkeutuu ja jää nuokin ölperitipat hyötykäyttöön![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Tökkäsin lomalla tuon Tutoron viimein paikalleen. Letkun takapään sisällä oleva jäykiste ei ole jäykkä, joten takahaarukan ja letkun väliin on laitettava täsmälleen oikean kokoinen täyte, joka sitten kiristetään nippusiteillä kiinni. Tai sitten täytyy rakennella joku hienompi systeemi, kuten aiemassa viestissä mainittu alumiiniputki tms. Tulee kuitenkin mieleen suositella, että kaikkien ketjurattaan eteen rakennettavien viritysten kannattaa olla joko a)heppoista muovia tai b) kunnolla kiinni.
Pidin tötsää hetken isolla ja sain kun sainkin muutaman tipan ketjurattaalle, epätasaisesti. Suljin ja lähdin ajamaan. 100 km myöhemmin öljy oli levinnyt tasaisesti pitkin ketjua ja täsmälleen sinne minne luvattiin: ketju oli kuiva, mutta levyjen välit (eli o-renkaat) kiilsivät öljyä. Vanne oli kuiva. Olisi ehkä voinut vähän enemmän laittaa.
Pidän parempana Loobmanin rumaa ruuttapulloa, sillä haluan itse päättää milloin ja miten paljon öljyän ketjua. Paras olisi kun olisi Loobman-ruutta tuon Tutoron kanssa. Tarjoan pullakahvin taijonkun ylijääneestä Loobman-putelista pidikkeineen. Ettei tarvitse pois heittää.
Eikö o-renkaiden (tai x-renkaiden) rasvaaminen ole ketjuöljyn idea?(rupi @ Heinä. 15 2010,16:22) kirjoitti
Tietääkös joku minkä merkkinen on sellainen voitelulaite jossa vedettiin jonkunlainen mäntä taakse ja lähdettiin sitten heti ajamaan. Sitten se keksintö antoi vieterin voimalla kerta-annoksen öljyä kettingille?
Joskus jostain mopolehdestä tällaisesta laitteesta lueskelin mutta uudestaan en siihen ole törmännyt.
KTM 1290 Super Adventure S
Oon samaa mieltä et se rasvan tarkotus on nimenomaan pitää ne o-renkaat ehjinä ettei mene paskaa ketjun sisään eikä ne rasvat tule sieltä pois(Atom @ Heinä. 15 2010,18:12) kirjoitti
Kawasaki zx-10r