Sivu: 6 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456
Tulokset 151:stä 160:een 160:sta
    Luin lähes kaikki viestit läpi ja on pakko avautua.

Itsekin ajan MP:tä, kotiloa ja kuorma-autoa -> 3 akselinen Lavetti, jossa kyydissä metsäkone, painoa 30t, pituutta 12m, leveyttä kone kyydissä ~3m, korkeutta n. 4,70m ja (ali)tehoa vakiona 245, nyt vähän laiteltuna jopa 270 hp!! 0-80 km/h n. 3 km! Tulee ajeltua kaupungissa, monikaistaisia, sekä pieniä, n. 6m leveitä, teitä, hyviä 80 km/h mutkateitä MP:lle. Auto on juuri kaistan levyinen. Intissä rekkaa ajaneena sanon, että aina on ahdasta tälläkin yhtälöllä!

Tässä joitain omia kokemuksia Itä-Suomen liikenteestä.

MP/kotilo-kuskina rekkamiehille:

-Ei ole hirveämmin pahaa sanottavaa. Omana mielipiteenä sanon, että ohitus tilanteissa ei tarvitse rekkamiehen merkkejä antaa, ohittajana teen oman päätökseni! Kun kärkyn ohitusta, siirryn aina ensin vastaantulijoiden kaistalle katsomaan ja sitten vasta kiihdytän, rivakasti. Jos en pysty käymään katsomassa, en silloin voi ohittaakaan. Yritän aina ohittaa niin ripeästi, kuin mahdollista. Niistä rekkojen renkaista ei voi ikinä tietää ja renkaan räjähtäessä ohittajalla loppuu omat ajot melko nopeaan. Pari kertaa vielä kyytiin pääset, mutta niitä et tietoisesti pääse todistamaan.

-Ehkä joidenkin toivoisin käyttävän ajoissa vilkkua kevyttä liikennettä väistellessä.

Rekkamiehenä MP/kotilo-kuskeille:

-Ohitusmerkkiä en käytä, koska yleensä ohittaja ei ole ajan tasalla tilanteessa ja merkin näytettyä ohitettavalle siirtyy henkinen vastuu ohituksesta. Jos sattuu jotain sen takia, että olen merkin näyttänyt niin en henk. kohtaisesti kestäis sitä jatkuvan stressin lisänä. Ei kyllä kukaan muukaan rekkaa ajava. Kieltosignaaleja yritän parhaani mukaan näyttää tai jopa vähän tukkia tietä jos on vaaraa edessä.

-Jos vastassa on auto puoliksi tiellä ja puoliksi metsässä ja kone liikuskelee kyydissä tai lähimaastossa, hiljentäkää reilusti! Rekkamiehet ja yleensä MP:t tämän tajuavat, mutta kotilot eivät paljoa taida olla kartalla. Esim. Eilen joku Volvo-porukka veteli ohi keskisormet heiluen, kun auto oli vähän tien puolella ja kone puoliksi kyydissä. Kyllä muuten sai veret kiehumaan.

-Vasemmalle kääntyvissä mutkissa ajakaa mieluiten ulkokurvia! Oikealle kääntyvissä lähempänä keskustaa tai jopa ihan sisäkurvissa. Tuo ajamani laitos on vastaantulijalle melkonen yllätys kurvissa, vaikka hidastankin.

-Pitäkaa aina se puoli kilometriä valiä rekkaan, kun ajatte edellä. Ja ottakaa heti sitä eroa reilusti, kun ohitatte. Mäkisillä teillä varsinkin. Silloin on pakko painaa kaasu pohjassa koko ajan, jos haluaa päästä mäet ylös. Vesisateessa kotilot ärsyttää jos palaavat kaistalleen siihen 5 metrin päähän vaikka tilaa olisi.

-Kapungeissa tilanpuute aiheuttaa päänvaivaa, mutta sille ei oikeastaan mahda mitään.

Paljon tuli juttuja mieleen lueskellessa, mutta ei niitä kaikkia enää muista. Tulipahan kuitenkin avauduttua, sen verran arka aihe.
    Juu, tässä kun joutuu itse pakon edestä työn takia sompaileen h-a:lla 100-300 km päivässä, niin kyllä sieltä raskaan kaluston kuskeissa on ne fiksuimmat kuljettajat = linja-autot ja rekat. Sieltä löytyy sitä tarvittavaa "pelisilmää" liikenteeseen. Perässä ajajana ymmärrys riittää myös siihen että siellä on alla iso ja painava kalusto kuljetettavana, usein aika kireällä aika-tauluilla.
    Vanha sanonta pätee täysin: Mitä pienempi auto, sen suurempi hässäkkä.

