Morjensta kaikille.
Näin pohjustuksena en itse ole koskaan ajanut 50cc tehokkammalla kaksipyöräisellä.
Ajelen kuitenkin rekalla työkseni n 120tkm vuodessa ja ajattelin täältä kysellä toiveita mitä rekkakuskin pitäisi ottaa huomioon moottoripyöräilijöistä. Voisin laittaa puskaradion kautta sanaa kiertoon jos on jotain närkästystä aiheuttavaa, ja sama toimisi toivottavasti myös toiseen suuntaan.
Aloitan sellaisella kysymyksellä et onko tarvetta antaa ohitusmerkkiä esim mutkaisemmalla kantatiellä?
Tiedän kyllä pyörittäväni melkoista ilmapyörrettä perässäni maantienopeuksissa, mutta moottoripyörä vastaavasti ei tarvitse kovin pitkää suoraa ohitukseen kiihtyvyyden vuoksi.
Pyydän myös kärsivällisyyttä rekkoja kohtaan kiertoliittymissä ja muissa valottomissa risteyksissä.
Emme vedä eteen isomman oikeudella (ainakaan suurin osa meistä) vaan koska sinne peilin taakse jää piiloon helposti jopa iso pakettiauto, saati sitten moottoripyörä.
Kommentteja, toiveta ja kysymyksiä odotellen. R.J.
Luulen rekkakuskien olevan se osa liikenteestä, jotka on moottoripyöräilijän kannalta ennalta arvattavimpia ja luotettavimpia kuljettajia.. positiivisessa mielessä siis. Vilkun käyttö ei mielestäni ole tarpeen. Pyörä kyllä pääsee ohi ihan just silloin ku se haluaa. Teistä kun ei oikein ole mitään haittaa, niin huono on alkaa mitään keksimäänkään.
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Samoilla kannoilla, itse en kyllä juurikaan ohittele edes henkilöautoja, mutta rekan takana käy tosiaan aika kova hurrikaani, sitä joko pitää pitemmän välin tai menee ohi. Ei siinä rekkakuskin mielestäni tarvi sen kummempia tehdä.
Itse en pidä koskaan kiirettä liikkuessani pyörällä, ja useimmiten päästänkin bussit ja rekat ja muut isommat vehkeet rauhassa kulkemaan.
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Pikaisia ajatuksia aiheesta;
Vilkulla ohituspaikan vinkkaaminen on aina mielestäni hyvä.
Ikinä ei ole ollut raskaan kaluston kanssa ongelmia mopoillessa.
Itsekin joskus isolla autolla harjaterästä kesän roudanneena annan mielelläni tietä rekoille, busseille jne.
<p>MT09, RX125, pirkcafe</p>
Samaa mieltä Panun kanssa, homma toimii ammattilaisen kanssa liikenteessä.
Prätkällä ajavat yleensä tiedostavat "katoavaisuutensa" liikenteessä ja osaavat näin varoa.
Olen välillä pienessä päässäni funtsinut, miten esittäisin (huitoisin) järkevästi ohittaessani, että jotain ongelmaa on vaunussa, yms... Prätkäkuski kun haistaa herkästi kaiken ympärillä olevan ja välillä tulee aika vahva tuoksahdus ongelmasta nenään, kun perässä ajaa.
Joku saattaa kuvitella, että prätkäilijältä on hermo mennyt, kun niin mennessään huitoo!
Täytyy varmaan lyödä käsi laa pyörään!![]()
Ajuri ei sääennusteita kattele!
Itte en halua ohitusvinkkiä. Mulla oli keskiviikkona tilanne missä kävi mielessä, että jos tuo oli takana tulevan motoristin turvallisuutta ajatellen tehty, niin kiitos.
Eli kuudenkympin alue ja edessäni ajoneuvoyhdistelmätyyppinen peräkärrykuorma-autosysteemi, mikä aloitti kääntymään vasemmalle. Periaatteessa olisin huolimattomasti ajamalla voinut avata hanat kaakkoon ja vetää ohi, koska edessä suoraa tietä ja 100 alue siinä heti tuloillansa. Tällöin jos yhdistelmä olisi vetänyt eteen, olisin ollut siinä jossain nupin kyljessä... Niin, tämä yhdistelmä jokatapauksessa jäi ikäänkuin tarpeettomasti "kuppailemaan" siihen mun eteen ennen kääntymistä. Tavallaan halusin ajatella että se varmisti ettei käännä hätäisen motoristin eteen. Voi olla että siltä vaan tippu tupakki lattialle tms.
