Kymmenen vuotta sitä jaksoi odottaa. Enään ei jaksa eli kortti pitäisi ajaa. Sen myötä on tullut kysymyksiä, jotka ovat vastausta vailla.
1. "Pakkolliset varusteet". Kypärä, takki/housut, kengät ja käsineet. Onko suositeltavaa hankkia mitään muuta?
2. Kyseisten varusteiden hoito. Erityisesti kypärän on suuri kysymysmerkki. Muussa ei nyt mitäään eriköista taida olla? Voiko Gore-tex nahkakenkiä hoitaa kuten nahkakenkiä yleensä vai onko jokin toinen tapa oikea?
3. Silmälasit ja kypärä. Voiko tietynlaisista laseista olla vaaraa vai ei mitään väliä kunhan lasit mahtuu sisälle?
Moottoripyörän käsittely vielä mietityttää, kun en sen päälle ole vielä ehtinyt päästä. Torstaina sitten näkee jäikö vielä kysyttävää vai selviääkö ne itsestään.
Muutenkin kaikki vinkit sun muut ovat tervetulleita. Torstaina olisi ensimmäiset ajotunnit enkä voi olla ajattelematta sitä. Jännittää hieman...
3. Itse en keksi miksi jotkut lasit vois olla vaaralliset? Kypärää ostaessa kannattaa sovittaa lasit kanssa sinne kypärään. Kypärissä on eroja. Itse en aikanaan huomannut laseja sovittaa ja silloiset rillit eivät koskaan istuneet kypärän kanssa. Nykyiset lasit ovat kehykset ovat Oakleyn valmistetta ja näissä sangat ovat päästä suorat ja näistä kun poistaa sangassa olevat pehmikekumit, niin sujahtaa kypärään melko helposti.
Harley Davidson Vrod -03
Suzuki B-King -09
Tuska tuottaa mielihyvää.
Kannattaaa kokeilla kypäriä lasien kanssa, toisiin käy lasit ja toisiin ei.
Näin toista kesää ajelevan vinkki, älä säästä varusteissa, muuten ostat halpaa ja sitte ostat kuitenki ne paremmat. Kerralla kuntoon niin säästyy rahat!
Ainakin mulla oli vaikeinta ajaa hitaita käännöksiä. Mutta semmonen vinkki, että minkä pyörän ikinä ostatkaan, niin kokeile sillä samat. Kummasti on helpompaa liikenteen seassa sitten kun kortti on taskussa =)
Ducati 750
Varusteista ehkä sen verran, että:
-Halvinta tixtexiä ei välttämättä kannata ostaa.
-Ajopuvun alla joku tekninen alusasu on mukava. Ei tarvitse olla "mp-alusasu".
-Kypärä joka tuntuu hyvältä päässä ja istuu hyvin. Ei siis se eka joka näyttää hyvältä ja mahtuu päähän. Ei liian iso eikä liian pieni... Mielummin aavistuksen liian kireä kuin aavistuksen liian löysä. Kokeile hupun kanssa ja ilman. Silmälasien kanssa jotkut tykkää avattavasta.
-Kypärähuppu, muutaman euron huput ei tahdo kestää käyttöä, osta joku hengittävä Windstopperilla.
-Selkäsuoja?
-Korvatulpat?
Varusteita kannattaa katsella myös käytettyinä.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Unohtui kysyä aikaisemmin. Mitä perus asioita pyörän huollosta kannattaisi opetelle tekemään itse?
Lasien kanssa joudun muutenkin pelleilemään -> samalla vaivalla käytän noita (kalliita) aurinkolaseja kun lasit pitää päässä olla tai en näe mitään. Piilolinssit eivät sovellu silmiini. Silmät kuivavat liikaa.
Korvatulpat ehdinkin jo käydä tilaamassa, kun niiden teko kestää 4-5 viikkoa.
Ajattelin lähinnä silloin kun jotakin sattuu. Jotenkin vain se ajatus laseista siellä kypärän sisällä puristuksessa laittaa miettimään voisiko jotakin tapahtua. Näyttää siltä turhalta huolelta.
