Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
    Kuukausi takaperin pyörääni (kawa z750 '06) vaihdettiin eteen alkuperäisen battlax 020:n tilalle Metzelerin sportech M1.

Heti pajalta lähdettyäni aloin ihmetellä aivan järjetöntä rengasmelua, joka tulee selvästi eturenkaasta. Tien varressa seisoneet kaveritkin irvailivat, että onko sulla nastarenkaat mopon alla.

Rengaspaineet ovat kohdallaan, rengas pyörii herkästi, jarrut eivät laahaa ja valunappulatkin olen napsinut pois. Ajossa ei siis tunnu mitään omituista / väljää tms.

Olen ajanut varmaan kymmenellä pyörällä, joissa on M1 edessä enkä ole vastaavaan törmännyt kuin tuossa omassa kawassa.

Onko kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan ja onko kenelläkään hyviä arvauksia mistä moinen johtuu?

EDIT: Taisin keksiä oikein kunnon pähkinän ratkottavaksi?

Onko renkaan pyörimissuunta oikein?
    Lahjattomat treenaa
    On.. tsekattu moneen kertaan, useamman henkilön toimesta. Sekä vanne, että rengas oikeinpäin.
    Ostin Pirellin Diablo Stradan eturenkaaksi keväällä. Pyörä Z750 -07. Rengasmelu on tosi voimakas verrattuna pyörän orggisrenkaaseen. Voikohan renkaassa olla jotain teknistä vikaa esim. seoksessa, joka aiheuttaa melun. Kuviosta sen ei pitäis olla kiinni, kun bitumipaikkauksen päällä ajellessa melu häviää melkein kokonaan. Onko kukaan törmännyt vastaavaan?
    Tämä on kyllä takuuvarmasti ensimmäinen kerta, kun kuulen kenenkään valittavan MP:n rengasmelusta..!...

Ei voi olla, Niinku putki pitää ääntä, kone vetää soundia, kypärän sisällä humisee ja popit soi, mut en voi käsittää miten rengas voisi kuulua tämän orkesterin yli? Senhän täytyy todellakin huutaa, kuin palosireeni, jotta kuulus yli?

Onks sulla moottori varmasti käynnissä?

Jos on niin veisin kyl kiireellä kauppaan, eihän tommosta ookkaan.
    CBR 1000F -89
    Kyllä se vaan suattaa ulvoa ihan kunnolla. Tiedä omasta kuuluuko ohiajaessa, mutta pyörän päälle kuuluu selvästi kun Marathon alkaa kulua kantikkaaksi. Jokaisessa mutkassa ulvoo niin, että ensimmäiseksi luulee laakerin olevan pettämässä.
    <p>2002-2014</p>
    Katukumit mitään ääntä pidä...

Karkeilla rupulikumeilla kun päästelee menemään on äänet aikkast huimat...

Sellainen stuka tyyppinen ulina vaan kuuluu

Mulla puolestaan BT020 pitää ääntä. Melua voisi kuvata oikeastaan kohinaksi/rohinaksi ja tien karkeus vaikuttaa siihen välillä äänetön - kuuluu vaikka nopeutta 70km/h. Maantienopeuksissa muut suhinat peittää alleen.

Bitumipaikkauksella ei kuulu tosiaan mitään, mutta pienikin tien epätasaisuus ja jo kohisee. Pahiten varmaan n 30-50km/h vauhdissa. Luulempa, että minulla on kyse tuosta BT:n tavasta kulua hampaille. Ei näköjään välttämättä allikkoa kummepi odota ojan toisella puolella
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
    Minä myös olen ihmetellyt jostain edestä tankin alta tulevaa kohisevaa ääntä ja loppujen lopuksi tullut siihen ihmeelliseen tulokseen, että sen täytyy tulla eturenkaasta!? (bt020)
    Lainaa (chainese @ Heinä. 07 2008,11:26) kirjoitti
    Tämä on kyllä takuuvarmasti ensimmäinen kerta, kun kuulen kenenkään valittavan MP:n rengasmelusta..!...

Ei voi olla, Niinku putki pitää ääntä, kone vetää soundia, kypärän sisällä humisee ja popit soi, mut en voi käsittää miten rengas voisi kuulua tämän orkesterin yli? Senhän täytyy todellakin huutaa, kuin palosireeni, jotta kuulus yli?

Onks sulla moottori varmasti käynnissä?

Jos on niin veisin kyl kiireellä kauppaan, eihän tommosta ookkaan.
    Nyt sait sitten muutaman lisää...
    oisko mahdollista että rengas on päässy kovettumaan?
    eli tehtaan suojarasvat on jääny pois tai jostakin syystä lähteny...

Näillä mennään toistaiseksi...

Yamaha Tenere 700 -22
    KTM XC350F -11
    Honda CR500 -99
    Yamaha DT Tenere125 -91
    Olen huomannut myös Metzelerin sportech M1 renkaan äänekkyyden. Melu ei tosin häiritse sen enempää, mutta on äänekkäämpi rengas verrattuna edelliseen.
    Mulla seiskapätkä zeta -08. Ensiasennettu etulenkki vaihdettiin ~7 tkm jälkeen muutama viikko sitten. Nyt Metzeler M3 alla ja ~1500km jälkeen havahduin "huminaan" kun olin palaamassa reissusta hieman suorempaa valtatietä. Alkup. renkaan kanssa ei vastaavaa vaikka se ehti kulua täysin pois.