Summa summarum, motoristi voi ollä hätäinen liikkeissään kun edessä on hidasta kalustoa, eli ennakoi siten että takaa tuleva mp-varmaan lähtee ohi äkkiä ja paikassa jossa autot ei pääse.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
Kyllä rekkakuskien kanssa liikenteessä pärjää ja usein tuleekin ohitettua sama rekka moneen kertaan Lapin ja Hkin välillä kun pääse tankkaus tauolla taas ohi
Itsekin olen joskus koittanut ilmoittaa että nyt kärtsää jarru aika pahasti mutta en tiedä menikö perille...
Yks juttu olis kyllä kiva näin keväällä eli ei kannata ajaa sinne tien reunaa kun prätkä tulee perään tai vastaan. Rekka nostaa vain jumalattoman pölypilven pientareelta ja se kyllä kypärän sisällä huomaa.
Vilkku oikealle (apukuljettajan puolelle) 1-2 kertaa tarkoittaa olkaa hyvä ja ohittakaa. Tie on vapaa.
Sama toiseen suuntaan. Älä jumalauta lähde ohi.
Ja siihen että jos on jotain suurempaa ongelmaa rekassa jota kuljettaja ei huomaa, niin kuskin ovessa (tai sen yläpuolella) PITÄÄ lukea jotain yhteystietoa auton omistajasta / haltijasta.
Kun lähdette ohi niin pitkien vilauttaminen ei ole pahasta.
Tajuaa se rekkakuskikin että joku on lähdössä ohittamaan, eikä epähuomiossa kiilaa väistäessään polkupyörää.
P.S. Jos ei mene kovin monen tietoisuuteen, niin sitten ei.
Pienikin parannus on silti aina parannus.
P.P.S. Rekkakuskit sitten moikkaavat toisiaan pimeän aikaan vilkulla, että ette ihmettele.
Se on nimenomaan vilkku vasemmalle 1-2 kertaa, eli sama kuin älä ohita merkki.
Viimeksi muokannut: RekkaJaska; 25.05.2012 klo 21:52.
ei kannata ajaa sinne tien reunaa kun prätkä tulee perään tai vastaan. Rekka nostaa vain jumalattoman pölypilven pientareelta ja se kyllä kypärän sisällä huomaa.[/QUOTE]
Joo, tää on kyllä tosi. Eli mopo on kyllä sen verran kapea ja nopea, että reunaan ajosta on vaan se hiekkasade ja tomupilvi kiusana.
Totta turiset.
Kerran ajoin ohi ja heiluin ku mammat tsumpaamassa kun rekasta oli takaovi auennut. No ainakin meni perille ja rekka pysähtyi tarkistamaan tilanteen
Tuo ohituksen turvallisuuden osoittaminen on kyllä hyvä idea![]()
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
Pikku jelppi vilkulla ei ole pahaksi. Rekasta näkee hyvin esim. mäen nyppylän taakse, jolloin voi antaa pikku vinkin ettei vastaan tule ketään. Toki aina pitää itsekkin varmistaa tien tyhjyys ohittamaan lähtiessä. Itse anna usein vinkkiä jos ajan autolla ja toinen auto hakee ohituspaikkaa. Busallahan pääsee kyllä kivasti ohi ilman merkkiäkin, mutta aina siitä tulee jotenkin hyvä mieli, että joku ajattelee toistakin liikenteessä.![]()
Hajapusanisti
Pitääpä vallan kiittää tuota keskustelun avannutta rekkakuskia. Ja samapa on minun näkemykseni pääosin, eli rekat ovat mukavia kavereita liikenteessä, koska ne etenevät yleensä tasaisesti ja ennakoitavalla tavalla.
Ehkäpä tätä keskustelua voisi käydä myös toiselta kantilta: mitä me motoristit voisimme tehdä rekkakuskien työn ja ajamisen helpottamiseksi? Nyt olisi oiva tilaisuus keskustella tästäki asiallisesti. Aiheesta voisi olla jossakin Suomi24:n puolella jonkinlaista vääntöä, mutta usein asiallisen tiedon noukkiminen suunsoiton seasta on työlästä noissa moderoimattomissa keskusteluissa.
Tuosta ohituspaikan vinkkauksesta sen verran, että itse otan sen kiitollisuudella vastaan. Paitsi että tiedän, että nyt on tilaa, se on myös merkki siitä, että rekkakuski on huomannut minut. Yleensä, jos ajelen rekan perässä, pidän jonkinlaisen ohjenuorana, että turvaväli on riittävä kun rekan molemmat peilit näkyvät. Jos en ole menossa ohi, ajelen nätisti keskellä kaistaa. Jos olen menossa ohi, saatan toki koukkailla loivasti tähyilemässä rekan ohi, joissain tilanteissa ja harvakseltaan jopa pientareen puolelta.
Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
Rekkamiehet on aina asiallisia. Ei oo varmaan koskaan ollut ongelmia heidän kanssan liikenteessä.![]()
ei kannata ajaa sinne tien reunaa kun prätkä tulee perään tai vastaan. Rekka nostaa vain jumalattoman pölypilven pientareelta ja se kyllä kypärän sisällä huomaa.Tavaraa nousee myös näennäisesti puhtaalta tieltä, avokypärää käyttäessä huomannut. Eli mitä pikemmin ohi niin parempi, se ei ole aina sitä kaahottamista. Samaten sateella tai pelkästään märästä tienpinnasta nousee tavaraa ja sotkee esim. visiirin. Muuten kyllä allekirjoitan ylläolevat kommentit siitä että vakaimpia toimijoita liikenteessä ja varsinkin yöaikaan kiinnittänyt huomiota herrasmieskuskeihin.Joo, tää on kyllä tosi. Eli mopo on kyllä sen verran kapea ja nopea, että reunaan ajosta on vaan se hiekkasade ja tomupilvi kiusana.
Viimeksi muokannut: Järkäle; 25.05.2012 klo 22:13.
Samaa mieltä. Ei ole rekkojen kanssa ollut mitään ongelmaa. Ronella nyt pääsee ohi melko pienessäkin välissä, mutta ainahan se on mukava huomata, jos rekkakuski on huomannut minut. Jos rekka on mulle näyttänyt vilkulla, että voi ohittaa, niin takaisin omalle kaistalle palatessa olen "kiittänyt" rekkakuskia vilkauttamalla kaistallepaluun vilkutuksen jälkeen vasenta vilkkua 1-2 kertaa.
Kotilokuskit taas ovat oma lukunsa, niissä on uskomattoman paljon niitä, jotka painavat kaasua hullun lailla, kun yrittää ohi.
Edellisen pyörän kanssa oli suorastaan vaarallista, mutta nyt ei paljoa autoilijoiden kiusat häiritse. Lähinnä säälittä moinen toiminta.
Itse molempia ajaneena, en näe että mp:t ja raskas kalusto olisi toistensa tiellä millään lailla. (ku.....päitä aina mahtuu joukkoon) ennemminki niin että hlöautot (varsinki ne jotka eivät ole istunut kummankaan kyydissä) ovat niitä vaaratekijöitä molemmille, motoristia vaan yleensä sattuu enemmän.
Kiitos ketjuk aloittajalle huomaavaisuudesta muita tiellä liikkujia kohtaan.
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että miltä se tuntuu MP:n satulassa maantienopeudessa ajaa rekkaa vastaan tai rekan perässä?
Itsellä kun ei edelleenkään ole noista 2 pyöräisistä kokemusta.
Kun ajaa jotain siirtymää ja lepuuttelee kättä esim. reiden päällä ja rekka tulee vastaan, niin kyllähän se käsi ihan automaattisesti siirtyy takaisin stongalle ennen kuin rekka on kohdalla. Kyllä se ilmavirta sen verran heilauttaa. Rekan takana onkin sitten pykälää enemmän sitä heiluttelua ja sen takia sieltä yleensä pyritään pois tai jätetään huolella etäisyyttä, riippuen tilanteesta.
Kuten jo moni aiemmin on sanonut, niin ammattiautoilijoiden kanssa ei kyllä ole ollut liikenteessä mitään ongelmia, päinvastoin.![]()
EX: Cbr600f -95
Nyk: FZ6N -06
Todella fiksu veto ketjun aloittajalta kysellä motoristienkin mielipiteitä.
Itsellä pelkkää positiivista palautetta rekkakuskien käyttäytymisestä liikenteessä.Koskaan ei ole vielä ison auton kuljettaja kiilannut,tullut kolmion takaa eteen tms.
Pari kertaa on rekkakuskin vilkun väläytys vasemmalle pelastanut melko varmalta porokolarilta,kun on jäänyt aiottu ohitus tekemättä em. varoituksesta johtuen.
Mitä vinkkejä/toivomuksia kuljetusalan ammattilaisella on meitä 2-pyöräisellä liikkuvia kohtaan ?
Täällähän niitä on hyvä kertoa.![]()
<p>Man cannot live on beer only.
Helkama,Sachs,Tunturi,Hånda,Kawasaki;Suzukeita 5kpl,pari Kawasakia,kaksBemaria,ZZR 1400 SE,Triumph Tiger 1200 XRT,nyt 2 Kawasakia ja BMW K1300 GT.