Kypärää ostaessa sovitin sitä aurinkolasien kanssa. Myyjä oli heti mainitsemassa tummasta visiiristä, kunnes mainitsin etten näe ilman laseja. Joihinkin lasit menivät hyvin, toisiin taas ei.
Tuon olen oppinut jo kantapään kautta monessa muussa asiassa. Nyt en ajatellut säästää vaan ostaa suoraan laatua.
BMW F650 on näillä näkymillä pyöränä. Ajanut en sillä vielä ole(kun ei lupaa ole). Täytyypä kumminkin kokeilla ajaa sillä myöskin hitaasti. Jos siitä kaasusta nyt raaskii päästää irti.
Halpa on harvoin hyvää.
Mikä etu tästä on, siis alusasusta? Eikö normi-vaatetus ole sopiva?
Kypärähuppua olen miettinyt, mutta minulle ei koskaan oikein selvinnyt mikä sen tarkoitus on.
Selkäsuojasta en tiedä mitään(muuta kuin sen että niitä on olemassa). Minkälainen on hyvä suoja?
Korvatulpista ehdinkin jo mainita, eli tilattu on.
Viimeksi muokannut: Shikyo; 01.05.2012 klo 00:03. Syy: Kirjoitusvirheitä...
No ainakin näin nakupyörällä voin todeta, että tuulenpitävät kalsarit olis kova sana.
Hirmuinen ilmavirta käy juuri sinne ballseihin, vasta +15 C lämpötilassa alkaa olla ok.
Esim. rukan windstopper tuulipuvun housut tixtex-housujen alla auttaa, mutta olis kätevämpää olla jotkut shortsin malliset dainesen polvisuojien kanssa. Joo, kyllä tää välineurheiluksi menee...
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
^Tekninen kerrasto pitää olon huomattavasti mukavampana oli sitten karvan verran liian kylmä keli tai pirusti liian kuuma. Fakta nimittäin on, että jossain vaiheessa tulet kastumaan läpimäräksi varusteista riippumatta joko ulkoa sisälle päin tai sisältä ulospäin. Normi vaatetus kyllä riittää 90% ajasta, mutta kyllä sitä vain oppii arvostamaan sitten kun tuo 10% osuu kohdalle.
Pyörän huollosta kannattaa opetella:
1) Öljyjen ja suodattimen vaihto.
2) Jarrunesteiden vaihto. (Tämä on ehkä useiten laiminlyöty huoltokohde)
3) Jarrupalojen vaihto (ei vaadi kuin parin ruuvin avaamisen)
4) Ilmansuodattimen vaihto. (tankki ylös, suodatinkotelo auki ja uutta kehiin)
Noitten lisäks lähes kaikki pienet huollot on hyvinkin helposti opeteltavissa. Ja tietenkin kannattaa muistaa ketjujen säännöllinen rasvailu ja pyörän teknisen kunnon seuraaminen muutenkin.
Superbike #7
Kypärässä ainakin suosittelen silmälasien käyttäjänä sellaista missä erillinen aurinkovisiiri kypärässä kutenb Shoein Neotecissa... en koskaan tykännyt ajaa aurinko lasit päässä (vahvuuksilla) mutta toi visiiri on tosi hyvän tuntuinen.
Joihinkin kypäriin ei silmälasien sangat sovi, kokeilemalla sen tuntee. Avattava on makuasia, vähän helpottaa mutta ei niin tärkeä vaikka on silmälasitkin, 7v ajoin umpikypärällä ja jaksoin silmälasit aina pujottaa kypärään. Umpikypärä on aina kevyempi ja hiljaisempi.
Korvatulppia en koskaan käyttänyt... enkä kypärähuppuja,paitsi ehkä talvisäilöön, eikä asusteista tarvitse ehkä tehdä liian tiedettä, ainakaan alusasuissaMinun mielestänui ainakin jos ostaa ns. vedenpitäviä "goretexin" tapaisia asusteita kannatta ostaa sellasia joissa se vedenpitävyys on ulkokuoressa, niinkuin maalaisjärkikin sanoo missä sen pitää olla
![]()
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Olettaisin tuon koskevan myös naisia? Olisihan pitänyt tietää kun tuo tuuli pääsee enemmän tai vähemmän esteettä liikkumaan.
