Sivu: 1 / 8:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 213:sta
    Seuraavat renkaat kun kuluvat loppuun, niin mitkä kannattavat ostaa seuraavaksi? Pääpainona on rata-ajo.

Otin pyörästä irti WP ohjausiskarin sen takia, että haluan ensin ajaa ilman sitä ja testata miten se vaikuttaa. Se vuotaa hitusen öljyä, mikähän voisi olla vikana? Jos alan itse purkamaan, niin onko lopputulos se, että vien sen palapelinä ammattilaiselle, vai onko piece of cake korjata ite?

Haluan myöskin tietää minkälaisia kierroksia ajelen. Minkälaista ajanottolaitetta suosittelette? Miten se käytönnössä edes toimii? Teippaanko radan kaiteeseen jonkun vastaanottimen ja toinen pyörään ja that`s it?
    Viimeksi muokannut: Cat; 31.12.2012 klo 17:09.
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    1) Sopivat renkaat riippuvat vähän kuskin vauhdista, budjetista ja mahdollisuudesta kuskata tavaraa radalle. Aloittelijalle riittää yleensä muutamalle ensimmäiselle ratapäivälle ihan hyvin joku sporttinen katurengas (esim. Misukan Pilot Power). Myös kuviollisten ratarenkaiden katuversiot ovat aika hyvä valinta ratahommaan. Näitä löytyy esim. Pirelli Supercorsa SP ja Metzelerin Racetec K3 interact. Nuo toimivat vielä suhteellisen hyvin ilman lämppäreitäkin, vaativat tosin 2-3 lämmittelykierrosta ennen kuin noista saa täyden pidon. Varsinaiset ratarenkaat (Supercorsa, Racetec, Raceattack, Dunlopin ratakumit yms.) vaativat sitten lämppärit, mutta yleensä noista renkaista ei ole mitään iloa ainakaan muutamaan ekaan ratapäivään. Toki lahjakkaalla kaverilla voi vauhti kasvaa nopeastikin, jolloin ratakumit tulevat ajankohtaiseksi aiemmin. Myös Dunlopilla on pirun hyviä renkaita rata-ajon aloitteluun, mutta itsellä on kokemusta lähinnä Dunlopin slikseistä, joten en niitä nyt kommentoi tähän sen enempää.

2) Ohjausiskarin stefa on selvästi rikki. Ei pitäisi olla rakettitiedettä vaihtaa sitä, mutta jos olet epävarma, ei huolto liikkeessäkään paljon maksa. Korjaamisen jälkeen suosittelen kyllä laittamaan sen ohjausiskarin takaisin paikoilleen. Oikein säädettynä se ei haittaa normaalia ajoa, mutta voi pelastaa totaalituholta. Ohjausiskarin pitää siis olla niin löysällä, että tankoa puolelta toiselle käännellessä tuntuu vain ihan kevyt vastus, muuten se rajoittaa normaalia ohjaamista liiaksi.

