Tänä keväänä vm.2002 FJR:ssä ilmennyt outo vaiva, joka ei sinällään käyttöä haittaa, mutta on epämiellyttävä. Kun painaa kovemmassa vauhdissa kytkimen pohjaan, pyörä sammuu eikä pidä tyhjäkäyntiä. Vauhtia pitää olla paljon, luokkaa 140km/h (radalla tietenkin) tai yli. Omituista on, että vaikka lopettaisin vedätyksen tuolta nopeudelta ja päästäisin pikkuhiljaa moottorijarrulle, ja sitten vasta kytkin pohjaan, sammuu silti. Eihän minkään parametrin pitäisi olla nopeudesta riippuvainen?
Asensin viime syksynä Two Brothersin putket, PC:n ja vapaavirtaussuodattimen ja otin lambdan liittimen irti, pyörä säädettiin penkissä. En silti muista että tätä olisi tapahtunut silloin, eli tuskin johtuu tuosta operaatiosta.
Mikähän ratsua vaivaa?
FJR -02
Moi, jammuissa oli joku aika sitten juuri tuollainen vika, liittyi jotenkin johonkin kaasuläppään tms. en muista tarkkaan. Se teki juuri sitä, että saattoi sammua kesken mutkan ja johti silloin useampaan kaatumiseen. Tuli kotiin kirje, että pitää käydä huollossa vaihdattamassa se osa. Itsellämme ei ollut tuota vikaa.
Katoppa kommarista kaasun kiinni asento, kun pyörä on kunnolla lämmin. Ittellä oli samaa sammuilu ongelmaa ja lämpösenä kaasun asento näytti 2% ja kylmänä 0%. Eli pyörä kävi lämmettyään tyhjäkäynnillä väärällä kartalla, omassa tapauksessa liian rikkaalla ja sammuili välistä. Korjaantui kaasun 0-asennon kalibroinnilla lämpöisenä.
R1-07
^^
Hei, kysymys oli TPS-anturista (Throttle Position Sensor). Näitä vaihdettiin takuuna maahantuojan toimesta ja saattoi aiheuttaa juuri kuvatunlaisia ongelmia. Mun edellisessä FJR:ssä (vm. 2004) oli sama vaiva ja kerran kävin sen vuoksi kyljellänikin. Aika kettumaista, kun kone sammuu yllättäen ja totaalisen väärällä hetkellä... *![]()
Yamaha FJR1300A -13, BMW R1200GS -09 ja BMW F650GS -01
Jep..juurikin noin. Jos pyörääsi ei ole vielä vaihdettu ko.anturia ja se kuuluu takaisinkutsulistalla oleviin pyöriin (menee valmistenumeron ja vuosimallin mukaan) niin hurauta valtuutetulle Yamaha-korjaamolle ja vaihdata tuo TPS-anturi. Menee tuossa tapauksessa valmistajan "piikkiin". Toki tuon Power Commanderin kaasunsäätökin vaikuttaa asiaan, eli kantsii tarkistaa säätö ylläolevien ohjeiden mukaisesti.(Alpenpassbiker @ Heinä. 20 2010,11:10) kirjoitti
Sit sen jälkeen ei muuta kuin!
-Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-
moro. mulla on saman kaltainen ongelma fj 1200 -90 kanssa. yli 4-tonnin kierroksilta jos lyö kytkimen pohjaan sammuu. alle sen ei.
sitten kertyy ilmeisesti painetta tankkiin reilusti koska rupeaa vinkumaan kun jättää parkkiin aina välillä ja tankin korkin aukaisemalla loppuu.
Sain aikanaan tuon kutsun, ja kysehän oli nimenomaan kaasun asentoanturista. Se tarkastettiin, en tiedä edes vaihdettiinko sitä, mutta ongelmia ei ollut ennen eikä jälkeen operaation, tuosta on kuitenkin viitisen vuotta aikaa. Normaalissa ajossa (reippaassakaan) kone ei sammahtele, eli tuota kaarreajo-ongelmaa en allekirjoita oman pyöräni kohdalta. Sammuminen tapahtuu vain kovan vedätyksen ja vauhdin päätteeksi kytkin pohjaan painettaessa.(matkamies @ Heinä. 20 2010,10:44) kirjoitti
FJR -02
Nyt pitää tyhmänä kysyä että miten Commanderin tyhjäkäynnin saa erikseen kalibroitua, miten operaatio hoidetaan? Onnistuuko mukana tulleella softalla (PCIII)?(raiveli @ Heinä. 20 2010,10:58) kirjoitti
FJR -02
Netti auttaa Dynojet eli läppäri kiinni ja puuhaamaan. Itse suosin sitä ohjetta, jossa se nollataan pelkästään läppärillä ilman kaasun pikakääntöä ja niin se tehtiin penkissäkin. Hyvin on pelannut. *(Pohojalaanen @ Heinä. 28 2010,14:45) kirjoitti
![]()
Jees, enpä ennen tuota Commanderin ohjelmistoa ookkaan tutkinut, nyt on kaasu kalibroitu ja muutenkin paikat tutkiskeltu.
Vaan ei auttanut, aina vaan kovasta vedätykstä sammuu kun päästää tyhjäkäynnille. Kierroslukuviisari hetken pysähtyy tyhjäkäynnin tuntumalle tai alle (500r/min), ja sitten simahtaa.
Uskon että vika ei ole Commanderissa, eikä kaasun asentoanturissakaan, missähän sitten?
FJR -02
Onks Commanderin kanssa pyörän oma lambda-anturi kiinni? Jos on, niin ota lambdan liitin irti ja kokeile auttaako (liitin tankin alla koneen oikealla puolella takaapäin katsottuna). Kone ei tarvii enää lambdaa seosten säätämiseen, vaan homman hoitaa oikein säädetty Commander.Toi lambda vaan häiritsee Commanderin oikeaa toimintaa.(Pohojalaanen @ Elo. 01 2010,20:18) kirjoitti
-Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-
"valitettavasti" lambdakin on kytketty irti, sehän nimenomaan vaikuttaisi pienten kierrosten seoksiin.(tiiikeri @ Elo. 03 2010,18:31) kirjoitti
Eli lisää hyviä veikkauksia?
FJR -02
Sinne tankkiin tulee alipainetta ja ei saa tarpeeksi ruokaa. Siksi sammuu kaasutinlaite.(tahvo87 @ Heinä. 24 2010,11:03) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Koetapas niin, että kytket Commanderin irti kokonaan, käytät siis pyörän omia liitäntöjä ja kytket pyörän lambdan kiinni. Jos ei sammuile enää, niin vika on Commanderissa tai sen ohjelmassa. Jos taasen vika edelleen esiintyy, niin sitten on syytä keskittyä pyörän omiin polttoainejärjestelmän suihkutusta ohjaaviin palikoihin...(Pohojalaanen @ Elo. 04 2010,22:27) kirjoitti
Onko muuten ko.pyörässä muutettu mittariston kautta tehtaalla kalibroituja CO-arvoja?Jos on, niin nekin voi aiheuttaa ko."ominaisuutta".
-Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-
Kattelet, että tankilta lähtevät huohotinletkut eivät ole rutussa mistään kohti eikä tukossa ja että korkin alla olevassa huohotinkanavassa ei ole roskia ym.epäpuhtauksia.(tahvo87 @ Elo. 07 2010,11:34) kirjoitti
-Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-
Eli samaan viimesyksyiseen vaivaan ratkaisua... Tankki saa ilmaa, ei ollut alipaineestakaan kiinni. Commanderia en oo vielä kytkenyt kokeeksi irti.
Mutta jatkokysymys: Kulutuslukemat tuntuvat aika korkeilta (yli 7l/100km, toki lyhyttä ja paikoin repivää ajoa), ja 5000km jälkeen Two Brothersien huilut ovat karstoittuneet jonkin verran. Orkkisputket olivat kutakuinkin täysin puhtaat 60tkm ajon jälkeen. Onko normaalia?
FJR -02
FJR 2007 kulutuslukemat orggiskamoilla pyörii +/- 6 litraa, max 6.4 l oli Saksassa motarilla kun nopeus pyöri 140km/h-150km/h.. kuormana 1 ukko + 3 laukkua
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Noh, kyllä mä takavuosina liki 9l/100km sain baanalla poltettua, toki 2 päällä ja kaikki pelissä...(karivei @ Huhti. 02 2011,06:46) kirjoitti
FJR -02
Palaan taas samaan asiaan... Eli nyt on kokeiltu pyörää lambda kiinni, ei vaikutusta. Otettu Commanderi irti, ei vaikutusta. Tankin korvausilma-asiat tutkittu, ei johdu niistä.
Käytin merkkihuollossa, kertoivat kokeilleensa vaihtaa TPS-anturin, ei vaikutusta. Poistivat Commanderin kartalta käsin tehdyn tyhjäkäynnin rikastuksen, lopputuloksena noin 500€ lasku ja nyt pyörä sammuilee tyhjäkäynnillä kaikissa olosuhteissa, paitsi kylmänä.
Tänä keväänä säädettiin venttiilit, mitään hälyttävää ei näkynyt missään. En oo tyhjäkäyntiä vielä manuaalisesti rikastanut takaisin, mutta siis tyhjäkäynti on kaikissa oloissa ensin tosi alhainen, ja sitten simahtaa kokonaan.
Lisää hyviä arvauksia, mikä Jammua vaivaa?
FJR -02
1100rpm pitäisi olla tyhjäkäyntikierrokset lämpöisenä, oletko koettanut ihan säätöruuvista nostaa?
On vissiin tuolla:
Tyypillinen vaiva FJR:ssä, lueskelin kierrosten noston auttaneen.
Mutta minullahan ei FJRrää ole.
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25