Täytyypä katsoa noitä tarkemmin. Varsinkin tuon Torstain jälkeen kun saa hieman tuntumaa tuohon ajeluun.
Ei vaikuta nyt ylitsepääsemättömältä. Mitenkäs noiden renkaiden suhteen? Mistä tietää koska ne pitäisi vaihtaa? Myös tuon ketjun kunnon seuraaminen?
Normi lasit päällä ei ajo tuottanut ongelmia?
Kaupassa kun kokeilin avattavaa niin en pitänyt. En saanut laseja hyvin enkä meinannut saada koko kapistusta irti päästäni(myyjä joutui auttamaan, muuten olisin tainnut jäädä vangiksi).
Eikö nykyään kaikki ole suuren suurta salatiedetta, josta pitää tietää kaikki ennenkuin kehtää edes hengittää kyseisen kaupan suuntaan?
ja erilaisia ajovarusteita kannattaa kokeilla, niissä on paljon eroja. Toiset istuvat hyvin ja toiset ei Toiset pitävät vettä ja toiset ei. Osa hiostavia ja osa todella hiostavia. Osa on halpoja ja osa erittäin kalliita. Halvat eivät ole niitä parhaita -valitettavasti. Lähes kaikissa on irrotettavat vuoret, niitä tarvitaan kauden alussa ja lopussa, keskikesällä harvemmin.
Oman kokemuksen mukaan takin ja housun välinen osuus on se kriittisin kohta (siis ballistinen puoli).
Se kypärähuppu.
Siellä umpion sisällä tulee kesemmällä kuitenkin kuuma.
Sen märäksi hikoillun hupun pesu on helpompi homma kuin kypärän pesu..
Ehdit jo tilata korvatulpat. No ei ne muotoonvaletut hukkaan mene, mutta ns. kertakäyttötulpatkin toimii.
Ite käytän tulppia vain pitemmillä reissuilla. Esim. työmatkat menee ilmankin.
Tää on kans semmoinen tottumuskysymys itsekullekkin. Jotkut tykkää, toiset ei.
Hanskojen valinnassa kannattaa myös käyttää hetki aikaa. Kokeile liikkeessä eri malleja.
Jopa samanmallin samankokoisissa hanskapareissa voi olla hieman eroa.
Alussa ne tuntuu oudoilta käteen, mutta aika (ja vesisade) kyllä muotoilee hanskat lopulta sopiviksi.
Se alusasu. Ehkä taas menee välineurheilun puolelle.
Varmasti hyvät pitemmällä reissulla, mutta "nurkkakurvailussa" turha.
En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.
Kawasaki GTR 1400
Yamaha FZ1-S => myyty
Yamaha FZ6-S => myyty
Honda CL70 => myyty
Jos sulla on silmälasit, joiden sangat kääntyvät korvien taakse, niin osta avattava kypärä, jossa on myös aurinkovisiiri. Housuiksi hanki sellaiset pöksyt joista tykkäät ja jotka tuntuvat hyviltä (tixtexiä / tai nahkaa). Käy ostamassa kaksiosainen sadeasu niin ei tarvitse kuivatella viileissä ilmoissa nahkoja tai Goreja reisussa. Kengän ovat tärkeät jos et aja Wingillä tai vastaavalla. Daytonan Roadsrarit ovat toimineet minulla. Tosin Goresukat ja suomalaisvalmisteiset bootsitkin toimivat.
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Muistan täällä eräänkin (kieltämättä minua kokeneemman motoristin) ottaneen voimakkaasti kantaa sekä kypärän valmistustapaan että erityisesti lasilinsseillä varustettujen silmälasien vaarallisuuteen onnettomuustilanteessa.