3) Ajanottoon on varmasti paras vaihtoehto kännykkään ladattava Racechrono-ohjelma ja 5Hz tai 10Hz GPS -mokkula siihen kaveriksi.
    Superbike #7
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Varsinaiset ratarenkaat (Supercorsa, Racetec, Raceattack, Dunlopin ratakumit yms.) vaativat sitten lämppärit, mutta yleensä noista renkaista ei ole mitään iloa ainakaan muutamaan ekaan ratapäivään.
    Olen hieman eri mieltä lämppäreiden pakollisuudesta. Olen ajanut kadulla useita tuhansia kilometrejä raceteceillä (k1-k2) ja ihan hyvät on kadulla ja radalla lämpeävät ilman lämppäreitä ihan siinä missä jotkut kivikautiset bt020 battlaxitkin. Nyt on katuajossa Dunlopin d211gp:t, eli esimerkiksi takana on ns. matalapainerengas ja hyvin tuntuvat kadullakin toimivan. En usko että ne radalla lämpenisivät yhtän sen hitaammin kuin muutkaan ja ainakin ne pitävät viileinä ihan mukavasti esim hitaan ryhmän ajossa. Hinnan puolesta noi on kustannustehokkaita, kun voi ostaa kisakuskeilta sopuhintaan käytettyjä, joissa on pintaa keskellä 95% ja reunoissa 70-80%. Ei niitä ekalle ratakeikalle tarvitse, mutta jos vaihtoehtona on ostaa jotkut uudet wannaberenkaat ja radalla ajaa, niin kannattaa miettiä pari kertaa. Jos suunnittelee ajavansa kadulla sateella, niin sitten en voi kyllä oikeita ratakumeja suositella, kun ainakin noi d211gp:t on siihen ihan kamalat.
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    ^Totta kyllä tuokin, että osa noista ratarenkaista toimii myös rata-ajossa ihan hyvin ilman lämppäreitä ja kadullakin niillä pärjää kunhan muistaa kylmällä ja märällä kelillä, että mitä on alla. Toiset ratarenkaat (Dunlopit) taas on aika tarkkoja oikeasta paineesta ja lämpötilasta. Esim. nuo Dunlopin D211GP kumit saa pahimmillaan tuhottua yhden setin aikana. Toki hitaassa ja keskiryhmän hitaammassa päässä ei tätä ongelmaa ihan heti tule eteen. Ja niissä vauhdeissa nyt ei muutenkaan ole niin väliä, että mikä rengas siellä alla on, kunhan renkaassa vaan on pintaa ja ilma pysyy kumin oikealla puolella. Toki sporttisempi kumi on touring-rengasta mukavampi ajettava mutkissa.

Edit. Esim itse tasoittelin tuossa viime Alastaron reissulla Dunlopin revenneen sliksin kun vedin koulutusta. Paineena kylmänä tais olla jotain 3bar luokkaa. Päivän koulutusajelun jälkeen kumi oli tosi siistin näköinen, harmi vaan, että kulutusmerkki pääsi häipymään repeämisen myötä. Suosittelen myös topicin aloittajelle osallistumaan esim. Ajotaito II tai muulle vastaavalle kurssille.
    Superbike #7
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Lauri_S kirjoitti Katso viesti
    Olen hieman eri mieltä lämppäreiden pakollisuudesta. Olen ajanut kadulla useita tuhansia kilometrejä raceteceillä (k1-k2) ja ihan hyvät on kadulla ja radalla lämpeävät ilman lämppäreitä ihan siinä missä jotkut kivikautiset bt020 battlaxitkin. Nyt on katuajossa Dunlopin d211gp:t, eli esimerkiksi takana on ns. matalapainerengas ja hyvin tuntuvat kadullakin toimivan. En usko että ne radalla lämpenisivät yhtän sen hitaammin kuin muutkaan ja ainakin ne pitävät viileinä ihan mukavasti esim hitaan ryhmän ajossa. Hinnan puolesta noi on kustannustehokkaita, kun voi ostaa kisakuskeilta sopuhintaan käytettyjä, joissa on pintaa keskellä 95% ja reunoissa 70-80%. Ei niitä ekalle ratakeikalle tarvitse, mutta jos vaihtoehtona on ostaa jotkut uudet wannaberenkaat ja radalla ajaa, niin kannattaa miettiä pari kertaa. Jos suunnittelee ajavansa kadulla sateella, niin sitten en voi kyllä oikeita ratakumeja suositella, kun ainakin noi d211gp:t on siihen ihan kamalat.
    Joo, kyllähän noilla hitaan vauhteja ajelee, mutta mielestäni ovat ilman lämppäreitä aikamoiset riskikumit esim. keskiryhmän porukalla. Pari ekaa kierrosta ne nuljuu alla, kun paineet on liian matalat ja rengas liian kylmä ja setin loppua kohden paine kasvaa liiaksikin jotta renkaasta saisi sen ominaisuudet esiin. Tuon lisäksi ne kuluvat silmissä koska renkaassa on aina väärät paineet, kumille pitää antaa sikaa kylmänä jotta sen saisi lämpimäksi ja kaiken lisäksi rengas ei lämpene tasaisesti runkoa myöden, vaan pinta on kuuma ja runko kylmä.

