Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
    kertokaas miten tuon nykimisen saa pois! Varsinkin kun ajaa hitaasti on ajo sellasta nykimistä..
    Mopolla ajettu noin 110000 km...

Mitäs tollasen mopon pitäisi kuluttaa mulla menee noin 5.3 L /100 km

K
    Nykimisestä en tiiä mitään mut mun R1200RT vie kanssa tollaset 5,3l/100km.
    Marko
    Lainaa Kiela kirjoitti Katso viesti
    kertokaas miten tuon nykimisen saa pois! Varsinkin kun ajaa hitaasti on ajo sellasta nykimistä..
    Mopolla ajettu noin 110000 km...

Mitäs tollasen mopon pitäisi kuluttaa mulla menee noin 5.3 L /100 km

K
    Tuo "Nykiminen" on varmaan "surging"ina tunnettua ruiskurunkojen epäbalanssia. Normaali huoltotoimenpide on säätää nuo ruiskurungot identtisiksi (tai mahdollisimman). Vaijereihin perustuva mekaniikkahan on altis epätasapainolle. Säätö tapahtuu rungoissa olevilla ohivirtausruuveilla (tyhjäkäynti) ja vaijereiden säädöllä (kierrokset). Tälläkin foorumilla vaikuttavalla "PekkaVee"llä on varmasti käsillä käytännön step-by-step-ohjeet tuon tekemiseksi.
    <p>2002-2014</p>
    Aina se surging ei kokonaan poistu noista synkronointitoimenpiteistä huolimatta. Laimenee toki jos lähdössä on paljon epäbalanssia. Ainakin noilla kilometreillä olevilla saattaa olla lisänä tuohon nykimiseen vikana TPS-sensori (kaasun asentotunnistin), runkojen läppien laakeroinnin väljyys, muu ilman ohivirtaus (mm. runkojen kumikengän tila) jne. Mutta ehdottomasti kannattaa balansointi tehdä ensiksi ja katsoa sitten sen vaikutukset ja mahdolliset jatkotoimenpiteet.

Myös tuloiman lämpötila-anturin "huijauskaapelia" kannattaa harkita, se on halpa keino.

Itse tappelin 3 vuotta R1100RS:n runkojen synkan kanssa ja ihan kokonaan tuota surgingia en saanut pois. Mutta oli hyvä retki tuohon BMW:n moottorin rakenteeseen (noilta osin) ja synkronointiin. Viimeinen toimenpide, eli kummankin rungon hankinta jäi vielä tekemättä. EBaystahan niitä saa Saksanmaalta kohtuulliseen hintaan, siis kunnostettuja versioita. Toki kunnostusta ja runkoja löytyy kotomaastakin.
    -juha-
    Jos läppärungon akselit ovat kovin kuluneet, niin sekin voi aiheuttaa oman osansa sopasta.

Ne saa kuntoon, kun vaihtaa korjaussarjan läppärunkoihin.
    Tuolla on ohjeet:
    Läppärungon korjaus
    Tuolta Dan Catalta saa ostettua vermeet.

Mä vaihdoin oman pyöräni oikean puolen läppärungon akselin ja holkit kuukausi sitten.

Jos asiasta, nykimisestä tai muusta, haluaa enempi jutella, mulle voi soittaakin.
    Puh 050 5768 480

Ja mun kympin hintaiselta rompulta löytyy tietoa ja ohjeita vaikka millä mitalla.

Pekka
    Jeps Pekalta vaan romppu ja ohjeita. Tosin yhdessäkään opuksessa ei kokonaisvaltaisesti kerrota parannuskeinoa. Tieto on hajallaan eri lähteissä ja asiaan vihkiytyneillä. Hyvä on jotain kokeneempaa haastaella asiasta. Korjaamotkin auttavat, mutta hinta on aina kovempi. Mutta varma on, että siihen keino löytyy. Tuo surging on niin yleinen ja varsinkin bokserbemareissa. Uudemmissakin joskus ihan häiritsevästi.
    -juha-

Kiitoksia..
    täytyy ihmetellä tuota asiaa... ei tuo ainakaan miltään "ydin fysikalta" kuulostanut..
    Täytyy paneutua Boxerin ihmeelliseen maailmaan..

/K
  8.  
    Ja eikähän tuo surginki "ajomiähiä" haittaa jotka painaa menemään (lähes)- kaasu auki/kiinni eli kunnon ajoa vaan ja moottorijarrutusta..... BMW-Guru Repa Myllymaa antoikin aikoinaan ihan hyvän ohjeen jos meinaa vaivata kun ajaa vain tasasta-tasakaasulla: Laittaa rekan renkaan köyteen kiinni ja perään (tasainen veto).