Eniten v...tuttaa nämä puskurissa roikkuvat ja täysin loputtomassa jonossa ja tolkuttomissa paikoissa ohituksia tekevät, eli siis ne sen letkan jojo-liikkeen aiheuttajat, ja sitten alinopeutta ajavat. Eli siis juuri nämä kolareiden aiheuttajat.

Itse olen koittanut opetella muutaman miljoonan kilometrin ajokokemuksella lähtemään sen verran, eli siis sen muutaman minuutin aikaisemmin liikkeelle ettei tarvitse enää tuohon sortua.
    Saati sen päälle sitten valittaa tai retostella saaduista sakoista.
    Murjaanien kuningas!
    Lainaa trj kirjoitti Katso viesti
    Itse olen koittanut opetella muutaman miljoonan kilometrin ajokokemuksella lähtemään sen verran, eli siis sen muutaman minuutin aikaisemmin liikkeelle ettei tarvitse enää tuohon sortua.
    Saati sen päälle sitten valittaa tai retostella saaduista sakoista.
    Jos kerran ajat 300 km päivässä, tuo muutaman minuutin ylimääräinen aika mahdollistaa ajamisen 80 km/h 81 km/h sijasta. Olet siis sitä mieltä, että yhden kilometrin ylinopeuteen syyllistyvät kaaharit ovat pahin ongelma ja vielä retostelevat sakoillaan?
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Jos kerran ajat 300 km päivässä, tuo muutaman minuutin ylimääräinen aika mahdollistaa ajamisen 80 km/h 81 km/h sijasta. Olet siis sitä mieltä, että yhden kilometrin ylinopeuteen syyllistyvät kaaharit ovat pahin ongelma ja vielä retostelevat sakoillaan?
    No tämmöstä lyhyttä matematiikka käyttäen olet 300 km matkalla, ilman laskukonetta laskien, olet perillä semmoset 4 minuuttia aikaisemmin. Kerkeepähän sitten istumaan sen 4 min kauemmin siellä abc:lla tai sohvalla.

No jos siitä jonkun sortin nautinnon siitä että pääsee ajamaan 81 km/h 80 km/h rajoituksella niin ajelee sitten sitä vauhtia. Ja eipähän noi 1 km ylitykset taida se pahin ongelma tienpäällä olla vaan asennevammaiset?

Niin. Kiire on kuulema köyhien vaiva, ja vanhemmiten pitäis viisastua. Oon kuulu tämmösen sanonnan.
    Murjaanien kuningas!
    Näin motoristina ja rekkakuskina tuli tänään havainnoitua Lahden tiellä muiden tienkäyttäjien toimintaa. Tilannehan oli sellainen että iso Mersu alkoi yllättäen kärsiä ilmavaivoista ja matkanteko kohti etelää katkesi n. kilometri Tuuliruusun jälkeen. Siinä aamuliikenteen seassa kun pientareella koitti huomioliivit päällä kiertää autoa ja ihmetellä ilmojen katoamista tuli melko orpo olo.

Rekkapekka-kolleegat ja linja-autot:
    Väistivät reilusti vasemmalle kaistalle, toki mahdollisuuksien mukaan. Väistämistä vaikeutti useimpien kohdalla reikä päässä kohkaavat henkilöautot.

Moottoripyörät:
    Myöskin osasivat kiertää alennustilaan vajonneen Mersun riittävän kaukaa.

Henkilöautot:
    Suurin osa ohitti hyytyneen raskaan kulkijan niin läheltä että pelotti jopa että joku vielä osuu! Huolimatta siitä että edellä ajava muu liikenne (lähinnä edellä mainitut kaksi ryhmää) teki jo hyvissä ajoin väistöliikkeen ja nelivilkut ja majakat päällä seisovan auton vieressä seisoo mies huomioliivaatteissa.

Iso kiitos kaikille niille jotka osaavat väistää pulaan joutunutta.