Oikeat ratakumit (esim. D211 seoskumit, slicksit yms.) vaativat jo kuskiltakin jonkinnäköstä kyytiä jotta pysyvät lämpimänä ja pitävänä. Nimim. kokemusta on Kemoran 2. mutkasta.

Näiden asioiden päälle sitten vielä tuo märänkelin ongelma.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Juutana kirjoitti Katso viesti
    Oikeat ratakumit (esim. D211 seoskumit, slicksit yms.) vaativat jo kuskiltakin jonkinnäköstä kyytiä jotta pysyvät lämpimänä ja pitävänä.
    Kevään ekassa Alastarossa lämpötilan ollessa alle 10 astetta ja vauhdin ~1:30- tai vähän alle, jäähtyi Dunlopin sliksi setin aikana jonkin verran. Oli helppoo arpoo painetta kohdalleen tollasessa kelissä. Kemoralla taas kumi lämpeni ~10-15 astetta setin aikana verrattuna lämppäriin.
    Superbike #7
    Viimekesänä tuli ajeltua ntec-renkailla ahvenistolla noin 10 ratapäivää ilman lämppäreitä. Tämän lisäksi toin vielä moponkin paikalle ajamalla n.100km suuntaan.

Ihan hyvin nuo renkaat toimivat 1:35:00 vauhdeissa, 3-4 kierrosta joutu ottaa rauhallisemmin että sai lämmöt kohilleen, mutta sitten pitivät hienosti. Kerran tuli jopa ajettua siirtymät kaatosateessa kun en vain uskonut sadetutkaa.

Kun vain käsittää renkaiden rajat sateella ja kylmänä niin ihan hyvin noilla voi ajaa rataa ilman lämppäreitä.

-tuomas-
    <p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa cbr600äffä kirjoitti Katso viesti
    Kun vain käsittää renkaiden rajat sateella ja kylmänä niin ihan hyvin noilla voi ajaa rataa ilman lämppäreitä.

-tuomas-
    Ja varautuu siihen, että rengas saattaa olla valmis ekan parin setin jälkeen.
    Nimim. itsekin olen joskus ajamalla mennyt radalle ja tuhonnut uuden GP Racerin ilman lämppäreitä ajamalla.
    Superbike #7
    Ja varautuu siihen, että rengas saattaa olla valmis ekan parin setin jälkeen.
    Nimim. itsekin olen joskus ajamalla mennyt radalle ja tuhonnut uuden GP Racerin ilman lämppäreitä ajamalla.

Käytin siirtymä-ajossa muistaakseni paljon korkeampia paineita takana kuin radalla. Jos en nyt ihan väärin muista viimekesästä siirtymät jollain 2.5bar ja ratailut 1.3bar. Ihan hyvin kesti rataa ja siirtymää. On suunnitelmissa ajaa samoilla renkailla tämäkin ratakausi, ainakin alku.

-tuomas-
    <p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Käytin siirtymä-ajossa muistaakseni paljon korkeampia paineita takana kuin radalla. Jos en nyt ihan väärin muista viimekesästä siirtymät jollain 2.5bar ja ratailut 1.3bar. Ihan hyvin kesti rataa ja siirtymää. On suunnitelmissa ajaa samoilla renkailla tämäkin ratakausi, ainakin alku.

