Että tämmöinen tapaus:
Kaikki PITI olla kunnossa, vain 38tkm ajettu, mallia -97. Ei tiputa, kaikki toimii ja vielä varmistin uudelleen ennen 800km:n taipaleelle lähtöä että kaikki on varmasti OK.
Tulin paikalle ja heti ensimmäinen havainto oli että äänimerkki ei toimi! Toinen havainto oli että vaihdenäyttö sekoilee, eli vaikka vaihdenäyttö ilmoitti että ykkönen oli silmässä ei se todellisuudessa ollut. Kolmas havainto oli että takajarrua ei saa lukkoon. Perä vuoti (stefa) aivan mustaa (liekkö kaadettu sisälle jotain tiivistysainetta, pikeä tms. ?) niin että se aiheutti tuon takajarrun lukkiintumattomuuden...
Koeajossa (olisi pitänyt jo uskoa ja lopettaa tuohon...), ei kääntynyt 40-50km/h vauhdissa kunnolla, ei vasemmalle -ei oikealle.???!! Jokin mätti ohjausgeometriassa? Kytkin oli jokseenkin "outo"?
Pyörään oli vaihdettu ohjaustanko (polkupyörän?) MIKSI ? Samoin alkuperäiset peilit korvattu tarvikepeileillä...
Samoin katteeseen oli asennettu moottorin lämpitilamittari vaikka mittaristossa on jo sellainen, MIKSI ?
Erikseen kysyttäessä oliko pyörä kolaripyörä ei se sitä tietenkään ollut.....
Josko omistajan myynnin syy kertoo tapahtunutta: "Polveni on leikattu joten kahtena kesänä en ole päässyt ajamaan lainkaan..."
Olisi tietenkin pitänyt kysyä mistä tuo polvileikkaus aiheutui? (Olikohan itse mälllätty ja yritetty korjata niillä osilla joita oli ollut saatavilla ml. uusi mittaristo?)
Että ei ollut "Totuuden Henki" läsnä tällä kauppiaalla!![]()
Itselle kävi kanssa vähän hassusti pyörää ostaessani näin aloittelijana.
Ostin oman pyöräni vuosi sitten, eikä siinä pitänyt olla mitään muuta vikaa kun että kakkoselta hyppää välivapaalle kiihdyttäessä. Sovimme tästä reilun tuhannen euron alennuksen myyntihintaan. Hän kertoi myös että oli juuri vaihtanut peräöljyt, jarrunesteet, moottoriöljyt sekä takajarrupalat.
Kun olin jonkin aikaa ajellut, niin huomasin ohjauksen kankeuden hiljaisissa nopeuksissa. No alempi ohjauslaakerihan oli aivan ruosteessa, kun tiivisteenä oleva o-rengas oli jätetty hänen ammattilaisissa huoltohyppysissään kokonaan pois vaseliinin lisäyksen yhteydessä. Seuraavaksi tarkastin nämä hänen vaihtamansa jarrupalat ja alkuperäisethän siellä olivat.
Sitten ajattelin tarkastaa öljyt ja totesin että litran lisättyäni öljysilmä täyttyi puolilleen. No talvella kun tuttu alkoi tuota vaihdelaatikkoa korjaamaan, niin hän totesi pelkoni todeksi; moottorista olivat kaikki laakerit aivan loppu, kuin myös männät renkaineen. No onneksi oli todella mukava tuttu korjaamassa, niin kustannuksiksi ei tullut oikeastaan mitään muuta kun osien hinta. Eli reilu tonni, mikä oli sattumalta juuri sama summa mikä sovittiin hyvitystä viallisesta laatikosta.
No nyt on pyörä taas moottorinsa ja vaihdelaatikkonsa puolesta kuin uusi, eli sinänsä ei harmita kun tuon rempan niin halvalla sain. Kaveri oli varmaan ajanut koko ajan samoilla öljyillä kun pyörä oli hänellä ollut. Muutkin huollot olivat täysin laiminlöyty, kun jarrutkin laahasivat (nämä tulivat tappien hionnalla ja kuparitahnalla kuntoon).
Tekisi mieli julkaista tällaisten herrojen nimet ja osoitteet julkisesti!![]()
Kawasaki VN1500 mean streak -02.
OT: Pyörissä joissa laatikosta ei saa elektronisesti vaihdetietoa joutuu vaihdenäyttö arpomaan ajovaihteen käytettyjen kierrosten ja ajonopeuden perusteella. Siis jos moottori käy tyhjäkäyntiä ja pyörä valuu eteenpäin, niin gipro ilmoittaa "1". Näyttö näyttää myös vauhdissa kytkimen luistaessa (esim kytkin pohjassa hyrrätessä) mitä sattuu. Hassu toiminta ei siis välttämättä ole vika, jos vaihdenäyttö oli tuota tyyppiä.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Joop, tuossa bemussa on tehtaan oma vaihdenäyttö ja ainakin minun 112tkm ajetussa näyttää täysin oikein koko ajan, ei se vilkuttele mitään.
Kaikenlaisia kauppiaita sitä on.
Honda XL1000VA 2006
Juu, tulee vaan mieleen että mitenkähän paljon onkaan näitä huijauksen uhreiksi joutuneita tälläkin saitilla, meinaan kun tämä on jo toinen RS joka ei ollut sellainen kuin piti ja jota kävin katsomassa, että ajamassa. Edellisestä on tosin jo tovin aikaa mutta silläkään ei pitänyt olla ajettuna kuin ~40tkm mutta motti ja alapohja oli aivan märkänä lootan ja motin välistä vuotavasta öljystä! Huijauksen "kruunu" oli kuitenkin se kun matkamittarin kiekosta (kymppitonnit) näkyi selvästi sellainen "naarmu" eli oli kuin ruuvimeisselin raapaisu pinnassa ja omistajan kommentti oli vaan jotta: "ei siinä mitään naarmua ole kun se vaan näyttää siltä .- siihen heijastuu valo tuosta mittarilasista"
....että kun määkin olen mielestäni nähnyt jo kaikenlaista tähän ikään mutta en sittenkään vielä ollutkaan... !!!???....