Realismin nimessä, jos korva on jo maassa (ja mitä todennäköisimmin kypärän visiiri kuitenkin kiinni), niin jos siitä silmikosta joku tökki tulee läpi, niin se on yks' elimen maku mitä sulla siellä kypärän sisässä on. Tässä puhuu toki vain reilut 20 vuotta rillejä käyttänyt, eri vehkeillä pari kertaa onnekkaasti lipannut kaveri, mutta lasilinssiset rillit on menneet tosielämässäni rikki ainoastaan kodinhoitohuoneen lattialle. Toki jollakin elämäntapamotoristilla visiiri aukeaa ojassa ja pää pysähtyy hiuksenhienosti johonkin kiinteään esteeseen, joka rikkoo samalla silmäLASIn mutta ei kuitenkaan yllä noin 2cm päässä olevaan mykiöön... Samalla maagisella tavalla fysiikan lait kumoutuvat ja sirpaleet kääntyvät ratkaisevat 180 astetta jatkaen matkaansa tämän mutkan kautta silmiisi samalla tärvellen riskittömäksi luullun näkökykysi lopuksi elämääsi
Muovilinssejä sai olla uusimassa liiankin tiuhaan kun pruukkasivat aikanaan samenemaan, joten lasi oli mulle "se juttu". Tosin kolmisen vuotta sitten tuli Lasik, ja sitten on ollut aurinkolaseja silmien edessä. Ne muovisia toki, ja sen huomaa määrästä.
Jos mahdollista, leikkauta silmät. Sillä selviää kypärän pukemisesta helpommalla eikä paina sangat
Sit jos sivuaisi aihettakin, niin LÄMPIMÄSTI voin suositella Rukka:n Windstopper-kypärähuppua (siis sitä missä on ISO kauluri)... Kaksi "ekaa" kautta olisi säästynyt pariltakin vilustumiselta ja kaikki tämä vain 40€... Edellä jo mainitty tekniset alusasut, niitä tulet tarvitsemaan ja fleece-kerrasto.
Husqvarna Vitpilen 401 -22
ex-GSX-R 750 K6
ex-SV1000S K5
Renkaissa on kulumis merkit. Ja niihin pätee sama kuin auton renkaisiin, jos urasyvyys menee liian pieneksi niin sateella voipi tulla ongelmia (ja velisetäpoliisikin saattaa huomauttaa).
Aikaa myöten renkaan profiili kuluu kulmikkaaksi.
Takaa katsoen uusi rengas on pyöreä, (kuten sivultakin) mutta kuluessa siihen tulee tasainen kohta keskelle.
Tämä aiheuttaa pyörän ajokäytökseen kiemurtelua ja mutkiin on hankalampi kääntää.
Ketjujen rasvauksen väli löytyy ohjekirjasesta. Yleensä jotain 500-1000 kilometrin välein ja aina sateessa ajon jälkeen.
Tässä on muutama "koulukunta" ja jokainen kehuu omansa maailman parhaaksi.
Jokaisessa hyvät ja huonot puolet.
Eli on ketjuvahaa, on ketjuöljyä spreypullosta ja sitten vielä öljyä pensselillä levittelevät.
Yleisin taitaa olla Spreijaajat.
Kawasaki GTR 1400
Yamaha FZ1-S => myyty
Yamaha FZ6-S => myyty
Honda CL70 => myyty
Itse suosin peilivisiiriä, ei häikäise aurinko silmiä eikä ole musta pimeällä. Tavan aurinkoglaasitkin on tummempia..
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
1. Osta selkäsuoja, se voi pelastaa kävelykyvyn kun sattuu se kaato. Joissain takeissa on jonkinlainen jo mukana mutta ei ihan yhtä hyvä kuin nuo erikseen puettavat.
2. Kesällä pää hikoaa, voisin sanoa että väkisin. Kypärähuppu voi auttaa, eipä tartu hiukset ja ihon rasvakaan itse kypärään.
Nahkakengät ja vaatteet rasvataan silloin tällöin, antaa käyttömukavuutta ja kestävyyttä. Kypärää voi ja kannattaa vahata, helpompi pitää ulkopuoli puhtaana. Visiiri on kuluva osa ja sen puhdistaminen naarmuttamatta kannattaa opetella, ei ole ihan halpa osa ja naarmuuntuneella on inha ajaa. Ajon jälkeen vaikka kostea rätti visiirin päälle vähäksi aikaa ja kohta pyyhintä tai huuhtelu niin lähtee ilman hankaamista helposti.