-tuomas-
    Itse tuli käytettyä katuajelussa 2.8-3.1bar noissa ratarenkaissa. Kestää kyllä katua hyvin, mutta ilmeisesti kylmäpaine oli silloin aikanaan sopivasti pielessä, tai en antanut renkaan lämmetä riittävän rauhassa, joten avauskohta repesi jo ekalla setillä aika pahasti.
    Superbike #7
    3) Ajanottoon on varmasti paras vaihtoehto kännykkään ladattava Racechrono-ohjelma ja 5Hz tai 10Hz GPS -mokkula siihen kaveriksi.
    ... ja alkuun pääsee ilman mokkulaakin, jos puhelimessa on sisäinen GPS. Tuolta löytyvät puhelinkohtaiset latauslinkit:

http://www.racechrono.com/download/

Android-versio valmistunee lähiaikoina.
    Busa K8
    Itse tuli käytettyä katuajelussa 2.8-3.1bar noissa ratarenkaissa. Kestää kyllä katua hyvin, mutta ilmeisesti kylmäpaine oli silloin aikanaan sopivasti pielessä, tai en antanut renkaan lämmetä riittävän rauhassa, joten avauskohta repesi jo ekalla setillä aika pahasti.
    Tää menee jo hieman OT:ksi, mutta minä lähdin radalle noin 1,5-.6 barin paineilla, ajelin rauhallisesti 3-4 kierrosta ja sitten kävin tarkistamassa (laskemassa paineet johonkin 1.3-.4 barin nurkille) ja sitten pystyi jo alkaa availemaan mutkissa. Pyöränä siis -07 1000RR honda. Renkaat kului siististi.

-tuomas-
    Tää menee jo hieman OT:ksi, mutta minä lähdin radalle noin 1,5-.6 barin paineilla, ajelin rauhallisesti 3-4 kierrosta ja sitten kävin tarkistamassa (laskemassa paineet johonkin 1.3-.4 barin nurkille) ja sitten pystyi jo alkaa availemaan mutkissa. Pyöränä siis -07 1000RR honda. Renkaat kului siististi.

-tuomas-
    Onko ne GP racerit "oiket" seoskumit,eli kovuus on merkitty numerisarjalla (esim 7812) vai välimuoto, merkittynä medium,endurance... Dunlopin sliksissä käytetetään kuumapaineena 1.40-1.45 ja väli renkaalla 1,6. Jos mulla ei olisi lämppäreitä, nää dunlopit olis viimeinen valinta pyörään. Lämppäreiden kanssa varmaankin parhaat kumit tällä hetkellä.
    Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa grandi67 kirjoitti Katso viesti
    Onko ne GP racerit "oiket" seoskumit,eli kovuus on merkitty numerisarjalla (esim 7812) vai välimuoto, merkittynä medium,endurance... Dunlopin sliksissä käytetetään kuumapaineena 1.40-1.45 ja väli renkaalla 1,6. Jos mulla ei olisi lämppäreitä, nää dunlopit olis viimeinen valinta pyörään. Lämppäreiden kanssa varmaankin parhaat kumit tällä hetkellä.
    Racer ei oo oikee seoskumi vaan seos on merkattu S, M ja E -kirjaimilla. Repeytyy tosin ihan samalla tavalla kuin nuo kalliimmat seosrenkaat jos paine on pielessä.
    Superbike #7
    Tuossa on hyvää keskustelua Dunlopin ratakumeista, jotka jo tuonkin keskustelun perusteella vaativat jo hiukan syvällisempää tuntemusta. Eivät ehkä ihan alkuun se kaikista helpoin vaihtoehto.

Itse olen ajellut 2-3 kautta Pirellin Supercorsan SC2-seoksella ja ne voisivat olla hyvä vaihtoehto seuraaviksi renkaiksi. Ne eivät vaadi millintarkkaa paineentarkkailua ja toimivat mainiosti ihan kisakäytössäkin. Ja taitavat olla hiukan halvempiakin, sekä saatavuus ehkä hiukan parempikin. Noita ollaan tilailtu Espanjasta Rodamotolta www.rodamoto.es

Se ohjausiskari kannattaa huollattaa ja pitää kiinni pyörässä. Eron etsiminen voi olla kohtalokasta, tarkoitus kun on estää tankslapperit ja woblaukset, joita voi sattua ihan kenelle tahansa.

Ajanottoon tuo Racechrono on varmasti se helpoin ja käytetyin verme.

Sitten vaan rohkeasti mukaan vaikkapa näille Orgin ratapäiville ja siellä rohkeasti kysymään neuvoja liivipukeisilta kouluttajilta/järkkäreiltä tai sitten ihan vaan naapurilta. Siitä se lähtee mukavasti liikkeelle.

//Andy
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
    Töitä on nyt ollut sen verran, ettei ole syömisen ja nukkumisen lisäksi kerennyt muuta tehdä. Aloin myöskin miettimään uudestaan tulevia investointeja. Tällä kaudella en kuitenkaan osallistu yksittäiseen jokkis kisaan, koska moni viikonloppu ollaan varmasti leireillä huutamassa: "eskimon kulli on kylmä kun jää, sitä kun nuolee niin jäätyy pää" Joten ei pääsisi harjoittelemaan ennen kisaa.

Vaikka vakituinen sopimus on, niin ei sitä tiedä vaikka lomalappuja jaettaisiin kun intistä pääsen. Koska en osallistu kisaan, niin turhaa vielä investoida kalliiseen nahkapukuun ja panssareihin.

Tuon ohjausiskarin vien samalla huoltoon, kun pyöränkin käytän. Laitan sitten kiinni samantien.

Muutenkin tässä on mietiskellyt, että siirtyisikö sitä kilvettömään pyörään tilanteen niin salliessa. Ei tuo katumopoilu oikeen tunnu miltään, ei oikeastaan edes ennen ratakokeilua, nyt vielä vähemmän. En tiedä oliko se vaan hetken huuma ahvenistolla, mutta kyllä tunsi elävänsä kun pääsi painaan.

Mikä yleensä on saanut porukan siirtymään kilvettömiin? Eikö kadulla ajo enää tuota minkäänlaista fillistä, vai mikä on syy? Vieläkö joku jaksaa syttyä iltaaurinkoon ajamisesta? Onhan tietty kilvellisessä se, että sen saa ajamalla paikalle.
    ensimmäistä kertaa radalla ja täällä porukka jo puhuu seosrenkaista... perusasiat ensin kuntoon?
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
    Minulla on ollut käytössä SuperSorsat alkaen kesä 2009 (yleensä SC2 seoksella). Niillä olen ajanut töihin, töissä, radalle ja radalla.
    Sopivasti rataa ja katua niin setti on kestänyt n. 10tkm ehkä ylikin, vikat metrit kadulla. Kadulle moton normipaineet tai vähän yli. Radalla jtn ihan muuta.

Ratailun jälkeen olen ajanut pinnan 'auki'->ei ole ihan niin kamala kostealla tiellä. Alastaro-Espoo Someron kautta toimii hyvin.
    Ei ole ollut ongelmia kumpaankaan suuntaan (katu->rata&rata->katu), mutta ajankin niin kovin hitaasti molemmissa.

On siis wanna be renkaat käytössä ja vielä tuhlaten kun uusina ostin.
    Nyt alla pyörii n. 6tkm(viime heinäkuussa alle väännetyt) ajetut. Niillä ajoin Jurvassa 20.05.2012 aikaan 1'16... se on oma ennätys se.
    Kolmas kerta ko. radalla ja edelliset kerrat 2009. Harjoituspäivä ja YCC aika-ajo 1'24... löytyy tuloksista. Kisa kesken ekassa vasemmassa= ei aikaa.

Samoilla renkailla viime kesänä kostealla Alastarossa 1' 36... YCC tuloksissa parhaani on matala 35'' 2010. Ja vetoavulla(Kari J.) harjoituksissa 34'' kuivalla. Ehkä, ei tallennettua aikaa.

Vaihtui tosin motokin viime kesänä vakioon kusiaiseen. Ja opettelu alkoi lähes alusta. Edellinen ajokki kun oli jtn ihan muuta(Öhl. monessa paikassa jne.) kusiainen toki sekin.
    Se oli kyllä mukava laite, ei tarvinnut muuta kuin yrittää opetella ajamaan. Laite kun oli ja toimi. Nyt pitää opetella säätämäänkin. No toki vain alustaa...
    Sekin on ihan liikaa, minulle. Kun ei osaa niin ei osaa! Onneksi on manuaali mistä näkee.

T: Odotan kuivaa Alastaroa, jos vanhakin vielä vertyisi alle 1'30?

No niin. Kemora keskiryhmässä 1'19"xxx ja Alastaro 1'29"xxx tämä tosin jonkun Kallion vetämänä ;)
    Takana vielä sama rengas(ajettu nyt n. 10tkm), etunen meni Kemorassa kulmikkaaksi->liian vähän painetta? Evt.
    Vaihdettiin 'vähän' käytettyyn. Ostin Jukalta halvalla.
    Aloitetaan Motoparkki vielä näillä.
    Ps. Takanen oli 'hiukan' liukas tänään(03.09) Vt1 Kilon sillan tienoilla kun tuli vettä jo vähän liikaa ja alla uudistettu asfaltti. Siis tasanopeus sata ja suoralla sutasi tyhjää. Tai sitten luulen vaan.
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
    Lainaa Cat kirjoitti Katso viesti
    Vaikka vakituinen sopimus on, niin ei sitä tiedä vaikka lomalappuja jaettaisiin kun intistä pääsen. Koska en osallistu kisaan, niin turhaa vielä investoida kalliiseen nahkapukuun ja panssareihin.

Mikä yleensä on saanut porukan siirtymään kilvettömiin? Eikö kadulla ajo enää tuota minkäänlaista fillistä, vai mikä on syy? Vieläkö joku jaksaa syttyä iltaaurinkoon ajamisesta? Onhan tietty kilvellisessä se, että sen saa ajamalla paikalle.
    Ymmärrän, että armeijan leivissä ei rahoiksi lyö, mutta kannattaisi kaivaa se raha kunnon pukuun ja suojiin silti. Varsinkin jos Ahvenistolla treenaat. Nuoruuden into ei estä lippoja, jotka edessä ennemmin tai myöhemmin ja on ihan eri asia onko päällä goret vai nahat. Enemmän niitä lippoja tulee treeneissä juurikin kokemattomille kuin kisoissa kokeneille, vaikka vauhdit ihan eri tasoa. Oma perstuntuma on, että yleensä turvallaan on keskiryhmä tai nopean hitaampi puolisko...

Ja miksi radalle? Vauhti on hauskaa ja mutkissa on kiva yrittää ajaa kovaa. Ja omaa kehitystä on helppo seurata. Katuajo on omasta mielestäni hiukan tylsää ja ei ole vuosiin kiinnostanut juurikaan...

Rata-ajon huono puoli on, että silloin kun olisi rahaa satsata, ei ole aikaa. Ja monelle päinvastoin. Ja nälkä kasvaa syödessä, joten yhtälö (tai ikä?) aiheuttaa välillä harmaita hiuksia...
    Viimeksi muokannut: LL1; 30.05.2012 klo 09:05.
    Itse olen myös tämän vuoden loppukesästä tai viimeistään ensi vuonna aloittamassa rataharrastusta. Koskaan aiemmin en radalla ole ajanut, vaan aiempi ajokokemus on pikkupojasta lähtien metsästä ja kadulta.

