72 vai oliko tuo 74 vuoden 125cc suzuki gt:tä olisi tarkoitus ruveta kunnostamaan tässä joskus. Eli mitähän tuonne koneeseen kannattaa uusia, väljä se on ja ajettu mittarin mukaan 35tkm. Kone työnnetty talliin noin 9v sitten ajosta, tankki ja kaasarit tyhjänä. Voipi olla, että koneesta otettu öljyt myös pois. Eli ilmeisesti ei heti kannata iskeä bensoja sisään ja koittaa käyntiin.
Pyörässä väärät maalit, eli pitäisi vaihtaa mustasta alkuperäisen siniseen, löytyykö keneltäkään värikarttoja? Jarruja pitänee rassata, nojannut seinää vasten etujarrukahvasta, joten se on koko ajan pohjassa. Muita pienempiä juttuja: ohjaustanko vino, vasen jalkatappi vino, jokainen vipu ja käynnistyspoljin heiluu kun hullun mulkku, oikea peili puuttuu, kone maalattu mustaksi vaikka pitäisi olla hopea, uudet renkaat... Listaa voi jatkaa, mutta kunhan saisi edes käyttökuntoon. Kukahan tekisi noita koneremppoja keski-suomessa? Ja maalauksia ym, jotta voi soodapuhalluttaa koneen ym. Kuvaa kys. konstruktiosta->
![]()
Tuohan näyttää lähes alkuperäiselle maaleja lukuunottamatta. Oletko harkinnut museointia ?
Saattaa olla vaan männänrenkaat jumissa pitkän seisonnan jälkeen. Tai sitten on leikannut kiinni ja vaatii porauksen.
Tarkempi tutkiminen voisi olla hyvä aloittaa irrottamalla sylinterinkannet.
Mahdollisesti kampiakselin stefat pitää vaihtaa jos on muuttuneet kivikoviksi. 2-tahti ei ole tarkka vaihteiston öljyistä kunhan bensassa on öljyä tai sitten tuorevoitelu toimii. Kaasuttajat mahdollisesti on ihan tukossa kun beinsa on kuivunut sinne. Ilmansuodatin taisi olla noissa pestävää mallia, se kannattaa tarkistaa.
Kumi- ja muoviosat tahtoo kovettua korpuksi noissa ajan kanssa (sähköjohdot).
Moottorin lisäksi tietysti kaikki nivelet/laakerit pitää rasvata/tutkia, takahaarukka, ohjauslaakerit yms.
Tanko saattaa olla vinossa siksi että kolmiopalat ei ole linjassa, helppo tutkia.
Työtä tuossa on mutta kun osat on noinkin hyvin tallella niin se lienee kohtuullisen suoraviivaista.
Tietysti voit sekoittaa 2% besaseoksen ja pistää ladatun akun kiinni. Äläkä käynnistä ilman akkua, suuret jännitepiikit tuhosi latausosat tuon ikäisissä.
ismo
Hyvällä tuurilla voi pörähtää käymään uusilla bensoilla, kyllä minä koittaisin käymään ennenkuin purkamaan alan, kuulee vähän koneen ääniä ja käy vaihteet läpi että pysyvät päällä.
Männät, sylinterit, kampiakselin laakerit, kiertokanget+laakerit, vetoakselin ulommainen laakeri. Jos koneen avaa niin nuo kulutusosat ainakin kannattaa tarkastaa ja tarvittaessa tietysti vaihtaa. Ja kaikki stefat.
Nätissä kunnossa ikäisekseen, onnea projektille.
-98 xx KTM 300 exc
TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
Kiitos vastauksista. Pitänee öljyt heittää sisälle ja sylinteriin öljyä, polkea jonkin aikaa ja bensat sisään. Tuossahan on ihan tuorevoitelu, mutta seosbensallahan tuota kannattaa kai testata. Onko tuolla koneessa mitään mikä leviäisi, jos iskee öljyt lootaan ja seosbensat tankkiin, mitäs tuolle tuorevoitelulle? Tanko on ihan rehellisesti vääntynyt, toinen kahva noin kaksi senttiä edempänä kun toinen. Ajamaan tuolla en taida lähteä, etujarru lerppu ja renkaat tyhjänä seisonut tuon 9 vuotta.
Unohtui, penkki alapuolelta ruosteessa ja saranatapit puuttuu. Sivukatteiden kiinnikkeet rikki, millähän saisi korjattua? Nyt nippusiteellä ja mustekalalla kiinni. Sähköt tuohon muistaakseni rakennettiin uusiksi ennenkö talliin laitettiin.
http://www.vmpk.fi/forum/index.php
Tuolta voipi löytyä apuja kanssa.
