Noinko on? Minä oon ollut luulossa että pientareella ajoa eivät poliisit katso hyvällä, koska siellä pitää päästä kulkemaan poliisien, ambulanssien jne. teknisen kaluston. Vain kerran olen nähnyt jonkun ohittavan mopolla stauta piennarta pitkin samalla kun itse körötin kaistojen välissä. Tovin epäröityäni lähdin perään, ja kyllähän se matka joutui pientareella aivan eri tavalla.
Noin 30v Saksan kokemuksella voisin sanoa että suurin osa siellä ajaa kaistojen välissä staun kohdalla. Joskus on ollut niin että kolarin takia kaistojen väliin on jätetty tilaa hälytysajoneuvoille. Siinä ajaminen on periaatteessa kielletty mutta ainakin paikallishemmojen mukaan kun ajaa varovasti ja menee heti sivuun jos takaa näky joku piippa-auto niin isompia ongelmia ei pitäisi tulla.
Se on taas kevät koittanut ja mopoja liikenteessä - myös splittaajia - niin kuin eilen ehtoolla tuli koettua iltahämärissä.
Jos splittaat, niin aja reippaasti valotolppaviivalle kotilon rinnalle, niin että sinut nähdään - ja sitten valojen vaihduttua reippaasti kiihdyttäen jätät muut taaksesi.
Mutta älä tee niin kuin eilinen mopoilija, eli hissuttele takaviistossa perän tuntumassa suunnilleen kuolleessa kulmassa kotilokuskin näkövinkkelistä katsoen ja sitten valojen vaihduttua nykäiset ohi ja eteen. Nimittäin jos se kotilokuski jostain syystä saa päähänsä kääntää rattia menosuuntaasi päin - olet todennäköisesti pulassa.
<p>.</p>
Mikähän ajatus splittaajalla tuossa on ollut? Liekkö kattonut ettei ole mahtunut enää sen ekan auton ohi sinne jonon kärkeen? Tosin olis sitten suosiolla jäänyt siihen jonon kakkoseksi eikä lähtenyt kikkailemaan enää valojen vaihduttua...
Itse vedän surutta ja jokapaikassa välistä suoraan keulalle. Lähes aina se jonon ensimäinen on jättäytynyt sen verran sulkuviivasta että siihen pääsee mopolla ihan keskelle kaistaa jonon ekaksi. Kiihdytys tottakai sillä tavalla ripeä että ei jää tukoksi kellekään (eturenkaan olisi suotavaa pysyä maassa jottei tule maksettavaa, toim. huom.).
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Saas nähdä uskaltaako tänä kesänä edes splittailla. Ei noista Hämeenlinnan poliiseista tiedä vaikka tulkitsisivat sen liikenteen vaarantamisena.
Yamaha FZR600 -93 3HE
Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
Muutenkin näin kevään varhaisessa vaiheessa pitää muistaa se, että autot eivät ole moneen kuukauteen tottuneet ajamaan kaksipyöräisten seassa, joten heidän huomiontikykynsä saattaa olla "tavallista huonompi".
Splittailu voi tulla taas monelle kotilokuskille normaalia suurempana yllätyksenä. Silloin itsensä ylikorostaminen on ensiarvoisen tärkeää.
Kawasaki Z750 -08
http://taajuuskorjain.pic.fi/
Toimii varmasti myös toisinpäin; Kestää aikansa ennen kuin se 2-pyöräinen on lapasessa samaan malliin kuin se oli syksyllä, kauden päättyessä. Tähän epävarmuuteen (?) vielä se klassinen oriin kevätniitylle pääsyn efekti joukkoon ja...![]()
Eli sitä "ruosteenpoistoa" on tässä taas tänäkeväänä edessä, molemmin puolin![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Eikä tiedä Helsinginkään poliiseistaAiemmin splittaamista, kun autojonot ovat olleet pysähdyksissä on tulkittu seuraavasti:
"Jatkuva ajaminen ajokaistaviivan päällä" -> TLA 33.2 ja TLL 103 -> Rikesakko 50 euroa (mahdollinen myös päiväsakko, 3-9)
Ja noin kuukautta myöhemmin:
"Ajoneuvon ohittaminen pitämättä turvallista väliä" -> RL 23:1, TLL 103 ja TLL 19.1 -> 5 päiväsakkoa (4-12 päiväsakkoa, rikesakolla ei voi asiassa selvitä)
Siperia opettaa tarkkailemaan ympäristöä ennen toimenpiteen suorittamista![]()
--
in the past: ZZR1400^4 + ZZR1200 + oranssi välähdys
Tänään oli mukava tulla Kehä III-Tuomarila -väliä Turunväylällä, kun useampi kuljettaja teki reilusti tilaa. Autojonoilla nopeutta 0-25 km/h ja itsellä 20-40 km/h.