Vastaantullevasta rekasta tulevan puuskan voimakkuus vaihtelee, joskus se on melko vähäistä mutta toisinaa melko voimakas puhallus (märällä kelillä ihanat kurasumut).
Mutta ei se nyt kauheasti pyörään vaikuta, jos on kädet sarvilla ja edes vähän valmistautunut kohtaamiseen.
Rekan perässä ajaessa ei rekan imu paljon vaikuta pyörään, mutta yleensä yläkroppa ja varsinkin kypärä heiluvat rekan imussa jonkin verran.
Minä ajelen teidän perässä ja menen ohi, jos siltä tuntuu. Autollakin rekan kanssa yhtä matkaa meneminen on niin leppoisaa puuhaa.![]()
Kahteen asiaan maailmassa ei voi luottaa, eli mennään vaan yhdelle ja minä vaan kokeilen vähän sormella.
Sinun puheet on kuin Iitan pieru, puolet paskaa.
Älä anna tietä, älä näytä merkkejä, aja vaan omaa omaa juttuasi. Älä missään nimessä ala väistelemään mihinkään suuntaan. Ole ennalta-arvattava. Me herran pikku muurahaiset hoidammesitten teho/painolla loput. Kiitos etukäteen.
Omista kokemuksista "pahin" on ajaa tyhjän tukkirekan perässä. Se luo perään melkoisen pyörteen, kypärässä tuntuu kuin vuorotellen jystäisi vasemmalta ja oikealta.Muita ei ole isommin jääny mieleen, mahdollisimman nopeastihan sitä ohi aina yrittää päästä. Ja yhdyn kyllä edellisiin kirjoittajiin että koskaan ei ole rekkakuskeista harmia tien päällä ollut.
![]()
Ei suuremmin toiveita ole, muita kuin että yksi väläytys pitkillä ohitusta aloittaessa.
Itse tulee vedettyä kokonaan vasenta kaistaa pitkin (näkyvyyden yms salliessa) jos pientareella on polkupyöräilijä.
MP:tä ei välttämättä huomaa ennen kuin se on jo ohittanut.
Kärsivällisyyttä ja ymmärrystä. Jos minä lähden moottoritiellä ohittamaan toista rekkaa ja joudut hiljentämään tämän takia:
Minä voin olla tyhjällä autolla liikkeellä joka ei hyydy ylämäkiin, ja ohitettava rekka rautakuormassa (hyytyy 100% varmasti).
Minut on silti rajoitettu 90km/h nopeuteen enkä minä pääse sen nopeammin ohi vaikka kuinka pitkät valot vilkkuisivat takana, tai kuinka monta keskisormea näen.
Samoilla teillä kuitenkin liikutaan, niin eikös se ole ihan hyvä että ollaan kohteliaita toisillemme.
edit: Korjatu kiroitushäriö.![]()
Viimeksi muokannut: RekkaJaska; 25.05.2012 klo 22:48.
Täytyy varmaan vastata, kun joku ehdottaa hyvässä hengessä yhteistyötä liikenteessä. Eli siis hieno veto aloittajalta.
Niinkuin edellä; on vaikea keksiä rekkaikuskien ajamiseen liittyviä epäkohtia. Rekkojen meno tosiaan luotettavan tasaista.
Kyllä tuo vilkkumerkki ohitusmahdollisuudesta on ihan hyvä, mutta vain jos se saattaa olla mahdollista eli oikealle.
Tuon vasemmalle "älä jumalauta ohita" voi ajatuksissaan tulkita väärin;sitä ei mielestäni pidä näyttää.
Jokatapauksessa on varmaa, että vaikka ohitusmahdollisuuden merkin saakin niin yksikään motoristi ei sokkona siihen luottaen lähde ohi, mutta niinkuin edellä, onhan se vinkki jotta nyt voi siihen hollille tulla tarkkailemaan tilannetta. Eipähän tarvitse kilometritolkulla kärkkyä vaan voi pysytellä vähän kauempana pyörteestä.
Jaa, sitten voi tietysti tsekkailla renkaiden kuntoa jotta eivät pamahda silmille siinä ohitettaessa
En keksi mitään, koska rekkojen kanssa ei ole koskaan ongelmia ollut. Päinvastoin väsyneenä/pimeällä/huonolla kelillä (vain autolla) ajelen mielelläni rekan perässä kun näkee mihin tie vie ja se saattaa heittää ne suurimmat hetekat siitä edestä pois.![]()
T7
Löytyyhän meitä niin mopon kuin rekankin ratista monenlaista kuskia. Rekkakuskit n. 90% asiallisesti toimivia ja huomaavaisia, mutta aina joukkoon mahtuu joku "liian innokas" tai huonolla arviointikyvyllä varustettu kuski. Itse aikoinaan bussia...siis linja-autoa ajaneena on ollut pari läheltä piti tilannetta tuohon ohitusmerkkiin liittyen.
