Pitäisi hakea uus pyörä kotiin, mutta hihnojen iästä ei ole mitään hajua.
Matka ei ole hirmupitkä, mutta silti vähän jänskättää. Kaikkihan tietää, että hihnat pitäis parin vuoden välein vaihtaa, mutta kuinka vanhoilla hihnoilla ihmiset on ajelleet?
Niin ja näkeekö siitä hihnasta millään järkevästi, että onko se kondiksessa?
Ducati-rider since 2009
Mä ajoin omallani n. vuoden yli "parasta ennen"-päiväyksestä. Ei ollu kilsat täynnä enkä halunnu jonkun hatusta vetämän lukeman takia huollattaa pyörää... helpostihan ne hihnat seisovat hyllyssä ensin sen 3 vuotta ennen ku ne asennetaan paikalleen ja sitten niiden pitäs parin vuoden päästä hajota käsiin? Jokanen tietenkin tekee omat ratkaisunsa tässä. Juon mä kans parilla päivällä vanhaksi mennyttä maitoa jos se ei pahalta haise ja se jännittää enempi ku noi hihnat![]()
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Ostin pariviikkoa sitten '05 mallin M1000DS:n joka on tehty '04 vuonna (myyty '06, joten vakuutusyhtiö perii sen vuoden mukaan maksut). Pyörällä ajettu 13tkm, mutta hihnoja ei ole vaihdettu koskaan.
Silmämääräisesti katsottuna ne ovat kuin uudet -> ei yhtään hapsua eikä palasta lähtenyt ja kireyskin on kohillaan. Tilasin kyllä saksasta* uudet , mutta en taida vielä ihan heti alkaa niiden vaihdon kanssa hätäilemään..
*http://www.stein-dinse.com/ kun suomihinnat on niin karseita.
esim hihnat/tankin pystyssäpitäjä keppi/ pensafiltteri 146/38/34=218 -> sakuilla 114/16/22=152. Ö-suodatin:20 -> no tämän otin suomesta motonetistä jotain 7€.
Ei siis hirmu säästöä, muttakun tähän malliin ei saa tarvikehihnoja, niin jostakin on yritettävä pihistää..
Olipas epäselvä ja lähes asiaan kuulumaton viesti, mutta summasummaarum: En tiedä kauanko hihnat kestää, mutta minulla on kestäny n.8vuotta paikoilleen laitosta, ja kauanko ovat tehtaalla niitä muhittaneet ennen sitä. Jos et vaihda ja katkeaa, niin en ota vastuuta![]()
-
Exät:
Ducati Monster 1000S DS '05
Yamaha V-max 1200
Suzuki XN85 Turbo
Tojotassa taisi olla muistaakseni 100tkm/5v vaihtoväli. Samoja vuosilukuja +-1v taitaa olla kaikissa autoissa. Ei hammashihna nyt ihan pariin vuoteen happane.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ducatissa luulisi hihnojen pääsevän pienemmällä rasituksella kuin "perinteisissä" koneissa kun ei ole venttiilijouset vastustamassa liikkeitä.
Mutta edelleen jokainen omalla vastuulla, niin minäkin![]()
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Ota hihnojen suojat pois ja katso näkyykö halkeamia ja pyöriikö kiristäjien ja ohjurien laakerit. Jos näyttää hyvältä niin ainakin itse ajaisin.
Mulla oli 30 tkm ajetussa ss:ssä kiristäjän laakeri jumissa ja oli syönyt syvän uran hihnaan.
Ducati SS1000DS
Condor A 350
Riippuu varmaan pyörästä. Uudemmissa ne ovat kestävämpiä, kuin vanhoissa malleissa jne.
Perustelevat sillä tuota lyhyttä vaihtoväliä(ainakin mallit 916/996),että hihna tekee todella jyrkkiä mutkia noiden pienihalkaisijoisten hihnapyörien ympäri.Se sitten ilmeisesti rasittaa hihnan rakennetta..
Tämä siis luettua tietoa useammista lähteistä.Varmasti on niin,että tehdas on ilmoittanut vaihtovälin ns. varmanpäälle,mutta kait siinä joku ajatus takana on.Turha kuitenkaan kenenkään nyt avautua,että kestäähän ne paaaaljon pidempäänkin!Vaarin leikkuupuimurissakin kesti vetohihna 25 kesää...Kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee!
Itse vaihdan hihnat mieluummin vaikka joka talvi.Saa samalla tarkastettua juurikin noiden ohjurirullien laakerit yms. ja hermo lepää kun tietää, ettei suurempaa vaaraa megaluokan moottorivaurioon(pitäisi..)olla.Ja hommana tuo on ainakin tuohon 996:een melko helppo eikä hihnatkaan juuri maltaita maksa..![]()
Asiasta, melkeen samaan asiaan... Nyt kun noista hihnoista on kerran puhe, niin tietääkös täällä joku mistä sais käsiinsä KUNNOLLISET ohjeet Multistrada 1200.sen hihnojen vaihtoon? Meinaan vielä 6000km ja moinen olisi huolto ajankohtainen... ja tekisi todella mieli tehdä itse. JOS siis koko homma ylipäätään on normaalityökaluilla tehtävissä?
