Hei,
jossain muistan nähneeni, kun operaattori (ehkä Sonera) lupasi että maksut pienenee huomattavasti ulkomailla uusien sopimusten (operaattorien välisten) myötä v 2012.
Onko kellään tietoa mitä a-gps maksaisi , jos pitää päällä koko päivän esim Saksassa, Ruotsissa.. siis mitä tekee päivän lasku suunnilleen ?
"Asetus vaikuttaa etenkin datahintoihin, sillä datalle ei ole ollut tähän saakka hintakattoa. Muutoksen myötä data saa maksaa heinäkuun alusta lähtien enintään 70 senttiä megatavulta.Ulkomailla soitetun puhelun arvonlisäverottomaksi kattohinnaksi tulee 29 senttiä minuutilta, vastaanotetun kahdeksan senttiä minuutilta ja tekstiviestin hinnaksi yhdeksän senttiä.
Enimmäishinnat laskevat vielä vaiheittain vuoteen 2014 mennessä. Tuolloin ulkomailla soitettu puhelu saa maksaa korkeintaan 19 senttiä minuutilta, vastaanotettu puhelu viisi senttiä ja tekstiviesti kuusi senttiä. Datan hinta laskee 20 senttiin megatavulta."
Käsittääkseni A-GPS ei ole käytössä kun varsinainen GPS on päällä ? Eli GPS:sää käynnistettäessä saattaa dataa vähän siirtyä, ja tietty jos GPS satelliittiyhteys katkeaa niin pudotaan A-GPS:sään ? Näin luulisin ainakin.
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Näinhän se on,
alussa ladataan kiertoratatiedot ja summittainen sijainti (tuki-asemista derivoitu) data-yhteyden yli, tarkoituksena nopeuttaa GPS-fixin saamista, sit kun GPS on lukkiutunut niin ei dataa enää pitäisi siirtyä jos sovellus on oikein tehty.
Kiertoratatiedot ladataan yleensä 7 päiväksi kerrallaan, joten ton voi tehdä jo kotona ja sit ulkomailla pitää kaikki data-yhteydet poikki.
Toisaalta kiertoratatiedot ole ihan välttämättömiä, ilman niitä kestää vaan pitempään että GPS saa sijaintinsa selville.
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
Ei minun Nokialainen tai Motorola saa ikinä yhteyttä satelliittiin ilman a-gps:n päälläoloa![]()
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Kyllä se puhelimissa voi olla päällä koko ajan. KÄynnistettäessä A-GPSn apu on suurimmillaan, mutta jos ajaessa vaikkapa yhteys satelliitteihin katkeaa, kuten esmes kaupungissa usein voi tapahtua, auttaa A-GPS taas.
Dataa ei paljoa siirry, mutta jos navigoidaan monta kertaa joka yhteys maksaa aina - en osaa sanoa paljonko tulee hintaa. Kantsii tarkistaa oman operaattorin sivuilta hintoja roamauksesta.
Jos Noksun puhelimesta kyse kannattaa varmistaa, että Ruotsin ja Saksan kartat on ladattu valmiiksi puhelimen muistiin, koska niiden lataus maksaa suuren datamäärän vuoksi jo reissusa aika paljon
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Kyllä ilmankin a-gps:ää saa yhteyden, se voi vaan kestää jopa vartin. Itse a-gps ei vie kuin muutaman sentin edestä per käynnistyskerta MUTTA ainakin Saunis perii alkavan datan maksun neljännesmegasta vaikka sitä menisi kilo.. Siis bensa-asemallakin desistä otettaisiin paljon isomman määrän hinta!
Mutta neuvona on siis pitää yhteys aina auki, jolloin ei mene kuin "aloitusmaksu" ja muutama sentti lisämaksua uusinta-avustuksista. Yhteyden aina auki pitoa varten kannattanee jättää Symbianissa esim. joku sääsofta manuaalihaulla (ettei taas se vie dataa itsestään). Avaa siis yhteys sääohjelmalla ja jätä se auki taustalle. Sitten käynnistä karttaohjelma. Spostit ja yleensä kaikki muutkin ohjelmat kannattaa laittaa kysymään lupaa netin käyttöön, jotteivat varkain vie dataa.
Ja Eu auttaa, datakatto on 50 euroa eli sen yli ei voi mennä ennenkuin purkaa lukituksen. Se tuli pelkällä navigoinnilla (a-gps) täyteen kun en pitänyt yhteyttä jatkuvasti auki. Mutta kokemus opettaa! Yksi keino rajoittaa datamaksuja on käyttää prepaidia ja ladata vaan pari kymppiä saldoa..