Yksi yksilö sinne mahtui sekaan, jolle splittaus aiheutti verenpainetta ja joka halusi estää ohituksen ja vielä senkin jälkeen vaivautui tööttäilemään perään. Hän sai puoleltani iloisen vilkutuksen![]()
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Ite ajelin tänäaamuna hämeenlinnantietä kehä3 lähtien etelään ja hyvin antoivat tilaa. Joku pakukuski vähän protestoi blokkaamalla, mutta ei mitään sen dramaattisempaa. Tuntuu kotilokuskien asenteet parantuneen. Enemmän road ragea muilta on tullut nähtyä kun ite auton ratissa oon ollut.
Honda CB1000R
Omat kokemukset tältä päivältä:
Yksi taksikuski antoi reilusti tilaa. Sai kunnon morjestukset.
Toinen taksikuski yritti blokata oikein kunnolla. Kiersin toiselta puolelta!
Ja useampi autoilija antoi hieman tilaa, sen verran mitä kykeni. Heilautukset liikeni kaikille tilaa antaneille!![]()
Pidemmissä spliteissä sinne joukkoon mahtuu aina se yks, joka päättää blokata et tarkkana saa olla.
Yamaha MT09 -20
KTM sxf 450 -06
Satuinpa eilen aitiopaikalle. Nimittäin E4:lla n. 17:00 - 17:30 M:län kohdalla pohjoisen ja eteläisen liittymän välissä Stadiin päin menemässä, kun iski härmäläinen STAU. Eteläisen liittymän kohdalla onnettomuus ja sulki koko ajoradan, ajoneuvot ohjattiin ulos ao.liittymästä, jonka totesimme ajettuamme sitä ennen kävelyvauhtia muutama kilometri, su. paluuliikenne kerää äkkiä tien täyteen.
Mitäpäs siinä muuta kuin mukavaa musiikkia ja ilmastointi sopivalle, ja tietysti autoilevana motoristina odottelin joskopa pyöräkansaa alkaisi valua ohi, nimittäin kun vastaan tuli, matkalla pohjoiseen, Harrikkaa pilvin pimein. Nääs se H-D väen Super Rally Tallinnassa.
Ja alkoihan niitä mennä ja oikea oppisesti ohittaen jonot. Havainto oli, että paljon parempi ohittaa pientareen, joko vasemman tai oikean, kautta kuin mennä autojonojen välissä keskiviivan päällä, se oli jotenkin paljon turvattomamman näköistä. Tämä siis autoilijan silmin katsottuna.
Koko matkalla en havainnut yhtäkään autoilijaa, joka millään lailla olisi halunnut estää motoristien etenemistä pientareilla, kuin myös välissä.
BTW kun liikenne ohjattiin ulos liittymästä se teki uukkarin ja palasi eteläisestä takaisin neloselle, eli sisään tultiin melkeinpä onnettomuuskohdassa, heko oli hakemassa loukkaantuneita. Olihan pahan näköisesti rutussa henkilöauto, toinen osapuoli eli paku selvästi vähemmin vaurioin - ihme, että vakavammilta henkilövahingoilta vältyttiin.
<p>.</p>
Tänään eräs motoristi, jonka rekkaria en viitsi tähän laittaa ettei nosta jotain kunnianloukkaussyytettä, ajeli liikenteen mukana vasenta kaistaa, ja kun oikealle kaistalle pysähtyi auto päästämään jalankulkijoita suojatien yli niin myös vasenta kaistaa ajanut auto pysähtyi siihen suojatien eteen. Motoristi sitten tosi joustavasti splittasi siitä suojatien eteen pysähtyneiden autojen välistä niin että suojatiellä kulkenut jalankulkija pikkutyttönsä kanssa sai melkoisen paskahalvauksen.
Reilu menininki. Splittausko muka jotain liikenteen vaarantamista.. pah.
