Glesga, Skotlanti
Kawasaki ER-5 1999 (ex); Suzuki SV650S 2002 (ex); Kawasaki Zephyr 550 1995 (ex); VFR800FI 2000 (ex)
Suzuki GSXR600 2012; Triumph Street Triple 675 2012; Royal Enfield Bullet 500 2002; Kawasaki KMX125 1999
Muuten. Otakantaa.fi:
Mitähän se 1% on mieltä, kun vaihtoehtoja oli kaksi?Tulisiko moottoripyörän saada ohittaa hitaasti liikkuva ajoneuvojono kaistojen välissä?
Kyllä 79% (416/522)
Ei 20% (106/522)
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Pyöräilyn? Polkupyöräilynkö?
En ole keksinyt miksi jonottaa mikäli edessä on tilaa mennä eteenpäin. Nykyään autotkin keskimäärin antavat jopa tilaa. Vähemmistössä ovat ne, jotka vetävät pallerot nenuun. Ovat ehkä huomanneet, että mitä lyhyempi jono, niin sitä nopeammin kaikki pääsevät eteenpäin.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Jos vaikka asuu alueella missä päivittäin jonottamiseen menee vaikka vartti, puolituntia tai tunti, niin kyllä se ajokamoissa alkaa olla aika ikävää kun/jos näet autojen välissä suoran baanan "vapauteen". Lisäksi pyörä jonossa seisoessaan omalta osaltaan lisää sitä ruuhkajonon pituutta.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Niin eihän se mitään haittaa paitsi jos käy seuraava tilanne : Äiti/isä on ylittämässä tietä sen rakkaan jonipetterin (2-5v)kanssa. Jonipetteri irrottaa otteen vanhemman kädestä ja lähtee juoksemaan suojatietä. Vanhempi ei ehdi reagoida tai muuten vaan ehdi saada lastansa kiinni. Se pujahtava motoristi ei huomaa pienikokoista lasta joka sieltä auton edestä juoksee vaan ajaa lapsen yli joka kuolee tai loukkaantuu.
Mulle on ihan sama jos joku motoristina ohittaa jonon ja menee sieltä välistä, mutta kuvaillun kaltainen tapaus, jopa yksikin on liikaa.
Ex: Suzuki gsr 600,Honda cbr 600 f
Ihan turhaa alkaa tuomitsemaan splittausta yleisesti yhden ääliökäyttäytyjän vuoksi.![]()
<p>.</p>
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Lyheneehän. Mopoja menee kaistalle helposti kolme rinnakkain, ja tuskin ovat edessä enää seuraavissa valoissa. Ja tuohon retereten läppään ei voi muuta sano kuin lol. Hyvä, että edes joku ajattelee lapsia.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ymmärrän, että joitain kotilokuskeja korpeaa tämä prätkien splittaaminen, mutta se ei mene kaaliin kun jotkut motoristit ovat arvostelemassa muiden splittaamista.
<p>.</p>
Erittäin hyviä pointteja nuo, ja tarkkana tosiaan olin siellä kaistojen välissäkin, tottakai.
Täytyy myöntää, että itselläni ei ole tarvetta splittailla senkään vuoksi, että ajan harvoin työmatkaa pyörällä ja tällöinkin yritän välttää ruuhkat hyvällä ajoituksella. Ymmärrän hyvin niitä, jotka ajavat säännöllisemmin töihin pyörällä, eivätkä välttämättä pysty niitä ruuhkia välttämään.
En epäile yhtään, etteikö ennen pitkää liikennekulttuuri täälläkin muutu sallivammaksi tämän suhteen. Splittailun lisäksi soisi muutenkin joustavampaa meininkiä kaksipyöräisten suhteen, esimerkiksi joustava pysäköinti (jalkakäytävät jne) on se piirre, jonka toivoisi yleistyvän ja tulevan sallituksi (omasta puolestani tämä olisi vielä splittailuakin miellyttävämpi kulttuurinen muutos). Eikös tuo Lahdessa järjestyssääntöjen mukaan jo olekin sallittua?
- Mikko
Eli automaattisesti oletat, että kaikki motoristit tekevät samalla tavalla? Eikö meitäkin ole moneen lähtöön? Mä näen tän splittaamisen ongelmallisena tässä maassa sen takia mitä juuri aikaisemmin mainitsin, kaikki eivät ole täysipäisiä. Joku kotilokuski vetää porot sieraimeen kun kolme pyörää menee hänen edelle ja alkaa kiusaamaan motoristeja, roikkuu perässä kiilailee jne. (oletetaan, että ollaan taajamassa ja pyörä ei pääse niin helposti "karkuun"). Edelleen minulla ei ole sitä vastaan sinänsä mitään, mutta tämä Suomalainen pahimmillaan änkyrän asenne vaan ei ole tuolla liikenteessä mitenkään hyvä asia. Ei mulla muuta jatkakaa :cool:
Ex: Suzuki gsr 600,Honda cbr 600 f
Liikenne on virtaa ja sieltä mennään, mistä mahtuu, olit sitten jalankulkija, pyöräilijä, motoilija tai autoilija.