Itselläni GoreTex nahkakengät ja rasvaus silloin tällöin, lisäksi olen laittanut jotain kyllästesuihketta pintaan niin eipä noista vesi läpi tule.
3. Eipä taida olla väliä kun vaan oot itse tyytyväinen olotilaasi. Harkitse kypärämalliksi sellaista jossa on aurinkovisiiri niin et tarvii niitä erillisiä aurinkolaseja mukana välttämättä ajamisen takia kuljetella. Tuo aurinkovisiiri tosiaan toimii!
Tummennettuja visiirejä on mutta hämärän tullen se tuo ongelmia näkemiseen ja visiiri auki ajaminen ei kaikilla pyörillä onnistu helposti.
Honda XL1000VA 2006
Tuossa kypärä + silmälasit -asiassa ei varmasti ole olemassa yhtä totuutta, ajan kanssa ja kokeilemalla se varmasti selviää ja joskus tulee aluksi tehtyä vääriäkin valintoja. Tässä vielä yksi vaihtoehto pakkaa sekoittamaan:
Isäntä käyttää ajaessa laseja ja hän on muutaman kokeilun jälkeen (=kypärärivi varaston hyllyllä) havainnut parhaaksi HJC:n avattavan mallin, jossa on kirkas visiiri ja sitten erillinen, laukaisijalla avattava/suljettava tumma visiiri sen sisäpuolella. Voi käyttää normaalilaseja, eikä tarvitse olla aurinkolasit vahvuuksilla mukana.
Pienen kakistelun jälkeen minäkin vaihdoin samanlaiseen, enkä enää antaisi pois, vaikka silmälaseja en käytäkään. On ehdoton sekä aurinkoisella että sellaisella puolipilvisellä kelillä, kun olosuhteet muuttuvat. Kypärän päällä on laukaisija, josta saat ajon aikana vauhdissa yhdellä painalluksella aurinkovisiirin päälle tai pois. On ollut minulla nyt pari vuotta käytössä ja mekaniikka tuntuu kestävän hyvin. Hinta oli tuolloin noin 350 euron kieppeillä, joten ainakin silloin ihan kohtuullinen.
Ihan kypärän sisuskalujen puhtauden takia kannattaa käyttää kypärähuppua. Jos ei superkylmissä lämpötiloissa ajele, tuntuu ainakin 100 % silkkihuppu mukavalta. Se on ohut ja asettuu hyvin paikoilleen, ei ole tahkea. Itse tykkään erillisestä paksusta windstopperista kaulaan ja rinnuksille, ainakin minulla estää vähemmän pään liikkuvuutta kuin yhtenäinen huppu/windstopper. Mutta makuasioita nämäkin
Tuosta takarenkaan kulumisesta vielä sellainen täysin epätieteellinen määritelmä, joka saa miehen hymähtelemään, mutta sanoo hän siinä olevan paljon perääkin. Vaikka rengas näyttää ulospäin vielä melko hyvältä, menetän jossain vaiheessa mutka-ajotaitoni. Mutkaan meno ei tunnu mukavalta, joudun pudottamaan vauhtia ja ajo on jotenkin kulmikasta. Ja kappas, kanttiseksihan se takarengas on kulunut. Uusi takarengas siinä vaiheessa tuntuu taivaalliselta![]()
Yamaha - Suzuki - Yamaha - ja nyt Suzuki B-King 09
Ylipäätään moottoripyöräilyssä mikään ei ole koko ajan.