Kiitos kaunis jo etukäteen, ja jos homma TODELLA kannattaa jättää ammattilaisille, niin kertokaa toki hyvät perustelut sillekkin!![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Mä ajoin edellisillä hihnoilla 35000 ennenkuin vaihdoin eikä ne päällisin puolin näyttäneet huonoilta.Tosin vain kahden vuoden aikana että aika ei ehtinyt tehdä oikein mitään.Ne on kuitenkin syytä vaihtaa parin vuoden välein koska hihna on kohtuullisen lyhyt verrattuna autojen hihnoihin ja kiertää aika monta lenkkiä sen 20000 aikana, eikä niitä tarvi tilata Saksasta,katsopas vaikka MC Lifestylen hintoja huoltopaketeille.Ohjeet löydät kyllä Googlella ja you tubessa on ollut ihan videoitakin aiheesta.Helppo homma ja kireyden voi nypätä vaikka sillä kuusiokolosysteemillä,ei mene ainakaan liian kireälle.Ja kuten edellä sanottiin,katso niiden kiristäjien laakerien kunto.
Tuoltahan nuo löytyy aika pätevät ohjeet: http://www.madcogz.com/MSTD1200s/wsm/en/home.html
On vaan Ducatin korjaamoille tarkoitettu,eli luottavat siihen,että löytyy kaikki firman työkalut.Jos siis noita ohjeita haluaa noudattaa,niin kalliiksi tulee..
Homma itsessään näyttäisi olevan ihan samanlainen,kuin tuossa omassa miekka ja kilpi-aikakauden vehkeessäkin(lue:996),eli varmaan tehtävissä ihan perus työkaluillakin.
Periaatteessahan homma menee näin: -johdot ja muut härpäkkeet hihnasuojien edestä pois.
-suojat irti
-maalikynällä yms. merkit hihnoihin ja hihnapyöriin
ja tarkistaa,että hihnapyörien ajoitusmerkit on kohdillaan lohkossa oleviin
-kiristinrullat löysälle
-vanhat hihnat pois
-laskee vaikka hampaat vanhoista hihnoista tussin merkkien väliltä
ja uusiin hihnoihin merkit samalle kohdalle
-uudet hihnat paikalleen hihnapyörille,merkit merkkeihin
-kiristinrullista hihnat kireälle
-ensin siis tarkistetaan horisontaalisen sylinterin hihna,sitten
konetta 270 astetta ympäri ja vertikaalinen sylinteri
-tarvittavat johdot kiinni,pitkä huikka viskipullosta ja starttinapille...
-kun on hetken kuunnellut koneen käyntiä,niin stoppiin ja
hihnojen kireyden tarkistus(tähän on varmaan monta tapaa..)
-loput suojat ja turhakkeet paikalleen
-lisää huikkaa viskistä ja nauraa niille jotka tästäkin hommasta maksoi
toista tonnia johonkin korjaamoon
Nuo siis oli karkeasti 996 ohjeet.Äkkiseltään näyttäisi olevan perusrakenne Multistradassa sama.Erikoistyökaluja luulisin tarvittavan vain jos irrottelee esim. nokkapyöriä,ne on ihan omanlaisillaan muttereilla kiinni..
Toki tuossa multistradassa joutuu purkamaan katteita yms. aika reilusti,mutta pulteillahan ne kiinni on ja ihmisten laittamia,että varmasti onnistuu..Ja näköjään hihnojen kireys mitataan Hertzeinä,Italialalaiset on niin musikaalisiaMutta toki ne voi laittaa muutenkin oikeaan kireyteen..
Oikeastaan kun noita ohjeita tuolta lukee,niin olen aika onnellinen,että oma pyörä on suunniteltu helpoksi huollettavaksi.Multistrada vissiin on suunniteltu ajettavaksi..ei herneitä
Netistä kun lueskeli juttuja,niin aika moni oli tehnyt huoltosopimuksen myyjäliikkeeseen..
Eli jos on aikaa ja motivaatiota näpertää,niin ei muuta kuin lisää tietoa metsästämään ja hommiin.Tuossa on ehkä parhaat Ducati-sivut mitä itse tiedän,jos siis Lontoo taipuu..
http://www.ducati.ms/forums/
KIITOS "miolta" oikeen hyvistä vinkeistä. Tässä on aikaa tutkia ja perehtyä asiaan, ennen ku homma on ajankohtainen. Varmaan siis ens talvena sitte päätöksien aika. Onhan se niin, että kaikesta koitetaan nykyään sitä avaruustiedettä tehdä, että se mua lähinnä jurppii... Varmaan 10 vuoden päästä kateruuvitkin on mopoissa jollain ihmelukitteella kiinni, niin ettei niitä hajottamatta irrottele ku virallisessa huollossa tms.
Eikä siinä mitään, ymmärrän toki valmistajan / huoltojen intressit näissä hommissa ihan hyvin. Mutta omalla kohdallani kun tämä harrastus on muutakin kuin vain ajamista, eli sitä ropeltamista ja pyörän jälleenmyyntiarvon mahdollisimman tehokasta laskemista jne jne.![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Hihnojen kireyden mittamiseen on olemassa jos jonkinlaista softaa. Tässä yksi: CBM Tool
Läppäriin mikki kiinni ja mittailemaan Hz-lukemia.
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
nostellaan ketjua ja pannaan tilannepäivitystä ihan vaan jos jotakuta kiinnostaa.
Ajelin riskillä mopon kaupasta kotio avaamatta hihnasuojia, kylmä rinki perseen alla, mutta hyvinhän se meni.
Katteen avauksen ja hihnakoppien poiston jälkeen näytti huoli olleen ihan turha. Todella siistin näköiset ja ei lainkaan rispaantuneet hihnat, sekä kaikki rullat pyörivät mukavasti.
Koska hihnojen iästä ei ollut kuitenkaan hajun palasta, katsoin parhaaksi vaihtaa uudet tilalle.
Taas on huolettomia kilsoja edessäpäin seuraavat pari vuotta, ainakin hihnojen osalta.
Ducati-rider since 2009
"If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
"Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."
Ducati 996 Evoluzione
Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina