Mulla on pyörä ifissä ja seisoo koko vuoden. Sieltä löytyy kahta versiota mp-vakuutuksesta, perinteinen seisonta-ajallinen sekä vuodenaikahinnoiteltu. Jos ajaa tosi vähän (itsellä tulee vain pari viikonloppua), niin seisonta-ajallinen on oikea ratkaisu. Jos kuitenkin veivaat ihan normaalin 5-6kk kauden, niin tuo toinen on halvempi ja helpompi. Noin yleistäen.
//Andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Ei liity Tapiolaan, mutta if:llä näyttää tuo laskutus takkuavan pahemman kerran.
Laskut tulee myöhässä ja muuttelevat vakuutuskausia oman päänsä mukaan. Tuossa päättivät nostaa vakuutusmaksuja, samoihin aikoihin ostin auton ja vakuutukset siitä IF:ille. Päättivät sitten mulkata tätä myötä varmaan pyörän vakuutuskautta, yhteneväiseksi auton kanssa. Yllätyksenä pyörän kesän liikennevakuutus olikin jotain muuta kesäkuulta kuin se 1/4 mitä olen maksanut. Kunnon selitystä eivät osanneet mulle antaa, muuta kuin että syy siinä, että olen itsernentein kautta tilannut. Sain itse päätellä, että kyseessä oli tasausta viimekesän vakuutuksista, jolloin tuon vakuutuksen otin ja tietysti tasaerissä olen maksanut kesältä vähemmän. Kaiken lisäksi vakuutukset tuli molemmista reilusti myöhässä, että kerralla pukkasi molemmista ne kahden erän maksut. No suostuivat muuttamaan vakuutuskauden pyörästä ennalleen ja tarvi vielä mitään tasata kesken vakuutuksen olemassa olon.
Honda VFR800 -03
En ihmettelis vaikka noin kävisi. Itellä oli ekana mopona Jamaha Ei Pamaha Fzr 600 romuläjä. Se päätti sitten syttyä yks aamu tuleen liikennevaloissa töihin ajaessa. Takana ollut herrasmies vaan huusi saabista perkuleeen lujaa et, -poika siun mopo pallaa. Katoin taakseni ja niinhän sieltä katteiden alta liekkö löi.
Eikun paska sammuksiin ja jonkun ystävällisen puliukon kanssa se hiekalla sammutettiin.
Heti soittoa vakuutusyhtiöön että nyt kävi näin, haluaiskos vakuutustarkastaja milloin tulla mopoa katsomaan. Turhaanhan minä sitten luulin että menis helposti. Sieltä tulikin sitten vain tyly vastaus että sähköpaloa ei korvata, eli eivät tule edes katsomaan.
Eli jos palo alkaa sähköistä niin sitä ei korjata. Tekipä mieli haistattaa vatut, mutta eihän se virkailijan vika ole. Eipähän tuosta onneks sitten loppuunsa ollut kuin kate hieman sulanut, johtoa takakatteen alta ja virrantasaaja. Suht halvalla (satasilla) loppuunsa selvisin, mutta kylläpä taas tuntui siltä että kuluttajaa kusetetaan. Näin oli siis vuonna 2007 osakaskon kanssa. Yhtiö mahtoi olla tuohon aikaan Pohjola.
KTM 1290 Super Duke R
Keskustelin Turvan vakuutusmyyjän kanssa kesäkuussa ja väitti ainakin silloin että pyörän voi laittaa seisontaan 0e/kk talveksi. Entiedä edellyttääkö tämä sitten että ajokaudelta on ajettuja kuukausia takana.![]()
Tapiolassa sanottiin minulle että ajokauden aikana(touko-lokakuu välillä) maksetaan isompia eriä ja
talvella pienempiä eriä. Eka erä oliki sitte jo puolet koko vakuutus maksusta![]()
Vs1400 -95
Ex Z1000 -06
ex GPZ900R -84
Sama peli Ifissä. Vuoden liikennevakuutus ja kasko on noin 900euroa ja nyt nasahti eka maksu joka oli n.600 euroa. Mulla on keskitetty kaikki kodinvakuutukset, pari autoa, mukuloiden vakuutukset ym Ifiin ja nyt ne muistivat 1275€ yhteislaskulla josta siis reilu 600€ mopon vakuutusta. Olivat raukat unohtaneet laittaa alkuvuodesta laskua tulemaan ja nyt sitten laittoivat kerralla 7 kuukauden laskut kerralla. Anteeksi kyllä pyysivät kun soittelin ja eräpäivää siirettiin heidän ehdotuksestaan eteenpäin. No eipä tuo paljoa auta, maksettava tuo lasku on kuitenkin mutta olis ollut tuollekkin rahalle jotain muuta käyttöä näin kesälomilla.
Näin oli tosiaan mullakin Pohjolassa (niin kun joku tossa jo mainitsikin), mutta eipä se mua häirinnyt.
Nykyään pyörän vakuutukset Pohjantähdessä, ja siellä on laskutus tasaerissä ympäri vuoden. Sitä on tietysti mukavampi maksella, ku ei tule sellasia 500€:n laskuja, mutta tasaerälaskutus voi olla huonokin, jos meinaa pyörää seisottaa ajokauden aikana. Ajokaudelle painottuvassa laskutuksessa kun säästää seisonta-ajalla enemmän.
Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050
Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään
Itsellä vakuutukset Turvassa=>olihan se ylläri keväällä kun bonus nousi mutta niinpä ne perusmaksutkin nousivat (liikenne n. 20% ja kasko 15%) eli bonusten noususta ei mitään hyötyä vaan nettohinta pysyy samana.
Lisäksi yritin saada mopottimen vakuutusmaksut tasaeriin niin ei onnistu=>laskutus menee silleen että ajokauden aikana veloitetaan 80% ja talvikuukausilta sitten loppu 20%. Kyseessä ympäriämpärivuotinen vakuutus.
Kilpailutus kannattaa ja vakuutusyhtiötä kannattaisi vaihtaa heti, jos joutuu liikaa maksamaan tai muuten ehdot eivät miellytä. Se on ainoa tapa, millä alalla pysyy kilpailutus ja hinnat/ehdot ovat mahdollisimman alhaiset.
Itsellä on Ifissä ja käsittääkseni siellä voi olla vaikka koko vuoden ajamatta, koska mitään "ajokautta" ei seisonta-ajallisessa vakuutuksessa ole. En ole myöskään tietoinen mistään avausmaksuista, mutta en kyllä ole kumpaakaan em. erikseen testaillut.
Laskutus on itsellä myös toiminut hyvin, ainoastaan vähän vaivaa on ollut siitä, että laskuttavat aina koko vuoden ajon mukaan, kun seuraavaa seisonta-aikaa ei ole määritelty. Mutta näin kait sen pitääkin mennä. Nyt tuli toisen kerran tuollainen hiukan muhkeampi lasku tästä syystä ja tuo ratkesi, kun soitin ja pyysin uutta laskua, missä on huomioitu, että pyörä menee seisontaan haluamani päivänä. Seisonta-aikaa voi toki tuon jälkeenkin muuttaa ja sitten laskuttavat lisää tai palauttavat liiat. Ensi kesälle otan kyllä tuon kausivakuutuksen, niin ei tarvitse näitä miettiä. Yhtiö varmaan säilyy, koska aivan järkyttävät hintaerot olivat kaikkiin muihin yhtiöihin ainakin tälle kaudelle.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Mulla taasen If:ssä on noi liikennevakuutukset ja kaskot jyvitetty siten, että koko vuosi tulee tasasuuruisia laskuja. Muutama vuos sitten kun kilpailutin vakuutukset, niin tätä erikseen vakuutusyhtiöiden edustajilta kysäsin.
If:ssä, Trygissä ja Pohjolassa ainakin moinen jyvittäminen onnistui ongelmitta.