Tänä vuonna pienestä töissä käyvän opiskelijan budjetista olen repinyt roposia uusien ajovarusteiden hankintaan. Päätin, että turvallisuudesta en tingi, joten nyt on vaihtunut kypärä, hankittu 2-osainen nahkapuku ja rata-/katuajo saappaat. Vielä on hankintalistalla paremmat hanskat ja selkäsuoja. Hintaa on jo tänä vuonna kamoille tullut tonnin pintaan ja sama mokoma edellisiin kamoihin. Totesin, että ostan makkarapuvun jo ihan siksi, että vähänkään helsingin ulkopuolelle suuntaavilla reissuilla mielummin lippaan kunnon ajokamoissa.

Vanhat kamatkaan eivät kyllä huonoja ole, eli nahkatakilla ja gore-housuilla olen painellut menemään. Toisaalta pyöränkin päivitys z750:stä zx-10ärrään vaikutti siihen, että ajokamoja on ehkäpä syytä päivitellä uudemman mallisiksi ja turvallisemmiksi.

Ajokamat ovat kuitenkin se paras henkivakuutuksesi tuolla villissä lännessä.
    Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
    Mikä yleensä on saanut porukan siirtymään kilvettömiin? Eikö kadulla ajo enää tuota minkäänlaista fillistä, vai mikä on syy? Vieläkö joku jaksaa syttyä iltaaurinkoon ajamisesta? Onhan tietty kilvellisessä se, että sen saa ajamalla paikalle.[/QUOTE]

Yksi syy on ollut vakuutusmaksut. Kilvettömiin on kuluneina viime vuosina saanut normaalia kilvellisen liikennevakuutusta huomattavasti edullisemman vakuutuksen. Nämä on alunperin tarkoitettu motocross- tai enduropyöriin ja ovat olleet suuruusluokkaa 200-300e/vuosi. Rataharrastuksen kasvaessa myös vakuutusyhtiöt ovat reagoineet asiaan ja ymmärtääkseni lähestulkoon kaikki yhtiöt kauppaavat kilvettömiin RR-pyöriin nykyään ihan normaalin, kilvellisen pyörän hintaista liikennevakuutusta.

Vakuutusmaksun ollessa sama, vaihtoehtona on muokata sitä omaa kilvellistä enemmän ratakäyttöä varten (kuitukatteet, minivalot, cliparit, kaatumasuojat yms.) jolloin pienet naarmut ja kaadot korjaa helposti itse. Ja ratailun päälle voi käydä joskus pyörähtämässä kortteliralliakin. Itseltäni löytyy tällaisella kaavalla rakenneltu R6R ja onhan näitä muitakin varikolla nähtävillä. Hurjimmat jaksavat jopa ajaa pyöränsä ratapäiville, laiskimmat pakkaavat kamat peräkärryyn tai pakuun.

//Andy
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
    koska moni viikonloppu ollaan varmasti leireillä huutamassa: "eskimon kulli on kylmä kun jää, sitä kun nuolee niin jäätyy pää" Joten ei pääsisi harjoittelemaan ennen kisaa.

Kulli? Niin ne ajat muuttuu. 5 vuotta sitten se oli(merivoimissakin) vielä eskimon pillu. Nykyään pitää olla niin suvaitsevaista, että heteronkin täytyy laulaa kullien nuolemisesta.

Ettei mee ihan ot:ksi niin ainakin selkäpanssari voi kuitenkin olla ihan hyvä hankinta. Varsinkin jos Ahvenistolla ajelet.
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa MsG kirjoitti Katso viesti
    [I]Hei

Laitoin kysymyksen Kaskon voimassaolosta turvaan ratailun osalta.

Onko ORG.in ratapäivät näitä ohjattuja "koulutettujen" ohjaajien vetäviä ajosessioita?
    Kaikki orgin kouluttajat on Liikenneturvan hyväksymiä ennakoivan ajon kouluttajia ja lisäksi pari meistä on läpäissyt myös Suomen moottoripyöräkouluttajien testit, ja taitaapa joku meistä kouluttaa moottoripyöräilöijöitä ihan työkseen. Eli sama lyhyesti: On koulutettujen ohjaajien vetämiä.
    Superbike #7
    Kiitos tiedosta..