Säännöt rajoittavat virrassa kulkemista osittain, joskus hyvästä syystä ja joskus vähemmän hyvästä, mutta avautuneen aukon käyttämättä jättäminen liikenteessä kulkupelistä riippumatta on sama kuin kävelisit jalkakäytävällä, eteesi osuu mummo, joka köpöttelee hitaasti, mutta et kiertäisi ohi vaan jäisit ryömimään mummon taakse. Aika harva kaveri ei kierrä mummoa ja jatka omaa matkaansa.
Itse aloittelevana motoristina splittailen vain varmoista paikoista ja lähinnä seisovan tai matelevan liikenteen välissä. Eli useimmiten en. Jollain pikkupyörällä pujottelu olis varmaankin sujuvampaa. Autollakin "splittaan" ennen risteystä kääntyvien kaistalle tarvittaessa vaikka pientareen kautta, jos keskikaistalla on pitkä jono, mutta kääntyvien kaista on tyhjä, mutta sinne ei ihan suoraan mahdu ajamaan.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
On ja viimeksi eilen totesin oikein mukavaksi kun oli asiaa keskikylälle ja mopon sai parkkiin liki liikkeen oven eteen, missä se todellakaan ei häirinnyt ketään. Tiedoksi myös muillekin.
Tässä kohden poikkean OT:ksi. Renkomäen apekilla ruuhka-aikanakin näkee prätkiä parkissa autoruuduissa, yksi prätkä/ruutu ja sitten autoja kiertää ruutua etsien. Kun sen prätkän voi aivan hyvin parkkeerata sinne ovien eteen katoksen alle. On sitten nekin mopot pois ruuhkauttamasta parkkitilaa. Ja koskee muuten muutamia muitakin pysäköintialueita monin paikoin.
En tietenkään oleta ja meitä on moneen lähtöön, nykyisin tämä homma on ihan toista kuin 70-luvulla jolloin kaikki olivat mitä suurimmassa määrin kuin "yhtä perhettä". Ei näistä nyt muuta - valmistelen reissuun lähtöä ja splittaan...![]()
<p>.</p>
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Suomalaisilta motoristeilta pitäisi myös ehdottomasti kieltää kaikki kirjoittaminen nettiin, sen verran "ei täysipäistä" porukkaa mahtuu joukkoon.
Autoilijoista ei viitsi edes aloittaa keskustelua, niistä löytyy niin pahoja perseilijöitä että jokainen peltilehmää kuskaava suomipoika täytyisi oikeasti likvidoida välittömästi. Onneksi on ruotsi ja kaikilla hyvä mieli, siellä en näkisi edes autoilua ongelmalliseksi...
Supermoto
Tämä kaupunki prätkäilijöiden splittaus on juuri sitä järjettömintä. Ajellaan kesäkuumalla rinkiä ja mihinkään ei kiirettä. Aina pitää päästä jonon ensimmäiseksi kiihdyttääkseen ensimmäisenä seuraaviin liikennevaloihin.
Se liikenteen sujuvuus on suhteellinen käsite. Kun omaa napaa katsoo, niin matka etenee, mutta vastaavasti muiden matka hidastuu.
Hieman sama ilmiö käy valtatiellä johon on kertynyt kilometrin jono joka ajaa 90kmh nopeutta. Yksi valopää lähtee ohittamaan tiukkaan paikkaan ja änkeää letkan väliin takaisin tehden samalla nopean jarrutuksen. Parinsadan metrin päässä taempana jono lähes pysähtyy toimenpiteen seurauksena.
Toki splittaajistakin löytyy pelimiehiä jotka osaavat arvioida tilanteessa myös muut tienkäyttäjät.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Entäs sitten autolla splittaaminen? Eli kun kotilo käyttää hyväksi mopotin kapeutta, niinkuin mulla kävi eilen? Liittymässä kantatessa puski Octavia (mikä näitä Skodakuskeja vaivaa?) metrin päästä vierestä ohi vaikka vielä kurvaan samaan suuntaan. Ite vielä kuitenkin sen verran tuore kuski että hieman sydän löi pari ylimääräistä. Siinä sitten 50m:n päässä jäätiin samoihin valoihin ja moikkasin sormella Skodaa (ei muuten ollu orkkimoro). Kaveri avasi ikkunan ja rupesi selventämään kuinka liittymä on niin leveä että siinä on kaksi kaistaa. Itse olen erimieltä koska eikös kaistat eroteta toisistaan? Leveä liittymä kuitenkin on. Noh! Rupesi kuitenkin skodakuskillakin alahuuli väpättämään siihen malliin että tajusi vissiin tehneensä hölmösti.
Mikä muuten on STAU?
Edit: niin... Itsehän en juurikaan splittaile. Ei oo niin tehokas pyörä. Aina sieltä jonon keulalta löytyy joku Audikuski jonka on pakko olla nopeampi.![]()
Viimeksi muokannut: Nykis; 16.07.2014 klo 15:19. Syy: pientä lisäystä tekstiin...
Tosta parit stauthttp://mkalty.org/stau/
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
2018 Kawasaki Z 900
ex 2010 Kawasaki VN 900 Classic 10-18 (13-MBA)
ex 2006 Kawasaki ER 6 F, 06-10 (IX-799)
ex 1998 Suzuki GS 500 E, 03-06 (JN-405)
ex 1999 Yamaha Virago XV 125 S, 99-01 (JZ-895)