Minulla odottaa tallissa käynnistystä samanlainen vuodelta -76.
Toinen pytty leikkasi kiinni juhannuksena -92 jolloin jäi seisomaan. Pari vuotta takaperin hommasin uudet männät ja porautin pytyt. Tankki ja kaasarit pitäisi vielä puhdistaa ja liittää irroneet tappokatkaisijan johdot jonka jälkeen saisikin koittaa tulille.
Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
Suzuki GT125R -76
Pitääpä tuonne vmpk tehdä tunnarit. Hieman rajoittaa tätä prokkista omat puutteelliset rassaustaidot, mutta katsotaan nyt.
Mitenkäs tuosta tarkistaa nuo pyöränlaakerit ym, jos tuota nyt käyntiin laittelee ja kadulla pöristelee edes takaisin? Ja mitä proseduureja pitäisi tehdä ennenkö käynnistää? Ajattelin seosvoitelulla tuota käyttää, joten jotenkin pitäisi disabloida tuo tuorevoitelu. Tuossa isän mukaan semmonen "ominaisuus" että kun laittaa käyntiin kiekaisee se ensin täydet kierrokset![]()
Mulla sama projekti alla!!Käytiin ei kannatta vielä varmaa lyyä ku itellä esim. ilmanputsarit oli iha "höttöä". Pyörä itellä päällisin puolin kunnossa, mutta tankin pohja ruostunut puhki
Mulla löytyy kyllä väri, että jos espoossa päin ajelet voit tulla hakemaan jonkun osan lainaan niin saat värikoodin(esim Deco väri firma saa koneella juuri oikean värin).
Viimeksi muokannut: Mursu11; 05.09.2012 klo 14:45.
Jos se ruostuminen ei ole ihan mahdotontya niin tinaamalla sen saa kuntoon kohtuullisella työllä. Vaatii pikkaisen isomman kolvin ja ruosteiden poiston jotta tina tarttuu, suolahappoa juoksutteeksi.
ismo
@Mursu11, kiitos tarjouksesta, mutta vähän turhan kaukana asustelen, äänekoskella. Tuon meidänkin suizan tankki on vähän sisältä ruosteessa, millä puhtaaksi?
Hornet 600 -99
Myydään vieläkin NSR125 -03
Juu sitruunahapolla oli tarkoitus tuo ruosteenpoisto operaatio tehdä. Mutta kun tarkemmin pääsin tankkia tutkimaan oli pakko todeta, että menee enemmän uutta peltiä kuin vanhaa jää (lue: ei jää mitään) joten uusitankki tilattu ja muuta osaa. Kiiloteltukkin on joten nyt vaan odotellaan osia, että pääsee kokoomaan.
![]()
Toivottavasti tuossa ei tuoreöljyvoitelu voitele suoraan mitään laakeria,kuten esim. Yamahan vanhoissa 2t perämoottoreissa kuulemma asia on.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Gt:stä ei tietoa, kun en sellaista aikoinaan omistanut,mutta Yamaha RD:ssä ilmaus tapahtui siten, että otettiin sylinterin juureen menevät öljyletkut irti ja pyöritettiin öljypumpun sormipyörää, kunnes öljyä alkoi tulla letkusta(kesti kauan)
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Kolmipyttyiset ja 500 kaksimukinen tarvii öljypumpun. Tuo 125 GT toimii ihan samalla lailla seosbensalla.
Autoa on huono verrata kaksitahtiseen, vai oletko nähnyt kovinkin monta Warrea liikenteessä viime aikoina? Toimii nuo nelitahtiset ihan eri tavalla kuin kaksitahtarit, noin mitä öljyyn tulee.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Tunturi Sport > Monkey > GT125 > CB350T > yli 20v.taukoa > XT600Z > R1100GS savuna ilmaan, tuhopolttaja iski, > R850GS (pappamopo), lastutettuna, pörinäputkella ja hieman näpelöitynä peräti tältä vuosituhannelta (2001). AV-jutaaja 35.
Kakstahti-Warret tehtiin seosvoitelulle, paitsi ilmeisesti ihan viiminen kakstahtimalli, jossa oli tuoreöljyvoitelu, ei taidettu tuoda Suomeen, kuten ei sitä nelitahtistakaan.
Kaksitahtisten kanssa tehdään näitä kardinaalimokia, ilmeisesti nuoruuttaan (tai vanhuuttaan) tietämättöminä. Korvataan "huonosti toimivaa" tuorevoitelua seosbensalla, ja seosvehkeissä laitetaan varmuuden vuoksi pari prosenttia tuhdimmat litkut kuin valmistaja suosittelee.