Ja tuon 50e jälkeen katkeaa koko datayhteys, mutta eipä tuo datamaksu enää ole mikään ongelma ensi kuussa kun tuo hintakatto astuu voimaan. Ei ole enää 3€/mb
Ja lisättäköön vielä että onhan noita älypuhelimille datalaskureita joihin voi tuon hinnankin laittaa, näkee ihan reaaliajassa sitten että missä mennään![]()
Viimeksi muokannut: tontze; 07.06.2012 klo 12:35. Syy: Lisäys
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Mulla on päällä sovellukset/sijainti/paikannus/paikannusmenetelmät/sis.gps ja kartta ladattuna. Kartalta offline paikan haku vaatii mielestäni kadun nimen lisäksi usein tarkennuksen. Toimisiko tuo offline haku esim ajaen/kohde: hyde park, lontoo, englanti tms ? Jos oikea maa/kartta ei ole valittu, niin en tiedä pelaako lainkaan.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Saman huomannu, että Lontoossa kestää kun datayhteys ei tahdo pelittää. Ainakin N8:ssa pitää datayhteys erikseen sallia ulkomailla (eli kun roamaa) - muuten se ei mene päälle vaikka odottais tuntitolkulla. Ilman sitä A-GPS ei pelitä. Löytyy siitä rullaverhon näköisestä valikosta mikä vedetään näytön yläreunasta ja "Mobiilidata".
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
No itse olen käyttänyt sääsoftaa, jossa manuaalihaku. Pääasia, että nettiyhteys avataan jollain muulla ohjelmalla, vaikka nettiselaimella jollekin mahdollisimman tyhjälle sivulle (vaikka googlehaku). Näin a-gps ei sammuta yhteyttä kun joku toinen ohjelma pitää sitä päällä.
Jos muuten operaattorina on dna, niin asiasta ei kannata välittää: He laskuttavat reilusti kilon palikoissa:
"Verottomat hinnat pyöristetään lähimpään senttiin.Pienin laskutettava yksikkö 1 kilotavu (kt). 1 megatavu (Mt) = 1.024 kt = 1.048.576 tavua.
Sekä lähetetty että vastaanotettu data laskutetaan."
Saunalahtikaan ei laskuta enää yhdestä kilosta 250-kertaisesti vaan tyytyvät 50-kertaiseen laskutukseen:
"Hinnat sisältävät kohdemaan mahdolliset verot ja laskutuslisät sekä Suomen alv:n 23 %. Veloitusväli on EU:n alueella puhelun alussa 30 s, jonka jälkeen sekuntiveloitus. EU:n ulkopuolella veloitusväli on 30 s. Datasiirron veloitusyksikkö 50 kt 1.5.2012 lähtien (aiemmin 250 kt). Puhelut ja viestit maksullisiin palvelunumeroihin veloitetaan erikseen. Tekstiviestien vastaanotto on maksutonta kaikissa maissa."
Itse asiassa tuo Sauniksenkin minimidataveloituksen leikkaus viidesosaan varmasti laskee käytännön datakuluja kummasti. A-gps korjaus vie dataa alle 10 kt ja kaupunkiympäristössä tms gps-signaali voi hukkua, joten ainakin pidemmillä reissuilla a-gps dataa voi tulla ladatuksi useammankin kerran joten laskeneiden datahintojen kanssa jatkossa ei tarvitse kikkailla jos varman päälle haluaa pelata.
Ja lopuksi kurkkasin vielä Sonerankin hinnastoon: jos en ihan väärin ymmärtänyt, niin hekin laskuttavat reilusti 1 kt:n pykälissä joten a-gps ei maksa juuri mitään muilla kuin Sauniksella.
Tulipa pyörähdettyä Euroopassa ja hyvin pelitti vanhan Nokian navi korvatulpilla, joten ei ollut tarvetta a-gps:lle mutta hyvä tietää että sekin mahdollisuus on olemassa. Pisin yhteydenotto oli tukholmassa Vikingiltä lähdettäessä, jos olisin malttanut odottaa 2 minuuttia ei olis tarvinnut tehdä 'uukkaria' hätäsen liikkeelle lähdön myötä. Muutoin ilman ongelmia meni, bundesbahnilla vinkkasi kaistan vaihdoista jopa, tuntui että oli useimmiten ihan ajantasalla (siis ei juurikaan viivettä). Kiitokset tyttärelle, joka lainasi navigaattoria ja ryvetetylle Nokialle joka osaa ainaskin yhden homman![]()