Eli Turvan vastauksen perusteella siis omavastuu osuus ratapäivillä on ihan sama, kuin muuallakin liikenteessä (?)
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Kiitos tiedosta..

Eli Turvan vastauksen perusteella siis omavastuu osuus ratapäivillä on ihan sama, kuin muuallakin liikenteessä (?)
    Vain mikäli osallistut Ajotaito II -kurssille. Jos ajat omaa ajoa, etkä osallistu koulutukseen on omavastuu korotettu.
    Superbike #7
    Vain mikäli osallistut Ajotaito II -kurssille. Jos ajat omaa ajoa, etkä osallistu koulutukseen on omavastuu korotettu.
    Eli esimerkiksi hidasajoryhmään osallistuessa JOS tulen valituksi tuohon ajotaito 2, niin silloin se on ohjattua harjoittelua. Mutta jos EN tule valituksi, niin ajan "omatoimisesti" ?

Entäs nuo pienryhmä ajot?
    Ehkä se pitää vain lipata ekana ja kysellä sitten, että mitä ajoa se oli

R.I.P.
    Liittyi Aug 2005
    Vantaa
    Koska en osallistu kisaan, niin turhaa vielä investoida kalliiseen nahkapukuun ja panssareihin.
    Kunnon varusteet hankintalistan ykköseks. Jo hitaan ryhmän vauhdeissa pystyt ittes tappamaan jos huono tuuri käy. Ja vaikka lippaisit vaan "kevyesti" on loukkaantumisen riski selvästi pienempi kunnon kamoilla. Sitä ei tuu ajatelleeks kuinka rikki jalka, selkä tai käsi voi mennä "pienestä lipasta" ennenku sen on nähny/kokenu.
    Kawasaki ER-5 1998 aka Romulus 2010-2012
    Kawasaki ZX-6R 2003 (636 Ninja) aka Pimu 2012-2014
    Suzuki GSXR-600 2009 aka no name yet 2014-
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Eli esimerkiksi hidasajoryhmään osallistuessa JOS tulen valituksi tuohon ajotaito 2, niin silloin se on ohjattua harjoittelua. Mutta jos EN tule valituksi, niin ajan "omatoimisesti" ?

Entäs nuo pienryhmä ajot?
    Ajotaito kakkoseen valitaan aina kaikki ensikertalaiset. Eli jos olet radalla ekaa kertaa pääset varmasti mukaan. Kertaajat, eli jo kerran tai useammin Ajotaito II-kurssin käyneet, pääsevät mukaan jos tilaa on. Osallistujamäärän rajana pyritään pitämään max. 5 kurssilaista / kouluttaja. Myös pienryhmässä mukana olevat ovat EAK-kouluttajan valvonnassa. Pienryhmään pääsemiseksi löytyi ohjeet tuolta foorumilta (yritän kaivaa linkin jos ei löydy).
    Superbike #7
  30.  
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa puuwe kirjoitti Katso viesti
    Kunnon varusteet hankintalistan ykköseks.
    Tähän se kuuluisa +1. Todennäköisesti se ensimmäinen lippa tulee treeneissä, ei kisassa. Kisassa kun ei saa tulosta jos ei pääse maaliin niin ei kannata kaatua. Jos kisassa aikoo kaatua, ei kannata osallistua ollenkaan. Mutta ajovarusteet on väärä paikka säästää tässä lajissa. Säästää ennemmin sitten vaikka renkaissa (ostaa käytettyjä), vakuutuksissa (kasko turha), ratapäivien määrässä (matkakulut/majoitukset) tms. kuin varusteissa. Ajovarusteita huonompi säästökohde taitaa olla vain säästäminen pyörän kunnosta ja etenkin jarruista.
    Superbike #7
Sivu: 1 / 8:sta 123 ... ViimeinenViimeinen