Itse ajanut GT380, GT500, pari tuorevoitelu perämoottoria, ja viimeisenä NS125F Hondaa. Yhdessäkään ei ole voitelun, eikä pumpun kanssa ollut mitään ongelmia. Ainut joka on kajahtanut öljyn puutteeseen, oli toi Nasu, ja sekin edellisellä omistajalla. Ja silloinkaan ei pumppu pettänyt, vaan öljysäiliön ja letkun liitoksena ollut kumitutti, jonka repeämä oli huomattu, korjattu sikamassalla, ja sikamassan pettämistä ei enää oltu huomattu (pimeellä?). Seurauksena yläkerran täystuho, remppa maksoi enemmän kuin raato, jollaisena sen ostin. Rempan jälkeen poika ajoi kolmatta kesää sillä täysin ongelmitta.
Mitä tästä opimme? Toi kumitutti maksoi Brandtilla luokkaa 5 markkaa, mutta kun piti virittää. Tai kun oli kovempi kiire baanalle kuin polttari-iltana pukille. Ja molemmissa vahingon voi välttää yhtä halvalla kumitutilla.
Jep, ainakin kun katsoo varaosakuvaa:
http://www.alpha-sports.com/clas/1973%20GT185/29.gif
Siellä on petilaakerien ympärillä noi ohjainlevyt, jotka on poistettava, jos seosbensalla ajaa, eikä silloinkaan voitelu ole varmaa.
Juu, elekee poistako ikinä tuorevoitelua GT Suizasta!! Ja varmistakaa sen toiminta. Ainakin GT250ssä on öljyletkujen banjopulteissa takaiskuventtiillit jotka voivat ottaa itseensä paineilmalla putsailusta. Jos tarve putsata niin tippakannulla polkee puhtaan öljyn läpi. Jos takaiskuventtiili hajoaa/jumiutuu ei öljy välttämättä kuljeriittävän hyvin. Muuten nämä CCI-pumput lieneen hyvin varmoja.
Tuo kiekaisu käyntiin lähtiessä kertoo luultavsti että kampiakselin stefat ovat kovettuneet ja vetävät sieltä ilmaa. Ensimmäiseksi kunnostukseen kampiakseli, siis kerralla koko kampura kuntoon. Se on tämän koneen sydän. Yleensä käyntiongelmat johtuvat noista stefoista. Myös sytytys kannattaa katsoa tarkasti läpi, itse laitoin kärjettömän, en tiedä onko saatavissa näihin pikkukoneisiin.
Tosiaan kaksitahtisessa on hölmöä ajaa LIIAN vahvalla öljy-bensaseoksella. Mitä enemmän öljyä, sitä "jäykempi" seos, ja sitä vähemmän seosta menee suuttimesta läpi.
Onnea ja pitkää pinnaa Suzukin kanssa. Huolella kun tekee niin hyvä tulee.
VMPK.fi Foorumilla lisää asiantuntemusta, kuten myös Japsistarat -kerhossa.
http://japsistarat.fi/index.html
http://www.vmpk.fi/forum/index.php
I love the smell of 2-stroke in the morning..
Ennenkuin mitään tekisin selvittelisin noin suuripiirtein paljonko uppoaa rahaa ihan perusremppaan kone puolella. Aikoinaan piti yrittää tehdä tuollaisesta ajopyörää yhelle tyypille, siinä vaiheessa kun selvisi mitä kampiakseli laakereineen kiertokanget ja männät maksaa niin operaatio keskeytettiin. Silloin ei vielä voinut netin kautta tilailla palikoita kun kukaan ei ollut kuullutkaan netistä
Taivas saa odottaa
Japsistarat -foorumi alkutaipaleella vasta, toivottavasti vilkastuu ja saadaan siitä jonkunlainen harrastajien tietopankki..
Ei se VMPK täysin mikään "pussihousu"foorumi ole. Se on veteraani mp-kerho, ei museo mp-kerho. Ja ihmettelen miksi epäilet VMPK-foorumilaisten asiantuntemusta? Tuolta entisöintipuolelta löytyy erittäin taitavia ja osaavia moottoripyöräharrastajia. Kyllä varmasti yksi erittäin hyvä kanava saada neuvoja ja vinkkejä kyseisen pyörän kunnostukseen.
I love the smell of 2-stroke in the morning..
Paljon kuutioita ja vähän pyttyjä
Beta 350 RR kannonkiertäjä
Yamaha TT600R 673 cc isolohkona vääntävä soransiirtäjä/rospuutto/talviajokki
V-tyylin vääntöhirviö: Kawasaki VN 2000