Aina kaikki muuttuu, yleensä huonommaksi. Kaikki alkaa kotona kun kurkkaa ikkunasta ja on semmoisen näköistä, että ajamaan on päästävä. Alat kiskoa ajokamoja päälle ja lopputuloksena olet kankeassa ajoasussa hikikarpalon valuessa otsalla ja olo on lähinnä höyrymakkara. Pääset kuin pääsetkin ahtautumaan ulko-ovesta ulos lyöden aikaisemmin naarmuttoman kypäränvisiirin ovenkarmeihin, ja lähdet ajelet hikikosteilla alusasuvehkeillä... No ne kuivuu siinä palellessa. Nautit melko uusien renkaiden ajotuntumasta, tietäen että joka kilometri vie sinut kauemmas ja kauemmas siitä kauniinpyöreän takarenkaan mukavasta kääntyvyydestä etc. Rasvasit ketjutkin edellisen reissun lopuksi ja nyt ketjut rullaa nätisti… ainakin seuraavat parisataa kilometriä... kuivuen joka kilometrillä... Ja ketjuratassetti joka on uusi kuluu joka kierroksella rahisevaksi ja rätkiväksi toisiovedon irvikuvaksi. Sitten alkaa satamaan ja kastut.![]()
Aluksi kiitän kaikkia vastanneita. En uskonut saavani näin montaa vastausta näin lyhyessä ajassa. Pikku hiljaa alkaa kysymykset ratketa. Kiitos vielä kerran! Näyttää pahasti siltä että minä opin paljon ennenkuin ehdin edes ajotunnille mennä. *nauraa*
Takki ja housut menevät eri suuntaan ja eivät suojaa kun liukuu pitkin asfalttia?
Vähentää kypärän pesutarvetta. Onko materiaalilla suurta eroa esim. silkki vai puuvilla?
Valitettavasti kertakäyttöiset eivät toimi minulla. Puolituntia enintään tunti ja sitten on korvat kipeät. Eivätkä aina pysy kunnolla paikalla. Sen lisäksi minulla on tinnutus ongelma, enkä todellakaan halua sen pahenevan yhtään.
Millä tavalla outo? Sellainen normi kankeus(mitä yleensä normi nahkahanskoissa on) vai jotakin muuta?
Nahkaa olen ajatellut hankivani -> eli sadeasu tulee olemaan tarpeen. Kumpi on helpompi/vedenpitävämpi vaihtoehto?
Kengistä puheen ollen, riittääkö normisukat vai onko sukkia jotka ovat mukavempia ajossa? Itse kun olen erittäin hyvä sukkien kadottamisessa niin en mielelläni ostele mitään kalliita sukkia. Aina häviää se toinen sukka.
Kiitos tietopaketista. Ei tuo minusta mennyt ohi topicin. Eipä tarvitse huolehtia noista laseista yhtäpaljon.
Silmiä olen leikkauttamassa jossakin vaiheessa. Lääkäri suositteli vielä että odottaisin jonkin aikaa ettei vahvuuden muutu. Talvella/keväällä sitten olisi ajatuksissa yrittää päästä eroon näistä laseista, jos ei ole esteitä sille.
Kypärähuppuja sun muuta tulen tutkimaan heti kun pääsen taas kauppaan. Tosin vasta tuon Torstain jälkeen niin tiedän vähän tarkemmin mitä sinne kypärän alle oikein haluan.
Tunnistaako tuon renkaan kulmistumisen ajossa kuinka helposti?
Spreypullo kuulosta ainakin minun korvaani helpommalta tavalta. Tavoissa ei taida olla mitään suurempaa eroa kunhan vain jotakin muistaa tehdä?
Kai tuo selkäsuoja pitää laittaa ostoslistalle. Se varmaan kannattaa käydä ostamassa ajotakin kanssa ja kokeilla milta tuntuu?
Hiuksia löytyy lähes metrin edestä eli hikoaminen on taattu. Pakko kai on ainakin kokeilla kypärähuppua. Auttaa varmaan myös kypärän laiton kanssa?
Naarmuuntuuko noi visiirit kuinka helposti esim. verrattuna silmälaseihin?
Mukavaa ettei noi gore-tex kengät tarvitse mitään erikoista käsittelyä. Tuollaista nahka kyllästesuihketta pitäisi jopa löytyä jo talosta.
Lasit tummenee itsestään enkä näe syytä minkä takia eivät toimisi kypärän sisällä, autossa kun toimii ongelmitta. Keskellä yötä ei pysty ajamaan, mutta ilta hämärässä ei tuota ongelmia.
Toivottaan ettei tarvitse nyt ihan noin montaa kypärää käydä läpi.