Kuulosuojauksella kuuluu parhaiten ~80kmh valutuksissa, ilman suojausta hitaammissa nopeuksissa ennen kuin tuuli peittää alleen. Rengaspaine ollut kokoajan vakio (lievä ylipaine). Ei vielä nähtävää/kosketeltavaa kulumista renkaassa. Vanteen ja renkaan pyörimissuunnat tarkistettu. Ajotuntuma täysin normaali.

Taitaa olla tässä vaiheessa hätiköityä alkaa liinaamaan etupäätä ylös kuistin poikkihirteen tarkempaa syynäystä varten? Seurailen tilannetta...
    Mulla sama homma, vaihdoin jo etulaakerinkin kun kuulosti aivan siltä. Sitten huomasin että ääni vaimenee hyvällä asfaltilla ja katumaalauksien päällä ja tuntuu että rengas olisi tosi kovaa seosta, resonoi mittariin tai johonkin..
    rengas on pirelli diablo.
    Ääni tuo tehot, vai miten se nyt oli.
    * * *
    Lainaa (C-A-D @ Heinä. 07 2008,16:18) kirjoitti
    Kyllä se vaan suattaa ulvoa ihan kunnolla. Tiedä omasta kuuluuko ohiajaessa, mutta pyörän päälle kuuluu selvästi kun Marathon alkaa kulua kantikkaaksi. Jokaisessa mutkassa ulvoo niin, että ensimmäiseksi luulee laakerin olevan pettämässä.
    Mulla on Michelin Pilot Road ja aika kovaa ulinaa pitää, juurikin kuluneena. Välillä on ihan varma tunne että perä vetää viimeisiä ....
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    Lainaa (chainese @ Heinä. 07 2008,11:26) kirjoitti
    Veit saappaat suustani..

Mulla oli tosin aikoinaan 1100 Virago, johon vaihdoin pykälää leveämmän takarenkaan.Se näytti mahtuvan aivan hyvin paikoilleen, mutta eipä mahtunutkaan. Johonkin muoviosaan (en muista enää tarkemmin) se hankasi aivan aavistuksen verran, mutta ulina oli melkoinen. Onneksi ei mennyt rengas, kului vaan se muovihärpäke.

Ettei olis kyse vastaavasta..? Eturengas hankaa jonnekin.. Onko laitettu jotain lisäosaa, roiskeläppää, tai koristetta?
    Joku onnistui vuosia sitten halkaisemaan uuden eturenkaan customistaan. Syynä oli etulokariin ruuvattu kotka, jonka kiinnitysruuvit oli jääneet jonkun millin liian pitkiksi. Rengas oli kuin mattopuukolla halkaistu, 2 siistiä puolikasta.

S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    mulla kans nyt metzelerin m1 takarenkaana ekaa kertaa ja se pitää kans nyt ihme meteliä 30km/h alkaen, luulin kans eka et tulee venyneistä ketjuista kun nekin hyppi miten sattuu, mutta ketju rata paketin nyt uusittua, huomasin että ääni ei hävinny minnekkään.
    tänään vielä koitin pukilla takapääilmassa kiihytellä/ajaa ja ääntä ei tullut, eli laakereista ei tule ja ne muutenkin katoin että ovat ok, eli pakko olla toi rengas.
    seuraava rengas taar pirelli, niinkun tähänkin asti.
    ...Blade...1000rr...2006...
    Väittäisin että cebarin alla Pilot Road 2:t ulvoi joskus.. Ja muistan jonkun muunkin sanoneen samaa. Luulin että loota vetelee viimeisiään tai joku laakeri. Huomasi vajaan 80 vauhdissa
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
    Edellisessä 600 -91 cebarissa oli sama homma. Ainoa vaan, että siihen en koskaan kerennyt rengasta vaihtaa ja en muista minkä merkkinen rengas oli kysessä.
    Kuitenkin kuului todella kova "kohina" eturenkaasta ja huomas parhaiten 80-90 vauhdissa, kun ei vaimentimen äänet ja viima sitä peittänyt.
    Ajattelin itsekkin tuota laakeri hommaa, mutta kun kuulin, että suottaapi vain renkaassa olla vika niin eipä jaksanut ressata siitä.

Nyt on 900 cebari alla ja tästä kuuluu myös pientä rengasmelua, mutta ei onneksi lähellekkään niin paha kuin 600:sessa

Eli rankkaa ajoa vaan
    Jee Jee
    Tuohon rengasmeluuun vaikuttanee samat lait kuin autonkin rengasmeluun, uskoisin...
    Toki nuo tiet on vielä "karheita" talven jäljiltä joiltain osin verrattuna sitten loppukesään.
    Rengasmeluun auttanee myös "pehmeämpien" renkaiden valinta tourinkien tilalle.

Mutta mutta, eipä ole edes itsellä käynyt mielessä mp:n rengasmelut.
    Jollakin kyllä vinkuu ja kohisee joskus laakerien pöly/öljysuojatkin.
    Vanha Linux-viisaus: Silloin kun se toimii, älä koske siihen
    zx10r
  21.  
    Tuli mieleeni että onko rengas koska tehty...? Uusikin rengas kovettuu jos se makaa useamman vuoden varastossa...

Viimekesänä ostin autoon halvat kiinalaiset renkaat ja ihmettelin jo silloin niitten huonoa pitoa, nyt vasta huomasin tarkistaa koska ne on tehty, renkaan kyljessä komeili 51/06... Jonkin aikaa ovat ehtineet jo kovettua varastossa...
    Mikko Koivusalo
    Kawasaki ER-6N -06