Mistä tuo sana splittaus on tullut tähän yhteyteen?Valaiskaapa joku minua.Absoluuttinen kielikorvani on halkeamaisillaan aina kun törmään tuohon sanaan tässä yhteydessä.![]()
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Lane splitting enklanniksi. Splits splat splots.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Kuulostaa tutulta tilanteelta, taisin olla se yksi motoristi, joka ohitti sieltä kaistojen välistä (keltainen huomioliivi, valkoinen VStrommi, luultavasti tuolloinkin takalaukku kiinni).
Itse en splittaa muuten kuin staussa, koska minulla ei ole ikinä niin kiire, että olisi tarvetta tuohon muulloin. Onnettomuusriski myös jänskättää aika paljon ja myös autoilijoiden asenne v*****aa. Sattui tuonnekin, todella pitkään splittaukseen, yksi perääni tööttäilijä, jolle homma oli ihan liikaa.
Itse olin tuossa samoilla linjoilla jonkun toisen kirjoittelijan kanssa, eli ajatuksenani oli, että piennarta pitkin ei saisi ajaa, ellei ole vilkkuja katolla. Kyllähän sieltä sitten kuitenkin prätkiä meni ohi todella monia (jotkut sisä-, toiset ulkopiennarta), eikä se minua haittaakaan yhtään, kukin tavallaan.
Tosiaan, kaistojen välistä ajelin itse, ja luultavasti touhu näytti epävarmemmalta kuin piennarta ajellessa, mutta itse olin aika tyytyväinen hidasajooni, eikä muistaakseni missään kohtaa kauheasti jännittänyt. Jotkut tosiaan antoivat tietäkin jopa, ja tosi tiukkoihin väleihin en edes yrittänyt. Siellä pientareella ajo näyttää varmasti autoilijan silmiin "varmemmalta", mutta siinä saattaa hämätä se, että siellä voi ajaa rutkasti kovempaa kuin kaistojen välissä. Mutta onko meno yhtä varmaa, jos joku autoilija saa saman ajatuksen ohittaa piennarta pitkin ja tuuppaa eteen? (tai yrittää blokata) Periaatteessa siellä pientareella olisi syytä ajaa yhtä hissukseen kuin kaistojen välissäkin, jolloin meno näyttäisi yhtä "epävarmalta" (jos siis erehtyy luulemaan hitaasti ajamista epävarmasti ajamiseksi, mutta en sano, että sinulla, M58, ajatus olisi ollut tällainen (motoristi kun olet)).
Yksi pientareella ajamisessa minua askarruttava asia on juuri se, että siinä voi autoilija saada päähänsä saman ajatuksen, eli lähteä sinne ajamaan. Autohan mahtuu sinne yhtä lailla, joten miksi pientareella saisi - tällaisessa tilanteessa - ajaa moottoripyörällä, mutta ei autolla?
- Mikko
Voi olla että aikaisemmin tähän kysymykseen on tullut jo vastauksia. Miksi moottoripyörän kanssa tulee niin kiire, että pitää lähteä pujottelemaan autoletkojen väliin. Mielestäni älyvapaata ja turhaa hommaa. Ja kyllä, olen pyöräilyn harrastaja ja itse odotan letkassa kiltisti vuoroani.
Se sujuvoittaa kummasti kaikkien liikkumista, kun pyörät eivät jumita jonoissa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Mikkark: Splittaapa välissä tai pientareella, aina valppaana että joku blokkaa eteen. Pientareella etuna, että
blokkaaja tulee vain toiselta puolelta huomioitavana, tai pahimmassa tapauksessa sekopää autoilija joka blokkaa avaamalla oven.
Oli siinä staussa silloin yksi matkailuauto joka meni oikealla pientareella kyljet muita autoja hipoen ja se oli älytöntä hommaa, muita autoja ei ollut.
Noin muutoin, miksi prätkällä pitää splitata? No miksi ei saisi splitata? Ketä se haittaa paitsi autoilijaa jonka on köröteltävä jonossa.
Onkohan näistä arvostelijoista kukaan ollut oikein kunnon ulkomaalaisessa staussa tai kaupunkiruuhkassa?
<p>.</p>
Turha näistä yksittäisistä on alkaa revittelemään. Olin muutama viikko sitten itse suojatietä ylittämässä fillaria taluttaen, kun muutaman auton muodostaneen jonon takaa lähti prätkä ohittamaan ja sujahti, väistäen minua, takaani ohi ja vastaan tuli kaksi jalankulkijaa joiden myös oli väistettävä. Ja oli muuten kunnon matkasohva kyseessä, että osaa ne nekin.
<p>.</p>