Ajoin yhdistelmän takana 8-tiellä kun rekka näytti ohitusmerkkiä. Siitä vilkku vasemmalle ja kurkistus ja varmistus ja tie näyttää tyhjältä, sitten ohi. Juuri kun pääsin rinnalle, niin tiessä olleesta notkosta sukelsi henkilöauto esiin. Voitte kuvitella kotilokuskin tunnelmat kun toisella kaistalla rekka ja toisella bussi. Tiukka jarrutus ja viime hetken pako takaisin rekan taakse, selän takana istuoi n. 60 matkustajaa eli täys tilkkari. Tuli saa..na hiki.
Yhden toisenkin kerran on sattunut samanlainen tilanne, toki noissa molemmissa tilanteissa oli syytä rekkakuskissa sekä minussa. Rekkakuskilta arviointivirhe ja minä luotin liikkaa ohitusmerkkiin.
Sattui muuten tuossa tasan viikko sitten perjantai aamuna Hämeenlinna-Tampere välillä tapaus, kun ajelin mopolla kohti Tamperetta, niin edessä vähän kauempana olevan täysperävaunun takana näytti olevan joku outo muhkura, vettä satoi ja sitä lensi sumuna rekan takana niin, etten heti erottanut mikä se muhkura oli.
Ajelin vähän lähemmäksi ja siitä muhkurastahan muodostui pian intruder jonka eturatas oli ehkä noin metrin päässä rekan takapuskurista. En ole koskaan ennen nähnyt, enkä toivottavasti koskaan enää näekään noin itsestä piittaamatonta ajotapaa. Oli vielä aamu ja tiellä oli paljon kuolleita jäniksiä ja pari isompaakin kärsäkästä, joita olisi ollut mahdoton havaita niiden tullessa yllättäin rekan alta, tai mitä tahansa muuta roinaa.
Oltiin sitten yhtäaikaa kaverin kanssa seuraavalla huoltiksella ja äijä oli umpi jäässä ja oli kait ollut siinä imussa lämmittelemässä.
PS. toivottavasti kävit ostamassa ideaparkista ne kalsarit, niinkuin lupasit.
Pan European 1300
Pääsääntöisesti vastaan tullessa ei juuri mitään erikoista, mutta joskus tymähtää! Mulle tuli joskus joku pikkasen erikoisemman näköinen kuljetus vastaan ja oli niinkun hiekkasäkki olis tipahtanut syliin! kypäräkin tuli pikkasen naamaa vasten. Mitään vaaratilannetta ei varsinaisesti tullut, mutta tosissaan tömähti raskaasti syliin. Se oli jokin kuljetus missä oli iso levymäinen pystysuora pinta rekan puolivälissä tai takana, niinkuin joku valtava pöytä tms. Vetoauton ja pystysuoran pinnan välissä siis paljon tyhjää.
Perässä ajaessa (tommonen peruslaatikkomallinen rekka tai yhdistelmä tms.) aiheuttaa mulle sellaisen pienehkön tasaisen vasen-oikea-vasen-oikea heilutuksen tietyllä etäisyydellä. Ei taaskaan mitään radikaalia, mutta selvästi huomaa tietyllä etisyydellä. Voi olla että tukevampi/isompi/modernimpi pyörä ei paljoa heilukaan...
OK,koitetaan muistaa.
Tuo nopeudenrajoitin on kyllä kammottava keksintö.Jos ei ole koskaan rajoitetulla ajoneuvolla ajanut,on vaikea ymmärtää,miten paljon se noihin em. ohituksiin vaikuttaa.
Siinä ei paljon käsimerkit auta.Mutta ohikin olisi mentävä,varsinkin tyhjällä autolla.
Omassa kevytkuorma-autossa myös tuo rajoitin,kyllähän sen helposti ohitettuakin saisi,mutta ..................
Joten maltti on valttia,antaa rekkamiesten ohitella toisiaan,ei ne sitä turhaan tee.
Hetken,kun odottelee,kyllä siitä sitten taas mopolla pääsee.![]()
<p>Man cannot live on beer only.
Helkama,Sachs,Tunturi,Hånda,Kawasaki;Suzukeita 5kpl,pari Kawasakia,kaksBemaria,ZZR 1400 SE,Triumph Tiger 1200 XRT,nyt 2 Kawasakia ja BMW K1300 GT.