Ja niille jotka lähes väkisin yrittivät teilata minut

Edit:
    Ps. Mikäli sama tai saman tyyppinen vika joskus toistuu niin kaikki jotka tänään mielenosoituksellisesti vaihtoivat jopa oikean puoleiselle kaistalle kohdallani ovat tervetulleita työntämään työkaluni parempaan paikkaan. Tuo pelkkä veturi painaa sen 11t ja ilman paineita joka vitun rengas on lukossa ja kytkimen päälläkin saa vaikka seistä
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
    Lainaa -TPI- kirjoitti Katso viesti
    MP/kotilo-kuskina rekkamiehille:

-Ei ole hirveämmin pahaa sanottavaa. Omana mielipiteenä sanon, että ohitus tilanteissa ei tarvitse rekkamiehen merkkejä antaa, ohittajana teen oman päätökseni! Kun kärkyn ohitusta, siirryn aina ensin vastaantulijoiden kaistalle katsomaan ja sitten vasta kiihdytän, rivakasti. Jos en pysty käymään katsomassa, en silloin voi ohittaakaan. Yritän aina ohittaa niin ripeästi, kuin mahdollista. Niistä rekkojen renkaista ei voi ikinä tietää ja renkaan räjähtäessä ohittajalla loppuu omat ajot melko nopeaan. Pari kertaa vielä kyytiin pääset, mutta niitä et tietoisesti pääse todistamaan.
    Itse taas haluan että rekkakuskit näyttävät vilkkua mikäli selkeästi voin ohittaa heidät vaikka itse loppujen lopuksi päätän että lähdenkö ohittamaan vai en. Toisinaan siitä nimittäin on hyötyä joissakin lievästi kaartuvissa teissä.
    Jonkinmoinen pulla kävi eilen, että ajoin vanhoilla vihreillä. Kattoin sitten peileihin risteyksen jälkeen ettei mitään sinivilkkuja näy, niin huomasin että mun takana ajanut rekka oli melkein takarenkaassa kiinni

Miettikääs mitä olis käyny, jos olisinkin pysähtynyt noihin punaisiin............
    CB500X
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
    Lainaa Pyörämies kirjoitti Katso viesti
    Itse taas haluan että rekkakuskit näyttävät vilkkua mikäli selkeästi voin ohittaa heidät vaikka itse loppujen lopuksi päätän että lähdenkö ohittamaan vai en. Toisinaan siitä nimittäin on hyötyä joissakin lievästi kaartuvissa teissä.
    Sama täällä. Ei siitä haittaa ole jos vilkulla näyttää koska on tyhjää edessä. Ite sitten päätän lähenkö ohi vai en.
    Meikäläisen pyörä ei ole sieltä hätäisimmästä päästä, mutta sitähän rekkakuskit ei voi tietää peiliistä kurkkimalla eli en ihan joka väliin lähde tarjoamaan vaikkei se ohitus kauaa meikäläisen pyörälläkään kestä. Väläytän sitten pitkiä, kun lähden tulemaan ja varmasti myös kiitän, kun olen päässyt ohi.
    Hienosti on noita apuja ohituksiin tullutkin. Kiitos siitä!
    Trust me - I know what I'm doing
    Honda Shadow VT750 C2 RC44 ACE
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Taffu kirjoitti Katso viesti
    Jonkinmoinen pulla kävi eilen, että ajoin vanhoilla vihreillä. Kattoin sitten peileihin risteyksen jälkeen ettei mitään sinivilkkuja näy, niin huomasin että mun takana ajanut rekka oli melkein takarenkaassa kiinni

Miettikääs mitä olis käyny, jos olisinkin pysähtynyt noihin punaisiin............
    Yksi mahdollisuus on, että se rekka ois pysähtynyt sua hätäisemmin.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  10.  
    Lainaa Kawa LTD kirjoitti Katso viesti
    Jos et näe rekan peilejä, et näy hyttiin... Ite roikun jonkun aikaa kuskin puoleisessa takakulmassa ja kun ohi lähden, niin menen reilusti vastaantulioiden kaistalle. Tyhjä vastaantuleva rekka ei juurikaan heiluttele mopoa, mutta samanlainen teräskuormassa, niin tuntuu kuin potta lähtis päästä.

Jos rekka lähtee minun ohi (olen sitte mopolla tai kotilolla liikkeellä) niin siinä vaiheessa ku on rinnalla, hidastan reilusti omaa vauhtiani jotta tuo pääsee "heittämällä" ohitseni enkä rupea kiusaamaan.
    Tätä viestiä olen jo hetken ihmetellyt. Omasta mielestäni ei se kuorman sisältö paljoa niitä muutoksia aiheuta? Usein ne raakapuu tai turvekuormat ovat raskaampiakin. Vai tekeekö betoni tai muu raskas kuorma muka enemmän ilmapyörteitä?

Eiköhän tuohon vastaantulevan yhdistelmän aiheuttamaan ravisteluun sekä ilmavirtojen pyörteilyyn vaikuta enemmänkin tuulen suunta, vetoauton päällirakenteet ja vauhti? Ihan niin kuin fysiikan lakeja ajatellen.
Sivu: 6 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456