Silki on muutenkin aivan ihana materiaali yleensä vain kallis.
Pito ei lähde yhtäkkiä tuon takia vaan se pikku hiljaa huononee ja huononee kunnes renkaan vaihtaa?
Itsellä on myös pakollista käyttää laseja ajaessa ja tutun optikon suosituksesta laitoin aurinkolasit voimakkuuksilla ja kun silloin jouduin työkseni ajamaan autolla niin suositteli aurinkolaseihin ns. autoilukäyttöön tehtyjä linsseja.
Eli ovat vaaleammat kuin arskat yleensä ja värinä on sellainen ruskean keltainen kontrastiväri,eivät ole liian tummat hämärässä ajoonkaan ja päivisin eivät liian vaaleat. Sopivat vielä hyvin kypäräni sisälle ja eivät painaneet mistään,ajeltu ei vielä niiden kanssa ole kun on vielä kortti ns. vaiheessa
Mutta autolla ajaessa tykkäsin todella paljon,iltahämärässä erottaa paremmin erilaiset maaston muodot ja sävyerot..myös ne hirvet puskan reunassa![]()
Kiitos ja anteexi
Kypärästä ja kypärähupusta
Toiset voi ja osaa käyttää kypärähuppua, toiset ei.
Kypärän ostossa kannattaa katsoa että sisäpehmusteet ovat irrotettavissa, silloin niiden pesu on helpompaa.
Toki koko kypäränkin voi helposti pestä (saaviin vaan ja sopivaa pesuainetta), mutta irtopehmusteiden kuivumisaika on paljon lyhempi kuin koko potan.
Itse suosittelisin silmälasien käyttäjälle Arain kypärää, toinen laatumerkki on Shoei.
Räteistä ja lumpuista
Ainut toimiva kalvo on Goretex. Muutkin pitää vettä mutta liian monet hikoiluttavat eli hengittävyys puuttuu.
Jep, ylipäätään sählääminen ennenkun pääsee ajoon on musta negatiivisella listalla... Pitää kähjätä korvatulpat korviin, asettaa rillit jonnekin missä ne ei putoa/mene hukkaan, vääntää kypärä päähän, asettaa silmälasit kypärän sisään, askarrella kypärän leukahihna kiinni... + kypärähupun asettelu...No, tää on tätä...
Nolanin avattaviin kypäriin menee ainakin mukavasti mun lasit.
Ne hanskat.
Etsi kaupassa jokin myyntiteline tj. ja ota kiinni kuin puristaisit kaasukahvasta.
Jos hanskat puristaa sormenpäistä, eli ovat liian lyhyet, niin ei hyvä.
(monesti silti pikkurillin kohdalla kuitenkin jopa liikaa pituutta)
Alussa siihen kämmenen ja ekojen sorminivelien välille muodostuu "muhkura" joka aikaamyöten asettuu.
Eli kun hanskan normi käyttöasento on lähes sormet nyrkissä ja ne on lähes kaikki kuitenkin valmistettu
aivankuin tarkoitus olisi kokoajan olla sormet suorana.
Pitkästä selityksestä huolimatta, ongelma ei ole suuri. kunhan vain sopivan väljät hommaa, niin aika hoitaa loput.
Renkaan kuluminen.
Kyllä sen huomaa ajaessa. Tietysti uudelle kuskille se huomaamiskynnys on hankalampi, mutta ennenpitkää
sen huomaa kyllä jokainen. Parhaiten sen tajuaa, kun tuntuu, että yhtäkkiä se mutkiin taittamin on jostain syystä vaikeampaa kuin ennen. Samaten pyörän ajokäytös muuttuu erillaiseksi. Huomaat kyllä..
Yleensä pian sen jälkeen sen näkee renkaasta jo silmälläkin.
Sen kulman muodostumista voi tietty hidastaa kun vaan käy usein mutkapätkää
ajamassa sen suoran tien tahkoamisen sijaan.![]()
Kawasaki GTR 1400
Yamaha FZ1-S => myyty
Yamaha FZ6-S => myyty
Honda CL70 => myyty